Ai mutta sehän oli lentävää romurautaa samalta aikakaudelta myös.
Aivan, mutta se silti lentää aerodynamiikan perusteiden pohjalta oikein ( en kerro enempää koska isoveli valvoo ) eli sen suunnittelussa on paljon järkeä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ai mutta sehän oli lentävää romurautaa samalta aikakaudelta myös.
Aivan, mutta se silti lentää aerodynamiikan perusteiden pohjalta oikein ( en kerro enempää koska isoveli valvoo ) eli sen suunnittelussa on paljon järkeä.
Täähän on niinku tuuleen huutais kun sinun kanssa keskustelee
Hyvä hankinta, mutta onko se jotenkin erikoinen?
Hyvä hankinta, mutta onko se jotenkin erikoinen? Horneteja on 62, jolloin soihtuja tulee n. 260 per kone. Erään epämääräisen lähteen mukaan Super Hornetin vakiovarustus olisi 30 soihtua ja 60 silppua, mutta myös 60-60 ja 90-30 suhteet ovat mahdollisia. Ei tuo minusta näytä niin hirveän suurelta määrältä, sillä ammutaanhan noita varmaan harjoituksissakin silloin tällöin.
Eikös näille virityksille ollut aikoinaan oma ketjunsa?
http://www.spacedaily.com/reports/Japan_mulls_building_its_own_fighter_jets_report_999.htmlJapan is considering building its own fighter jets after years of playing second fiddle in a US construction partnership, a report said Thursday, in a move likely to stoke fears of its military resurgence among Asian neighbours.
Japan's attempt in the 1980s to build its first purely domestic fighters since World War II faced US resistance and resulted in joint US-Japan development and production of the F-2, the Nikkei newspaper said.
But joint F-2 production ended more than two years ago and the last of the fighters are due to be retired from Japan's air defence force around 2028, it added.
The defence ministry plans to seek about 40 billion yen ($387 million) in state funding for the next year starting in April 2015 to test experimental engines and radar-dodging stealth airframe designs for a purely Japanese fighter, the report said.
According to its medium-term defence programme, the Tokyo government will decide by the 2018 financial year whether to go ahead with the all-Japanese fighter project.
There is a growing need for Japan to develop a long-haul, highly stealthy fighter jets in face of China's increasing assertiveness in the East China Sea, where the two countries are locked in a dispute over a group of Tokyo-controlled islands, the Nikkei said.
Beijing regularly warns of what it says is Tokyo's intent to re-arm on the quiet, saying selective amnesia about its World War II behaviour means it cannot be trusted to have a fully-fledged military.
Last month the cabinet of conservative Prime Minister Shinzo Abe loosened the bonds on Japan's military -- proclaiming the right to go into battle in defence of allies -- in a highly controversial shift in the nation's post-war pacifist stance.
Japan denies its intent is anything other than defensive, and hits back that Beijing's opaque military spending and its burgeoning ambitions are the real danger.
The defence ministry started work four years ago on the so-called Advanced Technology Demonstrator-X (ATD-X) plane to explore the project's feasibility by studying lightweight airframe designs and built-in missile-firing mechanisms, the Nikkei said.
The ATD-X is due to start testing experimental engines in January and the stealth airframe designs in April, the report said.
The ministry hopes to develop the actual engines for the project in cooperation with IHI, Mitsubishi Heavy and other defence contractors in about five years.
Developing a purely domestic fighter is estimated to cost a massive 500-800 billion yen ($4.8-7.7 billion), the report said.
Kiinnostava projekti. Tosin, jos projekti lähtee liikkeelle, niin ei mahda kone valmistua ajoissa meidän uuteen hävittäjävalintaan edes kirittäjäksi, harmi kyllä.
Kiinnostava projekti. Tosin, jos projekti lähtee liikkeelle, niin ei mahda kone valmistua ajoissa meidän uuteen hävittäjävalintaan edes kirittäjäksi, harmi kyllä.
http://www.spacedaily.com/reports/Japan_mulls_building_its_own_fighter_jets_report_999.html
Tästähän on jo prototyyppi kuvattu kentällä hangaarin kupeessa.
Mä olin jo ihan innoissani että näkisin japsien ihmehävittäjän hangaarin kupeessa, mutta ei! Perinteinen Juken postaus.
Silläkin uhalla että tätä(kin) vaihtoehtoa on pyöritelty, kannattaakohan hävittäjähankinta nykytilanteessa lainkaan? On selvää, että miehittämättömät lennokit, joiden suorituskyky on jotain aivan eri luokkaa kuin tarjolla olevien miehitettyjen koneiden, korvaavat pitkällä aikavälillä miehitetyt koneet. Riskinä jopa F-35:n hankinnassa kaiken muun lisäksi on nk. Dreadnought-efekti jonka tulevat miehittämättömät taistelukoneet saavat aikaiseksi. Entäpä jos todellinen vaihtoehto voisi olla USN:n ylijäämähornetien hankinta ja käyttä varaosina, samalla kun panostetaan Hornetien aseistuksen ja tietoliikenneyhteyksien ylläpitoon mahdollisimman korkealla tasolla? Jep, aseiden ja elektroniikan integrointi maksaa, mutta se on nappikauppaa verrattuna uusien hävittäjien hankintaan.
Uuden hävittäjäkaupan tullessa on taas riski maa- ja merivoimien halvautumisesta. Onko nähtävissä että uusista hävittäjistä tulisi samankaltaista ratkaisevaa suorituskykylisää kuin viine kerralla, jolloin Hornetit olivat toki aivan eri kertaluokkaa Migeihin ja Drakeneihin verrattuna?
Silläkin uhalla että tätä(kin) vaihtoehtoa on pyöritelty, kannattaakohan hävittäjähankinta nykytilanteessa lainkaan? On selvää, että miehittämättömät lennokit, joiden suorituskyky on jotain aivan eri luokkaa kuin tarjolla olevien miehitettyjen koneiden, korvaavat pitkällä aikavälillä miehitetyt koneet. Riskinä jopa F-35:n hankinnassa kaiken muun lisäksi on nk. Dreadnought-efekti jonka tulevat miehittämättömät taistelukoneet saavat aikaiseksi. Entäpä jos todellinen vaihtoehto voisi olla USN:n ylijäämähornetien hankinta ja käyttä varaosina, samalla kun panostetaan Hornetien aseistuksen ja tietoliikenneyhteyksien ylläpitoon mahdollisimman korkealla tasolla? Jep, aseiden ja elektroniikan integrointi maksaa, mutta se on nappikauppaa verrattuna uusien hävittäjien hankintaan.
Uuden hävittäjäkaupan tullessa on taas riski maa- ja merivoimien halvautumisesta. Onko nähtävissä että uusista hävittäjistä tulisi samankaltaista ratkaisevaa suorituskykylisää kuin viine kerralla, jolloin Hornetit olivat toki aivan eri kertaluokkaa Migeihin ja Drakeneihin verrattuna?
USA:lla ei käsittääkseni ole mitään ylijäämää kun oma kalusto on ollut kovassa käytössä ja tulee olemaan jatkossakin kun F-35-aikataulut ovat pettäneet ja hämärän peitossa.
Dreadnought-efektiin liittyen Ranskaislaisarvio on, että USA on käyttänyt liikaa rahaa lentokoneiden kehittämiseen asejärjestelmien kustannuksella, hävittäjästä on tullut itseisarvo.
Sellainen UAV, joka ei maksa ökyä ja joka kykenee tekemään itsenäisiä ampumis-päätöksiä on vielä aika kaukana, ei missään nurkan takana.
Taloudellisesti uusi Gripen olisi toki iso hankintakustannus, mutta tuottaisi säästöä käyttökustannuksissa vanhoihin Hornetteihin verrattuna.
Tarvisikohan Hornet pilottia enää nytkään edes nykyteknologiaa hyödyntäen? Suomen oloissa torjuntahävittäjäkäytössä Hornet on pitkälti lennokki, vaikea nähdä tilannetta jossa pilotti tekisi kovin monimutkaisia itsenäisiä päätöksiä, ainakaan sellaisia mistä kannattaisi kovasti maksaa. Kone on erittäin pitkälti riippuvainen ulkonaisesta tilannetiedosta. Harmaan vaiheen tunnistuslentoihin kelpaa suihkuharjoituskone.
Hävittäjäkoneiden kehittely parempien ohjusten jne. sijaan on melko absurdia puuhaa. Aikoinaanhan USAF ja USN kehittivät erittäin pitkälle kehitetyt kaartotaisteluohjukset kypärätähtäimineen jo 1970-luvun alkuvuosina. Projektit keskeytettiin ilmeisesti sen vuoksi että ne olivat omalta osaltaan uhka kaartotaistelukyvyllä markkinoiduille "Teen Series" koneille.