Ilmavoimien tulevaisuus

Siinä pallosimussa oli käsittääkseni 360 asteen näkökenttä ja penkki kallistui koneen liikkeiden mukana. Taisi olla vähän sellainen teknologinen dinosaurus.
 
Pallosimussa oli nimensä mukaisesti ohjaamo pallon keskellä. Ohjaamo ei liikkunut (saattoi siinä joku täristin olla), mutta näkökenttä oli käytännössä täydellinen. Kerrottiin, että jos ohjaamon vierellä olevalla kulkusillalla seisoo ja ohjaaja pyöräyttää vaakakierteen niin seisoja löytää itsensä makaamasta, niin voimakas täyden näkökentän tuoma liikeaistimus on.

Simulaattori seurasi ohjaajan pään (katseen?) suuntaa ja ainoastaan siihen suuntaan heijastettiin yksityiskohtia sisältävä kuva. Lisäksi oli muutama tykki, joilla voitiin piirtää muita ilma-aluksia. Tykkien kohdalla puhuttiin laser-tekniikasta, mutta en tiedä tarkemmin. En päässyt ikinä näkemään simulaattoria käytössä, mutta grafiikka lienee ollut vuoden 1995 tietokonepelien tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
The Air Force is taking other steps to prepare for conflict in the Indo-Pacific like drawing up more large-scale exercises. In a speech at the Hudson Institute on Friday, Allvin unveiled the service’s name for one planned next summer called Reforpac, an ode to Cold War-era exercises called Return of Forces to Germany, or Reforger. And he told reporters Wednesday that the exercise will still go forward even if Congress doesn’t fulfill an unfunded priority list request for the event, albeit with less funding if need be.

Eli nyt mennään toiseen suuntaan kuin hetki sitten THAADin kaltaisen sikakalliin ratkaisun parissa.

Uusi Compass Call on myös trendin mukainen liikelentokone (Gulfstream G550) entisen C-13 Herculesin sijaan.
The new jet will be able to conduct jamming of radars, electronic systems and communications. The aircraft will also play a role in the Suppression of Enemy Air Defenses (SEAD) mission by disrupting an enemy’s ability to coordinate sensors and command-and-control weapon batteries that target friendly aircraft.

+ Aiempi juttu, jossa testataan Air Task Forces ATF nimisellä kokoonpanolla uusvanhaa toimintamallia.
The ATFs, which were announced last year, consist of three “layers,” the senior Air Force official explained. The nearly 50 personnel set to arrive at each location compose the command layer — essentially the more senior officials who will direct airmen and coordinate key details like resourcing and policy. A second layer, the mission generation force element, represents the essential combat power embodied in a deployment, such as fighter jets or cargo aircraft. A final mission sustainment team provides maintenance support, which is also meant to help out with other maintenance needs on site as the Air Force embraces a more austere form of operations dubbed Agile Combat Employment.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko meilläkin tulevaisuutta se, että monen muun Nato -maan tapaan hävittäjälentäjien koulutus ulkoistettaisiin USAF:lle ja se toteutettaisiin Yhdysvalloissa ?

 
Olisiko meilläkin tulevaisuutta se, että monen muun Nato -maan tapaan hävittäjälentäjien koulutus ulkoistettaisiin USAF:lle ja se toteutettaisiin Yhdysvalloissa ?

Veikkaan, että tähän päätökseen vaikuttaa vahvasti Norjalaisilta saatava palaute sekä heidän kokemus siitä miten koulutus eroaa USAF antamasta koulutuksesta.
Ainakin kolmen norskilentäjän koulutusta on kehuttu monessa kohtaan.
 
Veikkaan, että tähän päätökseen vaikuttaa vahvasti Norjalaisilta saatava palaute sekä heidän kokemus siitä miten koulutus eroaa USAF antamasta koulutuksesta.
Ainakin kolmen norskilentäjän koulutusta on kehuttu monessa kohtaan.

Tuossakin videossa keskieurooppalaiset, erit. sakemannit sanovat, että Texasissa on vapaata ilmatilaa ja vähän rajoitteita. Samoin lentosää on useimmiten erinomainen verrattuna Eurooppaan. Luftwaffe on muistaakseni kouluttanut jenkeissä omat lentäjänsä jo ainakin 60-luvulta lähtien.
 
Norjalaiset kertovat yhtenä erona sen, että Suomessa lennetään matalammalla ja huonommassa säässä kuin Texasissa. Vaikka hyvä sää mahdollistaa lentokoulutuksen häiriöttömän etenemisen, se ei kuitenkaan opeta lentämään huonossa säässä, joka Suomessa on yleinen ilmiö. Parempi siis oppia alusta asti lentämään niissä olosuhteissa, missä pitää mahdollisesti taistella. En usko, että Ilmavoimilla on mitään halua luopua kansallisesta lentäjäkoulutiksesta. Peruslentokoulutus on jo kustannustehokkuudeen nimissä ulkoistettu Patrialle, mutta opettajat ovat edelleen nykyisiä tai entisiä Ilmavoimien lentäjiä.
 
Olisiko meilläkin tulevaisuutta se, että monen muun Nato -maan tapaan hävittäjälentäjien koulutus ulkoistettaisiin USAF:lle ja se toteutettaisiin Yhdysvalloissa ?

Veikkaan, että se jonkin verran vähentäisi halukkuutta lentäjäksi ryhtymiselle, koska esim. seurustelusuhteet menisivät koulutuksen ajan vielä nykyistäkin vaikeammiksi, nykyaikana harva nuori nainen haluaa sitoa elämäänsä miehen ammattiin noin totaalisesti, että muuttaisi koulutuksen ajaksi Amerikkaan, ainakaan välttämättä kauheasti jääkiekkovaimoa heikommalla elintasolla. Parisuhdeongelmat ovat jo nyt ammattisotilaiden arkipäivää ja ammatin varjopuoli, ja kuitenkin moni haluaisi perustaa perheen ja varmaan toivoisi sen myös pysyvän kasassa.

Tietysti mistä minä mitään tiedän millaisia luonteita hävittäjälentäjiksi valitaan, en ole niin monen kanssa päässyt keskustelemaan, mutta ainakin suomalaisen osaamisen kannalta varmasti olisi järkevää säilyttää oma lentäjäkoulutus. Ja myös siksi, että oma osaaminen on kuitenkin varmempi tulevaisuuden turva kuin vieraiden apuun täysin nojautuminen.

Tuossakin videossa keskieurooppalaiset, erit. sakemannit sanovat, että Texasissa on vapaata ilmatilaa ja vähän rajoitteita. Samoin lentosää on useimmiten erinomainen verrattuna Eurooppaan. Luftwaffe on muistaakseni kouluttanut jenkeissä omat lentäjänsä jo ainakin 60-luvulta lähtien.
Eikö Suomesta ole juuri sanottu samaa, että täällä harjoitusalueille on oleellisesti vähemmän lentomatkaa kuin monessa muussa maassa, ja siksihän Hornettienkin harjoituksista aiheutunut kuormitus rakenteisiin oli suurempi kuin amerikkalaisilla? Saksalaisten määräykset omalle toiminnalleen ovat niin mahdottoman tiukat, ettei tuo kauheasti yllätä heidän sanomanaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kannata ajaa omaa alas kun on nähty niin monen vivahteen osalta nytkin miten ainoina oltiin kartalla.
ACE/korpikentät, asevelvollisuus, yhteiskunnallinen varautuminen... tankkien ja MLRS tarve...

Lisää vain simupainoa ja emissioiden hallintaa yms. paikallista olosuhdetta. Jossain noissa kaukaisissa isoissa maissa voivat esim. lavastaa sellaisen radan, mitä ei kyylä rajan takaa kuuntele. Meillä on tarjottava jotain muuta.
 
Veikkaan, että se jonkin verran vähentäisi halukkuutta lentäjäksi ryhtymiselle, koska esim. seurustelusuhteet menisivät koulutuksen ajan vielä nykyistäkin vaikeammiksi, nykyaikana harva nuori nainen haluaa sitoa elämäänsä miehen ammattiin noin totaalisesti, että muuttaisi koulutuksen ajaksi Amerikkaan, ainakaan välttämättä kauheasti jääkiekkovaimoa heikommalla elintasolla. Parisuhdeongelmat ovat jo nyt ammattisotilaiden arkipäivää ja ammatin varjopuoli, ja kuitenkin moni haluaisi perustaa perheen ja varmaan toivoisi sen myös pysyvän kasassa.
Varmasti näinkin mutta vastakkaisiakin tarinoita olen myös kuullut: nuorimies on lähtenyt rapakon taakse lentokoulutukseen mutta elämä onkin löytynyt sieltä eikä paluu Eurooppaan ole sen jälkeen enää maistunut.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko meilläkin tulevaisuutta se, että monen muun Nato -maan tapaan hävittäjälentäjien koulutus ulkoistettaisiin USAF:lle ja se toteutettaisiin Yhdysvalloissa ?

Toivottavasti ei. Kyseessä olisi eräänlainen osaamisen alasajo. Meillä on ollut vahva lentokoulutusperinne 1920-luvulta lähtien ja olisi harmi heittää se kaikki roskalaatikkoon.
 
Varmasti näinkin mutta vastakkaisiakin tarinoita ole myös kuullut: nuorimies on lähtenyt rapakon taakse lentokoulutukseen mutta elämä onkin löytynyt sieltä eikä paluu Eurooppaan ole sen jälkeen enää maistunut.
Joo, en mennyt pilotiksi, vaan kiinnostuin salama rakentamisesta ja olin jo reservissä, mutta kun menin, niin palailen näin lomalla Suomeen.
 
Back
Top