Et taida olla kyllä oikea evp.majuri kun tollasia veistelet? Tai sitten olet tykistöstä tms.
On ihan selvää että Ilmavoimat ei varaa pilotteja tyyliin 1/kone. Tarkka lukumäärä on sotasalaisuus mutta kyllähän nyt herrantähden määrässä huomioidaan menetykset (haavoittumiset, kaatumiset, kadonneet).
Toiminta on lisäksi senluonteista että yhtä konetta lentää useampi pilotti koska ei voida olettaa että se yksi ja sama lentäjä lentää tehtävä tehtävän perään kunnes kuolee alasampumiseen tai uupumukseen! Kun/jos kone palaa tehtävältä niin tuskin seuraavalle lähtee sama mies vaan toinen pilotti kun edellisen täytyy levätä, syödä ja jopa nukkuakkin vaikka sota jatkuu taukoamatta.
Kone pyritään saamaan lentokuntoon ja aseistettua tehtävän vaatimalla tavalla mahdollisimman nopeasti jotta tuore pilotti voi hypätä koppiin heti kun tarvitaan. Lentosuoritteita voidaan tehdä aktiivivaiheessa useita vuorokaudessa ja läpi yönkin eikä 2-3 tunnin taistelulento ole mikään huviajelu puistossa vaan kovaa henkistä ja fyysistä eloonjäämistaistelua, periaatteessa samanlaista kuin muidenkin aselajien taistelutilanne.
Kaikki joukot tarvitsevat välillä lepoa ja huoltoa palautuakseen. Kyllä kai tykistössäkin?
Oma arvioni on että pilottien määrä voisi olla 3-4 lentäjää Hornettia kohden.
Tuo eläke-pilotti tai reserviläinen ilmasodassa on meikäläisessä järjestelmässä hieman surkuhupaisa väite. Jenkeillä ja Israelilla on noita reservilentäjiä mutta ne käyttötilanteet ja konemäärät on hieman eri juttu kuin meillä pienessä suomessa. Ei ne hommat nyt sielläkään ihan noin mene kuin väität.