Ilmavoimien tulevaisuus

Ovatkohan testanneet E-3 vs E-7 kykyä ns. viivalla? No, tuskinpa. Onhan noita tiheään nykyään ajamassa kuviota.

Lähinnä Ranskan ilma- ja avaruusvoimien valinta kiinnostaa. Siellähän merivoimille on tilattu uusin Hawkeye mutta E-3 vanhenee ja E-7 on liian amerikkalainen. Joku ruotsalais-ranskalainen vaihtoehto taas ei välttämättä tarjoa ihan samaa suorituskykyä, mutta onhan määräkin laatua.
 
Lähinnä Ranskan ilma- ja avaruusvoimien valinta kiinnostaa. Siellähän merivoimille on tilattu uusin Hawkeye mutta E-3 vanhenee ja E-7 on liian amerikkalainen. Joku ruotsalais-ranskalainen vaihtoehto taas ei välttämättä tarjoa ihan samaa suorituskykyä, mutta onhan määräkin laatua.
Airbusilla on tarjolla C-295 - pohjainen AEW-kone, josta on lentävä prototyyppi Israelilaisella tutkalla. Lisäksi ovat olleet mukana Intian AWACS-projektissa, jossa on ensin monta vuotta suunniteltu konetta A330:n rungolle ja nyttemmin vaihdettu suuntaa A321:een. Intian hallintoprosessissa konetta ei ole syntynyt, mutta rungon vaatimat muutokset antennin kiinnittämiseksi lienee ainakin Airbusin toimistolla ratkaistu. Joten Ranskan tarvitsisi "vain" valita tutka ja rakentaminen voisi alkaa. (Aika paljon integrointityötä tietysti, siksi lainausmerkit.)
 
Näköjään Globaleyeta silmäilevät. No, saapa nähdä.


Hirveä kiire ei liene, vielä 10-luvun lopulla päivittelivät nykykoneita.

 
No vihdoinkin politiikotkin ovat tajunneet, että kriisin kynnyksellä ja kestäesssä Suomen saaresta on diplomaattien ja politiikkojen välttämätöntä päästä liilkumaan nopeasti niihin pöytiin, joissa Suomen kohtalo päätetään. Suorituskyvystä luopuminen ei käsittääkseni ikinä ollut Ilmavoimien tahtotila.

Learien kunnossapito on jo nyt haastavaa, koska varaosia ei vanhaan koneeseen ole enää saatavilla.
 
Artikkelista poimittua:
"Rajavartiolaitoksen tuleva konetyyppi lienee Ilmavoimien käyttöön turhan suuri. Näin ollen Ilmavoimat hankkineekin omaan käyttöönsä sekä valtion tarpeita palvelemaan pienemmän liikesuihkukonetyypin."

Ja julkisista lähteistä poimittuna, seuraavat kolme konetyyppiä ovat loppusuoralla MVX-hankkeessa:
- Cessna Citation Longitude
- Bombardier Challenger 650
- Dassault Falcon 2000MVX
 
Back
Top