Ilmavoimien tulevaisuus

chaff & flare pystyy vissiin laukaisemaan "manuaalisesti" esim USAF A-10 thunderboltit tekee tätä välillä Afghanistanissa (ehkä ne pelkää niitä neukkuaikojen stingereitä yms)

Lienee myös mahdollista että sen järjestelmän pystyy ohjelmoimaan jotenkin niin, että se laukaisee heti RWR varoituksesta (sinua maalataan tutkalla) automaattisesti tietyllä intervallilla (x sekuntien välein uusi laukaisu) chaff & flares.
Tottakai pystyy laukomaan manuaalisesti, mites muuten noi näytöslentojen tai harjoitusten flare laukaisut suoritettais :D
 
Sen perusteella mitä olen itse lukenut AN/AAQ-37 EO-DAS:sta, olen varma että koneen 6 sensoria yhdessä kehittyneen tietojärjestelmän ja sensorifuusion kanssa on paljon kehittyneempi järjestelmä kuin pelkkä yksinäinen, eteenpäin tuijottava IRST-sensori. http://www.northropgrumman.com/capabilities/anaaq37f35/pages/default.aspx

Gripen NG:hen tulee myös IR-sensoreita runkoon, joskin niiden rooli on yksinkertaisempi passiivinen uhkien havaitseminen, ainakin näin aluksi. Muistaakseni myös ihan 360 asteen peittoa ei saatu, saatan tosin muistella väärin.

Northrop Grumman valmisti MADL-datalinkin juuri .5 gen hävittäjiä varten joka on uusinta uutta ja suunniteltu häivekoneita varten. Jos ruotsalaiset ovat tässäkin parempia murto-osa budjetillaan niin olisi kiva kuulla konkreettisia esimerkkejä "Volvo on parempi kuin Chrysler"- tyylisten mielipiteiden ja väitteiden sijaan. Muuten ne ovat perättömiä arvailuja. http://www.globenewswire.com/newsarchive/noc/press/pages/news_releases.html?d=10029479

Northrop Grummanin valmistama APG-81 on 1980-luvun(B-1B "Bone" APG-164) alusta saakka kertyneiden kokemusten tuotos jota ei rajoita raha eikä resurssit. NG on valmistanut useita AESA-tutkia yli 30 vuoden ajan mm. APG-77, APG-80 ja SABR. Niistä on ehkä kertynyt jo hieman kokemuksiakin. Selex-Galileo on tuottanut vain yhden AESA-tyypin tutkan hävittäjään ennen Gripeniä, Captor-E:n joka on ollut käytössä vasta pari vuotta. Captor-E on varmasti hyvä sensori mutta valmistaja ei lupaa sille sellaisia edistyneitä ominaisuuksia kuten APG-81:n HD-SAR+automaattinen profiilintunnistus maakohteista ja ELSO-ominaisuudet: harhamaalit, hyökkäyskyky SA-tutkia vastaan, scalable beam forming ym. APG-81:n keilan säde on ehkä kapeampi mutta samalla tutkassa ei ole lainkaan liikkuvia osia joka lisää toimintavarmuutta ja mahdollistaa pienemmän koon ja sitäkautta tutka vaatii pienemmän nokkakaartion=vähemmän tutka-poikkipinta-alaa. APG-77 ja APG-81 ovat molemmat suunniteltu mahdollisimman huomaamattomiksi jotta ne eivät paljasta konetta helposti. Säädettävä tutka-säteen skaalaus on yksi tämäntyyppisistä ominaisuuksista joita ei löydy joka tutkasta.

APG-164 on PESA, ei AESA.
Yhtä hyvinhän voisi tietysti sanoa ettei amerikkalaisilla ole kokemusta hävittäjiin suunnitelluista IRST-sensoreista ennen F-35:ttä (joissain 60-luvun koneissa sellaisia tosin oli)...
Noin yleisesti, suosittelen käyttämään vähemmän tehtaan esitteiden buzzwordeja ja enemmän omaa perehtymistä...mainitsemasi ominaisuudet ovat AESA-tutkille pikemminkin perusominaisuuksia kuin mullistavia innovaatioita. Tietysti toteutuksen tasoissa voi olla eroja.

F-35 on todella kehittynyt ja erittäin monimutkainen kone, siitä kertoo jo uskomaton määrä tietoa joka koneeseen on tavuina ympätty. On selvää että kun luodaan huipputekniikkaa ja jotain aivan uutta se tuottaa ongelmia. Mutta se ei tarkoita etteikö ongelmia voitaisi voittaa. Ongelmat eivät myöskään tarkoita sitä etteikö koneesta voisi tulla tehokas hävittäjä.

Muistutan, että F-35:ssä on tehty suuri määrä kompromisseja ettei koneen hinta karkaa täysin käsistä. Konetta voidaa kuvailla "karvalakkiversioksi" F-22:sta, jossa ominaisuuksia on jonkun verran typistetty (osin myös saatu toteutettua halvemmalla tekniikan kehittymisen myötä) jotta konetta olisi myös varaa hankkia. Esimerkiksi stealth-ominaisuuksissa F-35 jää selkeästi jälkeen F-22/F-117 -tasosta, etenkin sivusta/takaa josta katsottuna se on lähinnä "madalletun tutkapoikkipinta-alan kone" kuin täysiverinen stealth-kone. Koneeseen oltaisi voitu rakentaa samanlaiset täysiveriset häiveominaisuudet kuin F-22:een, mutta se olisi nostanut koneen hintaa ja käyttökustannuksia. Samaten kävi nopeudelle ja liikehtimiskyvylle joissa tyydyttiin legacy-koneiden suoritustasoon. Tässä mielessä F-35 ei edusta samanlaista jenkkiteknologian terävintä kärkeä kuin F-22. Koneen ongelmat ovat tulleet pikemminkin siitä että saman rungon pitää taipua 3 erilaiseen tehtävään, kuin siitä että se olisi äärettömän haastava teknologisesti. Näin jälkiviisaasti, monella tapaa fiksumpaa olisi ollut jakaa projekti kahtia alun alkaenkin (ilmavoimaversio ja meritoimintaversio) niin että ne vain käyttävät samoja avioniikkoja ja moottoreita sikäli kuin käytännöllistä. Olisi saatu kaksi parempaa konetta eikä luultavasti olisi maksanut sen enempää.
 
Näin jälkiviisaasti, monella tapaa fiksumpaa olisi ollut jakaa projekti kahtia alun alkaenkin (ilmavoimaversio ja meritoimintaversio) niin että ne vain käyttävät samoja avioniikkoja ja moottoreita sikäli kuin käytännöllistä. Olisi saatu kaksi parempaa konetta eikä luultavasti olisi maksanut sen enempää.

Mutta niinhän siinä juuri tehtiin.

Isoin puute on supercruise ominaisuuden puuttuminen.
 
Muistutan, että F-35:ssä on tehty suuri määrä kompromisseja ettei koneen hinta karkaa täysin käsistä. Konetta voidaa kuvailla "karvalakkiversioksi" F-22:sta, jossa ominaisuuksia on jonkun verran typistetty (osin myös saatu toteutettua halvemmalla tekniikan kehittymisen myötä) jotta konetta olisi myös varaa hankkia.

Kuinka mahtaa käydä Gripen NG:lle ja muille, tehdäänköhän niiden suunnittelussa kompromisseja?
 
Tanska on lähettänyt neljälle valmistajalle n. 1000 sivun verran kysymyksiä. Konevalinta pitäisi tapahtua vuoden 2015 loppuun mennessä. Sitä varmasti seurataan Suomessa tarkasti, olettaen ettei mene farssin puolelle kuten Norjassa.
 
Kaikki koneet ovat kompromisseja.
Toki, toki... Toiset enemmän ja toiset vähemmän... Sitä vartenhan valinnassa täytyy olla painotukset että mitä haetaan... Haetaanko konetta joka on hyvä savimajojen pommittamisessa vai hyvä ilmataistelussa... Stealth tai ilman stealhiä... Kallis ja hyvä vai halpa ja riittävä... Valintoja kun tehdään niin kompromisseja tehtäneen myös ostaja puolella... Täydellistä joka paikan höylää kun ei ole vielä keksittykkään... Sen vuoksi jenkeillä ja itänaapurissa on vielä "aidot" pommikoneet rivissä ja ne tullaan pitämään rivissä ja sen vuoksi esim. lätäkön takana F22 hoitamassa ilmanherruus hommia ja F35 on sitten, niin no halvempi versio joka yrittää hoitaa ilmanherruus hävittäjän ja pommikoneen välimaastoa... Tiedustelu hoidetaan tänäpäivänä enenevissä määrin miehittämättömillä. Tuollainen on aina kompromissi ja aika näyttää kuinka paljon, missä suhteessa ja miten pahasti... Onneksi valinnan paikka ei ole vielä tällä vuosikymmenellä vaan vasta ensi. Nähdään pikkaisen että millainen vehje F35 on käytössä ja kentällä.. Tuskin tulemme kuitenkaan tilannetta että kone joutuisi tuossa ajassa ilmataisteluun suht samantasoisen koneen kanssa joten ilmataistelu kyky on sitten villinä korttina mutta pommituskyky tulenee tutuksi...
 
Mitä raati veikkaa tästä: Jos Suomi sitovasti tilaisi, sanotaan esim. n. 60 kpl, niin tehtäisiinkö tilauksesta Silent Eagle? Jos tehtäisiin, millaisen vaihtoehtona sitä pidetään?
 
Mitä raati veikkaa tästä: Jos Suomi sitovasti tilaisi, sanotaan esim. n. 60 kpl, niin tehtäisiinkö tilauksesta Silent Eagle? Jos tehtäisiin, millaisen vaihtoehtona sitä pidetään?

Ei tehtäisi, koska tilausmäärä on liian pieni. Kannattaa nyt muistaa, että ne joutuu paitsi kehittämään, ja valmistamaan, niin myös tukemaan ainakin 20 vuotta, ja kaikki tämä näkyy hinnassa. Ja mitä me sitten saataisiin? No, 4-sukupolven hävittäjä, jonka stealth-ominaisuudet ovat "vähän 5-sukupolven suuntaan".

Valitettava totuus on, että tällä hetkellä Ilmavoimilla on teoriassakin vain yksi vaihtoehto, mikä ei ole koskaan optimitilanne.

Tietysti joku valmistajista voi vetää ässän hihasta tyyliin: Gripen NG+nEURON (konventionaalinen 4.x + stealth-UAV), joista jälkimmäistä lennettäisiin ohjuksineen etulinjassa. No, ehkä vähn kaukaa haettu taktiikka, ja idea...
 
Ei tehtäisi, koska tilausmäärä on liian pieni. Kannattaa nyt muistaa, että ne joutuu paitsi kehittämään, ja valmistamaan, niin myös tukemaan ainakin 20 vuotta, ja kaikki tämä näkyy hinnassa. Ja mitä me sitten saataisiin? No, 4-sukupolven hävittäjä, jonka stealth-ominaisuudet ovat "vähän 5-sukupolven suuntaan".

Valitettava totuus on, että tällä hetkellä Ilmavoimilla on teoriassakin vain yksi vaihtoehto, mikä ei ole koskaan optimitilanne.

Tietysti joku valmistajista voi vetää ässän hihasta tyyliin: Gripen NG+nEURON (konventionaalinen 4.x + stealth-UAV), joista jälkimmäistä lennettäisiin ohjuksineen etulinjassa. No, ehkä vähn kaukaa haettu taktiikka, ja idea...

Muistuttaisin, että Yhdistyneet Arabiemiirikunnat tilasi F-16E/F Block 60. Kolme miljardia dollaria meni kehitystyöhön ja Yhdistyneet Arabiemiirikunnat maksoivat sen itse. Koneita tulee Wikin mukaan n. 80 kpl. Ilmeisesti niiden tuki ei ihan heti tule loppumaan, sillä eivät kai edes arabit olisi muuten tilanneet konetta?

Tosin en ehkä F-15:n kehitystä lähtisi enää maksamaan. F/A-18E/F Super Hornet olisi nähdäkseni mielekkäämpi valinta kehityspohjaksi sen ollessa paljon uudempaa ikäpolvea kuin F-15. Boeing itsekin on ainakin suunnitellut siitä mahdollisesti kehitettävää Advanced Super Hornetia.

Suurin kysymysmerkki noiden kehitysversioiden kohdalla lienee se, että milloin valmistaja sulkee tuotantolinjat. F-16:n tuotantolinja on sulkeutumassa näillä näkymin 2017, valmistaja toivoo saavansa tilauksia sen verran, että tuotanto jatkuisi vuoteen 2020. Super Hornetin tuotantolinja on menossa kiinni vuonna 2016 ilman uusia tilauksia. F-15:n tuotantolinja on sulkeutumassa vuonna 2018 ilman uusia tilauksia. Ilmeisesti tuotannon uudelleen käynnistäminen on aika suuri homma eikä siihen ihan halvalla ryhdytä.
 
Viimeksi muokattu:
saas nähä millon tullaan näkemään ensimmäiset laser-aseet ilmasodassa esimerkiksi.

History channel dogfights of the future jaksossa oli prototyyppi jostain boeing 747 koneesta (eli liikutaan isojen koneiden kokoluokassa). Siinä oli kuitenkin ohjailtava laser-ase siinä keulassa.

Tommosella kun lasauttaa, niin ei tarvitse paljon ottaa ennakkoa ilmamaaleihin ammuttaessa, koska ammuksen lähtönopeus on valonnopeuden luokkaa :cool:

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_YAL-1
 
saas nähä millon tullaan näkemään ensimmäiset laser-aseet ilmasodassa esimerkiksi.

History channel dogfights of the future jaksossa oli prototyyppi jostain boeing 747 koneesta (eli liikutaan isojen koneiden kokoluokassa). Siinä oli kuitenkin ohjailtava laser-ase siinä keulassa.

Tommosella kun lasauttaa, niin ei tarvitse paljon ottaa ennakkoa ilmamaaleihin ammuttaessa, koska ammuksen lähtönopeus on valonnopeuden luokkaa :cool:

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_YAL-1

Laserilla kun lasauttaa silmien välliin ryssää niin jo kuumottaa.

Ilkiöt osoittelevat jo vihreillä laser-pointtereilla ilma-aluksien pilotteja tai ties mitä.
 
Kuinka mahtaa käydä Gripen NG:lle ja muille, tehdäänköhän niiden suunnittelussa kompromisseja?

On toki. Pointti oli lähinnä se ettei F-35:ttä voi oikein verrata mihinkään F-22:een tai B-2:een jotka todella tehtiin viimeisen päälle dollareita säästämättä. F-35 on tehty taloudelliset realiteetit mielessä, ei suinkaan millään "rajattomilla budjeteilla".

Mitä tulee stealth-ominaisuuksiin, niin F-117-tason häiveominaisuudet eivät edes olleet vaatimuksena. Tutkapoikkipinta-ala edestä on ilmeisesti useita kertoja suurempi kuin F-22:lla, vaikka tietenkin pienempi kuin perinteisillä hävittäjäkoneilla.
 
Mitä raati veikkaa tästä: Jos Suomi sitovasti tilaisi, sanotaan esim. n. 60 kpl, niin tehtäisiinkö tilauksesta Silent Eagle? Jos tehtäisiin, millaisen vaihtoehtona sitä pidetään?

Varmasti tehtäisiin, rahalla saa ja hevosella pääsee. Eri asia sitten mistä Suomi repisi rahat 60 Silent Eagleen. Todennäköisesti se olisi kalleimpia ellei kallein saatavilla olevista vaihtoehdoista.
 
Gripen NG:hen tulee myös IR-sensoreita runkoon, joskin niiden rooli on yksinkertaisempi passiivinen uhkien havaitseminen, ainakin näin aluksi. Muistaakseni myös ihan 360 asteen peittoa ei saatu, saatan tosin muistella väärin.

No kun nyt toisit esiin sen tänne rehdisti mistä ja mitä muistelet niin olisi jotain mielenkiintoa keskustella asiasta! Minä en ole mistään lähteestä kuullut moisista sensoreista saati niiden kyvyistä joten lienet saanut tiedon suoraan Saabin tehtaalta? :D


APG-164 on PESA, ei AESA.
Yhtä hyvinhän voisi tietysti sanoa ettei amerikkalaisilla ole kokemusta hävittäjiin suunnitelluista IRST-sensoreista ennen F-35:ttä (joissain 60-luvun koneissa sellaisia tosin oli)...
Noin yleisesti, suosittelen käyttämään vähemmän tehtaan esitteiden buzzwordeja ja enemmän omaa perehtymistä...mainitsemasi ominaisuudet ovat AESA-tutkille pikemminkin perusominaisuuksia kuin mullistavia innovaatioita. Tietysti toteutuksen tasoissa voi olla eroja.

Ok, kiitos korjauksesta. Tunnetuin jenkkihävittäjä jossa tuo IRST oli, on F-14 Tomcat (US NAVY) joka suunniteltiin juurikin 1960-70 luvun taitteessa. Kerro toki lisää AESA-tekniikasta ja valista jos nuo jutut oli ihan ominaisuuksien "peruskauraa". Kiinnostaisi kuulla ja tietää lisää. Ikävä kuunnella vaan perusteettomia mielipiteitä ja ympäripyöreitä kommentteja eipäs-juupas tyyliin. Jos tietoa kerran on, lyö ne pöytään!


Muistutan, että F-35:ssä on tehty suuri määrä kompromisseja ettei koneen hinta karkaa täysin käsistä. Konetta voidaa kuvailla "karvalakkiversioksi" F-22:sta, jossa ominaisuuksia on jonkun verran typistetty (osin myös saatu toteutettua halvemmalla tekniikan kehittymisen myötä) jotta konetta olisi myös varaa hankkia. Esimerkiksi stealth-ominaisuuksissa F-35 jää selkeästi jälkeen F-22/F-117 -tasosta, etenkin sivusta/takaa josta katsottuna se on lähinnä "madalletun tutkapoikkipinta-alan kone" kuin täysiverinen stealth-kone. Koneeseen oltaisi voitu rakentaa samanlaiset täysiveriset häiveominaisuudet kuin F-22:een, mutta se olisi nostanut koneen hintaa ja käyttökustannuksia. Samaten kävi nopeudelle ja liikehtimiskyvylle joissa tyydyttiin legacy-koneiden suoritustasoon. Tässä mielessä F-35 ei edusta samanlaista jenkkiteknologian terävintä kärkeä kuin F-22. Koneen ongelmat ovat tulleet pikemminkin siitä että saman rungon pitää taipua 3 erilaiseen tehtävään, kuin siitä että se olisi äärettömän haastava teknologisesti. Näin jälkiviisaasti, monella tapaa fiksumpaa olisi ollut jakaa projekti kahtia alun alkaenkin (ilmavoimaversio ja meritoimintaversio) niin että ne vain käyttävät samoja avioniikkoja ja moottoreita sikäli kuin käytännöllistä. Olisi saatu kaksi parempaa konetta eikä luultavasti olisi maksanut sen enempää.

Kerro nyt jotain mitä täällä ei ole jo jankutettu! Kyllä se on ihan yleisesti tunnustettu että F-35 ei ole F-22:n monitoimiversio vaan juurikin F-16 tyyppinen halvempi monitoimihävittäjä vrt. F-15. Silti F-16 on pärjännyt hienosti ja sen luotettavuus ja suorituskyky on olleet erinomaisia. Koneen hinta-laatusuhde on kunnossa ja sitä ei F-35 ehkä tule saavuttamaan. Siltikin F-35 on todennäköisesti huippukone.
F-35:ssä on F-22:n verrattuna kehittyneempi ohjaamo-avioniikka, kypäränäyttö ja ip-sensorit (ml. EO-DAS). Silti vaikea vertailla koneita kun F-22:n järjestelmät on sotasalaisuuksia eikä niistä tiedä muut kuin jenkit.

Nopeutta ja liikehtimiskykyä on helpompi luoda kuin viimeisintä taistelujärjestelmää, sensorifuusiota ja häivekykyä. Kyllä jenkit osaisivat tehdä venäläisvastikkeen liikehtimiskyvyssä ja nopeudessa mutta silloin ne toistaisivat vain .4 sukupolven koneita eikä selviytymis- ja taistelukykyä tulevaisuuden taistelukentällä. Nopeus ja liike olivat tärkeitä vielä 20-30 vuotta sitten mutta ei enää jos ne korvataan uudella teknologialla.
 
Back
Top