Ilmavoimien tulevaisuus

Onpa yllättävän tahmeaa ja vähäistä hävittäjien tuotantoluvut:
The global bottleneck became acute in 2023. Lockheed delivered only 97 F-35s due to software certification delays and supply chain shortages, meeting less than two-thirds of the planned annual total.

The situation appeared only slightly better in Merignac, France. Dassault delivered just 13 Rafales last year, missing the goal of 15 and with another 228 jets in the backlog. Meanwhile, Lockheed managed only five deliveries from a transplanted, four-year-old F-16 assembly line in South Carolina.
 
Kuulemma GlobalEye kiihottaa ILMAVE:ssa...
Kahdesti touho on kirjoittanut jutun alkuun Finish air force...
Finish Air Force Commander Maj. Gen. Juha-Pekka Keranen said he is considering sending some personnel to help Sweden staff its AEW aircraft. The effort could lead Finland to buy into the Swedish program and acquire one of the Global Eye aircraft itself, he says in an interview at the Global Air & Space Chiefs Conference here. Funding such an acquisition is uncertain, though.
Pohjoismaiselle yhteistyölle on tilausta kaikkien ammattijohtajien mielestä. Katsotaan mitä poliitikot saa ajoiksi.
Keranen says the four countries have a decent number of fighters when inventories are combined. But in areas such as air defense and missile defense, as well as uncrewed combat aircraft, they have not done much to work together. Finland, he added, does not have the money to buy an aerial refueling fleet, though something might be done as a collaborative effort. As with AEW assets, Finland does not have the financial muscle to buy tanker aircraft, but Keranen hinted a joint effort might make it possible.

Swedish air force chief Maj. Gen. Jonas Wikman said cooperation beyond equipment could benefit the services as well. Closer partnership in areas such as basic training could enhance higher quality services at no additional cost, he argued at the event.

Service officials also signaled they have similar defense modernization concerns. High priorities right now for the Danish air force are boosting intelligence, surveillance and reconnaissance capabilities and air and missile defense, says Brig. Gen. Henrik Hegner Nielsen, deputy chief of the Royal Danish Air Force.

Norway’s service chief, Maj. Gen. Rolf Folland, also says boosting air and missile defense are among his top priorities, though the strong demand across Western countries has led to long wait times for products.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulemma GlobalEye kiihottaa ILMAVE:ssa...


"Finish Air Force Commander Maj. Gen. Juha-Pekka Keranen said he is considering sending some personnel to help Sweden staff its AEW aircraft. The effort could lead Finland to buy into the Swedish program and acquire one of the Global Eye aircraft itself"
Eli alkuun kyse olisi (osin) suomalaisesta miehistöstä, onkohan kyse yhteiskäytön suunnittelusta kuitenkin, jolla luotaisiin pohjaa esim. koneiden lainaamiselle? Tuossa vihjaillaan kyllä Keräsen suulla, että Suomi voisi ehkä yhden Globaleista ostaa ja varmaan ostaa jos rahat järjestyy. Tosin onko yksi käyttökelpoinen määrä edes, no ehkä niitä saa sitten lisää lainaan jos tarvitsee ja miehistöt on valmiiksi koulutettu.

Oishan se aika hurja paletti jo kun Casan rinnalle tulee Rajan uudet signaali-lekot ja Ilmavoimille tulisi vielä Globaleye(t). Eihän tässä tarvita kohta Natoa mihinkään kun kaikki kyvykkyydet löytyy omasta takaa ;)
 
Eli alkuun kyse olisi (osin) suomalaisesta miehistöstä, onkohan kyse yhteiskäytön suunnittelusta kuitenkin, jolla luotaisiin pohjaa esim. koneiden lainaamiselle? Tuossa vihjaillaan kyllä Keräsen suulla, että Suomi voisi ehkä yhden Globaleista ostaa ja varmaan ostaa jos rahat järjestyy. Tosin onko yksi käyttökelpoinen määrä edes, no ehkä niitä saa sitten lisää lainaan jos tarvitsee ja miehistöt on valmiiksi koulutettu.

Oishan se aika hurja paletti jo kun Casan rinnalle tulee Rajan uudet signaali-lekot ja Ilmavoimille tulisi vielä Globaleye(t). Eihän tässä tarvita kohta Natoa mihinkään kun kaikki kyvykkyydet löytyy omasta takaa ;)
Oliko niin, että kaikille pohjoismaille hankittais noita Globaleye koneita, jos Suomelle 1 Ruotsille 3-4 Norjalle 2 ja tanskalle vaikka 1 johan noilla pystyis yhteistyössä aika hyvin valvonnan järjestämään.
Muutenkin oon miettinyt voisko ruotsista tulla enemänkin tukevat ilmavoimat, kuljetuskoneita, tutkakoneita, elsokoneita ja tankkereita sekä Gripenit suojaisivat noita hiukan taustalla kun taas F-35 olisivat etunenässä.
 
Kuulemma GlobalEye kiihottaa ILMAVE:ssa...
Kahdesti touho on kirjoittanut jutun alkuun Finish air force...

Pohjoismaiselle yhteistyölle on tilausta kaikkien ammattijohtajien mielestä. Katsotaan mitä poliitikot saa ajoiksi.

Swedish air force chief Maj. Gen. Jonas Wikman said cooperation beyond equipment could benefit the services as well. Closer partnership in areas such as basic training could enhance higher quality services at no additional cost, he argued at the event.

Basic training eli alokaskausi? Ei kai nyt sentäs... Vaikka toisaalta, tämä selittäisi, miksi ne osti Sakon rynkkyä.
 
Tuota oon miettinyt, onnistuskos lentäjien peruskoulutus yhdessä pohjoismaiden kesken, sekä F-35 lentäjien koulutus.

Kyse ei ole siitä, onnistuuko se vai eikö onnistu, vaan onko siinä mitään järkeä. Vinkat, Grobit jne. eivät ihmeitä maksa hankkia ja ylläpitää. Mutta jos nyt hypoteettisesti yhteinen koulutuskeskus olisikin Ruotsin Linköpingissä, koska siellä on hyvä sää ja se on keskeisellä paikalla kaikkien osallistujien kannalta... Niin kuinka paljon kustannuksia ja haittoja syntyy, kun ei-ruotsalaisten pitää aina matkustaa kotimaahan/kotimaasta lomille? Paljonko ulkomaan päivärahat ym. tulevat kustantamaan? Millaisia haittoja opiskelijoille ja kouluttajille syntyy, kun perhe pitää jättää kotimaahan tai raijata mukana Ruotsiin?

F-35:n osalta ongelmaksi muodostuu, ettei Ruotsi käytä sitä. Muutenkin jos sen tiimoilta haluaa tehdä koulutusyhteistyötä, niin se kannattaa sitten toteuttaa saman tien USA:n maaperällä valmiissa puitteissa eikä missään Tanskassa/Norjassa/Suomessa vain kolmen maan yhteistyönä.

Hawk-koulutuksen osalta voisi olla mahdollista saada jotakin yhteistyökuvioita aikaan. Toisaalta, Norja (ja muistaakseni Tanskakin sekä nähtävästi myös Ruotsi) on luopunut omasta koulutuskalustostaan tässä segmentissä (ja kouluttaa ulkomailla ENJJPT, NFTE jne. ohjelmissa). Onko enää potentiaalia koota koulutusta takaisin Pohjolaan vai onko se auttamattomasti karannut maailmalle? Suomi jatkanee yksinään hankkimalla uudet koneet tai lähtee mukaan ENJJPT:hen, jahka Hawkien elinkaari on lopussa.

 
Hawk-koulutuksen osalta voisi olla mahdollista saada jotakin yhteistyökuvioita aikaan. Toisaalta, Norja (ja muistaakseni Tanskakin sekä nähtävästi myös Ruotsi) on luopunut omasta koulutuskalustostaan tässä segmentissä (ja kouluttaa ulkomailla ENJJPT, NFTE jne. ohjelmissa). Onko enää potentiaalia koota koulutusta takaisin Pohjolaan vai onko se auttamattomasti karannut maailmalle? Suomi jatkanee yksinään hankkimalla uudet koneet tai lähtee mukaan ENJJPT:hen, jahka Hawkien elinkaari on lopussa.
NFTE:ssä on nykyisellään jo 14 koulutuskeskusta ympäri Eurooppaa. Kyllä siihen yksi Tikkakoski mahtuisi lisää, varsinkin kun koulutuskapasiteettipulasta kärsivät jäsenmaat voisivat sitten lähettää oppilaitaan meillekin koulutettavaksi. Norja, Ruotsi ja Tanska ovat jo NFTE:ssä tarkkailijoina, joten sieltäkin niitä oppilaita varmaan tulisi. Vastavuoroisesti meiltä voitaisiin lähettää joku osa per kurssi esim. Italian lämpöön tai Britannian sateisiin. Ei siis tarvitse jäädä yksin tai lähteä jenkkeihin. Uudet koneet silti kyllä tarvittaisiin vuosikymmenen sisään...
 
Valitettavasti TU-160, joita on kerrallaan käyttökunnossa ehkä alle 10 kokonaismäärän ollessa 15-20, ei muodosta kriittistä osaa Venäjän pommikonelaivastosta.
Eikö se silti ole parempi, että ne pysyvät kiinni kiitotiessä tai jos lentävät niin siihen sisältyy katastrofaalinen riski menettää kone, sen miehistö ja kyydissä olevat aseet? Ja niiden epätoivoinen kunnossapito syö Venäjän ilmavoimien vähiä varoja rotan lailla.
 
TU-160 edustaa kuitenkin sitä väitetysti tehokkainta ja uusinta osaa heidän pommikkonelaivastostaan.
Ilmeisesti on niin, että kenttäkelpoisin osa itänaapurin kalustosta on valmistettu Neuvostoliitossa. Sen jälkeen on alettu temppuilla teknologian kanssa ilman että olisi eväitä ko teknologian hallintaan.
 
Ilmeisesti on niin, että kenttäkelpoisin osa itänaapurin kalustosta on valmistettu Neuvostoliitossa. Sen jälkeen on alettu temppuilla teknologian kanssa ilman että olisi eväitä ko teknologian hallintaan.
Saatat olla hyvinkin oikeassa. Seuraava kysymys onko kenttäkelpoinen sama kuin tehokas?
Vai ovatko nuo muut tehokkuudessaan luokkaa Lancaster, eli hyvällä tuurilla osutaan oikeaan kaupunkiin.
 
Back
Top