Ilmavoimien tulevaisuus

Ei ihme. Edes Pohjois-Korean rakettimies ei liene niin tyhmä että haluaisi ilmaa korvauksena ammuksista.

Tämä on jälleen osoitus siitä että Venäjän sotilaslentokoneteollisuus on yhä syvemmissä vesissä ja sen kyky tuottaa edes 5-sukupolven taistelukoneita linjoiltaan ei tule onnistumaan ilman apua ulkopuolelta. USA on reippaasti edellä ja Kiina kannassa ilmeisimmin seuraamassa. Euroopassa asiat venyvät ja ainoastaan Tempest voisi olla realistinen järjestelmä 2030-luvun lopulla.
Su-75:n prototyyppi on jo tekeillä, koska ensilentoa kaavailtiin ensi vuodeksi. Tosin se on ehkä viivästynyt vuoteen 2025.
Prototyypin lentäminen ei kuitenkaan ole se haastava juttu, vaan saada kone tuotantoon, ja se ei mahda onnistua pakotteiden ja sodan keskellä. Lisäksi pakotteet torppaavat vientimahdollisuuksia reilusti. Tuohan oli alunperin osaksi arabiemiraattien rahoittama, mutta he vetäytyivät hankkeesta Ukrainan sodan alettua.
 
Venäjä on esitellyt Dubaissa uusia wunderwaffeja. Mm. uusi AA-lähitaisteluohjus RVV MD2 on kuulemma jo tuotannossa. Edellä USA- puikkoja 5-10 vuotta, tietty:)

Dubai Air Show- First international appearance of Russian RVV-MD2 short range air-to-air missile​

17/11/2023

Rosoboronexport-RVV-MD2_01-800x534.jpg


https://www.edrmagazine.eu/first-in...ussian-rvv-md2-short-range-air-to-air-missile
 
Katsoin aluksi, että nyt venäläinen on pannut ohjukseen enemmän siipiä ja siivekkeitä kuin israelilainen Python 4:ään, mutta se olikin takana oleva ohjus :ROFLMAO:

Ohjuksen nokassa on sarjat reikiä, jotka näyttävät kovasti ruutikaasugeneraattorin poistoaukoilta. Ruutikaasugeneraattori on vanha keksintö tuottamaan korkeapaineista kaasua ohjainpintojen liikutteluun. Nykyaikainen sähkömoottoriohjaus on monin tavoin parempi.

Ohjuksen sivussa olevassa korokkeessa oleva musta peitelevy lienee lähisytytin, koroke aiheuttaa aivan turhaa vastusta.
 
Katsoin aluksi, että nyt venäläinen on pannut ohjukseen enemmän siipiä ja siivekkeitä kuin israelilainen Python 4:ään, mutta se olikin takana oleva ohjus :ROFLMAO:

Ohjuksen nokassa on sarjat reikiä, jotka näyttävät kovasti ruutikaasugeneraattorin poistoaukoilta. Ruutikaasugeneraattori on vanha keksintö tuottamaan korkeapaineista kaasua ohjainpintojen liikutteluun. Nykyaikainen sähkömoottoriohjaus on monin tavoin parempi.

Ohjuksen sivussa olevassa korokkeessa oleva musta peitelevy lienee lähisytytin, koroke aiheuttaa aivan turhaa vastusta.
Onhan PIF-PAF ohjausta käytetty myös Aster 15 /30 ohjuksessa ja PAC 3MSE:ä. Sen avulla saadaan nopea sivuhyppy ja kyetään osumaan pieniin maaleihin suurissa nopeuksissa.
 
Onhan PIF-PAF ohjausta käytetty myös Aster
Onhan PIF-PAF ohjausta käytetty myös Aster 15 /30 ohjuksessa ja PAC 3MSE:ä. Sen avulla saadaan nopea sivuhyppy ja kyetään osumaan pieniin maaleihin suurissa nopeuksissa.

15 /30 ohjuksessa ja PAC 3MSE:ä. Sen avulla saadaan nopea sivuhyppy ja kyetään osumaan pieniin maaleihin suurissa nopeuksissa.
PIF-PAF ohjaa räjähdepanoksella suoraan ohjusta, yleensä lähellä ohjuksen painopistettä. Ruutikaasungeneraattorin ulostuloaukoista purkautuvalla ruutikaasulla ei ole tarpeeksi voimaa ohjuksen ohjaamiseen. Ruutikaasu ohjataan sylintereihin, joissa olevat männät kääntävät siivekkeitä. Ruutikaasugeraattori tuottaa vakiomäärän kaasua ja palaa ennalta määrätyn ajan. Ruutikaasua purkautuu siis ulostuloaukoista koko ajan riippumatta siitä käännetäänkö siivekkeitä.
 
Täällä on nähtävissä Intian ilmavoimien vuosittaiset tappiotilastot. Vaikka ilmavoimat ovat isot (lähemmäs 700 taistelukonetta) niin onhan onnettomuuksia paljon. Tämä vuonna on pudonnut 7 konetta:


28 Jan 23Mirage 2000KF-128Wg Cdr Hanumanth Rao Sarathi +MAC. Su-30 & Mirage. TACDE 2 v 1 exercise.
28 Jan 23Sukhoi Su-30 MKIMAC. Su-30 & Mirage. TACDE 2 v 1 exercise.
08 Mar 23Dhruv Mk III
NAVY
Ditch at Sea
26 Mar 23Dhruv Mk IIICG-855Immediately after takeoff, when CG 855 was at abou
04 May 23Dhruv Mk III
ARMY
At about 1115 hours on 04 May 2023, an Army Aviati
08 May 23MiG-21 Bison0945 hours. The aircraft had got airborne for a ro
02 Jun 23Kiran HJT-16U-692
ASTE

Mirage & Suhoi törmäsivät toisiinsa ilmatst-harkoissa. MiG putosi nousun aikana moottorihäiriöön, joita tuntuu tapahtuvan melko paljon.

Hyvä vertailukohta olisi Pakistanin ilmavoimat, joita perinteisesti on pidetty koulutuksellisesti pikkuisen parempina: tämä tosin voi olla vanhentunut näkemys. En löytänyt kovin uusia tilastoja, mutta esimerkiksi vielä 2002 he menettivät 14 suihkuhävittäjää onnettomuuksissa.

Yksi syy miksi koneita putoaa paljon tuolla maailmankulmalla on lintutörmäykset, Etelä-Aasiassa lintuja on yksinkertaisesti paljon enemmän kuin vaikka Suomessa.
 
Täällä on nähtävissä Intian ilmavoimien vuosittaiset tappiotilastot. Vaikka ilmavoimat ovat isot (lähemmäs 700 taistelukonetta) niin onhan onnettomuuksia paljon. Tämä vuonna on pudonnut 7 konetta:


28 Jan 23Mirage 2000KF-128Wg Cdr Hanumanth Rao Sarathi +MAC. Su-30 & Mirage. TACDE 2 v 1 exercise.
28 Jan 23Sukhoi Su-30 MKIMAC. Su-30 & Mirage. TACDE 2 v 1 exercise.
08 Mar 23Dhruv Mk III
NAVY
Ditch at Sea
26 Mar 23Dhruv Mk IIICG-855Immediately after takeoff, when CG 855 was at abou
04 May 23Dhruv Mk III
ARMY
At about 1115 hours on 04 May 2023, an Army Aviati
08 May 23MiG-21 Bison0945 hours. The aircraft had got airborne for a ro
02 Jun 23Kiran HJT-16U-692
ASTE

Mirage & Suhoi törmäsivät toisiinsa ilmatst-harkoissa. MiG putosi nousun aikana moottorihäiriöön, joita tuntuu tapahtuvan melko paljon.

Hyvä vertailukohta olisi Pakistanin ilmavoimat, joita perinteisesti on pidetty koulutuksellisesti pikkuisen parempina: tämä tosin voi olla vanhentunut näkemys. En löytänyt kovin uusia tilastoja, mutta esimerkiksi vielä 2002 he menettivät 14 suihkuhävittäjää onnettomuuksissa.

Yksi syy miksi koneita putoaa paljon tuolla maailmankulmalla on lintutörmäykset, Etelä-Aasiassa lintuja on yksinkertaisesti paljon enemmän kuin vaikka Suomessa.
Aika hulppeita lukuja saisi ihan länsimaissakin jos tarkastelujakso on 70 vuotta. Ilmeisesti 80-luvulla tilanne alkoi rauhoittua.
 
Ihan turha rakennelma jos tämän foorumin aisantuntijoita uskoo. Tuohonkin tulee kertapieraisulla 1000 Iskanderia ja se on siinä.
Itse asiassa jos tuollaiseen saadaan kerralla se 1000 iskanderia niin on hemmetin hyvä :D Rakennetaan lisää niin saadaan sitten ne loputkin pois muualta.
 
Täällä on nähtävissä Intian ilmavoimien vuosittaiset tappiotilastot. Vaikka ilmavoimat ovat isot (lähemmäs 700 taistelukonetta) niin onhan onnettomuuksia paljon. Tämä vuonna on pudonnut 7 konetta:


28 Jan 23Mirage 2000KF-128Wg Cdr Hanumanth Rao Sarathi +MAC. Su-30 & Mirage. TACDE 2 v 1 exercise.
28 Jan 23Sukhoi Su-30 MKIMAC. Su-30 & Mirage. TACDE 2 v 1 exercise.
08 Mar 23Dhruv Mk III
NAVY
Ditch at Sea
26 Mar 23Dhruv Mk IIICG-855Immediately after takeoff, when CG 855 was at abou
04 May 23Dhruv Mk III
ARMY
At about 1115 hours on 04 May 2023, an Army Aviati
08 May 23MiG-21 Bison0945 hours. The aircraft had got airborne for a ro
02 Jun 23Kiran HJT-16U-692
ASTE

Mirage & Suhoi törmäsivät toisiinsa ilmatst-harkoissa. MiG putosi nousun aikana moottorihäiriöön, joita tuntuu tapahtuvan melko paljon.

Hyvä vertailukohta olisi Pakistanin ilmavoimat, joita perinteisesti on pidetty koulutuksellisesti pikkuisen parempina: tämä tosin voi olla vanhentunut näkemys. En löytänyt kovin uusia tilastoja, mutta esimerkiksi vielä 2002 he menettivät 14 suihkuhävittäjää onnettomuuksissa.

Yksi syy miksi koneita putoaa paljon tuolla maailmankulmalla on lintutörmäykset, Etelä-Aasiassa lintuja on yksinkertaisesti paljon enemmän kuin vaikka Suomessa.

Intialaiselta forumilta postaus MiG-21 Bisonin onnettomuusherkkyydestä. Intialaiset epäilevät huonoa suunnittelua, venäläiset syyttävät huonoja varaosia.

"There are more shocking facts conveniently swept under the carpet. Sunday (12 May 2002) Indian Express has carried a report by one its correspondents titled "MiG-21 Crashes may be due to Design Deficiency". Quoting an Air Force source he has stated that " design deficiency is suspected to have caused two air crashes in less than a month. Flame tube burning is feared to be one of the reasons". The springs installed in fuel pump of MiG 21 engines are failing frequently. A MiG-21 Bison aircraft crashed in November 2012 in Gujarat which was attributed to spring failure. Shockingly, the main fuel pumps of MiG-21 Bison engine continue to leak fuel, despite four studies conducted and implemented since 1990s. It says despite incorporating changes, fuel leak from main fuel pump continued unabated from throttle end.

What the government has to say :

The minister told the Lok Sabha in a statement that air accidents took place due to several reasons. "Human error is one of them. Inexperience of pilots is not a major reason for aircraft accidents in the IAF." IAF, Defence Minister A K Antony said,"Main causes for the above accidents were Human Error (HE) and Technical Defect (TD)."

What Russians have to say:

"It is wrong as all those spare parts are fake. For MiG and other planes, you need authentic parts, And then you are surprised why your planes fall because spare parts are bought from unauthorised sources," Russian Ambassador to India Alexander Kadakin said."


 
Suomalaisten tuntemukset Migin teknisestä luotettavuudesta on julkaistu laulun muodossakin (säv. Ruudun takaa)

"Telineet ei ulos tule,
Sen jo tiedän.
Myös pienet virheet
mittareissakin siedän.
Vaan penkki on moitteeton,
Se testattukin usein on.
Oi Migoyan kuinka sua palvonkaan.

Poltto palaa..."

Lisäksi useampi moottori heitti siiven tai koko kiekon katastrofaalisin seurauksin. Suomessa tuskin käytettiin alkuperäistä huompia piraattivaraosia, joten syyttävä sormi osoittaa alkuperäisvalmistajaan.. Suomessa yksikään lentäjä ei kuitenkaan tainnut (?) kuolla Migin teknisen vian tai lento-ominaisuuksien vuoksi.
 
Su-75:n prototyyppi on jo tekeillä, koska ensilentoa kaavailtiin ensi vuodeksi. Tosin se on ehkä viivästynyt vuoteen 2025.
Prototyypin lentäminen ei kuitenkaan ole se haastava juttu, vaan saada kone tuotantoon, ja se ei mahda onnistua pakotteiden ja sodan keskellä. Lisäksi pakotteet torppaavat vientimahdollisuuksia reilusti. Tuohan oli alunperin osaksi arabiemiraattien rahoittama, mutta he vetäytyivät hankkeesta Ukrainan sodan alettua.


Ryssälän propagandaa tästä wunderWaffesta:

 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi useampi moottori heitti siiven tai koko kiekon katastrofaalisin seurauksin. Suomessa tuskin käytettiin alkuperäistä huompia piraattivaraosia, joten syyttävä sormi osoittaa alkuperäisvalmistajaan.. Suomessa yksikään lentäjä ei kuitenkaan tainnut (?) kuolla Migin teknisen vian tai lento-ominaisuuksien vuoksi.
Drakeneita meni moottoripaloon yksi, MiGejä moottoriongelmiin useita, joten kyllä Avon tuntui olevan luotettavampi. En tiedä kuinka paljon Hawkeja on mennyt moottorihäröihin. Kuten tunnettua, UM:thän lähetettiin takaisin kun ne oli niin huonosti kasattuja, liekö intialaiset olleet yhtä tarkkoja?

Mutta kyllä intialaiset ovat kaputeeranneet länsityyppejäkin. Jaguaareja on tuhoutunut 56 ja Mirage 2000:a 14. Tuntuisi että fliitin kokoon suhteutettuna Intian onnettomuusfrekvenssi on noin 10-kertainen SUomen ilmavoimiin verrattuna.
 
Wiki-artikkeliin on kirjattu 11 suomalaista MiG-21 -onnettomuutta, jotka on lueteltu alla aikajäjestyksessä.

Koetin noita hieman luokitella:

4 pilotista johtuvaa (osastotaitolentoharjoituksessa maahan, törmäsi puihin matalasuunnistuslennolla, sai pilvilennossa kaarrossa asentoharhan, menetti asennontajun)

4 huollon jälkeistä moottorivauriota, öljysäiliön korkki tässä mukana (sai rutiinihuollon jälkeisellä koelennolla moottorivaurion, moottori vikaantui huollon jälkeisellä yliäänikoelennolla, öljysäiliön täyttökorkki aukesi lennolla ja moottori leikkasi kiinni, rutiinihuollon jälkeisellä koelennolla olleen Karjalan Lennoston MG-120:n moottori sammui matalapaineturbiinikiekon murruttua)

2 jumittunutta laskutelinettä (pääteline ei tullut ulos, nokkateline jäi sisään)

1 "omia aikojaan" tapahtunut moottorivaurio (moottori syttyi tuleen korkeapaineturbiinin siiven katkettua)


Wikipedian listaus:

20. toukokuuta 1964 MiG-21F tuhoutui Kuopiossa. Karjalan Lennoston MG-64 sai rutiinihuollon jälkeisellä koelennolla moottorivaurion. Ohjaaja pelastautui ohjauskyvyttömästä hävittäjästä heittoistuimella.

6. toukokuuta 1970 MiG-21 F (MG-80) syöksyi neljän MIG-koneen osastotaitolentoharjoituksessa maahan Joroisissa. Ohjaaja kuoli.

2. heinäkuuta 1971 MiG-21F, Pielavesi. Karjalan Lennoston MG-62 törmäsi puihin matalasuunnistuslennolla. Koneen tultua ohjauskyvyttömäksi ohjaaja pelastautui heittoistuimella.

8. syyskuuta 1975 MiG-21F, Siilinjärvi. Karjalan Lennoston MG-79:n moottori vikaantui huollon jälkeisellä yliäänikoelennolla. Epäonnistuneen tukikohtaan paluuyrityksen jälkeen ohjaaja pelastautui heittoistuimella.

19. marraskuuta 1977 MiG-21F, Juankoski. Osastolennolla olleen Karjalan Lennoston MG-63:n toinen pääteline ei tullut ulos laskutilanteessa teknisen vian takia. Ohjaaja nousi turvalliseen hyppykorkeuteen ja pelastautui heittoistuimella.

11. kesäkuuta 1982 syöksyi MiG-21 MG-139 maahan Kiuruvedellä. Ohjaaja yliluutnantti P. Haikonen kuoli. Ohjaaja ilmeisesti sai pilvilennossa kaarrossa asentoharhan keskeyttäessään hyökkäyksen maalikonetta vastaan.

24. elokuuta 1984 MiG-21BIS, Anttola. Sotaharjoituksesta huoltoon tapahtuneella siirtolennolla olleen Karjalan Lennoston MG-115:n öljysäiliön täyttökorkki aukesi lennolla ja moottori leikkasi kiinni. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella.

30. syyskuuta 1986 MiG-21BIS, Juankoski. Rutiinihuollon jälkeisellä koelennolla olleen Karjalan Lennoston MG-120:n moottori sammui matalapaineturbiinikiekon murruttua. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella noin 300 metrin korkeudessa ja loukkaantui lievästi.

5. marraskuuta 1991 MiG-21BIS, Sotkamo. Karjalan Lennoston MG-117:n laskutelinejärjestelmä vioittui yölennolla ja nokkateline jäi sisään. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella 3000 metrin korkeudesta. Ohjaaja hyppäsi keulapainoiseksi trimmatusta koneesta, mutta kone menikin balanssiin kun ohjaajan ja heittoistuimen paino poistui. Kone lensi ilman ohjaajaa Sotkamon seuduille saakka ja putosi metsään.

11. marraskuuta 1992 MiG-21 BIS, Karjalan lennoston MG-128 syöksyi maahan Tammisaaressa. Ohjaaja menetti asennontajun huonoissa sääolosuhteissa matalasuunnistuslennolla. Ohjaaja yliluutnantti Heikki Väresmaa sai surmansa.

22. maaliskuuta 1995 MiG-21BIS, Maaninka. Karjalan Lennoston MG-122:n moottori syttyi tuleen korkeapaineturbiinin siiven katkettua. Ohjaaja yliluutnantti Jyri Ruokonen pelastautui heittoistuimella n. 1200 metrin korkeudessa.

 
Drakeneita meni moottoripaloon yksi, MiGejä moottoriongelmiin useita, joten kyllä Avon tuntui olevan luotettavampi. En tiedä kuinka paljon Hawkeja on mennyt moottorihäröihin. Kuten tunnettua, UM:thän lähetettiin takaisin kun ne oli niin huonosti kasattuja, liekö intialaiset olleet yhtä tarkkoja?

Mutta kyllä intialaiset ovat kaputeeranneet länsityyppejäkin. Jaguaareja on tuhoutunut 56 ja Mirage 2000:a 14. Tuntuisi että fliitin kokoon suhteutettuna Intian onnettomuusfrekvenssi on noin 10-kertainen SUomen ilmavoimiin verrattuna.
Moottorinsa polttanut Draken ei ole varsinainen onnettomuusmenetys, vaikkakaan konetta ei korjattu (mikäli muistan tarinan nyt oikein). Ainoa varsinainen Draken-onnettomuus oli 14.11.1995 Tikkakoskella ja johtui väärästä korkeusmittarin paineasetuksesta.
 
Minulla on vielä hatara muistikuva, että ilmassa tuleen syttyneen ja laskeutuneen DK:n palo sai alkuna apulaitteesta (generaattori, hydraulipumppu?), eikä varsinaisesta moottorista. Pitäisi olla taas se Laukkasen kirja hyllyssä.
 
Joo saattoi olla. Konehan ei varsinaisesti tuhoutunut, lentokuntoon sitä vaan ei enää kannattanut korjata, ehkä siksi että se oli Bertta.
Suomen Draken-tilasto oli poikkeuksellisen hyvä, ihan silkalla onnellakin on varmaan ollut osuutta. Tanska menetti 9 Drakenia, joista neljä 'teknisiin syihin'.

Erilaiset asentotajun menetykset ovat tietyllä tapaa usein myös teknisiä, koska vanhemmissa hävittäjissä ohjaajien työkuorma, tilannetaju ja näkyvyys ohjaamosta oli usein huonompi kuin myöhemmillä, FBW-ajan ja lasiohjaamojen koneilla. Koneet ei myöskään oienneet niin nopeasti jos matalalla meni joku mönkään, moottorit kiihtyivät hitaasti yms.
 
Back
Top