Ilmavoimien tulevaisuus

Onko näin että jos koneeseen ympätään Steahlt ominaisuus niin se on aina poissa kaartotaistelukyvystä?

Ei se STEALTH ole mikään pala jotain ihmemateriaalia joka pultataan kiinni siihen koneeseen. Kaikki on kiinni tarpeista ja resursseista. Varmasti on mahdollista tehdä kone jolla on pieni tutkapoikkipinta-ala tai pieni lämpöheräte ja silti saavuttaa hyvä kaartotaistelukyky.
 
Tarkoitin korostaa sitä, että ei voi olla montaa kaartotaistelukuntoista lentäjää konetta kohti, koska ne on porukkaa, joiden pitää treenata koko ajan. Ei naapurimaissakaan ole kuin tusinan verran ehkä.

Jos horneteilla harjoitellaan kolmessa vuorossa, niin voisi olla monta lentäjää jotka ovat tottuneet elämään ilman happea aivoissa, mutta koneet kuluis äkkiä loppuun, eikä me montaa tarvita edes sodassa. Kuinka monta jätkää kannattaa nimetä jääkiekon maajoukkueeseen? Paljonko annetaan peliaikaa kutosketjulle? Ne kuitenkin kuormittaa huoltoa, tulenjohtoa yms
Tuota.......mitä helvettiä sinä oikein yrität tarkoittaa, ei näistä sepostuksista saa pirukaan selvää.
Tottunu elämään ilman happea aivoissa?
Ei tarvita montaa konetta sotatilanteessa?
Jääkiekon maajoukkue wtf???
Lentäjä kuormittaa tulenjohtoa vai jääkiekon maajoukkue?
 
Tuota.......mitä helvettiä sinä oikein yrität tarkoittaa, ei näistä sepostuksista saa pirukaan selvää.
Tottunu elämään ilman happea aivoissa?
Ei tarvita montaa konetta sotatilanteessa?
Jääkiekon maajoukkue wtf???
Lentäjä kuormittaa tulenjohtoa vai jääkiekon maajoukkue?

Kaartotaistelu on semmoista hommaa, että elimistö tottuu siihen. Mitä enemmän harrastaa, sen parempi. Ei ole realistista, että meillä olisi varaa tehokouluttaa kymmeniä pilotteja semmoiseen.

Ja jos suomalainen kone joutuu kaartotaisteluun, niin jotain on mennyt perkeleellisesti pieleen. Ei ne ohjukset kanna 100km huvikseen.

Jääkiekon maajoukkue on kansantajuinen esimerkki siitä, ettei isompi armeija ole välttämättä parempi. On enemmän vaihtomiehiä, mutta he ovat paskempia. Yksi Rudel voi tehdä sata maalia, ja noviisit on tykin ruokaa.

Noviisit kuormittaa lentokoneen huoltohenkilökuntaa, muonitusta yms. Paska väki jopa rikkoo koneet, ja sitten se ässä on ilman konetta.
 
Kaartotaistelu on semmoista hommaa, että elimistö tottuu siihen. Mitä enemmän harrastaa, sen parempi. Ei ole realistista, että meillä olisi varaa tehokouluttaa kymmeniä pilotteja semmoiseen.

Ja jos suomalainen kone joutuu kaartotaisteluun, niin jotain on mennyt perkeleellisesti pieleen. Ei ne ohjukset kanna 100km huvikseen.

Jääkiekon maajoukkue on kansantajuinen esimerkki siitä, ettei isompi armeija ole välttämättä parempi. On enemmän vaihtomiehiä, mutta he ovat paskempia. Yksi Rudel voi tehdä sata maalia, ja noviisit on tykin ruokaa.

Noviisit kuormittaa lentokoneen huoltohenkilökuntaa, muonitusta yms. Paska väki jopa rikkoo koneet, ja sitten se ässä on ilman konetta.
No kuulehan, koulutusjärjestelmä on nykyään sellanen,ettei "paska väki" edes pääse lähellekkään ohjaamoa,saatika lentämään!
Tottakai keho sopeutuu pikkuhiljaa,ennenkuin niskanikamat on lennetty pilalle.
Näitä postailuja vois vähän miettiä ajatuksen kanssa,ennenkuin syöltää tuutin täydeltä paskaa foorumille. Laatu korvaa määrän tässäkin asiassa!
 
"Gripen Sensors Claim Counter-Stealth Performance"

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_03_17_2014_p28-671791.xml&p=1

Artikkelissa kerrotaan uuden Gripenin AESA-tutkasta sekä IRST-järjestelmästä. Artikkeliin linkki sivustolta http://www.gripenblogs.com/default.aspx. Sivuilla mielenkiintoista ja ajankohtaista tietoa Gripenistä. Toki kyseessä on ns. virallinen blogi.
Tuosta voisi äkkiseltään alkaa vetää sellaisia johtopäätöksiä että stealth vastatoimet kehittyvät rivakammin mitä stealth... Ei mene kauaa kun tutkien erottelukyky (tai jonkin muun maalittavan sensorin) riittää tekemään tyhjäksi nykyisen kaltaisen stealht muotoilun ja pinnoitteen...
 
Nuo nyt olivat kauko-ohjattuja ohjuksia ja ohjaajat saattoivat olla jotain riviin repäistyjä maajusseja jotka joutui opettelemaan sotiessa.

Jostain syystä tämä lihavoitu ilmiö toistuu aina neuvostoliittolaisissa/venäläisissä aseissa, joissa on teräksen lisäksi jotain muuta materiaalia.... :)

Ohjukset olivat lähinnä SA-2 ja SA-3 -ohjuksia, kaukaisella 1960-luvulla vielä jollain lailla moderneja. Oheisen CIA:n raportin mukaan Pohjois-Vietnamissa oli n. 2000 erityisesti IT-ohjusjärjestelmiä käyttävää venäläistä neuvonantajaa.
http://www.foia.cia.gov/sites/default/files/document_conversions/89801/DOC_0000483828.pdf
 
Jostain syystä tämä lihavoitu ilmiö toistuu aina neuvostoliittolaisissa/venäläisissä aseissa, joissa on teräksen lisäksi jotain muuta materiaalia.... :)

Ohjukset olivat lähinnä SA-2 ja SA-3 -ohjuksia, kaukaisella 1960-luvulla vielä jollain lailla moderneja. Oheisen CIA:n raportin mukaan Pohjois-Vietnamissa oli n. 2000 erityisesti IT-ohjusjärjestelmiä käyttävää venäläistä neuvona
Ja samaiset kouluttajat valittivat siitä miten koulutettavat eivät usein edes osanneet lukea tai matematiikkaa. Kouluta siinä sitten kun alokkaat eivät ole vielä peruskoulua käyneet.
Yom Kippur sodassa taas samat ohjukset olivatkin suhteessa tehokkaampia kunnes Sharonin vaunut jyräsivät egyptiläisten IT:n.
 
Tuosta voisi äkkiseltään alkaa vetää sellaisia johtopäätöksiä että stealth vastatoimet kehittyvät rivakammin mitä stealth... Ei mene kauaa kun tutkien erottelukyky (tai jonkin muun maalittavan sensorin) riittää tekemään tyhjäksi nykyisen kaltaisen stealht muotoilun ja pinnoitteen...
Olisko ratkaisu pienelle valtiolle keskittyä tutkien/sensorien häiritsemiseen puhtaasti stealth koneiden sijaan?
Jonkinsortin puolistealth varustettuna tarpeeksi tehokkailla häirintälaitteilla tai parissa/parvessa yksi kone häiritsemään mittausta. En tiedä, omaa pähkäilyä vain.
 
Olisko ratkaisu pienelle valtiolle keskittyä tutkien/sensorien häiritsemiseen puhtaasti stealth koneiden sijaan?
Jonkinsortin puolistealth varustettuna tarpeeksi tehokkailla häirintälaitteilla tai parissa/parvessa yksi kone häiritsemään mittausta. En tiedä, omaa pähkäilyä vain.
Samaa mietin itsekkin ja voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto... Tiedä millainen kombo olisi JAS-39NG ja kaveriksi muutama F-18G... En tiedä miten toimisi mutta millainen mahtaisi olla häirintä lähetin jonka voisi nostaa maston nokkaan ja suunnata kohti itää... Luulisi että maassa olevasta lähettimestä saisi tehokkaamman kuin mitä koneen mukaan mahtuu...
 
Samaa mietin itsekkin ja voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto... Tiedä millainen kombo olisi JAS-39NG ja kaveriksi muutama F-18G... En tiedä miten toimisi mutta millainen mahtaisi olla häirintä lähetin jonka voisi nostaa maston nokkaan ja suunnata kohti itää... Luulisi että maassa olevasta lähettimestä saisi tehokkaamman kuin mitä koneen mukaan mahtuu...
Tai joku F-15SE tms. Passiiviset sensorithan nyt kuitenkin mittais,tosin niin ne mittaa myös f22/pakfa/f35jne. Onneksi on meitä viisaammat näitä asioita aikuisten oikeasti suunnittelemassa.
 
Tuosta voisi äkkiseltään alkaa vetää sellaisia johtopäätöksiä että stealth vastatoimet kehittyvät rivakammin mitä stealth... Ei mene kauaa kun tutkien erottelukyky (tai jonkin muun maalittavan sensorin) riittää tekemään tyhjäksi nykyisen kaltaisen stealht muotoilun ja pinnoitteen...

Tekeekö?

Mä muistelen miten näistä on jauhettu. Esim. tällaset keskustelut:

http://maanpuolustus.net/threads/f-35-jsf-fighter.1114/page-34#post-98304
http://maanpuolustus.net/threads/f-35-jsf-fighter.1114/page-15#post-71860
http://maanpuolustus.net/threads/ilmavoimien-tulevaisuus.39/page-97#post-73059

Kyl mä olisin taipuvainen uskomaan, että häivetekniikka on ruisleipää nykyään ja se on täällä lopullisesti. Se antaa aina jotain etua, silloinkin kun sensorit kehittyvät. Mieti vaan miten samoissa sensoreissa ei-stealth loistaakaan.
 
Ainakin jos peräsimet "stondaa" pystyssä ja rungon keskilinjoilla ei ole ikäänkuin mäntyharjua jakamassa tutkakaikua ylös ja alas niin varmaan kone näkyy tutkassa kauas.
 
Sen verran toteaisin tähän, että nuo APA:n Carlo Koppin, Aviation Weekin Bill Sweetmanin, Pierre Spreyn, Suomen Sotilaan, ja ketä muita näitä nyt onkaan, jutut eivät ole mitään objektiivisia kuvauksia asioiden todellisesta laidasta, vaan herrat ovat kovastikin alusta lähtien, ennen kuin edes JSF-projekti lähti käyntiin, profiloituneet F-35:n voimakkaina kriitikkoina. Useat herrojen väitteistä ovat myöhemmin osoittautuneet epätosiksi, eivätkä kyseiset herrat nauti kovinkaan suurta arvostusta alan todellisten ammattilaisten keskuudessa. Herrojen todellinen ammattitaito taistelulentämiseen liittyvissä asioissa on myöskin vähintään kyseenalaista...

Kyseisten tahojen koko journalismin lähtökohta on, että F-35 on paska liikehtimiskyvytön kone, joka on tuomittu epäonnistumaan. Venäläiset koneet sen sijaan ovat ihmelaitteita, joihin on minimibudjetilla ja vähäisella osaamisella ympätty vaikka minkälaisia superominaisuuksia. Nämä tahot julkaisevat kaikki mahdolliset F-35:sta koskevat negatiiviset huhut täytenä totuutena ilman minkäänlaisia varmistettuja lähteitä, ja kopioivat kaikki venäläisten markkinointimateriaalissa esitetyt väitteet varmana totuutena...

Tasoltaan tämä journalismi on iltalehtien ja Seiskan tasoista "klikkihuoraamista", jossa mahdollisia F-35:een liittyviä skandaaleja nähdään aina ja kaikkialla.Tämä kaikki tehdään oman näkyvyyden ja myynnin lisäämiseksi, sekä uskottavuuden rippeiden ylläpitämiseksi. Toisin sanoen kyse on hyvin pitkälle asenteellisesta paskanjauhannasta, johon "faktat" valitaan aina siten, että ne tukevat omia näkemyksiä. Valitettavasti monet, ei niin syvästi lentotekniikasta perillä olevat henkilöt, menevät lankaan kun omat hatusta tempaistut mielipiteet esitetään hienolta näyttävien graafien ja kuvien kera...

Lopuksi vielä disclaimerina totean, että en todellakaan pidä F-35:sta minään täydellisenä koneena, vaan koneessa on edelleen monia puutteita ja ongelmia. Silti kone vaikuttaa tällä hetkellä parhaalta saatavissa olevista koneista. En ole kuitenkaan vielä muodostanut lopullista mielipidettäni asian suhteen, vaan kuten täällä on jo useaan kertaan todettu, niin odotellaan ja katsellaan rauhassa mihin suuntaan tilanteet kehittyvät...
 
Bill Sweetman pääsi parrasvaloihin 1980-luvulla B-2 Spiritin ja muita häivekoneita koskevien artikkelien takia, mutta pari vuotta sitten ukkeli hyllytettiin vähäksi aikaan kun F-35:sen kritsoiminen lähti lapasesta. Sweetman kirjoittaa paljon asiallistakin materiaalia mitä tulee muihin koneisiin.

Ellen nyt aivan väärin muista, niin Sweetman oli aikoinaan Boeing X-32 "fani".
 
Viimeksi muokattu:
Eurofighter typhoon ja Rafale muistutukseksi ovat 4,5 gen (generation) hävittäjäkoneita. Suomen hornetit ovat 4 gen, ja usan F-22 on 5 gen.

Niinsanottu radar-stealth ominaisuus vaikuttaa olevan se määrittelevä tekijä, että onko kone 5 gen vai eikö ole.

Voi olla että Gripen NG-versio kuuluu edelleen samaan kastiin 4,5 gen.

Kuten tiedettyä ja ketjussa on myös postattu tästä aiheesta, niin on olemassa erilaisia tapoja havaita hävittäjäkoneita, tässä yleisimmät tiedossa olevat:

-tutka (jota varten stealth alunperin tehtiin, pelättiin neukkujen IT puolustusta kylmässä sodassa, tutka on aktiivinen järjestelmä)

-silmämuna (ei toimi kuin verrattain pienellä kantamalla!!! En tiedä, onko käytetty juurikaan vahvistettua optiikkaa ilma-taistelun kontekstissa, yhdessä Tom Clancy kirjassa oli käytetty optiikkaa F-14 hävittäjien varustuksessa havaitsemaan ryssien pommareita, mutta tämä olikin clancyä elikkä fiktiota)

-infrared tracking (IRST, lämpökameralla etsitään taivaalta kontrastia vihollisen suihkumoottorista, EI toimi hyvin sumuisessa/ pilvisessä säässä esimerkiksi, koska lämpökamerat havaitsevat ulkopintojen lämpötiloja tjsp. Tämä taitaa olla passiivinen järjestelmä koska se ei anna mitään varoituksia vihuille, havaitseminen perustuu optroniikan käyttöön, ja lämpösäteilyn havainnointiin ja kuvaamiseen lentäjän käyttöön.)

-RWR (radar warning system, varoittaa lentäjää heti jos signaaleja alkaa tulla kohti vieraista lähteistä, alkuperäinen tarkoitus oli vissiin varoittaa tutkalukituksesta, esim jos sua kohti ammutaan ohjus. tämä on passiivinen järjestelmä)

-sensor fusion (F-22A on kehitetty sensorijärjestelmä Sanders ALR-94 passive receiver system, kaksi raptoria pystyy datalinkkaaman keskenään omia passiivisia tietoja, minkä perusteella ilmeisesti voidaan saavuttaa parempi tarkkuus havainnointiin, passiivinen järjestelmä, mutta F-22 kohdalla tämä on kehitetty huippuunsa. Toisinsanoen F-22A on vaikea "väijyttää" passiivisten sensoreiden kehittyneisyyden takia)


Miksi stealth on niin vaarallinen ja haluttu ominaisuus ilmataisteluun?

Tästä on Americassa tehty tutkimusta. Sotahistoriaa ja taisteluharjoituksia tutkimalla tultiin sellaiseen tilastolliseen tulokseen että vihollisen väijyttäminen ilmasodassa, air-to-air, on kaikkein tehokkain taktiikka.

Suurin osa tapoista, ilmasodan historiassa (noin. sadan vuoden ajanjakso!!!) air-to-air, tehtiin ilmeisesti väijyttämällä vihollinen. Tietenkin jos väijyttäminen ei onnistu (ts. viholinen onnistuu havaitsemaan sinut ja alkaa liikkumaan sinua vastaan) niin silloin on nojauduttava perinteisiin ilmataistelun taktiikoihin.

Kuitenkin vaikka yllätysetu ei olisi täydellinen, niin usein on mahdollista että radar-stealth mahdollistaa käytännössä hyvin edulliset taisteluedut omalle puolelle ilmataisteluun, jos sellaiseen joutuu. Taktisiin etuihin kuuluvat mm. : parempi korkeus ja nopeus kuin vihulla,ja usein ollaan jo valmiiksi vihollisen takasektorissa.

Väijyttäminen onnistuu parhaiten jos vihollinen ei näe sinua, eikä tiedä edes että olet lähialueella (radar-stealth auttaa tähän)
 
Viimeksi muokattu:
Koska F-35 kehitetään USA:ssa eikä Kiinassa, siitä on saatavilla julkista, virallista dokumentaatiota, ei tarvita huhuja kun on faktoja. LM voi mainostaa vaikka AMRAAM ohjuksen laukaisua hienolla videolla, vuoden päästä voi lukea pdf:stä, että datasiirto ohjuksen ja koneen välillä epäonnistui. LM voi mainostaa koneiden siirtymistä harjoituskäyttöön, vuoden päästä voi lukea pdf:stä, että koneet ovat niin prototyyppi-tasolla etteivät ne sovellu harjoituskäyttöön ja koneet täytyy säilyttää vähintään 15 asteen(tjsp) lämpötilassa öisin.

Se miksi eräät "julkkis" kriitikot tiesivät ja aavistivat tämän kaiken jo aikoja sitten johtuu todennäköisesti kontaktiverkostosta, on ihmisiä jotka eivät voi sanoa ääneen asioita virkansa puolesta, joten he laittavat muut ihmiset sanomaan asiansa.

On aivan mahdollista korjata F-35:n softa, tosin siinä tuntuu olevan jotain perustavaa laatua olevia ongelmia eli uusien aseiden ja järjestelmien integrointi tulee olemaan aina hankalaa. On aivan mahdollista korjata kaikki sisäiset komponentit. Koneen aerodynamiikkaa ei voi korjata, ylipainoa ei voi korjata, ylikuumenemis-ongelmia voi korjata rajallisesti. Mutta tämä vie aikaa ja tässä on eräs perustavaa laatua oleva ongelma. Kone suunniteltiin lähinnä F-16 korvaajaksi ja nyt kone ei aikataulullisesti tähän pysty eli tilauksia menetetään ja yksikköhinta nousee, ns. death spiral.

Viimeisin virallinen tieto kertoo, että kun koneen pitäisi nykyisen aikataulun mukaan olla valmis 2019, niin koneesta puuttuu n. 40% suunnitellusta toimintakyvystä.
A Pentagon assessment has determined that the F-35 Joint Strike Fighter could miss one of eight key performance parameters deemed "critical or essential," and that the aircraft will conclude development in 2018 unable to demonstrate nearly 40 percent of the originally envisioned operational capabilities

Vaatii aika paljon mielikuvitusta, että näkee huolto-intensiivisen ja kaikin puolin kalliin F-35:n kökkimässä havumetsäisellä maantiekiitoradalla naamiointiverkko päällä. (moottorin vaihtoon meni muuten pari vuotta sitten n. 50 tuntia aikaa huoltohallissa)

Koneesta puuttuu mm. kypärätähtäin, kone on osin vanhentunut kun kehitystyön aikataulu venyi ja rahaa ei ole herunut modernisointiin.
 
Back
Top