Ilmavoimien tulevaisuus

Christopher Drevstad, president of Taurus Systems Korea Co., said in an interview with Yonhap News Agency on Thursday that the company has nearly completed a preliminary development process for a scaled-down version of the KEPD 350K missile, currently deployed on South Korea's F-15K fighter aircraft.

As the first step, Taurus in November signed a memorandum of understanding with Korean company LIG Nex1 Co. for joint development of the missile, tentatively called the KEPD 350K-2.
 
Puolan ilmavoimat harkitsevat Airbus A400M hankintoja kun Puolalla on ollut hiljaista hankintarintamalla niin pitää vähän jotain mallin vuoksi ostella.

Tosipuheessa mikäli Suomella ja Ruotsilla on tarvetta isommalle kuljetuskyvylle niin tuollaiseen isompaan tilaukseen voisi lähteä mukaan etenkin, mikäli Airbus on muut ahtaalla kapasiteetin käyttämättömyyden kanssa niin ostajat voivat saada hyvän tarjouksen kimppatilaukseen.

 
L’avenir de la supériorité aérienne
Maîtriser le ciel en haute intensité
eli
The Future of Air Superiority
Mastering the Skies in High Intensity

Adrien GORREMANS Avec la participation de Jean-Christophe NOËL

Ranskan kv-instituutin julkaisu

Toteaa sivulla 81:
The technological asymmetry is now clear: French pilots regularly confronting 5th generation fighters in inter-allied exercises note that "the combat mission against stealth fighters on Rafale is very difficult to win with the current state of the sensors".
Radar stealth is certainly not sufficient to obtain air superiority, but it is an undeniable asset, particularly in the hardest scenarios, unless low-altitude penetration missions are accepted, with a high level of risk. It could also become an entry ticket for front-line missions, and therefore a marker of influence for a coalition's strategic options.

Eli F-35/F-22 on ylivoimainen suhteessa tavanomaisiin länsisensoreihin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei meidän rahavaroilla ole varaa ostaa riittävää määrää kuin olemalla visu. Varsinkaan kun trump alkaa jättää Eurooppaa taka-alalle.
 
Q: Onnistuuko matkustajakoneesta laskuvarjopelastautuminen?
A: Tuskin, koska...
You can’t parachute out of a modern airliner.
Even if you managed to get the doors open…if it was me, I’d go last. Hopefully by then the amount of people cut in half by the wings & tail – or consumed by the engines – will have damaged them to the point of failure & separation.

You’re going to get caught up in the aerodynamics & banged along the sides / bottom. Yes, even at the aft exit doors.
Some jets at one point made it at least theoretically possible; jets like the 727 with stairs at the aft, clear of the airplane (of DB Cooper fame) or the KC-135 (based on the 707), which has a modified emergency escape system – basically a spoiler that extends out from the exit & fuselage, giving you just enough clearance from the slipstream to *possibly* clear the jet.

(C-17s have a similar spoiler system on side doors for paratrooper drops, as well as a high, “T-tail” that isn’t a concern. They also have an aft ramp that can be opened in flight, which is useable)
The KC-135 did manage at least two successful bail-outs of *some* crew (others stayed w/ the jets & landed), but it was very risky…you had to be desperate to do it. It was also preferred to not be the first out…let someone else go first & take out all the antennas on the bottom.

In the first event I’m aware of, the KC-135 crew who bailed out recalled clearing the wing by only 3-5’…and it may have just been a lucky combination of high-speed, speed brakes deployed & a nose-down attitude that they cleared it at all: https://safety.af.mil/Portals/71/documents/Magazines/FSM/1960s/196411%20-%20AerospaceSafety.pdf
The KC-135 doesn’t have that option anymore; to reduce weight, thereby saving fuel & money, parachutes were removed from the KC-135 some years ago.On the KC-10, we knew it was never an option & there were never any parachutes. You can’t do it on a modern airliner, either.
 
Q: Onnistuuko matkustajakoneesta laskuvarjopelastautuminen?
A: Tuskin, koska...


Yksipuolista tekstiä. Monissa, ellei useimmissa, matkustajalentokoneissa moottorit on siivissä, ei pyrstössä. Joten takasivuovista poistuminen on jokseenkin turvallista ja mahdollista, kunhan koneen nopeus on riittävän alhainen ja kunhan ovi on avattavissa. Se runkoa vasten paiskautuminenkin kuulostaa vähän kummalliselta, koska eikös esim. rajan Dorniereista heitellä pelastuslauttoja merihätään joutuneille sivuovesta? Ja toki kaikista Cessnoista ym. hypätään sillä tavalla.

1739668316403.webp

 
Viimeksi muokattu:
Saabin markkinamiehet taas optimistisena puuhastelemassa

Ymmärrän kyllä taakanjaon, mutta toivottavasti ei nyt kuitenkaan lähdetä tukemaan Saabin osakekurssia... Rahalle olisi varmasti parempaakin käyttöä tällä puolen Pohjanlahtea.
 
Yksipuolista tekstiä.
Ketju korostaa lähinnä, että sitä ei voi tehdä kovin turvalliseksi.
Sitten sitä täydentää useat muiden kommentit.

"Also note that jump speed for a military transport is very slow - about 170 knots - for other skydive aircraft it's closer to 100kts. If your scenario is cruising speed for an airliner at 30k - woo boy. That's going to be a ton of suck."

"In pax briefings on the 135, the loadmaster would always say “send a couple seats out first.”
"P8-A had a bail out option: P3 crews flew with parachutes. There’s a switch on the flight deck, storage for parachutes and a hydraulic ram to open the rear service door. For the very reasons noted, it was shelved relatively quickly."
"On a tour of the P-8 Poseidon line some years back, I was shown the rear door that had been redesigned so it could be opened in flight for the crew to bale out. Was told it wasn't cleared for use though due to risk of hitting the horizontal stabiliser on the way out."

"It's called an air deflector door. They deflect airflow to help help jumpers from impacting the aircraft. On the C-141 they had to be installed for jump missions. The C-17 has the doors permanently integrated as part of the aircraft."
"On the C-17, it’s part of exterior fuselage. Similar exit to the C-141. No deflector on the C-130 that I can remember, and a long time ago a C-130 exit was “up 6 (inches) and out 36 (inches),” to clear the side of the aircraft. I believe they stopped doing that."
"Many years ago I departed the aircraft via the rear door of both C-130 and C-141. It was a jump with the Herk, but as you said just walk out the door with the C-141. I recall exit was distinctly snappier with the -141. (although the wind blast and turbulence behind the C-130 turbo prop going full chooch was pretty amazing)."

"C-17s are nice because that spoiler means the jumpmaster doesn't have to worry about getting sucked out when he leans out to do visual checks...on a C-130, even the lead jumper can feel the slipstream pulling at him, 4-5' from the door."
"was involved with the block door deploying…in the dock doing a floor mod…lotta questions lotta dumb looks KC-135R i’d never jump btw….the antennas in 2000-2015 broke fairly easily"


Mentourin jakson alkupuoli käsittelee myös laskuvarjoja.
 
Näkymä 500 kilometrin päähän
Se näkee oikeastaan kaiken, mikä ilmassa liikkuu noin 500 kilometrin säteellä: suihkukoneet ja droonit, linnut ja jopa hyönteisparvet. Nykyaikainen sodankäynti ei onnistu ilman tutkatekniikkaa.
Vierailu Thales-yhtiön tiloihin Limoursissa (pääosa maksumuurin takana).
 
Muurin taa jää tieto miksi otsikossa todetaan

Karjalan lennoston komentaja: Ilmavoimia ei kuultu tarpeeksi Viitostien remonttia suunniteltaessa​

Sen tiedon kuitenkin saa, että "toimenpideselvitys osoitti Viitostien varalaskupaikan halvemmaksi maantietukikohdan paikaksi kuin mitä maksaisi rakentaa varalaskupaikka valtatie 9:lle Lempyyn kohdalle."
 


Yle:
"Ilmavoimat suunnittelee uutta varalaskupaikkaa Itä-Suomeen Viitostielle – valmisteluilla kiire, koska tieto ei kulkenut"

Olisiko ollut aihetta PV:n avata se suu jo hiukan aiemmin kun eihän tuosta 5-tien remontista ole jauhettu kuin vasta yli 20 vuotta.

(Nopealla googlettelulla löytyi 2000 vuodelta suunnitelmia tiehankkeesta
https://www.tieh.fi/s12/htdocs/photo/kehittaminen/leppavirta_vehmasmaki/vt5raportti23.05.pdf )
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko ollut aihetta PV:n avata se suu jo hiukan aiemmin kun eihän tuosta 5-tien remontista ole jauhettu kuin vasta yli 20 vuotta.
Toisaalta sen takia juuri yllättänyt.
"– Asia on ollut ilmavoimissa valmistelussa, mutta rikkinäisen puhelimen vuoksi meille tuli vähän myöhässä tieto viitostien remontin nopeasta etenemisestä. Voi tulla suunnittelulle vähän kiire."

En tiedä onko tuokaan se mitä tarkoitti, koska onhan tuon jälkeen ehtinyt vielä kiirehtiä omaa panostaan. Vai menikö joku isompi linjaus jo kiinni, mikä nyt harmittaa?
 
Ymmärtäähän tietysti sen että ei siinä reilussa 20 vuodessa ole PV kerennyt soittamaan jollekin tieinsinööri Jaatiselle ja pyytämään että johonkin muistivihkoon kirjoittettaisiin toive varalaskupaikasta.🛬
 
Olisiko ollut aihetta PV:n avata se suu jo hiukan aiemmin kun eihän tuosta 5-tien remontista ole jauhettu kuin vasta yli 20 vuotta.
Tuossahan se syykin voi hyvin olla avattuna. 20 vuotta on jauhettu, jauhettu, ja jauhettu. Kukaan ei huomannut mainita PV:n suuntaan, kun purkka sylkäistiin suusta ulos ja lähdettiin hakemaan lapioita vajasta.
 
Back
Top