Ilmavoimien tulevaisuus

1280px-J20_impside_art.JPG


Tuosta tilaukseen. :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Chengdu_J-20
 
Ei ole, mutta kalliimpaa se on. Siksi niitä ei kannattaisi laittaa sulattoon kansainvälisten suhteiden hetkellisen suvannon aikana.

Jos konepajan kalusto riittää niinkin tarkkojen toleranssien kanssa työskentelyyn kuin haupitsi vaatii, niin eiköhän se tuota yksinkertaisen autonkin. Mutta sen päivän haluan nähdä, kun autotehtaalla aletaan sorvaamaan tykin putkia.
 
T1UARZj.jpg


On se nätti tuo su-47, ja melkoinen työn näyte CGI kykyjen puolelta. Vielä kun joskus näkisi sen elävältä.
 

Melkein uskalla laittaa tänne, mutta ovat pojjaat taas tuhertaneet suunnitelmia.
Sitä mukaa kun nanoteknologia kehittyy, niin seuraavina vuosikymmeninä tuolta tulee ulos ihan hulluja ja ilmeisesti aika ohuita ja keveitä konetyyppejä. Ainoat rajat asettaa lopulta ihmisen fysiologia.
 
Jos konepajan kalusto riittää niinkin tarkkojen toleranssien kanssa työskentelyyn kuin haupitsi vaatii, niin eiköhän se tuota yksinkertaisen autonkin. Mutta sen päivän haluan nähdä, kun autotehtaalla aletaan sorvaamaan tykin putkia.

Autotehdashan on nykyään pelkkä kokoonpanolinja, jossa lyödään kokoon kymmeniltä tai sadoilta alihankkijoilta tulleet osat. Alihankkijoiden joukossa on taatusti tykin putkiakin sorvaavia konepajoja. Ainakin saksalaisen autoteollisuuden alihnakintaketjun merkittävimmät toimijat ovat aseteollisuudenkin toimijoita ja 1930-luvulla se yhteys vasta kiinteä olikin.

Esimerkiksi sellainen "pikkupaja" kuin Rheinmetall on Saksan suurimpia autoteollisuuden alihankkijoita ja käsittääkseni siinä firmassa on jotain käsitystä tykin putkienkin sorvaamisesta. Kuten vaihteistoja valmistavalla ZF:llä (ent. Zeppelin AG), joka I-maailmansodan jälkeen siirtyi ilmalaivoista panssarivaunujen ja sukellusveneiden vaihteistoja tuottavaksi firmaksi. BMW-suku Quandtin Varta taasen rakensi sukellusveneiden akkuja ja naitti miniänsä itsellensä propagandaministeri Göbbelsille. jne jne.

Autoteollisuudella on erittäin pitkät perinteet tykin putkien sorvaamisessa ja muussa varustautumisessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, Civilizationissakin pitää keksiä auto, että voi tuottaa panssarivaunuja...
 
Jos konepajan kalusto riittää niinkin tarkkojen toleranssien kanssa työskentelyyn kuin haupitsi vaatii, niin eiköhän se tuota yksinkertaisen autonkin. Mutta sen päivän haluan nähdä, kun autotehtaalla aletaan sorvaamaan tykin putkia.

Kaveri oli ennen Tampellalla mm rihlaajana. Ei se kuulemma niin vaikeeta ole :)
 
Jos konepajan kalusto riittää niinkin tarkkojen toleranssien kanssa työskentelyyn kuin haupitsi vaatii, niin eiköhän se tuota yksinkertaisen autonkin. Mutta sen päivän haluan nähdä, kun autotehtaalla aletaan sorvaamaan tykin putkia.

Tykinputken valmistuksesta sorvaaminen on aika pieni osa. Tuossa on selostus laivatykin putkien valmistustekniikoista; valuista, kitkahitsatuista inserteistä, putken suoruuden saamisesta lämpökäsittelyillä, autofrettage-esijännitystekniikasta jne. Tulee mieleen Patrian silloisen toimitusjohtaja Jorma Wiitakorven tv-haastattelu, jossa hän selitti Patrian luopumista kenttätykkien valmistuksesta sillä, että sodankäynnin tulevaisuus on itsekulkevissa kranaatinheittimissä. Saattaa olla, mutta taustalla lienee myös ei ihan täydellisesti onnistunut 155mm K 98.

www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/722793.pdf
 
Tykinputken valmistuksesta sorvaaminen on aika pieni osa. Tuossa on selostus laivatykin putkien valmistustekniikoista; valuista, kitkahitsatuista inserteistä, putken suoruuden saamisesta lämpökäsittelyillä, autofrettage-esijännitystekniikasta jne. Tulee mieleen Patrian silloisen toimitusjohtaja Jorma Wiitakorven tv-haastattelu, jossa hän selitti Patrian luopumista kenttätykkien valmistuksesta sillä, että sodankäynnin tulevaisuus on itsekulkevissa kranaatinheittimissä. Saattaa olla, mutta taustalla lienee myös ei ihan täydellisesti onnistunut 155mm K 98.

www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/722793.pdf[/QUOTE]

No, silloin ei ollut tietoa, että pian tykin kranaattiin voisi saada GPS ohjauksen, jolloin tykistö voisi tosissaan hyödyntää kantamaansa, ilman että tykin putken käyttöikä jää liian lyhyeksi tai sitten maaliin pitää ampua järjetön määrä ammuksia, hajonnan ollessa mitä on. Joissakin lähteissähän on mainittu, että PV oli pettynyt noiden kanuunoiden tarkkuuteen ja putken käyttöikään. Kaikki muut ongelmat lienevät hallittavissa noissa kanuunoissa, mutta putken kulumisen olen kuullut olevan ongelma muillakin 52 kaliberisilla putkilla (siis kun ammutaan täyspanoksella).
 

No ei ehkä vielä tuota mutta kyllähän Kiinan aseteollisuus on aika rajussa nousussa ja oletettavaa on että laatukin alkaa pikkuhiljaa, ainakin osittain, vastata nykypäivän ja tulevaisuuden vaatimuksia. Oma suunnittelu on kehittynyt ja välissä on kai käyty "lainaamassa" muilta ideoita. Ja osaavathan ne jo tietyntasoista elektroniikkaa varsin hyvin tehdä. Lenovon tietokoneet ja suurin osa nykyisistä älypuhelimista tehdään siellä ja vaikka mitä muuta elektronista relettä. En siis sano että olisivat kaikessa esimerkiksi länsimaiden ja Venäjän tasolla mutta hyvin lähellä keskimäärin ja osittain jopa samalla tasolla. Että ei ihan kelvoton vaihtoehto hankintamaana....
 
J-20 ei ole myynnissä ja hintaa koneella on kuulemma rapiat 100 miljoonaa. Jos kone maksaa tuolla tehtynä 100 miljoonaa, niin sopii miettiä kuinka paljon se maksaisi jos olisi suunniteltu ja tehty lännessä.
 
Eikö kiinalaisilla ole ollut ongelmana lentokonemoottoriteknologia, tähän asti noissa sotakoneissa? Akilleen kantapää lentokoneteollisuudessa?

Ovat olleet entisaikoina riippuvaisia venäläisestä toimittajasta.
 
Eikö kiinalaisilla ole ollut ongelmana lentokonemoottoriteknologia, tähän asti noissa sotakoneissa? Akilleen kantapää lentokoneteollisuudessa?

Ovat olleet entisaikoina riippuvaisia venäläisestä toimittajasta.

Sen takia ovatkin laittaneet viime aikoina muutamat miljardit moottoreiden kehitykseen. Ilmeisesti turbiinien lavat ovat tällä hetkellä suurin haaste kiinanpojille.
http://www.wantchinatimes.com/news-subclass-cnt.aspx?id=20140615000092&cid=1101
 
Eivätkä ole ainoita. venäläisen PAK-FA:n akilleenkantapäänä näyttää myös olevan takkuileva uusien moottorien kehitys.
 
Eivätkä ole ainoita. venäläisen PAK-FA:n akilleenkantapäänä näyttää myös olevan takkuileva uusien moottorien kehitys.
F-35:n moottori sen sijaan... ;-) Taitaa olla tuo moottoriteknologian terävin aallonharja melko haasteellista ihan joka puolella. Liekö fysiikan lait liian samanlaisia idässä ja lännessä...
 
Kiinalaiset eivät taannoin olleetkaan täysin tyytyväisiä siihen mitä veli venäläisellä oli tarjottavanaan tuolla saralla. Muutenkin kyllä halusivat tuotannon ja suunnittelun omiin käsiinsä jotta eivät olisi riippuvaisia ulkomaista siinä määrin kuin ennen.
Mutta huipputeknologian kehittäminen on kyllä aina pirullista, pahimmillaan tilanne on se että on ainoastaan yksi oikea tapa onnistua ja sitten on loputtomasti niitä vääriä vaihtoehtoja... Ja tuo kertautuu yhä uudestaan ja uudestaan, joka liikkeen kohdalla. Ja nykyhävittäjässä on suht monta osaa.... :-)
 
Back
Top