Ilmavoimien tulevaisuus

Aikanaan autonvalmistajat tosiaan kehottivat
Mutta kuten toteat, ikääntyvään autoon on kieltämättä ikävämpi vaihtaa komponentteja kuin ikääntyvään lentokoneeseen. Ja toleranssia on ehkä ilmailussa vähemmän - turvatyyny voinee täyttyä hieman agressiivisemmin uutena, jos se tarkoittaa, että se täyttyy riittävän nopeasti vanhanakin. Mutta liian kovaa taivaalle lähtevä heittoistuin on ongelma ja samoin liian hitaasti lähtevä.
Absoluuttisesti auton turvatyynyjen vaihtoon ei luultavasti kulu sen enempää työtunteja, mutta suhteessa oletettuihin huoltokuluihin se on paljon enemmän.

Autossa riittää, että kaksi paukkua (airbag & turvavyön kiristin) toimii oikein ja pelkästään toisen toimiminen ei aiheuta itsessään käyttäjän kuolemaa. Heittoistuimessa taas jopa kymmenen räjähteen on toimittava peräjälkeen oikein, jotta järjestelmä toimii oikein. Vaikka paukkujen toimintavarmuus olisi sama kuin autossa, kokonaisjärjestelmän toimintavarmuus on paljon huonompi. Osin tätä on kompensoitu käyttämällä kahta paukkua rinnan, jolloin riittää kun toinen toimii Lisäksi ensimmäisen kahden (ensimmäinen vain käynnistää prosessin) vaiheen lauettua, heittoistuin voi tappaa käyttäjänsä, jos kaikki vaiheet eivät toimi. Monesti silloin olisi voinut vielä yrittää pakkolaskua johon vastaavaa valintaa airbagien käyttäjä ei enää järjestelmän toimiessa voi tehdä.
 
Ruotsalaiset laulaneet kovin huolimattoman oloisesti julkisuuteen, kuinka sekä pohjoismaista MRTT:ta että Reaper-pohjaista Joint ISR kykyä suunnitellaan!
MQ-9B International Cooperative Program (MICP)
In connection with the budget document for 2025 to the Government Office (Ministry of Defence), the armed forces must analyze and report on the needs and consequences of participating with observer status in the MQ-9B International Cooperative Program (MICP), with the aim of establishing a joint unmanned reconnaissance capability within the Nordic countries, Joint Intelligence, Surveillance, Reconnaissance (JISR).
Multinational MRTT Fleet (MMF)
In connection with the budget documents for 2025 to the Government Office (Ministry of Defence), the armed forces must analyze and report on the need and consequences of being included in the multilateral combined cooperation program for air refueling and air transport, Multi Role Tanker Transport, (MRTT) and its international liaison unit Multinational Multirole Tanker Transport UNIT (MMU), with the aim of establishing a common aerial refueling and air transport capability within the Nordic countries.
Establish a NATO interoperable Nordic command capability in the air combat domainIn connection with the budget basis for 2025, the Swedish Armed Forces must submit to the Government Office (Ministry of Defence) a report on how the authority's work is progressing to establish a NATO interoperable Nordic command capability in the air combat domain.

The UK and Belgium have signed up to be the founding Partnership Member Nations in the new MQ-9 International Cooperation (MIC) Support Partnership (SP) formed under the NATO Support and Procurement Agency (NSPA).

No... periaatteessa kai nuo on ilmeisiä puutteita, joiden paikkamistarvetta analysoidaan aina.
 
Viimeksi muokattu:
Vieraana hävittäjälentäjä Heikki Mansikka! Jutellaan siitä, millaista hävittäjällä on lentää ja millaista ilmataistelu on. Mitä hävittäjälentäjältä vaaditaan? Miten ilmavoimien LentoRUKkiin pääsee? Millainen lentoonlähtö Hornetilla? Miten ilmataistelua harjoitellaan? Mitä hävittäjien kesken ilmassa tapahtuu? Entäs se paljon puhuttu F-35? Entäs F-16 Ukrainassa?
 
Tässä konkreettinen esimerkki, kuinka mainoskuvissa hävittäjien siipien alla näkyvien "compatible with" -aseiden käyttöön saaminen ei käytännössä olekaan niin helppoa. Puolalaisten ja korealaisten kesken on väntöä, mitä sopimuksessa oikein sovittiinkaan amerikkalaisten ilmataisteluohjusten (ensivaiheessa AIM-9X ja myöhemmin majdollisesti AIM-120) integroinnista FA-50PL -koneisiin. Puolalaiset mielestään ostivat integroinin ja korealaisten mukaan ainoastaan tutkimus integroinnin mahdollisuudesta kuului sopimukseen.

 
Kysyivätköhän Australiasta tai Suomesta vinkkejä?

On se hullua suomalaisnäkökulmasta katsella kuinka viimeistä viittä vuotta varten naputtelevat AESAn ja JASSMin vielä meitä vanhempiin Hornetteihin. Meillä meni jo 2018 ilmeisesti JASSM-koelaukaisun myötä päivitykset jäihin.
 
Viimeksi muokattu:
Vieraana hävittäjälentäjä Heikki Mansikka! Jutellaan siitä, millaista hävittäjällä on lentää ja millaista ilmataistelu on. Mitä hävittäjälentäjältä vaaditaan? Miten ilmavoimien LentoRUKkiin pääsee? Millainen lentoonlähtö Hornetilla? Miten ilmataistelua harjoitellaan? Mitä hävittäjien kesken ilmassa tapahtuu? Entäs se paljon puhuttu F-35? Entäs F-16 Ukrainassa?

Parhaillaan katselussa. Mukavan oloinen heppu. Juttu luistaa. Ja luin tuoreeltaan Mansikan kirjan kun se ilmestyi.
 
Kysyivätköhän Australiasta tai Suomesta vinkkejä?

On se hullua suomalaisnäkökulmasta katsella kuinka viimeistä viittä vuotta varten naputtelevat AESAn ja JASSMin vielä meitä vanhempiin Hornetteihin. Meillä meni jo 2018 ilmeisesti JASSM-koelaukaisun myötä päivitykset jäihin.
Varmasti JASSM-integrointi on ollut helppoa Australian ja Suomen integrointien jälkeen. Amerikkalaiset tekivät softan ja lentokelpoisuussuosituksen Suomen integroinnissa, joten tuskin paljoa tarvitsee enää kysellä.

JASSM:in laukaisun jälkeen jatkettiin vielä vuosia silloisen suunnitelman viimeisen ohjelmistopäivityksen tekoa ja siihen liittyvien laitteiden integrointia.

F-35:n hankinnan jälkeen julkaistiin kauppa AIM-9X block 2 ja AGM-154C aseista Hornetin loppuelinkaaren turvaamiseksi. Block 2 ei ole integroitu aiemmin Suomen koneisiin ja ainoa tuotannossa oleva AGM-154C lienee -1 -variantti, jota sitäkään ei ole aiemmin integroitu. Eli kyllä HN pidetään hyvässä iskussa viimeisetkin vuodet.
 
JASSM:in laukaisun jälkeen jatkettiin vielä vuosia silloisen suunnitelman viimeisen ohjelmistopäivityksen tekoa ja siihen liittyvien laitteiden integrointia.

F-35:n hankinnan jälkeen julkaistiin kauppa AIM-9X block 2 ja AGM-154C aseista Hornetin loppuelinkaaren turvaamiseksi. Block 2 ei ole integroitu aiemmin Suomen koneisiin ja ainoa tuotannossa oleva AGM-154C lienee -1 -variantti, jota sitäkään ei ole aiemmin integroitu. Eli kyllä HN pidetään hyvässä iskussa viimeisetkin vuodet.
Viestinnällisesti sitä korostettiin aika paljon aikoinaan, että päivitykset loppuu MLU2+JASSM. Mutta sillä on kai sitten tarkoitettu kokonaan uusia aseita/järjestelmiä. Tai sitten se oli aikomus ennen uusia tunnistettuja tarpeita, joita varten nykyoloissa ostettiin vielä noita 9x block 2 ja jsow-c1.
 
Viestinnällisesti sitä korostettiin aika paljon aikoinaan, että päivitykset loppuu MLU2+JASSM. Mutta sillä on kai sitten tarkoitettu kokonaan uusia aseita/järjestelmiä. Tai sitten se oli aikomus ennen uusia tunnistettuja tarpeita, joita varten nykyoloissa ostettiin vielä noita 9x block 2 ja jsow-c1.
Parasta tässä on, että jos tiukkapaikka tulee on Hornetteihin saatavilla vielä tehokas päivitys: "...päivityssuunnitelma sisältää AESA-tutkaintegraation, parannetun navigoinnin, elektronisen sodankäynnin parannukset ja uudet verkkokäyttöiset ja laajennetun kantaman aseet. JASSM:n lisäksi aseintegraatio sisältää päivitetyt muunnelmat Harpoon-laivantorjuntaohjuksesta..."
 
Drone-verkkoja tosi pienten pysäyttämiseen jos tarvitsee parkkeerata maan päälle. Pitää olla nopeasti purettavia.
Uhkakuvan nosti esiin Yhdysvaltain ilmavoimien kenraali James Holmes jo vuonna 2017. Hän kertoi tapauksesta, jossa kaksi pientä droonia oli lentänyt tukikohdan portin yli ja palannut vähän ajan päästä takaisin.
– Miettikää, jos joku lentäisi parisataa sellaista kohteen ylle ja ohjaisi pienellä räjähteellä varustettuja lennokkeja F-22-hävittäjieni moottoreihin, Holmes totesi.
 
Taurus-testi ja keskustelua CEP järkevyydestä.
@the_engi_nerd: So what I was yelling at John about in his DMs:CEP50 isn’t useful anymore. We do use CEP at 95% though

We used CEP95 on JSE (eli F-35 simulaatioympäristössä)
I think most people on the outside are used to thinking in CEP50
@58_deg: CEP is a measure built for primarily random error distributions. Unfortunately anything closer to reality isn't easily understandable. Same reason MTBF is a wildly used concept, not because it's good but because it's easy to understand.
 
Viimeksi muokattu:
Jos 50% pommeista osuu 1 metrin säteelle kohteesta ja 50% osuu 1-2 metrin säteelle, CEP on 1 metri.

Jos 50% pommeista osuu 0,5 metrin säteelle kohteesta ja 50% ei ohjaudu ollenkaan ja osuu yli 100 metrin päähän kohteesta, CEP on 0,5 metriä.

Kumman aseen ottaisit CEP:in perusteella? Entä todelliseen käyttöön?
 

Vihdoin aisti-ilmavalvonta on korvattu täysimääräisesti ja suorituskyky päivitetty 2030-luvun (sic) tasolle.
Jotain tuollaista arvelin olevan tulossa kun viime vuosikymmenen lopulla näin kirpparilla tutunnäköisiä puulaatikoita ison pinon.
 
Saab on myös jotain tuon suuntaista tyrkytellyt, joten se on selvästi ajan kuva.

Palstalla muutama vuosi sitten ollut lentokoneiden doppler-siirtymien mittailu tv-signaalitaustaa vasten oli myös samaa sarjaa amatöörinä.
Se oli tuossa Reseviläisen jutussa tätä vastava osa:
Suomessakin radioharrastajat kehittivät kymmenisen vuotta sitten menetelmän, jolla kaakonkulman lentoliikennettä seurattiin netissä venäläisten tv-lähettimien signaalien heijastuksia hyödyntämällä.
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään alihankkijoita pitää seurata jatkossa tarkemmin. Teräsvalmistaja Universal Stainless and Alloy Products (NASDAQ:$USAP) paljastumassa yhdeksi syylliseksi Osprey-turmaan.
Kauhea ketju ylipäänsä monenlaisista ongelmista. Osa myös NAVAIRin toimimattomuutta.

Our key findings:- Universal Stainless products linked to fatal Osprey crash and at least 5 similar aircraft failures
- History of quality control issues and related lawsuits dating back to 2001
- Toxic workplace culture with discrimination and safety concerns
- Claims of unprecedented margin growth — but with three auditors in one year and material accounting weaknesses
- Heavy reliance on Boeing as key customer and overall industry challenges

Onpa luottamusta herättävä lausunto tämäkin:
Ryan Smith, a former Universal Stainless employee, told us he hasn't flown since leaving his job at Universal Stainless, whose product, as its former CEO once put it, is part of "every Boeing plane."
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top