Ilmavoimien tulevaisuus

Aika vähän löytyy pohjoiselta laivastolta kalustoa, jolla voisi Suomea uhata. Tai sitten en ihan ymmärtänyt mitä ajat takaa? Siis millä uhataan laivoilta käsin mitä ja missä?

Käsittääkseni venäjän uljaat merivoimat ovat saaneet tai saamassa hienoja ohjuksia jäämeren laivastoon tai uusia aluksia joilla kattaa tämän maan. Tälläinen uutinen oli jossain vaiheessa tätä vuotta,mutta en nyt kuollakseni muista oliko se uusista aluksista sinne vai uusista ohjuksista niihin aluksiin.
 
Lainaus Kim Jäämeren artikkelista tuosta linkin Kylkiraudasta:
"Pitkän kantaman
täsmäaseiden käyttöä Suomen
rajojen ulkopuolelta maalta, mereltä tai
ilmasta suunnittelevan on pian otettava
huomioon myös Ilmavoimien uusi
kyky antaa hyökkääjälle ulottuva ja
tuntuva vastaisku."
Ehkä JASSMien onkin tarkoitus toimia pääasiassa peloitteena? Jotain MOTin toimittajien fantasioimaa Iskander-salvolla alkavaa yllätyshyökkäystä ei voisikaan toteuttaa ilman tappioita, jos Horneteja jää yksikin henkiin.

Silloin ei tarvitsisi niin maalinosoituksestakaan huolehtia, koska voidaan iskeä jo ennalta tiedusteltuihin kiinteisiin ja haavoittuviin kohteisiin. Sellaisia varmaan löytyy kantaman sisältä vaikka kuinka, Pietarin esikunnista Karjalan tukikohtien kautta sinne Murmanskin laivastoon.
 
Lainaus Kim Jäämeren artikkelista tuosta linkin Kylkiraudasta:
"Pitkän kantaman
täsmäaseiden käyttöä Suomen
rajojen ulkopuolelta maalta, mereltä tai
ilmasta suunnittelevan on pian otettava
huomioon myös Ilmavoimien uusi
kyky antaa hyökkääjälle ulottuva ja
tuntuva vastaisku."
Ehkä JASSMien onkin tarkoitus toimia pääasiassa peloitteena? Jotain MOTin toimittajien fantasioimaa Iskander-salvolla alkavaa yllätyshyökkäystä ei voisikaan toteuttaa ilman tappioita, jos Horneteja jää yksikin henkiin.

Silloin ei tarvitsisi niin maalinosoituksestakaan huolehtia, koska voidaan iskeä jo ennalta tiedusteltuihin kiinteisiin ja haavoittuviin kohteisiin. Sellaisia varmaan löytyy kantaman sisältä vaikka kuinka, Pietarin esikunnista Karjalan tukikohtien kautta sinne Murmanskin laivastoon.

Aikaisemmin ollaan funtsittu, että noiden tarkoitus voisi myös olla pitää vihollisen ilmavoimat käyttämästä rajan lähellä olevia tukikohtia.
 
Aikaisemmin ollaan funtsittu, että noiden tarkoitus voisi myös olla pitää vihollisen ilmavoimat käyttämästä rajan lähellä olevia tukikohtia.
Nuo olisi varmasti tärkeitä maaleja tuhota. Miten helposti lentotukikohta saadaan unitary-kärjillä pois pelistä?

Entä minkälaisia mahdollisuuksia JASSMilla on ampua vihollisen pitkän kantaman ilmatorjuntaa? Onko liian liikkuva ja hajautettu maali ja onnistuuko maalinosoitus?

Vaikka tuskinpa sodassa olisi ongelmana maalien puute, ennemminkin ohjusten ja lavettien riittävyys...
 
Nuo olisi varmasti tärkeitä maaleja tuhota. Miten helposti lentotukikohta saadaan unitary-kärjillä pois pelistä?

Entä minkälaisia mahdollisuuksia JASSMilla on ampua vihollisen pitkän kantaman ilmatorjuntaa? Onko liian liikkuva ja hajautettu maali ja onnistuuko maalinosoitus?

Vaikka tuskinpa sodassa olisi ongelmana maalien puute, ennemminkin ohjusten ja lavettien riittävyys...

Lisätään listaan vielä ylimmän portaan esikunnat, tärkeimmät varikot, voimalaitokset, mahdollisesti jopa tietyt sillat jos niiden alla menee esim. tietoliikennetta, sähköjä... Paikallaan pysyviä maaleja, sijainti tiedossa, ei tarvita välttämättä tuoretta maalinosoitusta.
 
Lisätään listaan vielä ylimmän portaan esikunnat, tärkeimmät varikot, voimalaitokset, mahdollisesti jopa tietyt sillat jos niiden alla menee esim. tietoliikennetta, sähköjä... Paikallaan pysyviä maaleja, sijainti tiedossa, ei tarvita välttämättä tuoretta maalinosoitusta.

Kuinka monta ohjusta ilmavoimien täytyy laukaista yhtä kiinteää kohdetta päin? Propagandan mukaan it on aika tehokasta itänaapurissa. Ei kai se niin mene että yksi ohjus ja 100prosentin tulos.
 
Kuinka monta ohjusta ilmavoimien täytyy laukaista yhtä kiinteää kohdetta päin? Propagandan mukaan it on aika tehokasta itänaapurissa. Ei kai se niin mene että yksi ohjus ja 100prosentin tulos.

Jaa-a, JASSMin arvioitu todennäköisyys tuhota maalinsa ei varmaan ole ihan julkista tietoa, ja joka tapauksessa minä peruspuskajussireserviläisenä en sitä tiedä... Sen tiedän kuitenkin, että JASSMia on mainostettu sekä tutkassa vaikeasti havaittavana että pintoja pitkin mutkitellen lentävänä puikkona, eli ei se kaikkein helpoin torjuttava varmaan ole.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa-a, JASSMin arvioitu todennäköisyys tuhota maalinsa ei varmaan ole ihan julkista tietoa, ja joka tapayuksessa minä peruspuskajussireserviläisenä en sitä tiedä... Sen tiedän kuitenkin, että JASSMia on mainostettu sekä tutkassa vaikeasti havaittavana että pintoja pitkin mutkitellen lentävänä puikkona, eli ei se kaikkein helpoin torjuttava varmaan ole.

Mutkitteleeko pötkö itsenäisesti edessä olevaa kohdetta väistäen,vai onko sillä lentoreitti etukäteen?
Jassm kauppoihin saattaa muuten liittyä jenkkien satelliittitietojen vaihtamista tarvittaessa.
 
Ei mitään käryä, saa joku tietävämpi vastata.
 
Nuo olisi varmasti tärkeitä maaleja tuhota. Miten helposti lentotukikohta saadaan unitary-kärjillä pois pelistä?

Entä minkälaisia mahdollisuuksia JASSMilla on ampua vihollisen pitkän kantaman ilmatorjuntaa? Onko liian liikkuva ja hajautettu maali ja onnistuuko maalinosoitus?

Vaikka tuskinpa sodassa olisi ongelmana maalien puute, ennemminkin ohjusten ja lavettien riittävyys...

Lentotukikohta voi olla aika paha homma, mutta riippuu siitä, että miten paljon IT:tä sinne on tuotu. Toisaalta JASSM:ssa väitetään olevan vastatoimia jotka helpottavat niitä pääsemään maaliin. Homma riippuu varmaankin siitä, että miten paljon ohjuksia on käytettävissä.

IT:tä en välttämättä edes koettaisi, mutta tuskin vihollinen niitä kovin lähelle edes toisi. Ihan varmasti ne pysyvät meidän tykistön teoreettisimman kantaman ulkopuolella (eli onko edes tarvetta huolehtia noista?). Mahdollisesti pois lukien MLRS:n kantama, koska niiden ammuksia ne saattaisivat koettaa ampua alas.
 
Kuinka monta ohjusta ilmavoimien täytyy laukaista yhtä kiinteää kohdetta päin? Propagandan mukaan it on aika tehokasta itänaapurissa. Ei kai se niin mene että yksi ohjus ja 100prosentin tulos.

Ilman it:tä, niin osumatodennäköisyys lienee yli 90%, mutta IT:n kanssa niin vastassa on maailman voimakkain IT ihan epäilemättä. Mutta veikkaan, että vastapuolen resurssit voivat olla nykyään hieman vähäisemmät ja voidaan hieman valikoida ja välttää niitä puolustettuja maaleja, kaikkialle kun ei niitä IT vaunuja riitä.
 
En edelleenkään ymmärrä mitä sieltä laivoilta ammutaan Rolloon, tai muualle "isoon osaan Suomesta". En kenoile, vaan haluan ymmärtää, kun en ole tiennyt Venäjällä olevan laivoilla tuon tyyppistä aseistusta.

Käytännössä kaikki vanhemmatkin hyökkäyssukellusveneet ollaan Venäjällä aseistamassa Kalibreilla. Uusissa veneissä ne on alusta alkaen oleellinen osa aseistusta. Myös uusissa pinta-aluksissa, kuten Gorskov-luokan fregateissa ja tulevissa korveteissa ja hävittäjissä Kalibr kuuluu pakettiin. Pinta-aluksissa kestää vielä joitakin vuosia ennen kuin niitä tulee merkittävimmässä määrin käyttöön, mutta sukellusveneissä ne on todellisuutta jo tänä päivänä. Kalibr on siis käytännössä ihan vastaava ohjus kuin Tomahawk, jollaisia Länsikin aina sukellusveneistä ja sotalaivoistaan laukoo etenkin sotilasoperaatioidensa alkuvaiheissa. Venäläisten lähteiden perusteella Kalibrilla on jotain 2600km kantama, joten Barentsinmereltä ne kantaa ihan kevyesti Helsinkiin saakka. Myös ohjuksen koon puolesta tuo kantama on täysin realistinen, jo paljon vanhemmat samankokoiset venäläiset ohjukset kantoi 3000km, mutta käsittääkseni ne oli vain ydinkärjillä varustettuja, toisin kuin Kalibr, joka on täsmäase.
 
Viimeksi muokattu:
Käytännössä kaikki vanhemmatkin hyökkäyssukellusveneet ollaan Venäjällä aseistamassa Kalibreilla. Uusissa veneissä ne on alusta alkaen oleellinen osa aseistusta. Myös uusissa pinta-aluksissa, kuten Gorskov-luokan fregateissa ja tulevissa korveteissa ja hävittäjissä Kalibr kuuluu pakettiin. Pinta-aluksissa kestää vielä joitakin vuosia ennen kuin niitä tulee merkittävimmässä määrin käyttöön, mutta sukellusveneissä ne on todellisuutta jo tänä päivänä. Kalibr on siis käytännössä ihan vastaava ohjus kuin Tomahawk, jollaisia Länsikin aina sukellusveneistä ja sotalaivoistaan laukoo etenkin sotilasoperaatioidensa alkuvaiheissa. Venäläisten lähteiden perusteella Kalibrilla on jotain 2600km kantama, joten Barentsinmereltä ne kantaa ihan kevyesti Helsinkiin saakka. Myös ohjuksen koon puolesta tuo kantama on täysin realistinen, jo paljon vanhemmat samankokoiset venäläiset ohjukset kantoi 3000km, mutta käsittääkseni ne oli vain ydinkärjillä varustettuja, toisin kuin Kalibr, joka on täsmäase.

Ok, omat tietoni olivat USNI:n uunituoreesta laivastoluettelosta ja sen mukaan tuota 300km kantavaa Kalibrin maamaaleja vastaan tarkoitettua 3M-14E-versiota ei ainakaan toistaiseksi olisi minkään alusluokan aseistuksessa. Aika paljon näköjään poikkeavat eri lähteiden tiedot taas toisistaan.
 
Ok, omat tietoni olivat USNI:n uunituoreesta laivastoluettelosta ja sen mukaan tuota 300km kantavaa Kalibrin maamaaleja vastaan tarkoitettua 3M-14E-versiota ei ainakaan toistaiseksi olisi minkään alusluokan aseistuksessa. Aika paljon näköjään poikkeavat eri lähteiden tiedot taas toisistaan.

3M-14E on vientiversio ja Venäjä on Missile Technology Control Regimen allekirjoittaja maa, joten se ei saa yli 300km kantavia ohjuksia viedä ulkomaille. Olisi vähintäänkin ihmeellistä, jos venäläiset käyttäisivät itse vientiversioita, joten ei yllätä tippaakaan, ettet tuollaista tietoa ole löytänyt. Kalibrin rajoittamattoman version kantamasta on kyllä tietoa tullut jo useammastakin lähteestä, mm. Kaspian laivaston komentajan toimesta Moskovan kaiku-radiokanavan haastattelussa. Kaspian laivastollahan on ensimmäiset Kalibria kantavat pinta-alukset tulossa käyttöön. Itse asiassa en ole varma onko ensimmäinen Projekti 21631-korvetti jo astunut palvelukseen, kaksi ensimmäistä venettä toimitettiin laivastolle alkuvuodesta. Kuten jo sanoin, myös ohjuksen koko sopii täysin yhteen venäläisissä lähteissä mainitun kantaman kanssa. Jo käytössä olevien sukellusveneiden aseistamisesta kalibreilla uutisoitiin jo hyvän aikaa sitten, eikä se muutenkaan kenellekään asioita seuraavalle voi olla yllätys, kun esim. ulkomaille rakennetetut Kilotkin käyttävät saman ohjusperheen vientiversioita. Ole hyvä.
 
Tämä Klub-perhe on kyllä sellainen koodien ja alatyyppien sekamelska, että piti oikein turvautua lunttaamiseen :(

Itse asia ei kyllä muuttunut miksikään, eli tämän opuksen mukaan Gorshkov- ja Lada- luokat käyttävät merimaaleja vastaan tarkoitettuja versioita ja siinä se. Mitään tuhansien kilometrien kantamiakaan ei tämän opuksen mukaan olisi kuin vanhemmalla SSN-21-ohjuksella. Mutta yksittäisestä lähteestähän tässä vain onkin kysymys.

Asia ansaitsee selvästi huolellisemman perehtymisen jonkun jalon juoman kera ( ja jatkot jossain toisessa ketjussa ). Se voitaneen todeta, että jäämerellä pörrääviä sukellusveneitä ei meikäläisillä JASSMeilla varmaankaan kyetä torjumaan, vaikka olisi miten messevää maalitietoa tyrkyllä.
 
Jos on joulun pyhinä tylsää niin tuossa on ihan mukavaa katseltavaa... F22, F35, jne...

 
0_e0711_236ef0ec_XXXL.jpg


http://www.militaryphotos.net/forum...gular-basis)&p=6982073&viewfull=1#post6982073
 
Edelleen sitä mieltä, jotta meidän pitäisi ostaa jatkossakin keskimatkan kulkijoita. Miksi siis nuin; mietis vähän vähän PC:n näytönohjainten hinnan kehitystä; hinta versus ominaisuudet eivät enää ole tällä planeetalla: Uutta kun ei pystytä keksimään ilman Pi potessiin 4 hinnoittelua . Ohjuksia ja tutkia siis nuihin härpäkkeisiin; se riittää ...
 
British fighter jets have flown for the first time with parts made using 3D printing technology.

BAE Systems said the metal components were successfully used on board Tornado aircraft that flew from the defence firm's airfield at Warton, Lancashire, in late December.

The company said its engineers were using 3D technology to design and produce parts that could cut the Royal Air Force's maintenance and service bill by over £1.2m over the next four years.

BAE Systems is working at RAF Marham, Norfolk, to engineer ready-made parts for four squadrons of Tornado GR4 aircraft, including protective covers for cockpit radios and guards for power take-off shafts. Some of the parts cost less than £100.
http://www.theguardian.com/business/2014/jan/06/fighter-jet-flies-with-3d-printed-parts
 
Back
Top