Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mihin perustuu, ettei Sidewindereita muka voi ripustaa enemmän kuin 2? Niitähän on sitä paitsi hankittu melkoinen määrä viimeisen 20 vuoden aikana, suunnilleen saman verran kuin Amraameja.
Viittaan aikaisempaan viestiini:
Sitä vaijerinkin määrää voinee lisätä niin, että se pysähtyy samaan matkaan kuin jarruvarjolla. Rasitus on tällöin sama. Onko varjon käyttö sitten halvempaa tai jotain, sitä en tiedä. Epäilen kuitenkin.
Varjo kulkee tarvittaessa aina koneen mukana, vaijerin käyttö vaatii valmisteluja maassa??
Jos se vaijeri on siellä kiitoradan päissä varmistuksena (kuten Slammer esitti), niin eihän sitä ole miehitetty? Ajattelin tuota vaijeriasiaa juuri siten, että se on yksinkertainen mekaaninen laite. Jarruvarjo taas tarvitsee ihmisen tarkastamaan ja pakkaamaan sen käytön jälkeen uutta käyttökertaa varten.
Mutta mitä jos kone joutuukin laskeutumaan paikkaan, johon sen ei alunperin suunniteltu laskeutuvan?
Sodassa hyvin mahdollista...
Toisekseen, onko F-16:ssa edes miten hyvää pysäytyskoukkua?
Lisäksi jo mainittu pysäytysvaijerin päivittäisen käytön aiheuttama stressi koneen rungolle...
Pah. Meteorin kantama on 300km. Hullu on, jos hyökkäävää vihollista koettaa ampua kaikilla mitä on ja päästä lähelle. Mieluummin ampuu niin kaukaa kuin mahdollista ja pysyttelee itse niin kaukana kuin mahdollista ja palaa tukikohtaan, kuin lähtee vihollisen ohjusten kestävyyttä kokeilemaan. Puolustavalla on kuitenkin se etu, että hyökkääjä on tulossa kohti...Heitit mielenkiintoisen kysymyksen. Tutkahakuiset ammutaan kymmenien kilometrien päästä.Toimintaa ei kuitenkaan lopeteta siihen vaan edelleen torjutaan. Sitten ollaankin koiratappelussa mielellään ilman niitä tutkapötköjä. Miten mahtaakaan mennä tuo käytännössä. Oletuksena kai että lähietäisyydellä ei ole enään mitään ylimääräistä mukana. Näin jossain Ilmavoimien julkaisussa selitettiin. Joten kyse on siitä millä määrällä tutkahakuisia lähdetään ja kuka sen päättää vai onko ne vakiot. Tietävät kertoo jos voi.
Jos se vaijeri on siellä kiitoradan päissä varmistuksena (kuten Slammer esitti), niin eihän sitä ole miehitetty? Ajattelin tuota vaijeriasiaa juuri siten, että se on yksinkertainen mekaaninen laite. Jarruvarjo taas tarvitsee ihmisen tarkastamaan ja pakkaamaan sen käytön jälkeen uutta käyttökertaa varten.
Mutta tuo vaijeri varmistuksena on suoraansanoen typerä idea. Nimittäin se koukku voi pompata vaijerin yli todella helposti. Esimerkiksi yli menevät renkaat pompauttaa vaijeria ilmaan, jolloin koukun tarttuminen tulee epävarmemmaksi. Tuo ainakin meikäläisten käytössä oleva verkko on paljon varmatoimisempi. Toki vaatii ainakin perusteellisen tarkastuksen koneelle verkkoon ajon jälkeen.
Kylläkyllä, yritin vain tuoda esille, ettei tuo jarruvaijerihomma ole mitenkään niin yksinkertaista kuin jotku olettaaNimenomaan, eli kuten tuossa aikaisemmin koitin jo selittää, niin jarruvarjo on paljon varmatoimisempi laite kuin yrittää osua esimerkiksi jäisellä kiitotiellä olevaan vaijeriin...
Kylläkyllä, yritin vain tuoda esille, ettei tuo jarruvaijerihomma ole mitenkään niin yksinkertaista kuin jotku olettaa
Tässä sekoitetaan nyt vähän asioita. "Vaijeri kiitoradan päässä varmistuksena" on ilmeisesti lähtöisin siitä kun sanoin koukun olevan USAFin koneissa hätätilanteita varten. Tietääkseni ajatuksena on, että poikkeustilanteessa voidaan laskea vaijeriin jolloin vältytään koneen ajautumiselta kiitoradalta ja muilta ikävyyksiltä.
Mutta tuo vaijeri varmistuksena on suoraansanoen typerä idea. Nimittäin se koukku voi pompata vaijerin yli todella helposti. Esimerkiksi yli menevät renkaat pompauttaa vaijeria ilmaan, jolloin koukun tarttuminen tulee epävarmemmaksi. Tuo ainakin meikäläisten käytössä oleva verkko on paljon varmatoimisempi. Toki vaatii ainakin perusteellisen tarkastuksen koneelle verkkoon ajon jälkeen.
Voitko avata ajatustasi hieman lisää? Miten hävittäjä voisi laskeutua vaijeriin, jos siellä kentällä ei ole vaijeria? Oletettavasti ei kuitenkaan ollut kyse mistään kerran tsiljoonasta tapahtumasta, jolloin lentotukialuksen kansi on ainoa kenttä, jolle kone saadaan takaisin. Vai tarkoitatko vaijerin olevan normaalitilassa poissa käytöstä, mutta jos lentäjä raportoi ongelmia, niin sitten se laitetaan käyttökuntoon`?
Tietenkin kentällä on oltava vaijeri. En nyt suoraan sanottuna enää edes tiedä mistä tässä puhutaan tai mikä viestissäni antoi olettaa ettei vaijeria olisi. Tai miten käyttökunnossa oleminen on relevanttia sen kannalta mitä sanoin. Kyse oli yksinkertaisesti siitä, että vaijeria ei käytetä normaalisti vaan ainoastaan poikkeustilanteissa.
Pah. Meteorin kantama on 300km. Hullu on, jos hyökkäävää vihollista koettaa ampua kaikilla mitä on ja päästä lähelle. Mieluummin ampuu niin kaukaa kuin mahdollista ja pysyttelee itse niin kaukana kuin mahdollista ja palaa tukikohtaan, kuin lähtee vihollisen ohjusten kestävyyttä kokeilemaan. Puolustavalla on kuitenkin se etu, että hyökkääjä on tulossa kohti...
Meteorit? Sellaisetko meillä on?. Jos siis uljaat ilmavoimamme lähtevät torjuntalennolle ja oletettavasti laukaisevat tutkahakuiset kaukaa,niin sitten palaavat takaisin. Eli emme tarvitse muuta kuin lentävän lavetin. Ehdotan Mig-29