="Teräsmies, post: 114356, member: 95"]Kaikki muu on alumiinia paitsi siivet joista näkee että ne on tehty selvästikin komposiittimateriaaleista.
http://www.airforce-technology.com/projects/s37/
X-29 testikoneessa käytettiin enemmän komposiittimateriaaleja.
http://www.nasa.gov/centers/armstrong/news/FactSheets/FS-008-DFRC.html#.Uzq6A_l_v_k
DhVampire oli kuitenkin puuta ja metallia...ja maailman suurin vesitaso HK-4 taitaa olla edelleen duramold käsiteltyä laminoitua koivua. DhMosquito taas oli vaneri-balsa-vaneri sandwich rakennetta. Erittäin kestävää taiteluolosuhteissa.
Mikään ei estäisi käyttämästä hartsilla ( 2 komponentti ) laminoitua koivua yliäänisuihkarissa ja hiilikuitua ja lasikuitua ja vain välttämättömissä osissa terästä tai alumiinia jne. Siiven etureuna ja nokka pyrkii kuumenemaan kovasti joten puu+kuiturakenne tuskin on omiaan siihen...ellei sitten käsitelty jotenkin. Ainakin styrsa lienee poissuljettu koska sen tilavuutta syövä aspekti vähentää polttoainemäärää sisällä.
Koivuvanerin ominaispaino on 600 kg/m3 ja uskoisin läpeensä kyllästyvän duramold käsitellyn olevan 800-1000 kg/m3 luokkaa..materiaalista saatava painon säästö tekisi koneesta runkorakenteiltaan noin 20-30% normaalia tavanomaista hiilikuitu-/metallilintua kevyemmän toki monissa paikoissa rakennepaksuus tulisi olla peltiä paksumpaa ( 2x ?). Myöskin koneen ympärivuotinen ylläpito tulisi olla kuivissa lämpimissä tiloissa mahdollisen "delaminaatiovaaran" takia. Kaikki luukkujen reunat ja moottorikiinnitukset jne tulee varmaan olla alumiinia tms. tai ainakin suuremman kuitupitoisuuden omaavaa.
Poikkeuksellinen keveys antaisi lisää liikehtimiskykyä ja kiihtyvyyttä ja alentaisi polttoainekustannuksia...sekä mahdollistaisi erinomaisen aerodynamiikan kanssa ehkä jopa 24-26 kilometrin lentokorkeuden ylärajan ( service ceiling ).
Varmaankin jonkinlainen uudelleen maalaus tulisi kyseeseen aika-ajoin...mutta duramold tms kyllästettyn laminoidun koivun kestävyys oikein suunniteltuna tuskin häpeää hiilikuidulle..joka itseasiassa vaikuttaa äärimmäisen taipuisalta ja myös Boeing 787 on osoittanut jo nyt halkeilemisen merkkejä..kun metalli ja hiilikuitu ei oikein sovi keskenään käytettäviksi.
Komposiitti sanan yleensä käsitetään materiaalilajien sekoittamiseksi jossa hiilikuitu, lasikuitu , hartsit ja kaksikomponentti liimat ja puut ovat yleensä suuressa roolissa..erillaisten foamien klanssa.
Ainakaan liimat eivät nykyään ole puute/este hyvälle puupohjaiselle lentokoneelle.
Lennokeissa on usein balsan päällä lasikuitukerros..miksei se voisi olla laminoidun koivunkin päällä ( ja alla ) ?
Itse pusasin aikoinaan R/C lennokin balsapuusta ja Obechista ..sen siipi kesti rikkoontumatta 22 G:tä.
Kevyempi kone kestää helposti paljon G:tä koska G:hen nimenomaan vaikuttaa koneen omapaino kuormineen.
Ainiin...myös Heinkel Salamander ja Hortenin häätäjä oli puusta....
Stealth asiat varmaan tulisi tutkia uusisksi kun materiaali vaihtuu...toivottavasti stealth-maali pysyy myös puussa...ehken paremmin kuin metallissa ?