Ilmavoimien tulevaisuus

No kun nyt toisit esiin sen tänne rehdisti mistä ja mitä muistelet niin olisi jotain mielenkiintoa keskustella asiasta! Minä en ole mistään lähteestä kuullut moisista sensoreista saati niiden kyvyistä joten lienet saanut tiedon suoraan Saabin tehtaalta? :D




Ok, kiitos korjauksesta. Tunnetuin jenkkihävittäjä jossa tuo IRST oli, on F-14 Tomcat (US NAVY) joka suunniteltiin juurikin 1960-70 luvun taitteessa. Kerro toki lisää AESA-tekniikasta ja valista jos nuo jutut oli ihan ominaisuuksien "peruskauraa". Kiinnostaisi kuulla ja tietää lisää. Ikävä kuunnella vaan perusteettomia mielipiteitä ja ympäripyöreitä kommentteja eipäs-juupas tyyliin. Jos tietoa kerran on, lyö ne pöytään!




Kerro nyt jotain mitä täällä ei ole jo jankutettu! Kyllä se on ihan yleisesti tunnustettu että F-35 ei ole F-22:n monitoimiversio vaan juurikin F-16 tyyppinen halvempi monitoimihävittäjä vrt. F-15. Silti F-16 on pärjännyt hienosti ja sen luotettavuus ja suorituskyky on olleet erinomaisia. Koneen hinta-laatusuhde on kunnossa ja sitä ei F-35 ehkä tule saavuttamaan. Siltikin F-35 on todennäköisesti huippukone.
F-35:ssä on F-22:n verrattuna kehittyneempi ohjaamo-avioniikka, kypäränäyttö ja ip-sensorit (ml. EO-DAS). Silti vaikea vertailla koneita kun F-22:n järjestelmät on sotasalaisuuksia eikä niistä tiedä muut kuin jenkit.

Nopeutta ja liikehtimiskykyä on helpompi luoda kuin viimeisintä taistelujärjestelmää, sensorifuusiota ja häivekykyä. Kyllä jenkit osaisivat tehdä venäläisvastikkeen liikehtimiskyvyssä ja nopeudessa mutta silloin ne toistaisivat vain .4 sukupolven koneita eikä selviytymis- ja taistelukykyä tulevaisuuden taistelukentällä. Nopeus ja liike olivat tärkeitä vielä 20-30 vuotta sitten mutta ei enää jos ne korvataan uudella teknologialla.

niinhän ne ohjusten myyntimiehet aina väittää ettei tarvita kinemaattista toimintakykyä ja nopeutta. Sitten tuleekin koiratappelu vastaan tai yksinkertaisesti ohjukset loppuvat ja vihulla on vielä muutama kone taivaalla. :eek:

Eihän se F-35 kuulemma ihan susi ole, mutta ei varmaan lähitaistelussa saa kovinkaan suuria etuja muita vastaan, ellei sitten off-boresight ohjukset toimi just niinku mainosmiehet väittävät (vihuna on pahimmillaan se itse pääpiru, pak-fa)

Jos huru-ukkojen nettikirjoitelut pitävät paikkansa, että kuulemma F-35 on huonompi kuin Kiinan J-20, siinä tapauksessa suomalaisten täytyy olla varovaisia ja varmaankin olla joutumatta sotaan Kiinaa vastaan... :p
 
No kun nyt toisit esiin sen tänne rehdisti mistä ja mitä muistelet niin olisi jotain mielenkiintoa keskustella asiasta! Minä en ole mistään lähteestä kuullut moisista sensoreista saati niiden kyvyistä joten lienet saanut tiedon suoraan Saabin tehtaalta? :D

Gripen NG:n ominaisuuksia näkee mm. tästä Saabin powerpoint-esityksestä jossa mainostetaan sekä C/D:tä että NG:tä. Vaikka se onkin tuollainen aika perusköyhä mainoslehtinen, niin jotain Gripenin uuden sensorisetin ominaisuuksia siitäkin selviää.

Tarkistin muistitietoni ja Gripen NG:hen tulee israelilainen PAWS-2 -IR-sensoripaketti joka antaa 360 asteen peiton: http://www.ainonline.com/aviation-n...3-12-20/elbit-will-help-defend-future-gripens

Gripen C/D:ssäkin on MAWS, mutta se on Saabin oma MAW-300 joka ei ilmeisesti ole yhtä kehittynyt. Minulle on jäänyt vähän epäselväksi kuuluuko C/D:hen kiinteät MAW-sensorit, vai tulevatko ne vain IDAS-podin mukana. NG:hen sellaiset kuitenkin tulevat.

Ok, kiitos korjauksesta. Tunnetuin jenkkihävittäjä jossa tuo IRST oli, on F-14 Tomcat (US NAVY) joka suunniteltiin juurikin 1960-70 luvun taitteessa. Kerro toki lisää AESA-tekniikasta ja valista jos nuo jutut oli ihan ominaisuuksien "peruskauraa". Kiinnostaisi kuulla ja tietää lisää. Ikävä kuunnella vaan perusteettomia mielipiteitä ja ympäripyöreitä kommentteja eipäs-juupas tyyliin. Jos tietoa kerran on, lyö ne pöytään!

Ausairpower.netissä on kelvollisia teknisiä artikkeleita aiheesta, mm. http://www.ausairpower.net/aesa-intro.html
Ei kannata antaa saitin nimen pelottaa, kunhan pysyy loitolla F-35/F-22/Flanker-jutuista niin tekninen anti on ihan pätevää :)
Tarkka ground-mapping on jo monessa tutkassa oleva ominaisuus, mainitsemasi tutkasäteen skaalaus on ihan perusominaisuus, "pencil-beam" skannausta pystyi tekemään jo 80-luvun PESA-tutkilla. Mahdollisuus tutkan käyttöön elektronisissa hyökkäyksissä on myös AESA-tutkien kanssa usein esiin nostettu ominaisuus. Se kuinka hyödyllinen ominaisuus se käytännössä hävittäjäkoneelle tulee olemaan, on vielä hyvin hämärän peitossa. Jos asialla on merkittävää taktista painoarvoa niin siitä ei ruveta ihan heti höpisemään julkisesti. Tekniikka on vielä aika lapsenkengissään, Australiasta on raportoitu ettei APG-79:n elektroniset hyökkäysmoodit ainakaan vielä toimi niinkuin pitäisi.
Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö F-35:n tutka silti voisi olla ylivoimainen, yksittäisten moduulien suorituskyvyissä, algoritmeissa jne voi toki olla eroja. Julkisista lähteistä tällaista vain on paha mennä arvioimaan.

IRST-järjestelmiä oli alkujaan 'Century'-sarjan hävittäjissä. Ne olivat silloin aika huonoja ja lähinnä niiden tarkoitus oli kai kertoa pilotille mistä suunnasta kannattaisi tutkalla yrittää mittailla. Suomessakin niitä on ollut, Drakeneissa. Jos joskus törmää johonkin Draken-pilottiin niin täytyypä muistaa kysellä millainen se oli. F-14:ssä oli alunperin IRST mutta se vaihdettiin Trackcamiin, kun optinen sensori oli tarpeen tunnistuslennoilla.

Nopeutta ja liikehtimiskykyä on helpompi luoda kuin viimeisintä taistelujärjestelmää, sensorifuusiota ja häivekykyä. Kyllä jenkit osaisivat tehdä venäläisvastikkeen liikehtimiskyvyssä ja nopeudessa mutta silloin ne toistaisivat vain .4 sukupolven koneita eikä selviytymis- ja taistelukykyä tulevaisuuden taistelukentällä. Nopeus ja liike olivat tärkeitä vielä 20-30 vuotta sitten mutta ei enää jos ne korvataan uudella teknologialla.

Jos nopeutta ja liikehtimiskykyä olisi helpompi luoda niin varmaan sitä olisi luotu :)
Käytännössä F-35:n kokoiseen koneeseen saisi nopeutta ja liikehtimiskykyä lisää tinkimällä stealthista ja toimintamatkasta. Isompi (tai pienemmän ohivirtaussuhteen) moottori, enemmän nostovoimaa, suunnattavat suihkusuuttimet. Valitettavasti tällöin koneen käyttö rynnäkkö- ja pommikoneena heikentyisi huomattavasti. Muut vaihtoehdot olisivat huonompia: koneen varustuksen keventäminen tai koneen koon kasvattaminen. Edellinen johtaisi luultavasti pikemminkin taistelukyvyn laskuun, jälkimmäisestä olisi tuloksena F-22.
Pointtini oli lähinnä se että "F-35 on parempi koska amerikkalaisilla on rajaton budjetti" on aika huono argumentti, koska koneessa on nimenomaan lähdetty siitä ettei sen hankintaan tarvitsisi rajatonta budjettia.

Nopeus tai liikehtimiskyky eivät ole menettäneet merkitystään. Nimenomaan F-22:n nopeus ja jatkuva liikehtimiskyky ovat eräitä niitä ominaisuuksia jotka tekevät siitä ylivoimaisen edellisen sukupolven koneita vastaan. Sama päti F-15/Su-27:n kanssa, ja itse asiassa varmaan jokaisen hävittäjäsukupolven kanssa sitten johonkin Fokker Eindeckeriin asti...
 
niinhän ne ohjusten myyntimiehet aina väittää ettei tarvita kinemaattista toimintakykyä ja nopeutta. Sitten tuleekin koiratappelu vastaan tai yksinkertaisesti ohjukset loppuvat ja vihulla on vielä muutama kone taivaalla. :eek:

... Ja vihu suorittaa tiputuksen, yllätys yllätys, IP-ohjuksella! Koiratappelu on riski, eikä sitä oteta turhaan
 
Tom Clancy sanoi raptorista: "Sen liikuntakyky on parempi kuin F-15, ja se on lähes näkymätön tutkassa, lentokoneet eivät tästä juurin paremmaksi voi mennä"

Ketteryys ja nopeus ovat tietyllä tavalla kuitenkin toisensa poissulkevia vaihtoehtoja, perinteisesti. Jokaisessa hävittäjäkoneessa on tasapainoteltava ja löydettävä haluttu optimi noiden ominaisuuksien väliltä.

Jos lentokone lentää yliääninopeutta niin silloin sen turn radius nousee aivan järjettömän suureksi. Massan hitaus ja fysiikan lait toimivat kurvatappelun hillitsemiseksi suurilla nopeuksilla.

Vaikka sanotaan ettei kurvatappelua voi enää tulla modernissa ilmasodassa niin kyllä lentokoneilla edelleenkin käännytään ilmassa ylös alas ja sivuille, ja edelleenkin ilmeisesti ohjuksia voi yrittää torjua vastatoimilla sekä vastaliikehdinnällä (chaff + flares + manouvering)

Esim jos haluaa äärimmäistä nopeutta, silloin on siiven kulma muotoiltava mahdollisimman pieneksi esim, ja lisäksi nopeutta on kaikin tavoin lisättävä ja kaikkea ilmavastusta pienennettävä.

Jos taas halutaan ketteryyttä niin silloin täytyy nostetta saada kaikin tavoin lisättyä koneeseen. Usein ilmeisesti pienet ja kevyet koneet kurvaavat hyvin pienellä säteellä (pieni turn radius esim F-16).

Usein siiven kulma ei silloin kurvatappelijalla voi olla enää mikään ihan pikkiriikkinen, ja vastaan tulevat erilaiset suunnittelurajoitukset kuin nopealla torjuntahävittäjällä (verratkaa esim F-104 starfighter ja F-16)

Millainen on hyvä ketteryys, hyvä ketteryys tarkoittaa sitä että suhteessa vastustajaan, sinulla on pienempi turn radius, ja lisäksi sinun pitää pystyä toteuttamaan myös tuollainen maximi-kurvi omalla koneella, niin että pystyt lentämään vastustajan turn radiuksen sisäpuolelle. (toisin sanottuna, jos sinun kurvi-ympyräsi on pienempi, kuin vastustajan kurvi-ympyrä niin se on hyvä juttu ainakin ilmataistelun aluksi!)

pilotille nousee tärkeäksi tietää oman koneen turn radius, parhaalla kurvausnopeudella, omalle koneelle.

Englanniksi corner speed, elikkä ihmisen G-voimien sietokyvyllä 9g toteutettu kurvi, joka toteutetaan miniminopeudella, jolla on mahdollista saada lentokoneeseen vaikuttamaan 9g suuruinen voima. Nopeus ja g-voima täytyy pysyä samoina koko kurvin ajan jotta tämä onnistuu käytännössä.

Tällöin on toteutettu pienin ja nopein kurvi mikä on mahdollista tehdä kyseisellä lentokoneella.

lisäksi lentokoneen on hyvä kestää yli 9g voima varmuuden vuoksi, ettei kone mene paskaksi kesken kurvin :D

Toinen asia erikseen lienee sitten sakkauksen takia ja sen rajamailla suoritetut kurvit, joita mm tapahtui toisessa maailmansodassa potkurikoneilla. Näissä ei g-voimien rasitus pysy samana joten ne toimivat eritavalla kuin matemaattisessa kaavassa.
 
Viimeksi muokattu:
täällä Amerikan ihmemaassa selittämässä hävittäjälentäjä näitä perus-hävittäjäjuttuja.:D

Liittyvät enemmän näihin lähitaisteluihin mutta ihan viihdyttävää katsottavaa, ja siitä on ollut hyötyä lentosimulaattoripeleissä!

 
Varmasti tehtäisiin, rahalla saa ja hevosella pääsee. Eri asia sitten mistä Suomi repisi rahat 60 Silent Eagleen. Todennäköisesti se olisi kalleimpia ellei kallein saatavilla olevista vaihtoehdoista.
Olisi huippu kone. Stealth ominaisuudet toki vain edestä, mutta hyvä tutka ja nopea kuin mikä. Erittäin kalliit lentotunnit ~20 000$
 
Gripen NG:n ominaisuuksia näkee mm. tästä Saabin powerpoint-esityksestä jossa mainostetaan sekä C/D:tä että NG:tä. Vaikka se onkin tuollainen aika perusköyhä mainoslehtinen, niin jotain Gripenin uuden sensorisetin ominaisuuksia siitäkin selviää.

Tarkistin muistitietoni ja Gripen NG:hen tulee israelilainen PAWS-2 -IR-sensoripaketti joka antaa 360 asteen peiton: http://www.ainonline.com/aviation-n...3-12-20/elbit-will-help-defend-future-gripens

Gripen C/D:ssäkin on MAWS, mutta se on Saabin oma MAW-300 joka ei ilmeisesti ole yhtä kehittynyt. Minulle on jäänyt vähän epäselväksi kuuluuko C/D:hen kiinteät MAW-sensorit, vai tulevatko ne vain IDAS-podin mukana. NG:hen sellaiset kuitenkin tulevat.



Ausairpower.netissä on kelvollisia teknisiä artikkeleita aiheesta, mm. http://www.ausairpower.net/aesa-intro.html
Ei kannata antaa saitin nimen pelottaa, kunhan pysyy loitolla F-35/F-22/Flanker-jutuista niin tekninen anti on ihan pätevää :)
Tarkka ground-mapping on jo monessa tutkassa oleva ominaisuus, mainitsemasi tutkasäteen skaalaus on ihan perusominaisuus, "pencil-beam" skannausta pystyi tekemään jo 80-luvun PESA-tutkilla. Mahdollisuus tutkan käyttöön elektronisissa hyökkäyksissä on myös AESA-tutkien kanssa usein esiin nostettu ominaisuus. Se kuinka hyödyllinen ominaisuus se käytännössä hävittäjäkoneelle tulee olemaan, on vielä hyvin hämärän peitossa. Jos asialla on merkittävää taktista painoarvoa niin siitä ei ruveta ihan heti höpisemään julkisesti. Tekniikka on vielä aika lapsenkengissään, Australiasta on raportoitu ettei APG-79:n elektroniset hyökkäysmoodit ainakaan vielä toimi niinkuin pitäisi.
Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö F-35:n tutka silti voisi olla ylivoimainen, yksittäisten moduulien suorituskyvyissä, algoritmeissa jne voi toki olla eroja. Julkisista lähteistä tällaista vain on paha mennä arvioimaan.

IRST-järjestelmiä oli alkujaan 'Century'-sarjan hävittäjissä. Ne olivat silloin aika huonoja ja lähinnä niiden tarkoitus oli kai kertoa pilotille mistä suunnasta kannattaisi tutkalla yrittää mittailla. Suomessakin niitä on ollut, Drakeneissa. Jos joskus törmää johonkin Draken-pilottiin niin täytyypä muistaa kysellä millainen se oli. F-14:ssä oli alunperin IRST mutta se vaihdettiin Trackcamiin, kun optinen sensori oli tarpeen tunnistuslennoilla.



Jos nopeutta ja liikehtimiskykyä olisi helpompi luoda niin varmaan sitä olisi luotu :)
Käytännössä F-35:n kokoiseen koneeseen saisi nopeutta ja liikehtimiskykyä lisää tinkimällä stealthista ja toimintamatkasta. Isompi (tai pienemmän ohivirtaussuhteen) moottori, enemmän nostovoimaa, suunnattavat suihkusuuttimet. Valitettavasti tällöin koneen käyttö rynnäkkö- ja pommikoneena heikentyisi huomattavasti. Muut vaihtoehdot olisivat huonompia: koneen varustuksen keventäminen tai koneen koon kasvattaminen. Edellinen johtaisi luultavasti pikemminkin taistelukyvyn laskuun, jälkimmäisestä olisi tuloksena F-22.
Pointtini oli lähinnä se että "F-35 on parempi koska amerikkalaisilla on rajaton budjetti" on aika huono argumentti, koska koneessa on nimenomaan lähdetty siitä ettei sen hankintaan tarvitsisi rajatonta budjettia.

Nopeus tai liikehtimiskyky eivät ole menettäneet merkitystään. Nimenomaan F-22:n nopeus ja jatkuva liikehtimiskyky ovat eräitä niitä ominaisuuksia jotka tekevät siitä ylivoimaisen edellisen sukupolven koneita vastaan. Sama päti F-15/Su-27:n kanssa, ja itse asiassa varmaan jokaisen hävittäjäsukupolven kanssa sitten johonkin Fokker Eindeckeriin asti...

Kiitos vastineestasi! Nyt perustelit väitteitäsi hieman paremmin. Samalla täytyy korostaa sanaa "hieman", koska noissa tiedoissa ei ollut ainakaan minulle mitään uutta poislukien PAWS-2 varoittimen tietoja. Saabin PP oli ihan hieno ja samalla siinä kehuttiin kone taivaisiin kuten muidenkin valmistajien jutuissa. PP:ssä ei ollut mitään uutta ja pohjaa väitteillesi, hienoja kuvia lukuunottamatta.

PAWS-2 on valmistajan (Elisra/Elbit-group) oman sivuston mukaan ohjusvaroitusjärjestelmä joka toimii IP-sensoreilla. Järjestelmä ei siis noiden tietojen mukaan ole lähelläkään EO-DAS kykyjä koska PAWS-2 ei kykene tiedusteluun tai maalinosoitukseen. PAWS-2 vaikuttaa samanlaiselta kuin Rafalen järjestelmä. MAW on lähteittesi perusteelle Saabin käyttämä nimitys Gripen C/D:n käytössä olevalle ohjusvaroittimelle - Missile Approach Warner.http://www.elisra.com/productShow.asp?catlev1=58&catlev2=117

Edelleenkään et perustellut datalinkki-väitettäsi millään lailla. Pelkkä Saabin PP ei kyllä avaa asiaa mitenkään.

Ausairpower on ihan mielenkiintoinen sivusto ja siellä on paljon tietoa. Se on kyllä minulle tuttu vuosien takaa. Se mikä siellä ärsyttää on Carlo Koppin tapa esittää asiansa kuin hän olisi ollut suunnittelemassa tai valmistamassa jotakin lentokonetta. Siksi suodatan osan tuosta tiedosta koska se ei mielestäni ole eksaktia ja kirjotuksia värittää tietynlainen ideologinen suuntaus joka korostaa venäläisten koneiden ylivertaisia kykyjä suhteessa USA:n valmistamiin koneisiin. Perusteet on kuitenkin melko kyseenalaiset ja lähteet tuntemattomia.

Moottoriteknologiassa jenkit kulkevat etunenässä juurikin rahan vuoksi joka mahdollistaa kehittämisen ja uusien valmistusteknologioiden luomisen. Lähitulevaisuudessa F-35 ja F-22 voivat saada ADVENT-teknologiaa käyttävän moottorin: http://www.gizmag.com/ge-aviation-develop-advent-variable-cycle-jet-engine/25556/

Nopeus ja liikehtimiskyky ovat etuja ja niistä on hyötyä, kyllä. Mutta niitä tärkeämpiä ovat selviytymiskyky ja taistelujärjestelmät (sensorit, tietokoneet, aseet ym.). Ei kannata ostaa 2.5 mach taitolentokonetta jossa on putki-avioniikka ja tämänhetkiset perusjärjestelmät kun koneen systeemien pitäisi olla tehokkaita meidän tapauksessamme 2050-luvullakin.
 
Onko olemassa tietoa että vaikuttaako EMP pulssi mitenkään lentokoneiden elektronisiin järjestelmiin? Armeijoiden maalla ja merellä olevia järjestelmiä ainakin käsittääkseni voidaan suojata jotenkin?

Tuollaisessa tilanteessa vissiin se tyhjiöputkiteknologia oli ikäänkuin onnekas sattuma ettei se vissiin vaikuttaisi, niihin (jos tuollainen tilanne joskus tulevaisuudessa tulisi)

nykyteknologialla ilmeisesti ydäreillä lähinnä osataan tehdä noita EMP pulsseja laajoille alueille. Se tulee sivuvaikutuksena se EMP pulssi noissa pommeissa.
 
Kyllä noi kuvat on mielestäni ihan samat..SR-72 ei muistuta niitä yhtään...vanha AURORA ennemminkin lienee photosoppareiden innoituksena ?

Joka tapauksessa SR-72 vain vahvistaa käsitystäni siitä että jenkit haluaa polttaa entistä enemmän fuilea ja ajaa entistä kovempaa.
 
Viimeksi muokattu:
PAWS-2 on valmistajan (Elisra/Elbit-group) oman sivuston mukaan ohjusvaroitusjärjestelmä joka toimii IP-sensoreilla. Järjestelmä ei siis noiden tietojen mukaan ole lähelläkään EO-DAS kykyjä koska PAWS-2 ei kykene tiedusteluun tai maalinosoitukseen. PAWS-2 vaikuttaa samanlaiselta kuin Rafalen järjestelmä. MAW on lähteittesi perusteelle Saabin käyttämä nimitys Gripen C/D:n käytössä olevalle ohjusvaroittimelle - Missile Approach Warner.http://www.elisra.com/productShow.asp?catlev1=58&catlev2=117

Väitit viestissäsi ettei Gripenissä ole muita IP-sensoreita kuin IRST: näin asia ei ole kuten sanoin.
DASin päätehtävä on ohjusvaroitus, ihan niinkuin PAWS-2:n ja muidenkin vastaavien järjestelmien. DAS on ohjelmoitu etsimään myös visuaalisia kohteita yleensäkin, jää kuitenkin nähtäväksi miten merkittävä tämä kyky oikeasti on. DAS ei ole tutka, passiivisten IR/optisten sensorien kantama on rajallinen, ne eivät näe pilvien läpi eivätkä pysty antamaan etäisyystietoa. Epäilen siksi, voiko niitä oikeasti käyttää maalinosoitukseen. Ehkä jollain ovelalla ohjelmoinnilla, tunnistusalgoritmeilla jne jotain karkeaa etäisyystietoa saatettaisiin saada. En kuitenkaan usko että niillä paljoa esimerkiksi ohjuksille maalitietoa annettaisiin. Mitä "tiedusteluun" tulee, niin nuo pienet sensorit ovat sellaiseen aika arvottomia jos vertaa oikeisiin FLIR ja IRST-järjestelmiin. Koneen varsinaisen IRSTin erottelukyky on moninkertainen verrattuna periferaalisiin sensoreihin, ja jos kunnon tietoa halutaan niin koneeseen laitetaan oikea FLIR-podi.

Edelleenkään et perustellut datalinkki-väitettäsi millään lailla. Pelkkä Saabin PP ei kyllä avaa asiaa mitenkään.

En muista esittäneeni datalinkeistä mitään väitteitä? Anyways, datalinkit ovat sikäli vähän hassu juttu että useimmat asiakkaat haluavat linkittää ne laajempaan kokonaisuuteen, jolloin pienin yhteinen nimittäjä on vanhin käytössä oleva datalinkki. Siksi Link 16 on vanhanaikaisuudestaan huolimatta laajalti käytössä edelleen, ja jenkitkin laittavat sitä uusiinkin koneisiin vaikka nihiin on kehitetty parempiakin datalinkkejä.
En tiedä millaiset datalinkit Gripen NG:hen tulee, esitteet puhuvat "suunnatuista datalinkeistä" eli ainakin niiltä osin low observability-ominaisuuksiin on pyritty. Ruotsalaisilla on pitkät perinteet datalinkkien kehittämisestä, aina Drakenin ajoilta asti joten kyllä heiltä ammattitaitoa pitäisi löytyä. Kehiteettinhän Suomessakin datalinkki jonka väitettiin edustavan oman aikansa parasta osaamista.

Ausairpower on ihan mielenkiintoinen sivusto ja siellä on paljon tietoa. Se on kyllä minulle tuttu vuosien takaa. Se mikä siellä ärsyttää on Carlo Koppin tapa esittää asiansa kuin hän olisi ollut suunnittelemassa tai valmistamassa jotakin lentokonetta. Siksi suodatan osan tuosta tiedosta koska se ei mielestäni ole eksaktia ja kirjotuksia värittää tietynlainen ideologinen suuntaus joka korostaa venäläisten koneiden ylivertaisia kykyjä suhteessa USA:n valmistamiin koneisiin. Perusteet on kuitenkin melko kyseenalaiset ja lähteet tuntemattomia.

Suuri aussipäällikkö puhuu kaksihaaraisella kielellä...venäläinen teknologia on ylivertaista vain kun sitä verrataan F-35:een. Kuka tahansa Carlon juttuja pitempään seurannut tietää ettei hän fanita venäläistuotteita. Tekniseltä puolelta hän kuitenkin tietää paljon, enemmän kuin useimmat muut ilmailutoimittajat ja on myös kokenut pilotti, joten niiltä osin hänen artikkelinsa ovat asiallisia.

Moottoriteknologiassa jenkit kulkevat etunenässä juurikin rahan vuoksi joka mahdollistaa kehittämisen ja uusien valmistusteknologioiden luomisen. Lähitulevaisuudessa F-35 ja F-22 voivat saada ADVENT-teknologiaa käyttävän moottorin: http://www.gizmag.com/ge-aviation-develop-advent-variable-cycle-jet-engine/25556/

Moottoriteknologiassa jenkit ovat tosiaan ykkösenä, noin puoli sukupolvea edellä venäläisiä ja täyden sukupolven edellä eurooppalaisia. Valitettavasti F-35:stä suunniteltiin niin painava että edistysaskeleet hupenevat siihen.
Vaihtuvan ohivirtaussuhteen moottoria kokeiltiin jo ATF-vaiheessa, F119:lle hävinnyt YF120 oli sellainen. Moottorin ominaisuuksista ei ole sen jälkeenkään paljoa kerrottu, ilmeisesti se katsottiin vähän liian high-techiksi kaikin puolin. Jatkokehittelyä on kuitenkin selvästi mietitty. Myös venäläisten AL-41 oli vastaavanlainen. Teknologiassa on varmasti potentiaalia, Suomen hävittäjähankinnan kannalta sillä tuskin on kuitenkaan relevanssia.

Nopeus ja liikehtimiskyky ovat etuja ja niistä on hyötyä, kyllä. Mutta niitä tärkeämpiä ovat selviytymiskyky ja taistelujärjestelmät (sensorit, tietokoneet, aseet ym.). Ei kannata ostaa 2.5 mach taitolentokonetta jossa on putki-avioniikka ja tämänhetkiset perusjärjestelmät kun koneen systeemien pitäisi olla tehokkaita meidän tapauksessamme 2050-luvullakin.

Pointti ei olekaan se, vaan se että F-35:ssa on tingitty näistä ominaisuuksista jotta on saatu koneeseen muihin tehtäviin sopivia ominaisuuksia. Ikävä kyllä, Suomen vaatimusten suhteen nämä ovat menneet väärin päin.
 
Ilmeisesti nämä havainnot uudesta kolmionmallisesta stealth-koneesta kehitteillä/käytössä USA:ssa eivät ole ihan perättömiä, kun näitä tulee jatkuvasti uusia...

http://www.dailymail.co.uk/sciencet...tted-flying-Kansas-just-weeks-seen-Texas.html

A-12 Avenger II - projekti keskeytettiin 90-luvun alussa muutamaa kuukautta ennen prototyypin ensilentoa. Asiasta noussut oikeusjuttu sovittiin tämän vuoden tammikuussa, ja muutamaa kuukautta sen jälkeen hyvin A-12 Avenger II:n muotoinen kone nähdään lentämässä USA:n ilmatilassa. Sattuuhan sitä sattumiakin, vaan voisipa sitä luulla että koneen omistava yhtiö (nykyisin Boeing) haluaisi tehdä tuolla muutamia testejä vaikkapa ihan vain validoidakseen suunnittelussa käytetyt teoriat. Oikeusjutun aikana todistusaineistoon koskeminen kun ei varmaankaan ole tullut kysymykseen.

(Ja ei sitten sekoiteta tähän A-12 OXCART - konetta, joka oli CIA:n käyttämä yksipaikkainen versio SR-71:stä.)
 
Muoto sopisi Avengeriin, mutta luulen kuitenkin että kyseessä on jokin drone.
 
Back
Top