Ilmavoimien tulevaisuus

Testit tehtiin kyllä C/D-versiolla, mutta lopputuloksiin oli huomioitu muutokset, jotka olivat tulossa Sveitsiin myytävään malliin.

Siltikin jäätiin jälkeen F-18C:stä.
 
Tuossa F35 ketjussa kirkastui eräs ajatus.

Hankitaan 24 kappaletta NATO yhteensopivaa stealth häätäjää max 6 miljardin hintaan. Mutta hankitaan lopuilla 3 miljardilla ( Lindbergin luku 10 mrd ) 75-100 kpl Golden Eagle hävittäjiä joista 60% kaksipaikaisia joilla korvataan vanheneva Hawk kalusto ( Golden Eagle pesee ja vahaa F-16 koneen ) ja lopulla yhdellä miljardilla 6452 kpl Tecnam P2002 kaksipaikkaista koulukonetta ( opetetaan kansa lentämään ) korvaamaan Vinkat.

Tecnam P2002 siksi että sillä voi lentää autobensalla. Tulee huokeaksi kun moottori 100 hv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tecnam_P2002

Näillä saisi reservin lentäjät käydä kertausharjoituksissa vaikka kotonaan lomilla..ja varusmiehille annetaan kotihoitoon aina yksi palvelusajalle jos haluaa lentojoukkoihin.
 
Juken tarina alkoi kohtuullisesti, mutta sitten se päätyi mahalaskuun.

Lentäminen on varmasti kiva harrastus ja esittämäsi eittämättä hyvä harrastuskone, mutta mitä ihmettä 6452 koneella on tekemistä maanpuolustuksen kanssa?
Miksi meidän pitäisi opettaa kansa lentämää?

Onko ajatus pudotella näillä kutkapulverilla käsiteltyä vessapaperia viholliselle? Sitä voitaisiin pitää kemiallisena ja erittäin alhaisena sodankäyntinä.
 
Minun näkemys on, että 40-60kpl Gripen E koneita laajalla aseistuksella ja asevalmiudella. Sitten 30-luvulla ostetaan muutamia häive-UAV koneita tiedustelu ja pommituskäyttöön. Lisäksi Gripen on suunniteltu jatkuvasti päivitettäväksi, nykyään C/D saa päivityksen 2-3v välein eikä maksa maltaita.

Mjaa, suunniteltu jatkuvasti päivitettäväksi, miten lie tuon merkitys todellisuudessa... Itse olen nähnyt artikkelin jossa Saabin edustaja ylpeänä kertoo että Gripen NG:ssä on itse asiassa kokonaan uusi runko (etenkin erilainen siiven ja rungon liitos). Taisi mennä tuo suunnitelma ns. uusiksi? Meinaan, jos runkokin menee vaihtoon niin alkaa jo olla kyseessä samanlainen rumba kuin Hornetin "päivittäminen" Superiksi.
 
Singapore oli ostanut F-15SG joka joka on nykyaikaisin F-15 malleista...

At the dawn of the 21st century, Singapore decided that it needed a new aircraft to replace its often-upgraded A-4SU Super Skyhawks. This was hardly surprising; John McCain had been flying an older model A-4 Skyhawk when he was shot down during the Vietnam War. The decision to require a twin-engine aircraft eliminated the JAS-39 Gripen and F-16E/F Block 60 from the competition, and the F/A-18E/F Super Hornet and Sukhoi Su-30 family were also scratched. That left just 3 finalists: Boeing’s F-15 Strike Eagle,France’s Rafale, and the Eurofighter Typhoon. Limited air-to-ground capabilities and a slow upgrade schedule splashed the Eurofighter, leaving just 2 contenders still flying.

September 2005 releases tapped Boeing as the winner, and the deal was done in December 2005. The order eventually rose to 24 planes, which was good news for Boeing: Singapore’s F-15SGs, and South Korea’s 2 F-15K orders, kept the assembly line open long enough for a huge win in Saudi Arabia, and the prospect of more orders. Singapore has legitimate grounds to argue that they currently fly the world’s most advanced version of the F-15 Strike Eagle…

http://www.defenseindustrydaily.com/singapores-rsaf-decides-to-fly-like-an-eagle-01141/
 
Taisi mennä tuo suunnitelma ns. uusiksi?

Niin aluksi suunnitelmanana oli käyttää vanhoja c/d osia, sen sijaan nyt rakennetaan lähes totaalisesti uusi kone eikä osia kierrätetä. Tämä johtuu turvallisuustilanteen muutoksesta, nykyiset koneet pitää olla Venäjän takia käyttövalmiina ja toisaalta mukana on voinut olla super hornet-tyylistä-harhautusta, rakennetaan täysin uusi kone, mutta ei kerrota sitä veronmaksajille/päättäjille.
 
Onko Gripenistä muuten tulossa myös kaksipaikkainen F-variantti, vai pelkkä -E?
 
Juken tarina alkoi kohtuullisesti, mutta sitten se päätyi mahalaskuun.

Lentäminen on varmasti kiva harrastus ja esittämäsi eittämättä hyvä harrastuskone, mutta mitä ihmettä 6452 koneella on tekemistä maanpuolustuksen kanssa?
Miksi meidän pitäisi opettaa kansa lentämää?

Onko ajatus pudotella näillä kutkapulverilla käsiteltyä vessapaperia viholliselle? Sitä voitaisiin pitää kemiallisena ja erittäin alhaisena sodankäyntinä.

Onko siis yhdentekevää millaisella laitteella pilotti on lentotuntinsa kerännyt? Onko väliä oliko alla suihkuhävittäjä, purjekone vai joku moottoriliitimen ja kylpyammeen yhdistelmä?
 
Onko siis yhdentekevää millaisella laitteella pilotti on lentotuntinsa kerännyt? Onko väliä oliko alla suihkuhävittäjä, purjekone vai joku moottoriliitimen ja kylpyammeen yhdistelmä?

Oikeasti mä en lentämisestä ymmärrä mitään, mutta on vaikea uskoa, että hävittäjälentäjä voisi saada suurta hyötyä lentämällä jollain kaksipaikkaisella koulukoneella. Peruskoulutusvaiheessa tietysti asia on toinen.
Eiköhän jo valmiin hävittäjälentäjän, tai siihen tähtäävä untuvikon kannalta ole parasta saada lentää jos ei ihan sillä ensilinjan hävittäjällä, niin ainakin riittävän hyvällä harjoitushävittäjällä.

Peruskoulutukseen taas ei tarvita satoja, tai tuhansia koneita, koska nykyaikaista sotilaslentäjää ei kouluteta maassamme massamaisesti reserviin.
Nämä Juken opetetaan kansa lentämään jutut taitavat pohjautua siihen, että hän suunnittelee halvan pienen sotilaskoneen jolla sitten sadat reservinlentäjät käyvät päin vihollista.
 
Oikeasti mä en lentämisestä ymmärrä mitään, mutta on vaikea uskoa, että hävittäjälentäjä voisi saada suurta hyötyä lentämällä jollain kaksipaikkaisella koulukoneella. Peruskoulutusvaiheessa tietysti asia on toinen.
Eiköhän jo valmiin hävittäjälentäjän, tai siihen tähtäävä untuvikon kannalta ole parasta saada lentää jos ei ihan sillä ensilinjan hävittäjällä, niin ainakin riittävän hyvällä harjoitushävittäjällä.

Peruskoulutukseen taas ei tarvita satoja, tai tuhansia koneita, koska nykyaikaista sotilaslentäjää ei kouluteta maassamme massamaisesti reserviin.
Nämä Juken opetetaan kansa lentämään jutut taitavat pohjautua siihen, että hän suunnittelee halvan pienen sotilaskoneen jolla sitten sadat reservinlentäjät käyvät päin vihollista.

Näinhän sitä juu kuvittelisi, että suihkuhävittäjää oppii lentämään lentämällä suihkuhäcittäjällä. Kunhan varmistelin, jos vaikka itsellä onkin aukko sivistyksessä :D
 
Kukaan tuskin tietää.

Ja vaikka joku tietäisikin, niin meidän mahdollisen hankintamme kannalta hänen pitäisi tietää myös valuuttakurssit ja niiden muutokset kymmenvuotisjaksolla. Dollarin hinnan noususta kesken sopimuskauden tuli viimeksi reipas lasku. Sen tämä ketju on varmaan opettanut, että hinnassa vain taivas on kattona. Näin etenkin silloin, jos halutaan esittää elinkaaren kustannus.
 
Juken tarina alkoi kohtuullisesti, mutta sitten se päätyi mahalaskuun.

Lentäminen on varmasti kiva harrastus ja esittämäsi eittämättä hyvä harrastuskone, mutta mitä ihmettä 6452 koneella on tekemistä maanpuolustuksen kanssa?
Miksi meidän pitäisi opettaa kansa lentämää?

Onko ajatus pudotella näillä kutkapulverilla käsiteltyä vessapaperia viholliselle? Sitä voitaisiin pitää kemiallisena ja erittäin alhaisena sodankäyntinä.

Oikeasti mä en lentämisestä ymmärrä mitään, mutta on vaikea uskoa, että hävittäjälentäjä voisi saada suurta hyötyä lentämällä jollain kaksipaikkaisella koulukoneella. Peruskoulutusvaiheessa tietysti asia on toinen.
Eiköhän jo valmiin hävittäjälentäjän, tai siihen tähtäävä untuvikon kannalta ole parasta saada lentää jos ei ihan sillä ensilinjan hävittäjällä, niin ainakin riittävän hyvällä harjoitushävittäjällä.
Peruskoulutukseen taas ei tarvita satoja, tai tuhansia koneita, koska nykyaikaista sotilaslentäjää ei kouluteta maassamme massamaisesti reserviin.
Nämä Juken opetetaan kansa lentämään jutut taitavat pohjautua siihen, että hän suunnittelee halvan pienen sotilaskoneen jolla sitten sadat reservinlentäjät käyvät päin vihollista.


Kieltämättä pieni yksipaikkainen Dillon Aerolla varustettu minihäätäjä ( Zupa Bony ) kävi mielessä ja Tecnam tunnit riittäisivät hyvin sen lentämisen opetteluun vaikka rassi liikkuukin 900 km/t. Ajattelin niitä 240 000 suomalaista jotka kustantavat tämän huvin että pääsisivät myös halutessaan lentämään....käsittääkseni myöskään reserviläiset eivät paljon pääse lentämään vaikka olisivat ilmavoimissa. Hyvä Kimmo että muistutit ettei maanpuolustaminen ole kyseessä vaan miljardien siirrot ulkomaille jotta Suomen kansa pysyy heikkona ja alistettuna.

Miljardin voisi jakaa niinkin että hankitaan 200 Tecnamia ja 500 Zupa Bonya Dillonein ja heittoistuimin ( kevyt Zvesda ). Saataisiin ennennäkemätön maanpuolustuskyky assymetriseen sodankäyntiin mahdollista miehittäjää vastaan. ZB:t voisi kätkeä minne vaan ja nousta ilmaan tienpätkiltä...V8 moottorien bensaakin löytyy joka kylästä.

Ai niin ja säästetään 9 miljardia. Tämä 9 miljardia voidaan myös jakaa sitten 240 000 tuottavaa työtä tekevän suomalaisen kanssa siten että jokainen saa saman 225 000 euroa jolla työllistetään lisää suomalaisia..tai kehitetään uusia tuotteita ( jotka siten työllistävät lisää valmistusvaiheessa ).

CESSNA_152__ZUPA_Bony.webp
 
Viimeksi muokattu:
F-35:n valmistus on todennäköisesti lopetettu vuoteen 2030 mennessä, jos joku siis tuumi hankinnan lykkäystä sinne asti. Virallisesti F-35:n tuotantolinja pitäisi pysyä auki vuoteen 2036 asti mutta on aika selvää, että silloin tulee ulos jotain muuta. Sekä Boeing että LM suunnittelevat jo uutta hävittäjää konsepti-tasolla, LM vähemmän äänekkäästi.
 
Back
Top