Ilmavoimien tulevaisuus

Innovaatioita Suomesta, tosin matkustajakoneen suihkumoottoriin ehkä vain tässä tapauksessa.
Keksinnön idea on jäähdyttää suihkarin tulikuumat moottorit nopeasti siedettävälle tasolle, jotta mekaanikot pääsevät niitä rassaamaan. Koneen kääntöaika lyhenee, jolloin kone pääsee nopeammin takaisin taivaalle tekemään rahaa.

 
Viimeksi muokattu:
Ei ole ikinä tullut sotilaskoneessa vastaan, että moottori olisi liian kuuma huoltohommia varten. Tai toisin päin, että niihin kuumimpiin osiin olisi ollut akuutteja huoltohommia tehtävänä.
 
Mikäs Suomen herhiläisen käyttötuntimäärrä oli? 4000h? Toki sitähän on sanottu, että Suomessa käyttö kohdistuu lyhyiden siirtoetäisyyksien vuoksi enemmän rasittavaan toimintaan.
 
Mikäs Suomen herhiläisen käyttötuntimäärrä oli? 4000h? Toki sitähän on sanottu, että Suomessa käyttö kohdistuu lyhyiden siirtoetäisyyksien vuoksi enemmän rasittavaan toimintaan.
Tavoite on 4500fh. Suomen tapauksessa tavoite tarkoittaa, että sen verran niistä halutaan ulos ja huolto-ohjelma on suunniteltu se mahdollistamaan. Erilaisella huolto-ohjelmalla tuo luku voisi olla suunnilleen väliltä 3000-6000fh. Koneet ovat jossain 3000fh kohdalla ohittaneet useiden merkittävien rakenteiden väsymisen osalta valmistajan tosittamat safe life rajat. Loppu saadaan hyvissä ajoin tehdyillä korjauksilla, vahvistuksilla ja loppua kohti merkittävästi lisääntyvillä rakennetarkastuksilla.

Yhdysvaltojen koneisiin on vaihdettu kertaalleen väsymisen kannalta kriittisin keskirunko. Lisäksi siellä ilmataisteluharjoitusten osuus lentotuntia kohti on huomattavasti pienempi. Tukialuslaskut ja -nousut kuormittavat eri rakenteita kuin ilmassa liikehdintä. Yhdysvalloillakin oli jossain vaiheessa koneita, joita ei voinut viedä enää tukialuksille, mutta maakentiltä lennettiin vielä pitkään.
 
Viimeksi muokattu:
The Warzonen YouTubeen tehty juttu B-52J päivityssisällöstä.

Kyllä iso leidi säilyy taivaan kuningattarena vielä muutaman vuosikymmenen jahka saavat nuo päivitykset tehtyä koko fleettiin.

Ryssien hyökkäys Ukrainaan saattoi olla ratkaiseva tekijä siinäkin, että näihin löytyy ne miljardit mitä se tulee vaatimaan. Eli siinäkin mielessä aika vahva oma maali Kremlissä kun eivät pysty millään vastaamaan.

 
Sähkömagneettinen katapultti on melkoista hifistelyä. Perinteisesti rahtikoneiden kuormat on pudotettu vapauttamalla pieni jarruvarjo, joka nykäisee paketin ulos koneesta. Ilmavoimien Casaan ei tarvitsisi edes karusellia, kun mukaan mahtuisi todennäköisesti vain yksi hypersoninen peräohjustin. Ei mopolla mahdottomia!
 
Ostaisivat ensin edes kuljetuksiin tarpeeksi. Mutta kai noissa hypersoonisissa liikkuu rahaa kun cgi:llä pitää heruttaa. Aika monta on jo putkessa eri firmoilla.

Edes olemassaolevassa JASSMiin perustuvassa Rapid Dragonissa ei ole edetty vielä kokeiluja pidemmälle.
 
Sähkömagneettinen katapultti on melkoista hifistelyä. Perinteisesti rahtikoneiden kuormat on pudotettu vapauttamalla pieni jarruvarjo, joka nykäisee paketin ulos koneesta. Ilmavoimien Casaan ei tarvitsisi edes karusellia, kun mukaan mahtuisi todennäköisesti vain yksi hypersoninen peräohjustin. Ei mopolla mahdottomia!
Perinteisesti kuormat ei laukaise rakettimoottoria heti pudotuksen jälkeen. Ei välttämättä ole ihan yksinkertainen asia varmistaa, että pudotus ja moottorin käynnistys voidaan tehdä turvallisesti.
 
12 miljardia USD maksaa 96 apachea ja ammukset Puolaan. Taitaa mennä taas kerran budjetin ulkopuolelle ellei ruotsalaisten nato-velvoite paina päälle.
Norjalla toisaalta olisi varaa.
 
Perinteisesti kuormat ei laukaise rakettimoottoria heti pudotuksen jälkeen. Ei välttämättä ole ihan yksinkertainen asia varmistaa, että pudotus ja moottorin käynnistys voidaan tehdä turvallisesti.
Isojen ohjusten laukaiseminen rahtikoneen persuuksista ei ole yksinkertaista. Sähkömagneettisen katapultin lisääminen koneeseen tuskin tekee hommasta yhtään sen helpompaa. Sähköinen systeemi varmaankin parantaisi säädettävyyttä mutta turvallinen laukaisu onnistuu myös jarruvarjon sekä ampuvan lavetin lentotilan optimoinnilla. Jarruvarjoon perustuvaa systeemiä on kuitenkin testattu jo 50 vuotta sitten:


Koe meni hyvin mutta siihen se sitten jäikin. Ilmeisesti erilaisia ohjuslavetteja on ollut riittävästi ja rahtikoneilla on ollut muutakin tekemistä, joten ei ole ollut mitään tarvetta käyttää niitä arsenaalikoneina.
 
12 miljardia USD maksaa 96 apachea ja ammukset Puolaan. Taitaa mennä taas kerran budjetin ulkopuolelle ellei ruotsalaisten nato-velvoite paina päälle.
Ah6i saattaisi olla merkittävästi edullisempi?
 
Back
Top