Tai sitten jos jättäisi vain suosiolla sen F35:n kokonaan pois ja ostaisi vain 60 kpl AESA:lla varustettuja T-50 koneita ja vaikka 60-180 kpl "koulutus"/rynnäköintiversioita tuosta T-50 koneesta. Siinä olisi potkua.
Okei, pitäisi niihin kaikkiin asentaa VIIRI tai sitten joku LINK16-paska, mutta kuitenkin. Yksi AESA:lla varustettu voisi aina johtaa 1-3 "sokeaa" konetta, eli todeta maalit omalla tutkallaan tarpeen vaatiessa ja ampua ohjukset "sokeilta" koneilta ensiksi ja sitten lopulta itseltään ja suksia kuuseen. Koiratappeluissa tietenkään ei AESA:a tarvittaisi lainkaan. Edelleenkin, jokaiseen T-50 koneeseen persuksen alle ELSO-podi ja omasuojapodi niin aika kivasti niillä pärjäisi varmaankin. Hinta olisi huokea.
Eikös tuollaiseen T-50 koneeseen saa Meteorin pultattua kiinni? Piisaa kantamaa enemmän kuin mitä tutkakaan edes pystyy näyttämään. Jos ei saa niin AMRAAMin D-malli lentää mukavasti siltä joka tapauksessa. Näillä eväin voidaan hoitaa rauhanajan tunnistustehtävät ja sotatilanteessa "viedä sinne missä tarvitaan" riittävän pitkän kantaman ilmataisteluohjuksia vihollishävittäjien/rynnäkkökoneiden/pommikoneiden kiusaksi. Voidaampa vielä ryhtyä koiratappeluihinkin naapurin rynnäkkökoneita ja hekoja vastaan jos sattuvat sopivasti maantiekentän läheisyyteen. Hinta ei päätä huimaa.
Kuulemma Golden Eaglen ongelma on Lämärin (Lockheed Martin) osuus sen valmistuksessa. Lämäri saa päättää, mitä aseita integroidaan ja mihin hintaan. Tämän vuoksi AMRAAM on toistaiseksi integroimatta, koska jos se olisi, niin Golden Eagle kilpailisi samoista markkinoista kuin Lämärin valmistama F-16, joten Lämäri haluaa tietysti riittävät korvaukset tuollaisen kaupan menemisestä sivu suun.
(Perustuu pääasiassa tämän blogin kirjoituksiin ja kommentteihin, mm. tuossa kommentti-osiossa on jotain.)
Sitten on hintaongelma: olen esittänyt luvut täällä aiemminkin, mutta Golden Eaglen hinta Puolalle olisi ollut n. 50 miljoonaa euroa per kone, ja kyse oli harjoitushävittäjästä. Jos koneeseen pultataan AESA-tutka, ECM-podi ja soihdun-/silpunheitin, niin hinta noussee reippasti. 60-70 miljoonaa, kenties? Joka tapauksessa sanomani on se, että tuolla esittämälläsi minimimäärällä 120 konetta (oletetaan kappalehinnaksi 50 miljoonaa, joka lienee alakanttiin tai realistinen) saisi ainakin 40 F-35 häivehävittäjää (oletetaan kappalehinnaksi 150 miljoonaa, joka on realistinen hinta tai vähän yläkanttiin), eli ihan kohtalaisen määrän. Jos koneita ostettaisiin esittämäsi maksimi 60+180 konetta (a 50 miljoonaa), niin tuolla rahalla saisi jo 80 F-35 konetta. Itse en harkitsisi kahdesti, ostanko 240 kuohittua F-16 hävittäjää vai 80 F-35 hävittäjää, jotka edustavat uusinta tekniikkaa.
Onko meidän F/A-18 C/D kalusto vanhentunutta ja arvottomia?
Ei vielä, mutta 2030 alkaa tulemaan tunnit täyteen, jos siis lasketaan sillä 6000:lla tunnilla, jota yleisesti pidetään standardikäyttöikänä. Tosin onhan sitä huhuttu, että tunteja per kone saataisiin paljon enemmänkin kuin 6000 tuntia, kun kone ei joudu tukialuskäytön rasituksille alttiiksi. Luulen kuitenkin, että Suomen ilmavoimien torjuntahävittäjädoktriini on johtanut siihen, että kone joutuu meikäläisissä harjoituksissa koville g-voimille suhteellisesti enemmän kuin esim. Yhdysvalloissa, jossa paljon suurempi osa lentotunneista harjoitellaan ilmatankkausta, ilmasta-maahan toimintaa ym. Lisäksi Yhdysvallat on luopunut koneesta 2030 tai ehkä selvästi aikaisemminkin (jos nyt eivät muutamaa lennätä jossain agressor-laivueessa), joten joutuisimme jatkamaan koneen käyttöikää yksin (tai ehkä Sveitsin kanssa, heillähän on kokemusta vanhoillakin koneilla lentämisestä), mikä tekisi käyttöiän jatkamisesta suhteellisen kallista. Varaosatkin olisivat luultavasti kiven alla. (
Hornetin ohjelmiston ylläpidosta on keskusteltu täällä.)
Ja tottahan Hornetin kyvyt heikkenevät suhteellisesti, kun vastapuolella on käytössä modernimpia koneita (mm. Su-35, PAK FA ja niiden seuraajat). Ei kai Venäjäkään pidä (raskaasti modernisoimatonta) Mig-29 ja Su-27 kalustoa rullissa kovin pitkälle 2030-luvulle? Eli ainakin nuo kyvyt heikkenevät. Mutta tokihan Hornet toimisi hyvänä pommitrukkina, jolla sopisi antaa ilmatukea: Maverickeilla vihollisen ajoneuvot pois pelistä ja "jasmiinienkin" laukominen voisi jäädä pääosin Hornetin harteille.