Ilmavoimien tulevaisuus

Parasta tässä on, että jos tiukkapaikka tulee on Hornetteihin saatavilla vielä tehokas päivitys: "...päivityssuunnitelma sisältää AESA-tutkaintegraation, parannetun navigoinnin, elektronisen sodankäynnin parannukset ja uudet verkkokäyttöiset ja laajennetun kantaman aseet. JASSM:n lisäksi aseintegraatio sisältää päivitetyt muunnelmat Harpoon-laivantorjuntaohjuksesta..."
Nähdäänköhän sekin päivä vielä, että USMC ostaa meidän vanhat Hornetit ja tekee niihin isolla rahalla 5-10 vuoden elinkaarijatkon, vaihtaa keskirungot ja siivet, jne.
 
Nähdäänköhän sekin päivä vielä, että USMC ostaa meidän vanhat Hornetit ja tekee niihin isolla rahalla 5-10 vuoden elinkaarijatkon, vaihtaa keskirungot ja siivet, jne.
Tuskin on tarvetta, Super Hornetit ovat päivityksen alla:
"
Vuonna 2019 Boeing sai 4 miljardin dollarin sopimuksen Yhdysvaltain merivoimilta 78:n Block III Super Hornetin toimittamiseksi vuoden 2021 loppuun mennessä. Merivoimat suunnittelee vuosittaisia sopimuksia Boeingin kanssa kaikkien Block II -koneiden konvertoimiseksi Block III -versioiksi vuoteen 2033 mennessä.

Yhdysvaltain merivoimien tilaamien 110 Block III -koneen tuotanto alkaa vuonna 2020.Block III -koneiden ominaisuuksiin kuuluu aktiivinen elektronisesti keilaava tutka (AESA)."

 
Yhdysvaltain merijalkaväki on onnistuneesti testannut Lockheed Martin F-35-monitoimihävittäjän yhteistoimintaa miehittämättömän ilma-aluksen kanssa. Asiasta kertoo Flightglobal
.
Osana taannoista Emerald Flag -harjoitusta merijalkaväen neljän F-35B:n parvi lensi yhdessä Kratosin valmistaman XQ-58 Valkyrien kanssa.

 
Kiinalaisilla Zhuhain showssa "9-päivän tutkaksi" nimetty lentokoneiden havaitsemiseen käytettävä drone. Global hawk tyylinen toteutus. Huom vehjettä ei ilmeisesti ole nähty lentämässä, joten kehitysaste ei ole tiedossa. Valmistaja Avic joka todistetusti on pystynyt suunnittelemaan lentäviä laitteita jotka päätyvät sotakelpoisiksi.


1730884438700.webp1730884448996.webp
 
Ilmavoimien elektronisen sodankäynnin kyky on entistä tärkeämmässä roolissa, kun punnitaan Euroopan asevoimien kykyä vastata Venäjän aggressioon.

Valitettavasti Euroopan omat ilmasodan elso-kyvyt ovat turhan pienet, ja riippuvuus Yhdysvalloista liian suuri, kirjoittaa brittiläisen Rusin (Royal United Services Institute) ilmasodan tutkija, Norjan kuninkaallisen ilmavoima-akatemian professori Justin Bronk ajatushautomon sivuilla

.https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/ef55d3b3-7ba6-4195-a526-5442947bacb6?ref=newsletter:938c&utm_source=Postiviidakko&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Aamukirje
 
Halpaa kuin saippua, Etelä-Korea ostaa neljä kappaletta E-7 ilmavalvontakonetta, niihin varaosia mm. kymmenen moottoria ja maksaa hieman vajaat 5 miljardia dollaria. Selkeä kehitys esimerkiksi E-3:een tulee tuosta tutkasta, joka ei vaadi enää pitkää rotaatioaikaa.

 
Kai tuossa uutisessa oli kyse maalta operoitavista Horneteista? Vai jäikö minulle näkyvästä lyhennetystä artikkelista jotain olennaista pois? F-35B tulee muiden lähteiden mukaan tukialukselle, ilmavoimat voisivat ainakin teoriassa ostaa Eurofighterin lisäksi F-35A/B. Ja eikös Espanja ole edelleen myös mukana FCAS-hankkeessa? Se ei kyllä ehdi Hornetia korvaamaan.
 
Ruotsin valinta oli aika odotetusti C-390. Gripen-kaupat velvoittaa henkisesti.

Kokoeroista jonkun ruotsalaistwitteristin toimesta:
The maximum load for a C17 is 77500 kg
Max load for an A400M is 37000 kg and KC-390 is 23000 kg.
Also in terms of size, the A400M is between the C-17 & KC390.
Mutta FMV:llä on yllä siihen C-390 osalta hieman eri luku:
The C-390 air system is manufactured by the Brazilian aircraft manufacturer Embraer and is a medium-haul tactical transport aircraft with the capacity to carry 80 passengers or a load of 26 tonnes.
 
Juu, silti ei minusta ole erityinen ratkaisu kun oli jo EF ennestään.
Erityistä on jos Britit ostaa F-35A lisä-EF sijaan niin kuin on vihjailtu.

Erityistä on kai se, että tähän asti Hornetista on yleensä siirrytty F-35:een? Kanada, Australia, Suomi, Sveitsi, USMC, USN (no joo, osin Super Hornetin kautta)...
 
Back
Top