Jopuni
Kenraali
Kun nuo Hughes MD500 -kevythelikopterir tulevat loppuun käytetyiksi, niin tuo AH6i (tai vastaava) voisi hyvinkin olla seuraaja, edullisempi ja hyvin varusteltu.Ah6i saattaisi olla merkittävästi edullisempi?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kun nuo Hughes MD500 -kevythelikopterir tulevat loppuun käytetyiksi, niin tuo AH6i (tai vastaava) voisi hyvinkin olla seuraaja, edullisempi ja hyvin varusteltu.Ah6i saattaisi olla merkittävästi edullisempi?
“It’s a very expensive platform,” Kendall said. “It’s three times, roughly, the cost of an F-35, and we can only afford it in small numbers.”
Nuo olisi kova sana tulevaisuudessa myös B-52 siipien alla jahka se saa suunnitellun päivityksensä valmiiksi, 4 x Amraam 120 toisessa podissa ja 2 x S6 toisessa antaa pommikoneparvelle melkoisen omasuojan mikäli esim. kaksi koneista kantaa A2A aseita, samalla ne ovat lentävä ohjuspuolustusyksikkö joka pysyy taivaalla +8 h kerrallaan.
Eikös niihin parhaillaan uusia AESA-tutkia asenneta? (tai ainakin kohta )Muutama mutka on viemä matkassa ennen kuin B-52:n siiven alla olevalle ilmataisteluohjukselle saadaan riittävä maalitieto. Monet mutkista koskevat myös Superia ja SM-6:ta.
Nuo olisi kova sana tulevaisuudessa myös B-52 siipien alla jahka se saa suunnitellun päivityksensä valmiiksi, 4 x Amraam 120 toisessa podissa ja 2 x S6 toisessa antaa pommikoneparvelle melkoisen omasuojan mikäli esim. kaksi koneista kantaa A2A aseita, samalla ne ovat lentävä ohjuspuolustusyksikkö joka pysyy taivaalla +8 h kerrallaan.
Muutama mutka on viemä matkassa ennen kuin B-52:n siiven alla olevalle ilmataisteluohjukselle saadaan riittävä maalitieto. Monet mutkista koskevat myös Superia ja SM-6:ta.
Eikös niihin parhaillaan uusia AESA-tutkia asenneta? (tai ainakin kohta )
The remaining test-phase radars are expected to be delivered through the summer of 2024.
Luulisi nykypäivänä datan kulkevan ohjuksille asti.
Lisäksi ei B-52+APG-79+AIM-120 kombolla ei ole mitään asiaa esim. SU-35:tä tai J-10:ä vastaan, AMRAAM:in kantaman puitteissa koneiden kinematiikalla on suuri merkitys ja B-52 näkyy vihollisen tutkassa häirinnästä huolimatta huomattavan kauas.
Taiwan?Minusta ainut realisitinen skenaario B-52:n AA-käyttöön on aavan meren päällä.
Kyllä, esimerkiksi Taiwanin kohdilla voisi olla USA vs. Kiina -konflikti, jossa B-52:t kohtaisivat aavan meren päällä kiinalaisia hävittäjiä hyökötessään Kiinan merivoimia tai mantereella sijaitsevia sotilaskohteita vastaan.Taiwan?
Kyllä, esimerkiksi Taiwanin kohdilla voisi olla USA vs. Kiina -konflikti, jossa B-52:t kohtaisivat aavan meren päällä kiinalaisia hävittäjiä hyökötessään Kiinan merivoimia tai mantereella sijaitsevia sotilaskohteita vastaan.
Mutta että Taiwanin päälle ilmapuolistustehtäviin? Loppuu timeline kesken.
AMRAAM ja APG-79 toki toimii yhteen, SM-6 on sitten haasteellisempi ainakin täydelle kantamalle, johon laukaisijan oma tutka ei riitä. Ohjuspuolustustehäviinkään ei taida APG-79:stä olla. Lisäksi ei B-52+APG-79+AIM-120 kombolla ei ole mitään asiaa esim. SU-35:tä tai J-10:ä vastaan, AMRAAM:in kantaman puitteissa koneiden kinematiikalla on suuri merkitys ja B-52 näkyy vihollisen tutkassa häirinnästä huolimatta huomattavan kauas.
Jos et aio ampua kauemmaksi kuin mihin AIM-120D yltää, mihin tarvitset AIM-172:ta? B-52:n kohdalla kysymys on ennen kaikkea siitä, että ohjuksen lennonaikainen päivitys pitää saada muualta kuin ampuvan koneen tutkalta, jotta ampujalla on joku mahdollisuus selvitä pakoon. Siinä sivussa tulee sitten mahdollisuus ampua oman tutkan kantaman ulkopuolelle.Eikö täyden kantaman hyödyntäminen ole vähän hölmö "vaatimus", kun tiedetään, että paperikantamat on paperikantamia ja toimivat ehkä strategisen pommikoneen kaltaiseen maaliin? Onhan AIM-120D:täkin laitettu vähän mihin tahansa Fighting Falconin ja Hornetin siiven alle...
Ilmailulääkäreitä on Suomessa kuulemma noin 50, joista sotilasilmailulääkäreitä kai vain osa.Meillä on haku auki sotilasilmailulääkärin tehtävään Jyväskylän varuskunnassa!
Pelkän rekryilmoituksen jakamisen sijaan ajattelin kertoa tässä langassa lyhyesti mitä Ilmavoimien sotilaslääkärin duuniin kuuluu:
1/
2/ Kliininen työ:
Iso osa sotilaslääkärin tehtävästä on kliinistä työtä. Henkilökunnan, varusmiesten ja reserviläisten hoitaminen varuskunnassa ja sotaharjoituksissa. Valkoisen takin sijaan päällä on vaan yleensä maastopuku. Päivystysvelvollisuutta ei ole.
3/ Kenttälääkintä:
Sotilaslääkäri toimii poikkeusolojen lääkintähuollon kouluttajana ja asiantuntijana yksilötasolta aina suuriin kokonaisuuksiin.
Sotaharjoitusviikot reserviläisten kanssa ovat erittäin antoisia – puolin ja toisin.
4/ Ilmailu:
Tähän maailmaan ei muualla oikein pääse käsiksi. Sotilasilmailu on ihmiselle niin poikkeuksellinen ympäristö, että siinä riittää ammatillisestikin ihmeteltävää ja opittavaa.
Kollegapiiri on Suomessa pieni, mutta ilmailuala on kansainvälinen.
5/
Eniten ilmailu näkyy työssä määräaikaisina lentokelpoisuustarkastuksina.
Lisäksi aina kun oman laivueen lentävälle henkilölle tulee jokin sairaus, vika tai vamma, pitää meidän arvioida sen vaikutus lentokelpoisuuteen konetyyppi ja tehtävä huomioiden.
6/
Ilmailuun liittyy muutakin kuin tarkstuksia: Me pidetään säännöllisesti muille koulutuksia esim. ilmailufysiologiasta.
Teorian lisäksi myös käytännössä, esim. sentrifugissa ja hypoksiasimulaatioissa.
7/
Ilmailun asiantuntijatehtäviin kuuluvat myös esim. lentäjäkoulutuksen valintatarkastusten tekeminen ja lento-onnettomuuden/-vaaratilanteen tutkintaryhmässä toimiminen. Osa koulutetaan myös potilaiden siirtolentojen johtamiseen.
8/ Koulutusta:
Sotilas- ja ilmailulääketieteeseen perehdytään erilaisilla kursseilla uran aikana. Ilmailulääketieteen koulutusta täydennetään yleensä ulkomailla. Itse kävin just alkuvuodesta Saksassa Luftwaffen järjestämän kansainvälisen aviation medicine -kurssin.
9/ Hallintoa:
Haettavaan tehtävään kuuluu myös päällikkölääkärin sijaisuus tarvittaessa. Päällikkölääkäri johtaa terveysasemaa ja terveydenhuollon järjestämistä varuskunnassa.
10/ Siviili vai sotilas?
Ilmavoimallisilla terveysasemilla on tällä hetkellä vain sotilasvirkoja lääkäreille (sijaisena voi toimia siviilinä). Vaatimuksena siis suoritettu AUK tai RUK ja kuntotesti (cooper 2000m).
Muualla PV:ssa on mahdollisuus palvella myös siviililääkärinä.
11/ Tutkimus/koulutus:
Tutkimustyötä PV tukee hyvin, jos aihe on sopiva.
Työssä on usein mahdollisuus järjestää aikaa ammattitaidon ylläpitoon, vaikkakin ulkopuolisiin täydennyskoulutuksiin on täällä(kin) vähän nihkeästi välillä rahaa.
Työaikaa liikuntaan 2h/viikossa.
12/ Tulevaisuutta:
NATO on tuo tuonut myös sotilaslääkärien uramahdollisuuksiin erilaisia ulkomaantehtäviä esikunnissa, harjoituksissa ja operaatioissa.
Uusi hävittäjäkalusto, ilmailualan kehittyminen ja avaruuteen kurkottelu pitävät huolen ettei ala paikalleen ole jäämässä.
Onhan tuolla varmaan parempi nez kun aim 120d , ainakin apg79 maksimi etäisyyksillä?Jos et aio ampua kauemmaksi kuin mihin AIM-120D yltää, mihin tarvitset AIM-172:ta? B-52:n kohdalla kysymys on ennen kaikkea siitä, että ohjuksen lennonaikainen päivitys pitää saada muualta, kuin ampuvan koneen tutkalta, jotta ampujalla on joku mahdollisuus selvitä pakoon. Siinä sivussa tulee sitten mahdollisuus ampua oman tutkan kantaman ulkopuolelle.
Suomesta löytyy ilmapuolustuksen tutkia, jotka näkevät (ilmataistelu)ohjukset huomattavalta etäisyydeltä. Ja sopivissa olosuhteissa kaikki tutkat varmasti saavat kaiun. Suoraan edestä päin ohjuksen tutkapoikkipinta-ala on pienimmillään, mutta ei se kuitenkaan paljoa risteilyohjuksesta eroa. Uskoisin APG-79:n pystyvän samaan, jos softa on kohdallaan.
Kohtaamisnopeus kahdella ilmataisteluohjuksella on huomattava, SM-6 on toisaalta tarkoitettu myös ballistisia vastaan. Lyhyen matkan ilmataisteluohjukset ovat havaintoetäisyydet huomioiden paljon kustannustehokkaampi vaihtoehto, jos ohjuksia lähdetään torjumaan.