Ilmavoimien tulevaisuus

silti kukaan ei sitä rafalea osta... Miksi?

Euroopan auttaminen ei kiinnosta halutaan bensasyöppöjä USAsta jotta saadaan heidän talous kuntoon....tms...voihan olla että Åkerilla on lentotukialus rakenteilla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Dassault_Rafale

Hurja peli !

800px-070723-N-6524M-004.jpg


Eurofighterin kuormattavuus heikompi vaikka tehoja enemmän; http://fi.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon

Tsekkaa fuel economy täältä; http://www.aviatia.net/versus/rafale-vs-eurofighter/

HUOM; The Snecma M88 engine in the Dassault Rafale allows it to supercruise in dry power, even with four missiles and a 1000-liter belly tank and even in the naval version; it can supercruise while carrying six air-to-air missiles (MBDA MICA).[10][11]

Täältä; http://en.wikipedia.org/wiki/Supercruise
 
Viimeksi muokattu:
Rafale loisti Libyan operaatiossa, ainakin combat-aircraft lehden artikkelien mukaan. Ranska teki koneilla uskaliaan soolonsa "Operaatio Harmattan" heti EU-maiden osallistumispäätöksen jälkeen ja rynnäköi Libyan kohteita vastaan ilman jenkkien ELSO-suojaa. Iskuissa käytettiin Strom Shadow- ja AASM täsmäpommeja.
Rafale on pidemmällä kehityksessä kuin EF 2000 koska siinä on nykyään jo AESA-tutka tuotannossa ja varsinkin koneen ilmasta-maahan ominaisuudet ovat paremmat kuin Eurohävittäjässä. Eurohävittäjästä ei ollut tosin käytössä Libyassa viimeisintä Tranche 3 -versiota jossa ilmasta-maahan kyky löytyy ainakin joillekin aseille. Ilmataistelu-ominaisuuksiahan ei testattu Libyassa joten vaikea sanoa siitä.
Rafalen toimintasäde on vakuuttava ja ilmeisesti myös integroitu ELSO-järjestelmä on erinomainen. Ei ehkä huono valinta, 2-moottoriakin löytyy.
 
SuperHornet on auttamattomasti menneen talven lumia meidän hankinnan koittaessa,mikäli ei jotain ihmettä tapahdu.
 
SuperHornet on auttamattomasti menneen talven lumia meidän hankinnan koittaessa,mikäli ei jotain ihmettä tapahdu.

tuo.

Mutta onko tästä (super hornet) kehitteillä jotain sopivaa versiota? Mikä tämä "häive-loota-versio" on? Onko tälle seuraajaa?

FA-18-490x350.jpg


Jotenkin tuntuisi loogiselta, että pysyttäisiin samassa merkissä.

Vaan kyllä tuo Rafale nuissa missikisoissa pärjää - kaunis lentolaite, vaan ei mahda tosiaan mitään tekijää, joka tukisi hankintaa RANSKASTA..
 
Kuin tarpeellinen se ilmasta maahan kyky lopulta on? Entä jos keskittyisi hyvään torjuntahävittäjään jolla turvataan ilmatila hyvin.

Entä kannattaako Hornetteja säilöä pahan päivän varalle vai meneekö ne suoraan poistomyyntiiin vanhentuneina. Mitähä niille tapahtuu oikeestaan.
 
tuo.

Mutta onko tästä (super hornet) kehitteillä jotain sopivaa versiota? Mikä tämä "häive-loota-versio" on? Onko tälle seuraajaa?

FA-18-490x350.jpg


Jotenkin tuntuisi loogiselta, että pysyttäisiin samassa merkissä.

Vaan kyllä tuo Rafale nuissa missikisoissa pärjää - kaunis lentolaite, vaan ei mahda tosiaan mitään tekijää, joka tukisi hankintaa RANSKASTA..
Tuo on Boeingin ehdottama päivitys F-18 E/F Super Hornetille- Advanced Super Hornet. Koneessa on Conformal Fuel Tankit rungon yläpuolella jotka kuulemma ovat 0-drag tasolla, jopa lisäävät nostetta koelentäjien mukaan.
Häivepodiin saa aseistusta josta ne on nopeasti laukaistavissa. Häivepodi aiheuttaa myös vähemmän vastusta kuin siipien alle laitetut romppeet.
Koneessa on lisäksi integroitu ELSO-järjestelmä, EPE-koneet 12100 kg:n työntövoimalla ja kehittynyt avioniikka ym.ym.

Boeing yrittää saada jalansijaa USA:n hävittäjähankinnoissa kun se on hävinnyt ATF - ja JAST-kisat Lockheedille. F-35 ongelmat ja hinta lisäävät tämän ratkaisun kiinnostavuutta varmasti.
 
SuperHornet on auttamattomasti menneen talven lumia meidän hankinnan koittaessa,mikäli ei jotain ihmettä tapahdu.

Jep ei mitään mahkua, että 2025 olisivat vielä tuotantolinjat auki Super-Hornetille. Jos Intian kauppa ei toteudu, niin ei varmaankaan Rafalelle myöskään. Eikä varmaankaan Eurofighter. Kyllä se menee sinne akselille F-35 tai Gripen. Vaikea nähdä muita vaihtoehtoja. Iki-vihreä F-15 tosin saattaa yllättää, kun sitä tilaillaan eri puolilla maailmaa jatkuvasti.
 
Rafale loisti Libyan operaatiossa, ainakin combat-aircraft lehden artikkelien mukaan. Ranska teki koneilla uskaliaan soolonsa "Operaatio Harmattan" heti EU-maiden osallistumispäätöksen jälkeen ja rynnäköi Libyan kohteita vastaan ilman jenkkien ELSO-suojaa. Iskuissa käytettiin Strom Shadow- ja AASM täsmäpommeja.
Rafale on pidemmällä kehityksessä kuin EF 2000 koska siinä on nykyään jo AESA-tutka tuotannossa ja varsinkin koneen ilmasta-maahan ominaisuudet ovat paremmat kuin Eurohävittäjässä. Eurohävittäjästä ei ollut tosin käytössä Libyassa viimeisintä Tranche 3 -versiota jossa ilmasta-maahan kyky löytyy ainakin joillekin aseille. Ilmataistelu-ominaisuuksiahan ei testattu Libyassa joten vaikea sanoa siitä.
Rafalen toimintasäde on vakuuttava ja ilmeisesti myös integroitu ELSO-järjestelmä on erinomainen. Ei ehkä huono valinta, 2-moottoriakin löytyy.

Rafale on periaatteessa hyvä kone ja näyttänyt kyntensä ranskalaisten omissa operaatioissa. En tiedä minkälainen sen markkina-asema tulee 2020-luvulla olemaan. Hyviä, tosin välillä hyvin omintakeisia, koneita on Ranskan lentokoneteollisuus vuosikymmenten aikana valmistanut ja aika laajassa käytössä maailmalla ovat muuallakin kuin Ranskan vanhoissa alusmaissa. Itselläni ei sinällään ole antipatioita ranskalaisuutta kohtaan sinällään oli sitten kyseessä kansa, kieli tai teollisuustuotteet. Ranskalaista mentaliteettia ja yrityskulttuuria aika läheltä seuranneena projektienhallinta ei kuitenkaan ole välttämättä se sikäläinen vahvuus: aikataulut venyvät, budjetit paukkuvat muuallakin kuin ydinvoimaloissa, kommunikointi voi olla hyvin kiemuraista ja paikallinen byrokratia on luku sinänsä... :(

Mutta oma veikkaukseni ensi vuosikymmenen kärkivaihtoehdoista on edelleen Gripen ja F-35. Mustia hevosia kaivataan mukaan...
 
http://www.ndtv.com/article/india/a-big-step-in-india-s-rafale-jet-deal-with-france-490440

Intia ostaa 126 Rafalea, mutta lopullisen sopimuksen voi allekirjoittaa vasta seuraava hallitus toukokuun vaalien jälkeen. Ensimmäiset 18 valmistetaan kokonaan Ranskassa, 108 seuraavaa Intiassa.

Ongelmaakin on:

The final contract, though, is still far from being signed. For one, India's Ministry of Defence has no money in the current financial year that ends this month, for initial payment.
 
Omana mielipiteenä pitäisin hyvänä Advanced Super Hornetia, jos se onnistuu saamaan jalansijan US Navyn/USMC:n kalustossa. F-35 on auttamatta liian kallis Suomelle...saisi kai niitä sitten 20... Rafale tai Gripen NG sitten muina vaihtoehtoina.

ASH taitaa olla aika vaikeasti tutkassa näkyvä sekin, jos mainoslauseet pitävät paikkansa 50% vähennyksestä tutkanäkyvyyteen.

http://defensetech.org/2013/11/04/navy-weighs-possible-upgrade-to-advanced-super-hornet/


“We reduced the signature of the aircraft by over 50-percent. We added low-signature treatments to specific areas of the airplane and then when we designed the conformal fuel tanks and enclosed weapons pod. They are designed specifically to address aerodynamic and signature components,” said Paul Summers, director of capabilities growth, F/A-18, Boeing.

Aerodynamically configured conformal fuel tanks are engineered to carry up to 3,500 pounds of fuel, Boeing officials said. The conformal fuel tank and external weapons pod are engineered to help make the aircraft able to fly further with more weapons — without increasing signature or drag for the airplane, Morley explained.

“If you have an external weapons pod then you can put weapons on that have a higher signature. You can be more aggressive in an anti-access or denied environment. It will give you more options for firepower without bringing up the signature of the airplane,” Morley said.

The external weapons pod, as opposed to using pylons for weapon, could lead to greater use of air-to-air missiles as well as air-to-ground bombs. The enclosed, external aerodynamically engineered weapons pod is built to carry up to 2,500-pounds of weapons.
 
Jep ei mitään mahkua, että 2025 olisivat vielä tuotantolinjat auki Super-Hornetille. Jos Intian kauppa ei toteudu, niin ei varmaankaan Rafalelle myöskään. Eikä varmaankaan Eurofighter. Kyllä se menee sinne akselille F-35 tai Gripen. Vaikea nähdä muita vaihtoehtoja. Iki-vihreä F-15 tosin saattaa yllättää, kun sitä tilaillaan eri puolilla maailmaa jatkuvasti.

Käsittääkseni se F-15 Silent Eagle projekti on kuopattu jo. Harmi,se ois voinu olla yllättävä kone.
 
Jep, Gripenin ja F-35:n puolesta minäkin veikkaan. Ja mitään kahden tyypin kattausta ei tule, kun vihdoin on päästy yhden tyypin laivastoon. Resurssit ei yksinkertaisesti riitä kahden eri konetyypin ylläpitoon. Lukumääräkin jää Hornettien määrää pienemmäksi.
 
Jep, Gripenin ja F-35:n puolesta minäkin veikkaan. Ja mitään kahden tyypin kattausta ei tule, kun vihdoin on päästy yhden tyypin laivastoon. Resurssit ei yksinkertaisesti riitä kahden eri konetyypin ylläpitoon. Lukumääräkin jää Hornettien määrää pienemmäksi.
elattelen edelleen toivetta etta jos se on gripen niin sitten se vois olla 60kpl
 
elattelen edelleen toivetta etta jos se on gripen niin sitten se vois olla 60kpl

Jos vaikka oliskin niin mitä sitten? Mitä väliä tuolla pelkällä lukumäärällä on? Vai onko sun mielestä F-35 ja Gripen ihan yhtä kyvykkäitä joka suhteessa?

Mun mielestä 50 F-35:sta on paljon parempi kauppa kuin 60 Gripeniä, jos ne nyt maksaisivat hankintaina saman verran.
 
Jos vaikka oliskin niin mitä sitten? Mitä väliä tuolla pelkällä lukumäärällä on? Vai onko sun mielestä F-35 ja Gripen ihan yhtä kyvykkäitä joka suhteessa?

Mun mielestä 50 F-35:sta on paljon parempi kauppa kuin 60 Gripeniä, jos ne nyt maksaisivat hankintaina saman verran.

Mitenkäs 20 F-35:ttä vastaan 50 Gripeniä? Eikös se suunnilleen noin suhde mene?
 
Mitenkäs 20 F-35:ttä vastaan 50 Gripeniä? Eikös se suunnilleen noin suhde mene?
Ei mene suhde noin.

Mutta ilmataistelussa noiden kahden konetyypin välillä todennäköisesti kaikki nuo Gripenit ammuttaisiin alas ilman F-35 tappioita kunhan ROE on kohdallaan.
 
ROE kohdallaan. Eli Gripen ei saisi ampua ollenkaan.

Muistuttaisin, että F-35 tulee (ainakin itse uskon niin) todennäköisesti omaamaan paljon pienemmän RCS:n kuin Gripen NG, joten F-35 täräyttää AMRAAM-ohjuksella, vaikka Gripen ei sitä vielä edes näe.
 
Back
Top