Jopuni
Ylipäällikkö
Ajatukseni oli, että kun ruotsi tilaa esim. 6 kpl C-390 konetta, niin suomi ostaa sen 7:nen (ehkä 8:nen) koneen ja se/ne toimii ja operoi ruotsalaisella miehistöllä ja kentältä. Kun Suomi tarvii konetta niin ruotsista tulee yksi vapaana oleva kone(et), ei välttämättä se suomalaisten ostama kone.Yhtä ei kannata lähteä hankkimaan, sillä sen operointi olisi kuitenkin kallista. Myöskään minkäänlaista reserviä ei olisi esimerkiksi huoltojen aikana. Ilmavoimathan on tutustunut C-390:iin ja uskoisin, että sellaisia Suomeen vielä saadaan. Tätä puoltaa myös se, että C-390 pohjautuu siviilikoneisiin, sisältäen mm. samoja osia ja siviilikoneista tutut moottorit. Harvinaista sotilaskoneiden osalta. Suomessa on jo entuudestaan Embraerin koneita Finnairilla, joten huoltopuoli saataisiin varmasti kustannustehokkaasti kuntoon. Lisää kuljetuskapasiteettia Suomeen varmasti tarvitaan ja käyttöä olisi useammallekin C-390:lle. Avaisivat myös uusia mahdollisuuksia siirtää kalustoa kansainvälisiin tehtäviin, joihin nykyään tarvitaan vuokrakalustoa.
Olisi siis yhteiset raskas kuljetuskone booli.