Mosuri kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Luin tuon sj:n ja mosurin laatikkokeskityksen hartaasti läpi. Tarkoitatko, Mosuri, että hyvin suojattu, hyvillä korjauspalveluilla järjestetty ja keskitetty tukikohta, jossa on riittävästi maan sisään juvettuja tiloja, parempi kuin sellainen, jossa pyöritetään riivatunmoista karusellia ilman kuranttia suojaa?
Tarkoitatko, että tämä hehkutettu hajautettu erityisolosuhdemalli on osoitus rahanpuutteen luomasta tilanteesta paremminkin kuin valinnasta sen hyvyyden vuoksi?
Eli ymmärsinkö oikein: sinä perustaisit ilmavoimien tukikohdat harvempiin, hyvin suojattuihin ja aseistettuihin keskittymiin....ja varavaravaralta ylläpitäisit jonkinlaista erityisolosuhdemallia, joka toimii kantatieverkoston pätkillä? Entäs jos olemassa on jokin asia, jota me emme tunne ja joka selittäisi nämä ratkaisut?
Niin siis tälläistä mallia ehdotti tosiaan yksi eversti. Yksi ilmavoimien päätukikohdista voitaisiin suojata Buk patterilla (nykyisin siis Nasamsilla). Nykyisinhän päätukikohdan pahin "syömähammas" on Crotale mutta Buk tai Nasams mahdollistaisi suojaustason nostamisen aivan toiselle tasolle.
Ongelma noissa maantietukikohdissa on nimenomaan halvat GPS/Glonass pommit, vielä 90-luvulla rynnäkkökone olisi voinut toimittaa vain yhden pommin kerrallaan kun rynnäkkökoneen asejärjestelmäupseeri olisi maalannut laserilla tai lukinnut tv-järjestelmällä yhden tai max kaksi pommia kerrallaan kohteeseen. Nyt yksi rynnäkkökone pysty pudottamaan useita Glonass pommeja kerrallaan ja vielä melko korkeista lentokorkeuksista (4500 metriä). Häirittyinäkin noiden pommien järjestelmä ohjaa pommit kymmenien metrien osumatarkkuudella (CEP) maaleihinsa . Ja mikä pahinta Glonass pommit maksaa vain kymmeniä tuhansia entisten täsmäaseiden miljoonien sijasta. Sanotaan nyt ihan maltillisesti, että huonoissa sääoloissa neljä rynnäkkökonetta pääsee pudottamaan kukin kuusi Glonass ohjattua 500 kg:n pommia maantietukikohtaan. Pudotuskorkeus on 4000 metriä. Tukikohdan ilmatorjunta ei edes näe koneita. Kohdetta kohti siis kiitää 24 pommia. Jos toteamme, että niistä 4 vikaantuu niin lentokoneiden seisontapaikoille, rullausteille, kiitoradoille ja huollon tiedustelluille sijoituspaikoille osuu 20 pommia.
Aikaisemmin nuo 24 pommia olisi pitänyt pudottaa neljänä sarjana tutkan tietojen mukaan. Osumatarkkuus olisi ollut todennäköisesti satoja metrejä. Tai sitten rynnäkkökoneet olisi tehneet laser- tai tv-ohjatuilla pommeilla iskun hyvissä sääoloissa pudottaen pommin kerrallaan. Nyt tulos näyttää aivan toiselta ja nuo 20 "melko tarkkaa pommia" pystyvät aiheuttamaan rakennelmille, huoltokalustolle ja koneille melkoiset vauriot.
Onko tietoa Venäläisen Glonassin tarkkuudesta ja kattavuudesta nykypäivänä? Joitakin vuosia sitten luin artikkelin tästä Venäjän GPS-vastineesta, ilmailu-lehdestä tai jostain senkaltaisesta jossa kerrottiin järjestelmän olevan vanhanaikainen jo ennen operatiivista valmiutta. Tiedonsiirtokyky ei vastannut GPS:ää, satelliitteja ei ollut riittävästi (vaatii sen 25 kpl min.) jotta saavuttettaisiin kunnollinen kolmiomittauskyky, tarkkuus n. 30 metriä jne.
Glonass suunniteltiin alunperin venäjän laivastoa varten, joka tarvitsi jokasään suunnistuslaitteiston ja jolle tuo +/- 30 metriä oli tarkkuutena riittävä. Kehittely aloitettiin jo 80-luvulla ja järjestelmä ei ollut operatiivinen vielä 10 v. sitten, joten mikään uusi tuo systeemi ei ole.
Jotta päästään 2-3 metrin tarkkuuteen, vaaditaan reilusti enemmän satelliitteja ( n. 50 kpl+) ja tietysti herkkä vastaanotin. Työkäytössäni on ajoneuvossa GPS (siviilimalli) joka löytää parhaimmillaan 11 GPS-satelliittia, en usko että Glonass pystyy samaan tiheyteen. Joku satelliittinavigoinnista enemmän tietävä voi kertoa GPS/Glonass järjestelmistä.
Jos hävittäjä-pommittaja pudottaa lastinsa 4000-4500 m korkeudelta, on se silkka itsemurhatehtävä, koska torjuntaan riittää silloin lähi-ilmatorjunta. Jo ITO 2005 (RBS 70) ulottuu pystykorkeudessa 5000 metriin (jota ei voi käytännössä häiritä lentokoneiden nykyjärjestelmillä) ja muistaakseni ITK 59-88 ulottuu 4000 metriin (Oerlikon 35 mm).
Noin matalalta pudotettuna GPS-pommi ei edes liidä kovin kauas, joitakin kymmeniä kilometrejä, joka asettaa koneen vaaraan ainakin verkoitetulle NASAMS ITOlle (patterien hajasijoitus max. 25 km etäisyydelle x 3-4 kpl). Tämä tietysti jos konelautta on selvinnyt hävittäjätorjunnasta ja AMRAAMeista (100 km+/-).
Sitäpaitsi nykypäivänä vain idiootti tekisi hävittäjärynnäkön lentotukikohtaa vastaan, edes pehmentämättä puolustusta stand-off ohjuksilla ja tutkantuhoaja-ohjuksilla (Anti-radiation homing). Tietysti jos sotatila pitkittyy ja puolustus on heikentynyt mm. hävittäjien tuhouduttua tai huvettua, on tilanne toinen mutta väitän että näin ei vihollinen toimi kriisin alussa jos yhtään on ottanut oppia viime-aikojen konflikteista (ja varmasti on, kuten suomikin).
Asian sivusta: Britit käyttivät muuten ilmarynnäköissä JP 233 sirotepommi- systeemiä Irakissa 1991 ja sodasta kertovassa dokumentissa muutama lentäjä kertoo hyökkäyksestä jossa hän lensi Jaguar-rynnäkkökoneella suoraan ilmatorjuntatykkien tuleen, koska JP 233:a käytettäessa piti lentää 30 m. kentän yläpuolella. Hän piti ihmeenä selviämistään hyökkäyksestä, mutta muutamat toverinsa eivät olleet yhtä onnekkaita...3 miehistöä lentueen 24 miehistöstä oli menetetty ensimmäisen viikon aikana ja laskennallinen max. elinaika olisi kestänyt 8 viikkoa, jos tappiot olisivat jatkuneet samalla tasolla.
Vaikka vihollinen pommittaisi jokaisen varalaskupaikan suomessa ja käyttäisi muutaman pommin jokaista tienpätkää varten, ei alustan korjaaminen olisi kuin muutaman tunnin homma. Liittoutuneet pommittivat hajalle II ms:ssa erästäkin saksan rautatietä 24 tunnin välein, kun 12 tunnin kuluttua pommituksesta oli rata jälleen toiminnassa. Toki ajat ovat muuttuneet, mutta pointtini on että jo siihen aikaan jopa rata-verkon korjaaminen ja kraaterintäyttö oli melko nopeaa ja helppoa hommaa, kun porukkaa oli varattu.
Nykyään kaikki tehdään koneilla ja kyllä noita traktoreita ja kuormureita piisaa joten homma hoituu muutamassa tunnissa väitän. Sirotemiinoittaminen on jo hieman hankalampi juttu mutta kyllä siitäkin selvitään.
Sitäpaitsi varalaskupaikka on eri asia kun maantietukikohta. Kyllä noita 700 metrin suoria on suomessa lukematon määrä ja jos maantiet kestää 60 tonnisen rekan, niin kyllä kestää 30 tonnisen koneenkin. Ymmärtääkseni nuo varalaskupaikat on tehty nimenomaan siviili-ilmailua varten eikä sotakoneita.
Ehkä rauhanajan säännöt vaativat käyttämään harjoittelussa näitä levennettyjä tienpätkiä, mutta tuskin tositilanteessa kukaan on niin tyhmä että siirtää koneet hyvin tiedossa olevaan varalaskupaikkaan kun voidaan toimia tavalliselta maantieltäkin. Vaijeripysäytintä , joita suomellakin on ,käyttäen koneet pysähtyvät 300 m matkalle....