Ilmavoimien tulevaisuus

Ruotsin valinta oli aika odotetusti C-390. Gripen-kaupat velvoittaa henkisesti.

Kokoeroista jonkun ruotsalaistwitteristin toimesta:

Mutta FMV:llä on yllä siihen C-390 osalta hieman eri luku:

Mielenkiintoista nähdä, miten uusien kalujen kanssa sujuu Ruotsissa! Yllättävän moni länsimaa on rynnännyt kiimalla brasialaisen kuumaan syleilyyn. Vaikka onhan Embraer tehnyt ihan hyviä matkustajalentokoneita jo kauan, mutta vähän tulee mieleen, ettei vain kävisi NH90:t... Kun koneet on lopulta rivissä ja täydessä käyttövalmiudessa, Venäjän uhka on kadonnut ja horisontti on siirtynyt Kiinaan, joten tarvitaan pidempikantamaista kalustoa.
 
Horneteista puheenollen, Malesia haluaisi lisää. Malesian hankintaprosessit ovat tosin suunnilleen yhtä koukeroisia ja poukkoilevia kuin Intiassa, joten katsotaan.


US Approval Pending Over Kuwait to Sell F/A-18 Jets to Malaysia​


Giulia BernacchiOctober 14, 2024
1 minute read


Kuwait is in negotiations to sell its F/A-18C/D Hornet multi-role fighters to the Malaysian Air Force, subject to US approval.

During a recent visit to Kuwait, Malaysian Defense Minister Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin inspected the Kuwait Air Force’s F/A-18C/D jets manufactured by Boeing.

“The procurement needs to be approved by the supplier country and then the handover process can only be done after Kuwait receives the new fighter jets,” said the Malaysian Defense Minister, as quoted by local newspaper Kosmo.

Kuwaiti F/A-18 Fighters​

Awarding Boeing a $1.5-billion contract in 2018, Kuwait ordered 28 F/A-18 Super Hornets to replace its F/A-18C/D fighter jets.

The retired planes will now be sold to Malaysia if a deal is reached and Washington approves the sale.

A multi-role combat aircraft, the F/A-18C/D is used for defensive and offensive operations and is capable of carrying precision-guided and unguided bombs.

Featuring two General Electric F404-GE-402 turbofan engines, the aircraft also has mid-air refueling capabilities to optimize operations.

Moreover, an integrated AN/APG-65 radar system delivers high-resolution mapping, allowing multi-target engagement.

Malaysia Enhancing International Ties​

Malaysia and Kuwait are traditionally neutral nations, but the Gulf country is a close non-NATO US ally.

In August, the Malaysian government enhanced its ties with the Gulf Cooperation Council in preparation for the ASEAN summit to be held in Malaysia in 2025.

Kuala Lumpur also invested in expanding its international partnerships earlier in May, during the Defence Services Asia Exhibition & Conference, announcing several new commercial agreements worth $1.5 billion.
 
Horneteista puheenollen, Malesia haluaisi lisää. Malesian hankintaprosessit ovat tosin suunnilleen yhtä koukeroisia ja poukkoilevia kuin Intiassa, joten katsotaan.

Voi veljet, jos ei menisikään Hornetit meillä paaliin. Tosin ikävä kyllä näissä oloissa kun on mahdollinen ostaja niin ei myöskään liene halua poistaa osaa kuin lähempänä 2030 eikä jo heti Lapin lennoston nähdessä vilauksen F-35:sta.
 
Ruotsin valinta oli aika odotetusti C-390. Gripen-kaupat velvoittaa henkisesti.

Kokoeroista jonkun ruotsalaistwitteristin toimesta:

Mutta FMV:llä on yllä siihen C-390 osalta hieman eri luku:
C-390 on samaa kokoluokkaa kuin Hercules, A400M olis sitten Kawasaki C-2 koko luokkaa.
Mitä oon netistä lukenut niin tuo C-390 olis aika edullinen, voi suomellakin olla varaa yhteen sellaiseen, noitten Ruotsin ostamien kaveriksi, yksi lisää samaan sopimukseen.
 
Saksa ostaa vähän yli puolella miljardilla Meteoreja Eurofightereihin. Nythän on hyvä ostaa reippaasti sitä kalustoa, mitä Ukrainassa ei käytetä niin kasvaa sellaisenkin tavaran valmistus, etenkin laadukkaassa artikkelissa kuten Meteor on.

 
C-390 on samaa kokoluokkaa kuin Hercules, A400M olis sitten Kawasaki C-2 koko luokkaa.
Mitä oon netistä lukenut niin tuo C-390 olis aika edullinen, voi suomellakin olla varaa yhteen sellaiseen, noitten Ruotsin ostamien kaveriksi, yksi lisää samaan sopimukseen.
Noita on Hollannissa ja Portugalissakin. Voitti kilpailun C-130 vastaan.
 
Meneekös tuo laserilla?
Todennäköisesti ei, laseretäisyysmittarilla maassa määritetään koordinaatit ja kone seuraa pommin osumaa lämpökamerasta vaikutuksen arvioimiseksi. Pommin kärkeä ei näy videolla (jos edes on kokonaan samasta tapahtumasta), joten toki teoriassa voihan JDAM:issä laserhakupää olla kärjessä, mutta tiettävästi ei ole käytössä Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
Todennäköisesti ei, laseretäisyysmittarilla maassa määritetään koordinaatit ja kone seuraa pommin osumaa lämpökamerasta vaikutuksen arvioimiseksi. Pommin kärkeä ei näy videolla (jos edes on kokonaan samasta tapahtumasta), joten toki teoriassa voihan JDAM:issä laserhakupää olla kärjessä, mutta tiettävästi ei ole käytössä Suomessa.

Kelailin videota edestakaisin nähdäkseni pommin kärjen myös, mutta ei sitä näytetä. Tuli mieleen, että se oli tarkoituksella jemmattu. En tunnistanut maalinosoituslaitteistoa, joka videolla näytettiin ja se näytti joka tapauksessa olevan kaksiosainen. Ylemmän silmille tulevan, maalinosoituslaitetta muistuttavan kapistuksen joku videolla nostaa erikseen pussista ja tuossa se on kiinnitettynä jonkun isomman mötikän päälle.

Nyt vasta kiinnitin huomioita, mutta tuohan ruotsalainen asepuku, joten heikäläisten laitteetkin varmasti käytössä.

1732361096769.webp
e
 
Mutteripornoa:
Fun fact; In the outskirts of Portland is a nice little shop in an anonymous industrial park. You walk in to a little foyer with a folding card table and 9 thick, vacuum sealed Mylar bags, each about 1' long and 4" in diameter. They are sitting on top of about 70 pages of paperwork. This is the entirely daily production of this facility.
Inside are a bunch of old Mori Seiki NLX lathes - the old ones, before Mitsui bank let Dr. Mori train wreck the company with the DMG merger. Aside from a little wear on the interior paint, the 7 lathes look like they just came out of the showroom. In fact, the whole place looks like a machine tool showroom - spotlessly clean, with a thick, perfectly level urethane floor that a product photographer could use as a mirror white background plane in an Apple ad.
There are a few big things in our lives that are literally held together with a couple of fasteners. One example; every Boeing and Airbus engine is held onto the wing by only 2 bolts, and this is the shop that makes them. Boeing and Airbus both require multiple suppliers for critical components, so this is not the only shop that makes these bolts, but the nearest competitor is in Seattle (close to Boeing, but far enough away that the Cascadia Subduction Zone quake won't take both out).
The shop bay next door is equally clean, but contains a vacuum furnace and the most through inspection lab I've ever seen. X-ray and magnetic particle inspection, CMM, optical comparators. In the corner is a cherry red custom painted Lista cabinet where raw blanks are stored. An identical Lista cabinet in Green is at the opposite side of the shop. Raw material comes in, gets inspected, heat treated, inspected again, and moves from the Red to Green cabinet, collecting about half the paperwork along the way.

The blanks take about 3 days to go from a cylinder of Sandvik or Thyssen-Krupp steel into a bolt. One machine, the oldest, is used to rough the blank into a pair of concentric cylinders, the second oldest machine roughs the hex head, before the bolt is stress relieved and allowed to rest for 36 hours. Another machine finishes the hex and applies chamfers, these are final surfaces.
The final step is the threads, where things get interesting. They are cut in 3 steps; roughed, semi-finished, and finished. The secret sauce here is that a new insert is always used as the semi-finisher, and the semi-finished state is very very carefully measured to compensate that exact insert. The final finishing pass is taken in one (surprisingly healthy) hit using the data from the semi-finishing pass to be on-dimension within about 2µm. The key insight they had is that you get a better surface finish off of a tool that has already taken a couple of cuts. The threads look like you wrapped a mirror around a spiral staircase; their process is so dialed-in that their work competes with thread-grinders for dimensional and surface quality. Even so, just before inspecting with old-school thread wires at the machine - the guy running the lathe spins it at about 500rpm and reaches in with a Bright Boy stick and touches them up, runs his fingers over them, and gives them the most important QC they'll receive. This guy has been on this machine for 15 years; nearly every aircraft passenger aircraft in the sky is held together by at least one bolt that has passed his touch inspection.

Of course, the engineers in Renton or Toulouse won't just accept that Mitch in Gresham touched this bolt so it is good... so whole reams of paperwork are geared by regularly calibrated Zeiss metrology gear that does a complete dimensional inspection, another magnetic particle inspection (3 in total), and an X-ray.
Having said that, Mitch rejects more than Zeiss does (about 2-3%).You want to pay more than $45 for each of these bolts.
1732463285072.webp

Saa maksaa aika paljon yli 45 dollaria per mutteri jos esim. vain kahdella on moottorit kiinni siivissä.
I spend a lot of time in SpaceX shops. Some of their parts do have this much froofrah.The thing about these particular bolts though, is that they have to cycle. Thousands of takeoffs and landings, in severe weather, carrying paying passengers. The liability risk of a Spirit SFO to LAX flight is gargantuan compared to what Space X does. That bolt needs to be 100% over *years* of service and thousands of cycles.
 
En tunnistanut maalinosoituslaitteistoa...

Katso liite: 109369
e
Rheinmetallin FOI2000, käytössä Ruotsissa ja Norjassa. Tullut käyttöön siellä varmaan vähän sen jälkeen kun meillä tuli käyttöön Lasu2000 ja Afotas Art.

Nykyäänhän meillä on jo lasermaalinvalaisimiakin käytössä, ainakin Rheinmetallin TYRiä on ainakin ollut kokeilussa, mutta valinta taisi olla sittemmin Leonardon 163.

Ja saahan Sterna+MPL15 - yhdistelmän päälle BE Meyerssin laserpointterin.
 
Rheinmetallin FOI2000, käytössä Ruotsissa ja Norjassa. Tullut käyttöön siellä varmaan vähän sen jälkeen kun meillä tuli käyttöön Lasu2000 ja Afotas Art.

Nykyäänhän meillä on jo lasermaalinvalaisimiakin käytössä, ainakin Rheinmetallin TYRiä on ainakin ollut kokeilussa, mutta valinta taisi olla sittemmin Leonardon 163.

Ja saahan Sterna+MPL15 - yhdistelmän päälle BE Meyerssin laserpointterin.
MPL 24 on sitten integroitu laserpointteri, mutta en ilmatulenjohdosta tiedä sen vertaa vaatiiko se jonkun järeämmän laitteen vai riittääkö tuollainen yksistään.
 
C-390 on samaa kokoluokkaa kuin Hercules, A400M olis sitten Kawasaki C-2 koko luokkaa.
Mitä oon netistä lukenut niin tuo C-390 olis aika edullinen, voi suomellakin olla varaa yhteen sellaiseen, noitten Ruotsin ostamien kaveriksi, yksi lisää samaan sopimukseen.
Yhtä ei kannata lähteä hankkimaan, sillä sen operointi olisi kuitenkin kallista. Myöskään minkäänlaista reserviä ei olisi esimerkiksi huoltojen aikana. Ilmavoimathan on tutustunut C-390:iin ja uskoisin, että sellaisia Suomeen vielä saadaan. Tätä puoltaa myös se, että C-390 pohjautuu siviilikoneisiin, sisältäen mm. samoja osia ja siviilikoneista tutut moottorit. Harvinaista sotilaskoneiden osalta. Suomessa on jo entuudestaan Embraerin koneita Finnairilla, joten huoltopuoli saataisiin varmasti kustannustehokkaasti kuntoon. Lisää kuljetuskapasiteettia Suomeen varmasti tarvitaan ja käyttöä olisi useammallekin C-390:lle. Avaisivat myös uusia mahdollisuuksia siirtää kalustoa kansainvälisiin tehtäviin, joihin nykyään tarvitaan vuokrakalustoa.
 
Back
Top