Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
TCAS perustuu koneiden transpondereihn, joilla ne saavat toisistaan karkean suuntatiedon suuntimalla, tarkan etäisyystiedon aikauttamalla lähetyksen/vastaanoton sekä tarkan korkeuden koodattuna transponderin lähetykseen. Alemman tason ACAS ainoastaan näyttää muut koneet näytöllä ja tuottaa varoituksen samalla korkeudella lähestyvistä koneista. TCAS tuottaa lisäksi molemmille koneille väistöohjeen ylös/alas tai säilytä korkeus. TCAS ja ACAS toimivat myös koneessa, vaikka vastapuolella on pelkästään korkeuskoodaava transponderi. Jotkut kehittyneet autopilotit osaavat lentää TCAS-väistön, mutta koneen ohjaaminen ei ole TCAS:in toiminnallisuus.Tarkoitin yleisemmin automaattista törmäyksen estoa. Toki en sitä huomannut ajatella, että TCASin tapaista ei tarvitse hävittäjässä kun taas maahan törmäämisen esto on havaittu F-16 ja sen myötä F-35 hyödylliseksi.
Onhan siinä toki käytännöllisesti iso ero kun toinen on tilannekuvan puutetta ja toinen enemmän tajunnan menetystä.
Yhdysvallat voi perua F-35 kaupat, jos sille on hallinnossa riittävän laaja tuki. Siitä seuraisi erittäin laajalle leviävä poliittinen, strateginen ja taloudelinen epävarmuus. On äärimmäisen epätodennäköistä, että Yhdysvaltojen hallinnossa olisi tälle riittävä tuki. Sillä riittävätkö presidentin De Jure -valtalikeudet kaupan perumiseen ei ole juurikaan merkitystä.Pystyyköhän trumppi perumaan suomen 35 kaupat jos venäjältä tulee pyyntö.
Aseiden myynti on kauppapolitiikkaa. Yli 60 hävittäjän myynti on iso kauppa ja työntekijät ja tehtaat eivät halua luopua siitä. Trump on ennen kaikkea kauppamies, joten ei peru kauppaa.Pystyyköhän trumppi perumaan suomen 35 kaupat jos venäjältä tulee pyyntö.
Pystyyköhän trumppi perumaan suomen 35 kaupat jos venäjältä tulee pyyntö.
Yhdysvallat voi perua F-35 kaupat, jos sille on hallinnossa riittävän laaja tuki. Siitä seuraisi erittäin laajalle leviävä poliittinen, strateginen ja taloudelinen epävarmuus. On äärimmäisen epätodennäköistä, että Yhdysvaltojen hallinnossa olisi tälle riittävä tuki. Sillä riittävätkö presidentin De Jure -valtalikeudet kaupan perumiseen ei ole juurikaan merkitystä.
USA perui F-35 kaupat Turkille sen jälkeen kun Turkki osti venäläisiä ilmatorjuntaohjuksia. Samalla Turkki taisi menettää koneen komponenttien valmistusta. Peruminen ei ymmärtääkseni aiheuttanut poliittista, taloudellista eikä muutakaan epävarmuutta läntisessä leirissä Turkkia lukuunottamatta. Kunhan Suomi jättää zenäjän ja Kiinan ihmeaseet ostamatta, niin kaupan perumisen todennäköisyys lienee pieni.F-35 -kauppoihin liittyy koneiden lisäksi sen verran monta muuta kytköstä ja tulokulmaa että kauppojen peruminen voi olla trumpetille tekemätön paikka vaikka kuinka Putte houkuttelisi kompromaatilla ja hyvällä diilillä. Yhdysvallat menettäisi kertaheitolla ja globaalisti maineensa poliittisena ja sotilaallisena kumppanina sekä asetoimittajana. Kumuloituvat tappiot jenkkien teollisuudelle ja taloudelle olisivat huomattavasti suuremmat kuin yksin Suomen hävittäjäkaupan arvo.
Juuri näin. Yhdysvallat peruvat kyllä F-35 kauppoja silloin kun ostaja antaa siihen syyn. Kaikki ymmärsivät tämän Turkin tapauksessa. Jos taas Suomi jatkaa nykyistä linjaansa (vahva itsenäinen puolustus osana liittoumaa Venäjää vastaan), olisi kaupan perumisen ymmärtäjiä vaikea löytää Yhdysvalloille tärkeiden kumppanien joukosta.USA perui F-35 kaupat Turkille sen jälkeen kun Turkki osti venäläisiä ilmatorjuntaohjuksia. Samalla Turkki taisi menettää koneen komponenttien valmistusta. Peruminen ei ymmärtääkseni aiheuttanut poliittista, taloudellista eikä muutakaan epävarmuutta läntisessä leirissä Turkkia lukuunottamatta. Kunhan Suomi jättää zenäjän ja Kiinan ihmeaseet ostamatta, niin kaupan perumisen todennäköisyys lienee pieni.
Jenkeissäkin suurin murina ja kiukku kohdistuu niihin liittolaisiin, joiden oma panos puolustukseen jää alle 2%.Juuri näin. Yhdysvallat peruvat kyllä F-35 kauppoja silloin kun ostaja antaa siihen syyn. Kaikki ymmärsivät tämän Turkin tapauksessa. Jos taas Suomi jatkaa nykyistä linjaansa (vahva itsenäinen puolustus osana liittoumaa Venäjää vastaan), olisi kaupan perumisen ymmärtäjiä vaikea löytää Yhdysvalloille tärkeiden kumppanien joukosta.
Mites näiden 2% laskenta tavat? Ymmärtääkseni raja ja eläkkeet kuuluisi lisätä kuluihin.Jenkeissäkin suurin murina ja kiukku kohdistuu niihin liittolaisiin, joiden oma panos puolustukseen jää alle 2%.
Nato-maista 19 jää alle tuon 2 %, eli yli puolet.
Ehkei meillä ole suurta huolta kunhan pidämme huolta, että tuo 2,45% ei laske.
Ehkei meillä ole suurta huolta kun amerikassa huomaavat että täällä aiotaan varustella 37 natokokoista jalkaväkiprikaatia.Jenkeissäkin suurin murina ja kiukku kohdistuu niihin liittolaisiin, joiden oma panos puolustukseen jää alle 2%.
Nato-maista 19 jää alle tuon 2 %, eli yli puolet.
Ehkei meillä ole suurta huolta kunhan pidämme huolta, että tuo 2,45% ei laske.
Se että laskenta tapa on poikennnut Naton tavasta ei haittaa, koska luku on ilman noita mainitsemiasi jo yli 2%.Mites näiden 2% laskenta tavat? Ymmärtääkseni raja ja eläkkeet kuuluisi lisätä kuluihin.
Eikö se ole välillä ollut myös alle 2%? Näillä sais historiaan näytettyä pysyvää ylitystä. Ja tiukaksi, jos menee voisi arvottaa varusmiespalvelun.Se että laskenta tapa on poikennnut Naton tavasta ei haittaa, koska luku on ilman noita mainitsemiasi jo yli 2%.
Menneen kanssa kikkailu on vähän läpinäkyvää ja tarpeetonta. Ei nämä ole salaisuuksia, joten kikkailu näyttää kikkailulta.Eikö se ole välillä ollut myös alle 2%? Näillä sais historiaan näytettyä pysyvää ylitystä. Ja tiukaksi, jos menee voisi arvottaa varusmiespalvelun.
Mutta puolustusvoimien rakentaminen on vähintään vuosikymmenen juttu, joten 2% alemmat pitäisi korjata ainakin 10 vuodelta.Menneen kanssa kikkailu on vähän läpinäkyvää ja tarpeetonta. Ei nämä ole salaisuuksia, joten kikkailu näyttää kikkailulta.
2% on lopulta vain poliittinen julistus. Ei menneet kiinnosta ketään. Ihan turha hyppiä ja huutaa: "Minä olin oikeassa!"Mutta puolustusvoimien rakentaminen on vähintään vuosikymmenen juttu, joten 2% alemmat pitäisi korjata ainakin 10 vuodelta.
Prosentit on hyvä keino vertailla muutosta tai eroa. Puolustusbudjetissa kuitenkin kova valuutta on se joka ratkaisee ja sitä on raakasti liian vähän.Tuo % on kyllä aika turha arvo tuijottaa jos aletaan vertailemaan prosentteja ja suorituskykyä. No on kokemusta omaltakin alalta, että maalaisjärki ja totuus unohtuu kun excel lukuja tuijotetaan. No onhan se nyt nähty, että Euroopassa on maita joissa puolustusta ei ole otettu tosissaan ja on luotettu jenkkien sateenvarjoon.
Tässa on Suomen luvut Nato-laskentatavalla sisältäen eläkkeet, osan Rajasta ja UM:n KriHa-menot. Mielenkiintoisesti löytyy myös takautuvasti -19:sta asti luvut Nato-tavalla. Noita menneiden vuosien lukuja aiemmin julkaistuihin verrattuna näkee, että Nato-laskentatavalla lukema nousee n. 0,3%. Lisäksi viime vuoden toteuma ei ole mennyt budjettiin, ja tämän vuoden lukua on viilattu myös, jos oikein tulkitsenMites näiden 2% laskenta tavat? Ymmärtääkseni raja ja eläkkeet kuuluisi lisätä kuluihin.