Ilmavoimien tulevaisuus

Uusi Mig tulossa. Patarautaa ilmeisesti, taitaa kone- ja lentäjäpula vaivata ryssää ja nyt tarvitaan paljon ja halvalla sekä helppoa kouluttaa.

Kuulostaa harjoitus- tai kevythävittäjältä. Kyllähän tuollaisellakin varmaan liitopommeja sairaaloihin nakkelee. Vai onko ihan pelkkä harjoituskone peräti?




Tämä täytyy osata lukea oikein. Venäjällä korruptio on laillistettua liiketoimintaa kunhan et jää kiinni.

Siinähän suoraan sanotaan, että aikovat tehdä yhden lentokoneen.

Tekevät Mikojanilla sen yhden ja myyvät VKS:lle halvalla, tyyliin 8 M€.

Kehityskuluihin, autoihin, rakastajattareihin, huviloihin ja jahteihin menee vähän yli miljardi ehkä kaksi lopulta kun aikataulu venyy, mutta sitä ei kysyttykään vaan koneen hintaa.

Lihavointi lainauksessa on minun.

”Teemme lentokoneen, joka on sekä niin halpa että helppokäyttöinen kuin mahdollista, sekä lentää että huoltaa, ja joka täyttää peruskoulutuksen vaatimukset”, Mikojan-suunnittelutoimiston pääsuunnittelija Andrei Nedosekin luonnehtii Janesin mukaan.
 
No eikös USAFin T-X:ssä tehty samoin, hintalappu edellä mentiin. Pian näemme miten se onnistui...

Ilmeisesti tuota ei ole vielä valittu kuitenkaan? Jonkunmoinen kilpailu Jak-130:sta vastaan tulossa? Edellisessä kisassa MiG-AT oli selvästi vanhahtavampi kuin Jak.
Yak-130 on sarjatuotannossa. Lienee vaan liian kallis valmistettavaksi halutuissa määrissä, kun siinä on kaksi kappaletta samoja moottoreita mitä tähän tulee yksi. Tai sitten tarvitaan lisää projekteja minkä suonista iskeä valuuttaa niiden jahtien ostamista varten. Ehkä molempia.
 
No eikös USAFin T-X:ssä tehty samoin, hintalappu edellä mentiin. Pian näemme miten se onnistui...
Voisitko hieman avata tätä "hintalappu edellä"? Loputuote kun näyttää siltä, että se on koulutuskäytössä parempi (jopa kustannuksia huomioimatta) kuin esim. Gripen D. Mikä olisi ollut se "kallis"-vaihtoehto?
 
Ilmavoimien komentaja Juha-Pekka Keränen kertoi tuolloin, että Romaniaan mentäisiin isolla osastolla muutamaksi kuukaudeksi. Keräsen mukaan ilmavoimat tulisi myös harjoittelemaan Romaniassa.

– Tulemme muuttamaan koulutustamme niin, että jatkossa osa tapahtuu ulkomailla, jos meille tällaisia tehtäviä tulee, Keränen sanoi syyskuussa.

Näin osa ilmavoimien normaalista toiminnasta siirtyisi pois Suomesta.
Tarkemmin kertovat huomenna.
 
Viimeksi muokattu:
Voisitko hieman avata tätä "hintalappu edellä"? Loputuote kun näyttää siltä, että se on koulutuskäytössä parempi (jopa kustannuksia huomioimatta) kuin esim. Gripen D. Mikä olisi ollut se "kallis"-vaihtoehto?
Mikä tahansa muu, Boeingin tarjous oli ylivoimaisesti halvin. Nyt onkin jännäpaikka, pystyykö valmistaja toimittamaan konetta luvattuun hintaan. Myös ohjelmassa itsessään oli erilaisia säästökohteita jottei koneesta tule 'liian hyvää' (=kallista). Esimerkiksi aseistamisvaatimus jätettiin pois.
 
Mikä tahansa muu, Boeingin tarjous oli ylivoimaisesti halvin. Nyt onkin jännäpaikka, pystyykö valmistaja toimittamaan konetta luvattuun hintaan. Myös ohjelmassa itsessään oli erilaisia säästökohteita jottei koneesta tule 'liian hyvää' (=kallista). Esimerkiksi aseistamisvaatimus jätettiin pois.
Valittiin siis halvin vaatimukset täyttänyt tarjous, ei varsinaisesti etsitty alahyllyn tuotetta kuten Venäjällä. Ja USA:ssa lopputuloksessa todennäköisesti joustaa hinta eikä suorituskyky. Kun katselee T-X tarjokkaita, ei niistä mikään ainakaan paperilla tee mitään sellaista, mitä T-7 ei myös tekisi. Ei se halpuus siis suorituskyvyssä näy.
 
Valittiin siis halvin vaatimukset täyttänyt tarjous, ei varsinaisesti etsitty alahyllyn tuotetta kuten Venäjällä.
"Mahdollisimman halpa" lienee enemmän MiGin markkinointipuhetta, kuin joku ilmavoimien vaatimus. Ihan samalla tavalla Boeing/Saab kehuivat, miten olivat (mukamasten) saaneet kustannukset alas.
Ja kuten sanoin, T-X speksattiin varovasti, epäilemättä jottei hinta lähde lapasesta, kuten kävi Goshawkille ja JPATSille.
 
"Mahdollisimman halpa" lienee enemmän MiGin markkinointipuhetta, kuin joku ilmavoimien vaatimus. Ihan samalla tavalla Boeing/Saab kehuivat, miten olivat (mukamasten) saaneet kustannukset alas.
Ja kuten sanoin, T-X speksattiin varovasti, epäilemättä jottei hinta lähde lapasesta, kuten kävi Goshawkille ja JPATSille.
Mitä muuta siinä T-X:ssä on varovasti speksattu kuin aseiden pois jättö? (Johon kaikki tarjokkaat valmistajien puheiden mukaan kuitenkin pystyvät.) T-7 on jälkipoltolla varustettu yliäänikone, joka kykenee liikehtimään suurilla kohtauskulmilla kehittyneen aerodynamiikan ja FBW:n avulla. Koneeseen tulee huippuluokan simulointijärjestelmä mahdollistamaan simuloidun taistelukoulutuksen.

Migin uusi kone on jälkpoltoton suoralla siivellä varustettu kone. Kineettisellä suorituskyvyllä ollaan Hawkin alapuolella, jossain L-39:n ja MB-339:n tasolla. Koneeseen tuskin tulee länsimaisen tasoisia simulointiominaisuuksis, jotka ovat ehkö se tärkein asia jatkokoulutksessa. (Ja syy miksi Ilmavoimat ovat edelleen melko tyytyväinen koko ajan päivittyvään 70-luvun Hawkiin.)

Minä en keksi enää mitään, mitä haluaisin lisätä T-7:n ominaisuuksiin (pl. ne aseet, jotka kuitenkin jossain vaiheessa lisätään), vaikka budjetti olisi rajaton. T-50 on minusta ainoa harjoituskone maailmassa, joka edes paperilla täyttää suunnilleen samat ominaisuudet ja mikään kone ei tarjoa mitään enempää.

Sitä en kyseenalaista, että hintalappu saattaa kasvaa ennen kuin valmista tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä muuta siinä T-X:ssä on varovasti speksattu kuin aseiden pois jättö?
Nopeus (T-38 on selvästi ylisooninen, T-X:ssä se ei ollut vaatimuksena), tukialus-potentiaalin poisjättö, wikissä kerrotaan myös ettei operoitavuudessa lähdetty tavoittelemaan mahdottomia.
Samaa mieltä että MiG-UTS näyttää ainakin promokuvissa aerodynamiikaltaan varsin vanhahtavalta, käytännössä yksimoottorinen MiG-AT. Mitenköhän suurten kohtauskulmien liikehtiminen onnistuu?
Virtuaaliaseistus on jo Jak-130:ssa, joten sellaista on varmasti myös Venäjän seuraavaan harjoituskoneeseen tulossa, kuinka kattava ja monipuolinen systeemi, on sitten tietysti eri asia.
 
On myös helppo uskoa tämänkin osalta Boeingin toistavan kaavaa. Eli, että tulee tuhdisti turskaa kuten tankkerissa, uudessa air force onessa.
 
Hollanti liittynee JASSM-klubiin
(120) AGM-158B/B-2
$908 million

Mutta verratkaapa tähän Japanin hintaan:
The deal, approved on 28 August, is worth $104 million and includes up to 50 AGM-158B/B-2 as well as related equipment.
 
Viimeksi muokattu:
Minkä takia Kreikka noista luopui?
Edit:
Luulisi F-4E:n olevan ennemmin poistolistalla.
Yksittäinen Mirage-laivue voi olla resurssisyöppö suhteessa siitä saataviin tehoihin? Phantomit varmaan poistuvat pikapuoliin ilman aikaistamistakin.
 
Yksittäinen Mirage-laivue voi olla resurssisyöppö suhteessa siitä saataviin tehoihin? Phantomit varmaan poistuvat pikapuoliin ilman aikaistamistakin.
Mirageille löytyy vielä ostajia, Phantomin käyttäjät ovat jo todella harvassa. Vaikka esim. Ukraina luultavasti mielellään ottaisi Kreikan Phantomitkin vaikka heti, onhan ne sentään päivitetty APG-65-tutkalla ja monella muulla herkulla.
 
Tällaista uutista arvelinkin olevan tulossa, joskaan en ihan näin aikaisin sodan vielä jatkuessa. Turkki on aidalla tasapainottelunsa vuoksi estetty ostamasta länsimoottoreita. Samalla Bayraktarin ym. asekauppiaiden kautta suhteet Ukrainaan ovat ok tasolla. Neuvostoliiton suihkumoottoriosaaminen luotiin Ukrainan neuvostotasavallassa, ja on siitä jotain jäljelläkin. Varaosia vanhempien sukhoiden myllyihin on viety ihan viime vuosiin asti, ja viimeiset ilman lupia. Joten moottorinkehityksen tilaaminen Ukrainasta on ilmiselvä siirto. Samalla turkin oman hävittäjän tulevaisuus riippuu Ukrainan tulevaisuudesta, eli Ukrainan tukemisen jatkaminen ja lisääminen on turkin intresseissä.
 
Back
Top