Ilmavoimien tulevaisuus

Yhtä ei kannata lähteä hankkimaan, sillä sen operointi olisi kuitenkin kallista. Myöskään minkäänlaista reserviä ei olisi esimerkiksi huoltojen aikana. Ilmavoimathan on tutustunut C-390:iin ja uskoisin, että sellaisia Suomeen vielä saadaan. Tätä puoltaa myös se, että C-390 pohjautuu siviilikoneisiin, sisältäen mm. samoja osia ja siviilikoneista tutut moottorit. Harvinaista sotilaskoneiden osalta. Suomessa on jo entuudestaan Embraerin koneita Finnairilla, joten huoltopuoli saataisiin varmasti kustannustehokkaasti kuntoon. Lisää kuljetuskapasiteettia Suomeen varmasti tarvitaan ja käyttöä olisi useammallekin C-390:lle. Avaisivat myös uusia mahdollisuuksia siirtää kalustoa kansainvälisiin tehtäviin, joihin nykyään tarvitaan vuokrakalustoa.
Ajatukseni oli, että kun ruotsi tilaa esim. 6 kpl C-390 konetta, niin suomi ostaa sen 7:nen (ehkä 8:nen) koneen ja se/ne toimii ja operoi ruotsalaisella miehistöllä ja kentältä. Kun Suomi tarvii konetta niin ruotsista tulee yksi vapaana oleva kone(et), ei välttämättä se suomalaisten ostama kone.
Olisi siis yhteiset raskas kuljetuskone booli.
 
Ajatukseni oli, että kun ruotsi tilaa esim. 6 kpl C-390 konetta, niin suomi ostaa sen 7:nen (ehkä 8:nen) koneen ja se/ne toimii ja operoi ruotsalaisella miehistöllä ja kentältä. Kun Suomi tarvii konetta niin ruotsista tulee yksi vapaana oleva kone(et), ei välttämättä se suomalaisten ostama kone.
Olisi siis yhteiset raskas kuljetuskone booli.
No juu, toki kyseessä olisi enemmän tai vähemmän bisnes, joka maksaa. Pidemmällä aikavälillä kalliimmaksi tulee ”vuokrata” kone koko pakettina miehistöineen operoimaan kuitenkin Suomesta, koska käyttötarpeita varmasti olisi. Toki näitä viritelmiä on jonkin verran siviilipuolellakin eli operoidaan asevoimille vuokralla, mutta kalliimpaa se kokonaisuudessaan on tilaajalle. Varmaan järkevämpää tuossa kuviossa olisi pohtia lisätuntien hankkimista C-17 kalustolle. Tuo kuljetuskoneiden tarve on Suomessa kuitenkin tunnistettu, niin uskoisin että C-390 voi hyvinkin tulla kyseeseen, kunhan hävittäjiäkin aletaan nyt ensin saamaan.
 
No juu, toki kyseessä olisi enemmän tai vähemmän bisnes, joka maksaa. Pidemmällä aikavälillä kalliimmaksi tulee ”vuokrata” kone koko pakettina miehistöineen operoimaan kuitenkin Suomesta, koska käyttötarpeita varmasti olisi. Toki näitä viritelmiä on jonkin verran siviilipuolellakin eli operoidaan asevoimille vuokralla, mutta kalliimpaa se kokonaisuudessaan on tilaajalle. Varmaan järkevämpää tuossa kuviossa olisi pohtia lisätuntien hankkimista C-17 kalustolle. Tuo kuljetuskoneiden tarve on Suomessa kuitenkin tunnistettu, niin uskoisin että C-390 voi hyvinkin tulla kyseeseen, kunhan hävittäjiäkin aletaan nyt ensin saamaan.
Eiköhän tuota mietìtä, nyt kun ollaan tiivistämässä pohjolan yhteistä ilmapuolustusta, nyt kannata sovittaa yhteen eri maiden ilmavoimien kyvykkyydet ja tarjoamat resurssit, Ruotsilla näkisin olevan kyky tarjota kuljetus ja tutka- ja elso-koneiden resursseja ja Gripen koneet suojaa/tukevat suomen ja norjan ilmavoimia jotka voivat keskittyä hyödyntämään F-35:ten ominaisuuksia.
 
Eiköhän tuota mietìtä, nyt kun ollaan tiivistämässä pohjolan yhteistä ilmapuolustusta, nyt kannata sovittaa yhteen eri maiden ilmavoimien kyvykkyydet ja tarjoamat resurssit, Ruotsilla näkisin olevan kyky tarjota kuljetus ja tutka- ja elso-koneiden resursseja ja Gripen koneet suojaa/tukevat suomen ja norjan ilmavoimia jotka voivat keskittyä hyödyntämään F-35:ten ominaisuuksia.
Pahoitteluni epäasiallisuudesta, mutta lihavoitu kohta aiheutti tahattoman naurunpurskahduksen!
 
Pahoitteluni epäasiallisuudesta, mutta lihavoitu kohta aiheutti tahattoman naurunpurskahduksen!
Saabin markkinointiosastolta tuli telex, jossa käskettiin jäsen Hanskin katsoa 21:00 kolkilta Konflikti, johon Saab on ujuttanut hypnotisoivaa materiaalia. Pian puhut paskan sijaan svenskaa ja jokeltelet iloisesti gripenin kuultuasi. ;)

Liminaalinen viesti on kuulemma erityisesti kohdistettu jäsen Gyllis1:n pään menoksi. Arexis käy kuumana tänä iltana.
 
Viimeksi muokattu:
AARGM-ER johdannainen SiAW koeirrotettu. Eli "integroitu" kuten Saab mainosti aikoinaan JASSM, Taurus yms. osalta.

Northrop Grumman’s SiAW builds on technologies developed for the Navy’s Advanced Anti-Radiation Guided Missile-Extended Range (AARGM-ER) and the F-35 aircraft integration program. The system employs agile software development, digital engineering, and Weapon Open Systems Architecture (WOSA) to support rapid development and future upgrades.
The test utilised a jettison test vehicle (JTV), a non-functional prototype without a rocket motor or electronics, to confirm the safe separation of the SiAW missile from the aircraft.
 

Hänen mukaansa lännen ja idän ilmasotadoktriini poikkesivat toisistaan aika tavalla.

”Lensimme harjoituksia, joissa lensin Hornetilla ja MiG-29:t olivat minun puolellani, kun lensimme näköetäisyyden ulkopuolella (BVR, beyond visual range) tapahtuvaa ilmataistelua”, Gonky muistelee.

Yhdysvaltain laivastossa periaate oli, että lentäjille tuli antaa kaikki tarpeellinen informaatio ja antaa lentäjien tehdä päätökset.

”Neuvostoliittolais-venäläinen doktriini oli tyyliä ’me kerromme sinulle minne mennä ja ketä ampua’.”
 
Kuumoittava NYTin otsikko.

How Navy Pilots are Harmed by Their Own Planes​

By Dave Philipps, Gabriel Blanco and Rebecca Suner•December 6, 2024
For decades, the Navy has stated that brain injuries have mostly occurred during accidents or leisure activities. But now, a confidential new program is studying whether intense fighter jet operations can cause brain injuries as devastating as those from repeated blast exposure.
 

Olisiko viimein Dassaultin vuoro voittaa?
Mikä näiden liikesuihkujen sodan ajan käyttötarkoitus on puolustusvoimille? Tuosta artikkelista sai vähän rivien välistä kuvan, että ennen Ukrainan sotaa oli tarkoitus jättää korvaamatta nämä koneet, mutta nyt on tilanne sodan takia muuttunut.

Sitten puhutaan, että tarkoitus tarvittaessa nopeasti siirtää valtionjohtoa näillä.

Vähän foliohattua päähän, niin ovatko nämä nyt sitten valtioneuvoston ja presidentin evakuointikoneita, jos alkaa rytistä tai jos maata uhkaa miehitys, niin pääsevät näillä viime tingassa Ruotsiin? Vähän niin kuin Assadin viime minuuttien evakuointi Moskovaan
 
Vähän foliohattua päähän, niin ovatko nämä nyt sitten valtioneuvoston ja presidentin evakuointikoneita, jos alkaa rytistä tai jos maata uhkaa miehitys, niin pääsevät näillä viime tingassa Ruotsiin? Vähän niin kuin Assadin viime minuuttien evakuointi Moskovaan
Ei, niillä varaudutaan lennättämään suomalaisen sotilassoittokunnan kärki Moskovaan voitonparaatiin!
 
Mikä näiden liikesuihkujen sodan ajan käyttötarkoitus on puolustusvoimille? Tuosta artikkelista sai vähän rivien välistä kuvan, että ennen Ukrainan sotaa oli tarkoitus jättää korvaamatta nämä koneet, mutta nyt on tilanne sodan takia muuttunut.
Alkujaan Learit tulivat monitoimikoneiksi korvaamaan NH-kalustoa. Nykyään koneiden päätarkoitus on mahdollistaa politiikkojen, diplomaattien ja muiden tärkeiden henkilöiden liikkuminen kaikissa tilanteissa nopeasti pois ja takaisin Suomen saareen. Koneen käyttäjäryhmä ei nähnyt ennen Ukrainan sotaa tätä tarpeelliseksi ja erillistä rahoitusta ei koneiden korvaamiseen myönnetty Ilmavoimien tunnusteluista huolimatta.

Nyt ilmeisesti sielläkin on herätty realismiin. Finnair ei lennä kun Itämeri on julistettu Venäläisten ohjuslaukaisujen vaara-alueeksi tai sotatoimialueeksi, mutta juuri silloin pitää olla paikalla niissä pöydissä, joissa Suomenkin kohtalo päätetään. Ja kun on oma kone, voi päättää milloin ja mihin mennään, eikä tarvitse mennä sinne ja silloin kun joku tulee hakemaan.
 
Alkujaan Learit tulivat monitoimikoneiksi korvaamaan NH-kalustoa. Nykyään koneiden päätarkoitus on mahdollistaa politiikkojen, diplomaattien ja muiden tärkeiden henkilöiden liikkuminen kaikissa tilanteissa nopeasti pois ja takaisin Suomen saareen. Koneen käyttäjäryhmä ei nähnyt ennen Ukrainan sotaa tätä tarpeelliseksi ja erillistä rahoitusta ei koneiden korvaamiseen myönnetty Ilmavoimien tunnusteluista huolimatta.

Nyt ilmeisesti sielläkin on herätty realismiin. Finnair ei lennä kun Itämeri on julistettu Venäläisten ohjuslaukaisujen vaara-alueeksi tai sotatoimialueeksi, mutta juuri silloin pitää olla paikalla niissä pöydissä, joissa Suomenkin kohtalo päätetään. Ja kun on oma kone, voi päättää milloin ja mihin mennään, eikä tarvitse mennä sinne ja silloin kun joku tulee hakemaan.

Onhan tuo Zelenskyikin (ja kapallinen ministereitä sen päälle) lentänyt maapalloa ristiin rastiin tavaten käytännössä kaikki sellaiset päättäjät jotka ovat olleet tarpeen tavata ja hyvin nopealla rytmillä. Paljon on niissä keskusteluissa pohjustettu Ukrainan apua, väitän että kone on ollut Ukrainan lentokalustosta se tärkein juuri tästä syystä.
 

Olisiko viimein Dassaultin vuoro voittaa?
Irlannin ilmavoimat on korvaamassa vanhan Learjettinsa Dassaultilla. 1kpl Learjet 45 -> Falcon 6X

The aircraft, operated by the Irish Air Corps from Casement Aerodrome in Baldonnel, will serve a diverse range of missions. These include non-combatant evacuation of Irish citizens in crises, medical evacuations, air-ambulance patient transfers, and logistical support for Irish Defence Forces on overseas deployments. Additionally, it will provide an independent and flexible air transport service for government needs, ensuring rapid responses to national and international commitments.
 
Mikä näiden liikesuihkujen sodan ajan käyttötarkoitus on puolustusvoimille? Tuosta artikkelista sai vähän rivien välistä kuvan, että ennen Ukrainan sotaa oli tarkoitus jättää korvaamatta nämä koneet, mutta nyt on tilanne sodan takia muuttunut.

Sitten puhutaan, että tarkoitus tarvittaessa nopeasti siirtää valtionjohtoa näillä.

Vähän foliohattua päähän, niin ovatko nämä nyt sitten valtioneuvoston ja presidentin evakuointikoneita, jos alkaa rytistä tai jos maata uhkaa miehitys, niin pääsevät näillä viime tingassa Ruotsiin? Vähän niin kuin Assadin viime minuuttien evakuointi Moskovaan
Luulisi, että suomessa olisi riittävästi siviilipuolella koneita joita voidaan ottaa pv:n haltuun kriisitilanteessa. Se mistä mielestäni on pulaa on logistisesta puolesta eli ilmavoimat hyötyisivät pienistä tankkereista ja kv puoli sitten raskaammista kuljetuskoneista. Miksei myös tutkakoneista. En itse oikein näe learjettien korvaamisessa järkeä jos korvataan vain kyky kuljettaa suhteellisen pieni määrä henkilöstöä mukavasti.
 
Alkujaan Learit tulivat monitoimikoneiksi korvaamaan NH-kalustoa. Nykyään koneiden päätarkoitus on mahdollistaa politiikkojen, diplomaattien ja muiden tärkeiden henkilöiden liikkuminen kaikissa tilanteissa nopeasti pois ja takaisin Suomen saareen. Koneen käyttäjäryhmä ei nähnyt ennen Ukrainan sotaa tätä tarpeelliseksi ja erillistä rahoitusta ei koneiden korvaamiseen myönnetty Ilmavoimien tunnusteluista huolimatta.

Nyt ilmeisesti sielläkin on herätty realismiin. Finnair ei lennä kun Itämeri on julistettu Venäläisten ohjuslaukaisujen vaara-alueeksi tai sotatoimialueeksi, mutta juuri silloin pitää olla paikalla niissä pöydissä, joissa Suomenkin kohtalo päätetään. Ja kun on oma kone, voi päättää milloin ja mihin mennään, eikä tarvitse mennä sinne ja silloin kun joku tulee hakemaan.
Kyllä Finnair lentää jos sen koneet otetaan kokonaisuudessaan valtion haltuun ja lentäjät (ne suomalaiset) sitten otetaan palvelukseen niitä lentämään. Näen että tuo on jopa turvallisempi vaihtoehto lennättää poliitikkoja (matkustaja kone, jollaisella taitaa ukrainan presidenttikin lentää?) kuin puolustusvoimien kone joka on puhtaasti sotilaallinen kohde.
 
Back
Top