Wiki-artikkeliin on kirjattu 11 suomalaista MiG-21 -onnettomuutta, jotka on lueteltu alla aikajäjestyksessä.
Koetin noita hieman luokitella:
4 pilotista johtuvaa (osastotaitolentoharjoituksessa maahan, törmäsi puihin matalasuunnistuslennolla, sai pilvilennossa kaarrossa asentoharhan, menetti asennontajun)
4 huollon jälkeistä moottorivauriota, öljysäiliön korkki tässä mukana (sai rutiinihuollon jälkeisellä koelennolla moottorivaurion, moottori vikaantui huollon jälkeisellä yliäänikoelennolla, öljysäiliön täyttökorkki aukesi lennolla ja moottori leikkasi kiinni, rutiinihuollon jälkeisellä koelennolla olleen Karjalan Lennoston MG-120:n moottori sammui matalapaineturbiinikiekon murruttua)
2 jumittunutta laskutelinettä (pääteline ei tullut ulos, nokkateline jäi sisään)
1 "omia aikojaan" tapahtunut moottorivaurio (moottori syttyi tuleen korkeapaineturbiinin siiven katkettua)
Wikipedian listaus:
20. toukokuuta 1964 MiG-21F tuhoutui Kuopiossa. Karjalan Lennoston MG-64
sai rutiinihuollon jälkeisellä koelennolla moottorivaurion. Ohjaaja pelastautui ohjauskyvyttömästä hävittäjästä heittoistuimella.
6. toukokuuta 1970 MiG-21 F (MG-80) syöksyi neljän MIG-koneen
osastotaitolentoharjoituksessa maahan Joroisissa. Ohjaaja kuoli.
2. heinäkuuta 1971 MiG-21F, Pielavesi. Karjalan Lennoston MG-62
törmäsi puihin matalasuunnistuslennolla. Koneen tultua ohjauskyvyttömäksi ohjaaja pelastautui heittoistuimella.
8. syyskuuta 1975 MiG-21F, Siilinjärvi. Karjalan Lennoston MG-79:n
moottori vikaantui huollon jälkeisellä yliäänikoelennolla. Epäonnistuneen tukikohtaan paluuyrityksen jälkeen ohjaaja pelastautui heittoistuimella.
19. marraskuuta 1977 MiG-21F, Juankoski. Osastolennolla olleen Karjalan Lennoston MG-63:n toinen
pääteline ei tullut ulos laskutilanteessa teknisen vian takia. Ohjaaja nousi turvalliseen hyppykorkeuteen ja pelastautui heittoistuimella.
11. kesäkuuta 1982 syöksyi MiG-21 MG-139 maahan Kiuruvedellä. Ohjaaja yliluutnantti P. Haikonen kuoli. Ohjaaja ilmeisesti
sai pilvilennossa kaarrossa asentoharhan keskeyttäessään hyökkäyksen maalikonetta vastaan.
24. elokuuta 1984 MiG-21BIS, Anttola. Sotaharjoituksesta huoltoon tapahtuneella siirtolennolla olleen Karjalan Lennoston MG-115:n
öljysäiliön täyttökorkki aukesi lennolla ja moottori leikkasi kiinni. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella.
30. syyskuuta 1986 MiG-21BIS, Juankoski.
Rutiinihuollon jälkeisellä koelennolla olleen Karjalan Lennoston MG-120:n moottori sammui matalapaineturbiinikiekon murruttua. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella noin 300 metrin korkeudessa ja loukkaantui lievästi.
5. marraskuuta 1991 MiG-21BIS, Sotkamo. Karjalan Lennoston MG-117:n laskutelinejärjestelmä vioittui yölennolla ja
nokkateline jäi sisään. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella 3000 metrin korkeudesta. Ohjaaja hyppäsi keulapainoiseksi trimmatusta koneesta, mutta kone menikin balanssiin kun ohjaajan ja heittoistuimen paino poistui. Kone lensi ilman ohjaajaa Sotkamon seuduille saakka ja putosi metsään.
11. marraskuuta 1992 MiG-21 BIS, Karjalan lennoston MG-128 syöksyi maahan Tammisaaressa. Ohjaaja
menetti asennontajun huonoissa sääolosuhteissa matalasuunnistuslennolla. Ohjaaja yliluutnantti Heikki Väresmaa sai surmansa.
22. maaliskuuta 1995 MiG-21BIS, Maaninka. Karjalan Lennoston MG-122:n
moottori syttyi tuleen korkeapaineturbiinin siiven katkettua. Ohjaaja yliluutnantti Jyri Ruokonen pelastautui heittoistuimella n. 1200 metrin korkeudessa.
fi.wikipedia.org