Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vaikeaa tulee olemaan rahan kanssa, se on saletti! Toisaalta:
- Haglund on jo höpissyt hävittäjien osalta nimenomaan erillisrahoituksesta. Toteutuminen on tietty kokonaan toinen stroori, mutta peli avattu.
- Vielä ihan viime vuosina hankintaraha ollut selvästi enemmän kuin 500, muistaakseni joku n. 700 miltsiä? Tuo 500 on taso ilmeisesti ekaa kertaa historiassa juuri tänä vuonna. Ei kuitenkaan menisi 10 vuotta jos lelujenostobudjetin taso pysyy samassa kuin vielä pari vuotta sitten.
- Hornet-hankinnan jälkeen PV eli säästöliekillä, en nyt muista montako vuotta, mutta monta se oli.
- Hornetit maksoi lopulta Suomelle 3,16 miljardia ja se oli vuonna -95. 1995 vs. 2014 = 3,16 vs. 6,75 (olettama). Onko hintaralli inflaatio jne. huomioiden sittenkään niin kova on kuin hype antaa ymmärtää? Vuonna-95 litra bensaa maksoi 0,82 euroa nyt 1,60 euroa.
- Myös Hornetien hankinta osui taloudellisesti tosi vaikeaan tilanteeseen. Silti maan johto on pitänyt ilmapuolustusta kovassa arvossa. Miksi se ei vastakin pitäisi? Kauanko Krim muistetaan?
Tai sitten muuttaa uhkakuvia. Islannin valaanpyyntialusten harppuunaiskujen torjunta voisi olla meille edullisempi uhkakuva.Ei siinä muu auta kuin paikata väheneviä konemääriä ilmantorjunnalla.
- Hornet-hankinnan jälkeen PV eli säästöliekillä, en nyt muista montako vuotta, mutta monta se oli.
Kauanko Krim muistetaan?
Elinkaari kustannus on siis F35:ssä huomattavasti kovempi. Toisaalta joissain lähteissä elinkaari on F35:llä laskettu 50 vuoteen. Grippenillä se tuskin on sitä.
Saattaa olla... SS:n tietojen mukaan kuitenkin su-35 ja mig-35 omaavatkin jo 30 vuoden elikaaren... Hankinta hinnan ja lentotunnin jäädessä halvemmaksi kuin F-35:lläJoo arvelisin Gripenin olevan samaa luokkaa Hornettien kanssa eli 25-30 vuotta olisi niillä elinkaari. Jos F-35:llä oikeasti pystyisi lentämään 50 vuotta, niin se voisi kyllä olla ratkaiseva tekijä hankittaessa.
Venäläisistä muistelisin jostain lukeneeni, että MiG-29:llä olisi 15 vuoden elinkaari.
Joo arvelisin Gripenin olevan samaa luokkaa Hornettien kanssa eli 25-30 vuotta olisi niillä elinkaari. Jos F-35:llä oikeasti pystyisi lentämään 50 vuotta, niin se voisi kyllä olla ratkaiseva tekijä hankittaessa.
Venäläisistä muistelisin jostain lukeneeni, että MiG-29:llä olisi 15 vuoden elinkaari.
Saattaa olla... SS:n tietojen mukaan kuitenkin su-35 ja mig-35 omaavatkin jo 30 vuoden elikaaren... Hankinta hinnan ja lentotunnin jäädessä halvemmaksi kuin F-35:llä
Joo arvelisin Gripenin olevan samaa luokkaa Hornettien kanssa eli 25-30 vuotta olisi niillä elinkaari. Jos F-35:llä oikeasti pystyisi lentämään 50 vuotta, niin se voisi kyllä olla ratkaiseva tekijä hankittaessa.
Venäläisistä muistelisin jostain lukeneeni, että MiG-29:llä olisi 15 vuoden elinkaari.
Minusta Hanski osuu ihan oikeaan. Tosiasiallinen 20 vuoden teknologiaetumatka vaan on hirmuinen pätkä, siitä ei päästä yhtään mihinkään. En millään usko, että venäläisteknologia voisi tasapäisesti amerikoiden kanssa tuottaa huipputeknologisen aseen, ei vaan voi.
Tiedän että SS:n artikkelit on tehty punaiset lasit silmillä mutta venäläisestä lentokalustosta on ylipäätään vähän lähteitä käytössä joten jos vertailuja tehdään niin johonkin on tukeuduttava... Sinänsä en ota/ole ottanut kantaa kumpi on parempi länsimainen vai itäinen kone... totesin vain ss:n viitaten että elinkaari kustannukset ovat halvemmat.. Elinkaari kustannukset ovat ylipäätään vain sinne päin on kyse mistä ilmansuunnasta tulevasta koneesta tahansa... Sinänsä F35 vaikuttaa lupaavalta ja on ainoa 5 sukupolven kone muiden ehdokkaiden ollessa enemmän ja vähemmän tekohengitettyjä 4 sukupolven koneita. Superhornetista on ihan jenkkilähteissä ollut että saattaa tulla elikaareltaan jopa F35:tä kalliimmaksi...Nämä Suomen Sotilaan "asiantuntija-arviot" koneiden hankintahinnoista, elinkaarikustannuksista ja ominaisuuksista voi jättää täysin omaan arvoonsa. Fanipojat olivat lukeneet jostain (Russia Today?) miten ihkuhalpoja ja hyviä venäläishävittäjät ovat. Väitteitä ei perusteltu yhtään millään. Harmi, että tällaiset epätotuudet jäävät elämään mm. tämänkin palstan lukijoiden mielissä.
Pohditaanpa vähän Su-35:n ja MiG-35:n vertailua F-35:teen:
- MiG-35 ei ole mitään muuta kuin yksinkertaistettu vientiversio MiG-29M OVT:stä. MiG-29 on tullut erinomaisen kuuluisaksi erittäin kalliista ja paljon työtä vaativasta ylläpidosta. Uusi moottori ja koneen nimeäminen MiG-35:ksi tuskin muuttavat tätä asiaa.
- Suomen Sotilaassa ei millään tavalla kerrottu lähdettä venäläiskoneiden 30 vuoden elinkaareen. Arvo sinällään olisi ihan linjassa länsikoneiden kanssa, mutta epäilen vahvasti, että SS:n "asiantuntijoilla" ei ole ollut markkinointimateriaalia kummempaa lähdettä. Suhoin kotisivuilla Su-35:n elinkaaresta sanotaan seuraavaa: "What is new in the Su-35? First off, the fighter will get an improved airframe, which will dramatically increase its service life to 6,000 hours, 30 years of operation (the time before the first test and recondition and the between-repairs period has been increased to 1,500 hours, or 10 years of operation)." Eli, valmistaja lupaa rungon elinkaareksi 6000 lentotuntia. Hornetille vastaava lupaus on 9000h, eroa vaivaiset 50% Suhoita enemmän...
- Su-35:n ja MiG-35:n vertailu F-35:teen on jo aika epätoivoista. Oikeampi vertailukumppani olisi F/A-18 tai mahdollisesti Super-Hornet. En jaksa uskoa hetkeäkään, että venäläinen 1990-luvun hävittäjäteknologia olisi miltään osin vertailukelpoista USA:n 2010-luvun teknologiaan.
- Vielä EDIT: Suomen sotilaan artikkeliin vielä ihan perusasiaan liittyvä kommentti: ylläpitokustannukset tulee tietysti laskea samoilla tuntihinnoilla. Venäläisen lentomekaanikon 150 € kuukausipalkka poikkeaa kuitenkin jonkin verran suomalaisen mekaanikon 2500-3000 € palkasta. Venäläiskoneen rassaamiseen tarvitaan todennäköisesti huomattavasti enemmän käsipareja ja huoltovälit ovat lyhyemmät. Kummoistakaan laskuharjoitusta ei tarvitse tehdä, jotta elinkaarikustannukset alkavat näyttää aivan erilaisilta venäläiskoneiden osalta.
Nämä Suomen Sotilaan "asiantuntija-arviot" koneiden hankintahinnoista, elinkaarikustannuksista ja ominaisuuksista voi jättää täysin omaan arvoonsa. Fanipojat olivat lukeneet jostain (Russia Today?) miten ihkuhalpoja ja hyviä venäläishävittäjät ovat. Väitteitä ei perusteltu yhtään millään. Harmi, että tällaiset epätotuudet jäävät elämään mm. tämänkin palstan lukijoiden mielissä.
Pohditaanpa vähän Su-35:n ja MiG-35:n vertailua F-35:teen:
- MiG-35 ei ole mitään muuta kuin yksinkertaistettu vientiversio MiG-29M OVT:stä. MiG-29 on tullut erinomaisen kuuluisaksi erittäin kalliista ja paljon työtä vaativasta ylläpidosta. Uusi moottori ja koneen nimeäminen MiG-35:ksi tuskin muuttavat tätä asiaa.
- Suomen Sotilaassa ei millään tavalla kerrottu lähdettä venäläiskoneiden 30 vuoden elinkaareen. Arvo sinällään olisi ihan linjassa länsikoneiden kanssa, mutta epäilen vahvasti, että SS:n "asiantuntijoilla" ei ole ollut markkinointimateriaalia kummempaa lähdettä. Suhoin kotisivuilla Su-35:n elinkaaresta sanotaan seuraavaa: "What is new in the Su-35? First off, the fighter will get an improved airframe, which will dramatically increase its service life to 6,000 hours, 30 years of operation (the time before the first test and recondition and the between-repairs period has been increased to 1,500 hours, or 10 years of operation)." Eli, valmistaja lupaa rungon elinkaareksi 6000 lentotuntia. Hornetille vastaava lupaus on 9000h, eroa vaivaiset 50% Suhoita enemmän...
- Su-35:n ja MiG-35:n vertailu F-35:teen on jo aika epätoivoista. Oikeampi vertailukumppani olisi F/A-18 tai mahdollisesti Super-Hornet. En jaksa uskoa hetkeäkään, että venäläinen 1990-luvun hävittäjäteknologia olisi miltään osin vertailukelpoista USA:n 2010-luvun teknologiaan.
- Vielä EDIT: Suomen sotilaan artikkeliin vielä ihan perusasiaan liittyvä kommentti: ylläpitokustannukset tulee tietysti laskea samoilla tuntihinnoilla. Venäläisen lentomekaanikon 150 € kuukausipalkka poikkeaa kuitenkin jonkin verran suomalaisen mekaanikon 2500-3000 € palkasta. Venäläiskoneen rassaamiseen tarvitaan todennäköisesti huomattavasti enemmän käsipareja ja huoltovälit ovat lyhyemmät. Kummoistakaan laskuharjoitusta ei tarvitse tehdä, jotta elinkaarikustannukset alkavat näyttää aivan erilaisilta venäläiskoneiden osalta.
http://theaviationist.com/2013/06/17/su-35-le-bourget/
Tuossa yksi näkemys Su-35 koneesta mikä on operatiivisessä käytössä ja tuotannossa venäjällä. Muitakin löytyy kun googlettaa. Tämähän on oikeastaan F-15, 18, tai 16 sukupolven modernisoitu versio Su-27 koneesta mitä venäläisetkin ilmeisesti kutsuu Su-27SM2 tai joksikin muiksi. Su35 on suhoin myynti nimike. Mig-35 konetta ei ole yhtään tehty joten se antaa odottaa itseään. T-50 on oikeastaan se mihin F-35 konetta pitäisi verrata.
Olikohan niin, että amerikkalaishävittäjää tekee noin 120 tuhatta alihankkijaa, joista jokainen joutuu ponnistelemaan yötä päivää, että saavutetaan vaaditut speksit sille hilimikille, joka on työn alla. Miettikääs vähän. Erikoistuminen on viety tosi pitkälle ja vaatimukset ovat todella kovat. Hirmuinen verkko yrityksiä rakentaa kokonaisuutta ja jokaisen on pakkoa pakompi tehdä parhaansa, jotta työ kelpaa. Venäläinen malli rakentaa sikäläistä huippua on tyystin erilainen....kumpi tapa tuottaa tasaisempaa laatua ja innovaatioita?
Kenties, mutta minusta on sitten kovin mielenkiintoista miksi länsieurooppalaiset koneet nostetaan vakavasti otettaviksi kilpailijoiksi F-35:lle ja Super Hornetille, vaikka Eurooppa on tällä tavoin mitattuna vähintään yhtä paljon jäljessä jenkkejä kuin Venäjä.
Selittäkääpä tämä, arvon herrasväki...