Ilmavoimien tulevaisuus

Olen siinä käsityksessä, että uusissa länsikoneissa tuo mainitsemasi "Bring back" kuorma on tarkoituksella iso, syynä ovat kalliit täsmäaseet.
Ilmataisteluohjuksilla asia ei ole ollut aikaisemminkaan ongelma.
 
Mihin perustuu, ettei Sidewindereita muka voi ripustaa enemmän kuin 2? Niitähän on sitä paitsi hankittu melkoinen määrä viimeisen 20 vuoden aikana, suunnilleen saman verran kuin Amraameja.

000-Super-Bug-loadout.jpg





Viittaan aikaisempaan viestiini:



Sitä vaijerinkin määrää voinee lisätä niin, että se pysähtyy samaan matkaan kuin jarruvarjolla. Rasitus on tällöin sama. Onko varjon käyttö sitten halvempaa tai jotain, sitä en tiedä. Epäilen kuitenkin.

Varjo kulkee tarvittaessa aina koneen mukana, vaijerin käyttö vaatii valmisteluja maassa??

Vaijeriin täytyy myös osua (pimeälläkin), varjon käyttöön riittää kun painaa napista...
 
Varjo kulkee tarvittaessa aina koneen mukana, vaijerin käyttö vaatii valmisteluja maassa??

Jos se vaijeri on siellä kiitoradan päissä varmistuksena (kuten Slammer esitti), niin eihän sitä ole miehitetty? Ajattelin tuota vaijeriasiaa juuri siten, että se on yksinkertainen mekaaninen laite. Jarruvarjo taas tarvitsee ihmisen tarkastamaan ja pakkaamaan sen käytön jälkeen uutta käyttökertaa varten.
 
Jos se vaijeri on siellä kiitoradan päissä varmistuksena (kuten Slammer esitti), niin eihän sitä ole miehitetty? Ajattelin tuota vaijeriasiaa juuri siten, että se on yksinkertainen mekaaninen laite. Jarruvarjo taas tarvitsee ihmisen tarkastamaan ja pakkaamaan sen käytön jälkeen uutta käyttökertaa varten.

Mutta mitä jos kone joutuukin laskeutumaan paikkaan, johon sen ei alunperin suunniteltu laskeutuvan?

Sodassa hyvin mahdollista...

Toisekseen, onko F-16:ssa edes miten hyvää pysäytyskoukkua?

Lisäksi jo mainittu pysäytysvaijerin päivittäisen käytön aiheuttama stressi koneen rungolle...
 
Mutta mitä jos kone joutuukin laskeutumaan paikkaan, johon sen ei alunperin suunniteltu laskeutuvan?

Sodassa hyvin mahdollista...

Toisekseen, onko F-16:ssa edes miten hyvää pysäytyskoukkua?

Lisäksi jo mainittu pysäytysvaijerin päivittäisen käytön aiheuttama stressi koneen rungolle...

Tuo on toki ihan hyvä ehdotus tuo yllättävä laskeutumispaikka. Tosin se olisi aika huono tilanne, koska siellä ei todennäköisesti ole saatavilla tarvittavia huoltopalveluita ja kiitoratakin on valaisematon ja pahimmillaan töyssyinen. No saadaanhan sinne ajan mittaan polttoainetta, mekaanikkoja ja aseita.

Olen ehdottanut jo vaikka kuinka moneen kertaan sitä vähemmän rajua vaijeripysäytystä. Häpeäkseni myönnän, etten ole perehtynyt vaijeripysäytyksen mekaniikkaan syvällisesti, mutta oletan kaapelia päästettävän tai ainakin voitavan päästää hitaasti. Pakko ei siis ole tehdä äkkipysäystä (M/Lentotukialus) vaan antaa löysää hallitusti kuten hauelle siimaa. Jos kone pysähtyy luonnostaan 800 metrin matkalle ja jarruvarjolla 400 metrin matkalle, niin yhtä laila se pysäytysvaijeri pitäisi olla mahdollista pysäyttää tuolle 400 metrin matkalle antamalla hallitusti vaijeria. Tällöin rasitus vastaa täysin jarruvajoa, pl. koukun ja jarruvarjon kiinnityspiste(et).
 
Heitit mielenkiintoisen kysymyksen. Tutkahakuiset ammutaan kymmenien kilometrien päästä.Toimintaa ei kuitenkaan lopeteta siihen vaan edelleen torjutaan. Sitten ollaankin koiratappelussa mielellään ilman niitä tutkapötköjä. Miten mahtaakaan mennä tuo käytännössä. Oletuksena kai että lähietäisyydellä ei ole enään mitään ylimääräistä mukana. Näin jossain Ilmavoimien julkaisussa selitettiin. Joten kyse on siitä millä määrällä tutkahakuisia lähdetään ja kuka sen päättää vai onko ne vakiot. Tietävät kertoo jos voi.
Pah. Meteorin kantama on 300km. Hullu on, jos hyökkäävää vihollista koettaa ampua kaikilla mitä on ja päästä lähelle. Mieluummin ampuu niin kaukaa kuin mahdollista ja pysyttelee itse niin kaukana kuin mahdollista ja palaa tukikohtaan, kuin lähtee vihollisen ohjusten kestävyyttä kokeilemaan. Puolustavalla on kuitenkin se etu, että hyökkääjä on tulossa kohti...
 
Jos se vaijeri on siellä kiitoradan päissä varmistuksena (kuten Slammer esitti), niin eihän sitä ole miehitetty? Ajattelin tuota vaijeriasiaa juuri siten, että se on yksinkertainen mekaaninen laite. Jarruvarjo taas tarvitsee ihmisen tarkastamaan ja pakkaamaan sen käytön jälkeen uutta käyttökertaa varten.

Ei, ei. Ei Suomessa ole vaijeri radan päässä varmistuksena, vaan vaijeri 1kpl/lentokenttä. On kiinteänä upotettuna kiitotiehen,josta voidaan nostaa ylös hydraulisesti. Ennen vaijeriin laskua täytyy jarrupaineet asettaa jokaiselle koneelle erikseen johtuen polttoainemäärästä ja onko aseita/palleja kyydissä. Vaijerilaskun jälkeen tulee kyllä työtä kun pitää tarkistaa vaijeri ja jarrut asettaa uudelleen seuraavalle koneelle.
Noita kiinteitä ei ole asennettu kuin muutamaan päätukikohtaan. Siirrettäviä konttijarruja on sitten erikseen, mutta niiden asettaminen onkin sitten työläämpi homma.
Kiitoteiden päissä on päätukikohdissa jarruverkot estämään koneen karkaaminen yli kiitoradan jatkeen jarrujen pettäessä.
Huomaa kiitotien 03 heti asfaltoinnin alussa on kaksi vaaleta objektia molemmilla laidoilla. Ne on jarruverkon ankkuroinnit ja itse verkko makaa maahan laskettuna tummempana osuutena kuvassa. Nousee lennonjohdosta nappia painamalla ylös.
Muokkaus: Se jarruvaijeri näkyy ensimmäisen vasemmalle kääntyvän rullaustien jälkeen. Kiitoradan poikki menee suojakuoret joiden alta vaijeri löytyy ja laidoilla on jarrubunkkerit maan alla.
!cid_006801c457b8$c2c5d300$36c7de50@koti.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tässä sekoitetaan nyt vähän asioita. "Vaijeri kiitoradan päässä varmistuksena" on ilmeisesti lähtöisin siitä kun sanoin koukun olevan USAFin koneissa hätätilanteita varten. Tietääkseni ajatuksena on, että poikkeustilanteessa voidaan laskea vaijeriin jolloin vältytään koneen ajautumiselta kiitoradalta ja muilta ikävyyksiltä. Suomea tämä keskustelu ei uskoakseni ole koskettanut mitenkään vaikka samaan tarkoitukseen sitä toki käytetään täälläkin mikäli tarvetta tulee. Sitä en tiedä onko vaijerin sijoituksessa jotain eroa.
 
Mutta tuo vaijeri varmistuksena on suoraansanoen typerä idea. Nimittäin se koukku voi pompata vaijerin yli todella helposti. Esimerkiksi yli menevät renkaat pompauttaa vaijeria ilmaan, jolloin koukun tarttuminen tulee epävarmemmaksi. Tuo ainakin meikäläisten käytössä oleva verkko on paljon varmatoimisempi. Toki vaatii ainakin perusteellisen tarkastuksen koneelle verkkoon ajon jälkeen.
 
Mutta tuo vaijeri varmistuksena on suoraansanoen typerä idea. Nimittäin se koukku voi pompata vaijerin yli todella helposti. Esimerkiksi yli menevät renkaat pompauttaa vaijeria ilmaan, jolloin koukun tarttuminen tulee epävarmemmaksi. Tuo ainakin meikäläisten käytössä oleva verkko on paljon varmatoimisempi. Toki vaatii ainakin perusteellisen tarkastuksen koneelle verkkoon ajon jälkeen.

Nimenomaan, eli kuten tuossa aikaisemmin koitin jo selittää, niin jarruvarjo on paljon varmatoimisempi laite kuin yrittää osua esimerkiksi jäisellä kiitotiellä olevaan vaijeriin...
 
Nimenomaan, eli kuten tuossa aikaisemmin koitin jo selittää, niin jarruvarjo on paljon varmatoimisempi laite kuin yrittää osua esimerkiksi jäisellä kiitotiellä olevaan vaijeriin...
Kylläkyllä, yritin vain tuoda esille, ettei tuo jarruvaijerihomma ole mitenkään niin yksinkertaista kuin jotku olettaa :)
 
Tässä sekoitetaan nyt vähän asioita. "Vaijeri kiitoradan päässä varmistuksena" on ilmeisesti lähtöisin siitä kun sanoin koukun olevan USAFin koneissa hätätilanteita varten. Tietääkseni ajatuksena on, että poikkeustilanteessa voidaan laskea vaijeriin jolloin vältytään koneen ajautumiselta kiitoradalta ja muilta ikävyyksiltä.

Voitko avata ajatustasi hieman lisää? Miten hävittäjä voisi laskeutua vaijeriin, jos siellä kentällä ei ole vaijeria? Oletettavasti ei kuitenkaan ollut kyse mistään kerran tsiljoonasta tapahtumasta, jolloin lentotukialuksen kansi on ainoa kenttä, jolle kone saadaan takaisin. Vai tarkoitatko vaijerin olevan normaalitilassa poissa käytöstä, mutta jos lentäjä raportoi ongelmia, niin sitten se laitetaan käyttökuntoon`?
 
@crane Onko se verkko tällainen?

aircraft-carrier-47.jpg
 
Mutta tuo vaijeri varmistuksena on suoraansanoen typerä idea. Nimittäin se koukku voi pompata vaijerin yli todella helposti. Esimerkiksi yli menevät renkaat pompauttaa vaijeria ilmaan, jolloin koukun tarttuminen tulee epävarmemmaksi. Tuo ainakin meikäläisten käytössä oleva verkko on paljon varmatoimisempi. Toki vaatii ainakin perusteellisen tarkastuksen koneelle verkkoon ajon jälkeen.

Mitä meinaat varmistuksella? Koukun hyviin puoliin kuuluu ainakin se, että se ei vaurioita konetta kun taas verkko voi vaurioittaa. Ja mikäli koneessa on vaikka laskutelinevika, niin veijariin osuminen voi olla jopa helpompaa koska ei ole mitään takeita pysyykö kone kiitoradalla verkkoon saakka.

Voitko avata ajatustasi hieman lisää? Miten hävittäjä voisi laskeutua vaijeriin, jos siellä kentällä ei ole vaijeria? Oletettavasti ei kuitenkaan ollut kyse mistään kerran tsiljoonasta tapahtumasta, jolloin lentotukialuksen kansi on ainoa kenttä, jolle kone saadaan takaisin. Vai tarkoitatko vaijerin olevan normaalitilassa poissa käytöstä, mutta jos lentäjä raportoi ongelmia, niin sitten se laitetaan käyttökuntoon`?

Tietenkin kentällä on oltava vaijeri. En nyt suoraan sanottuna enää edes tiedä mistä tässä puhutaan tai mikä viestissäni antoi olettaa ettei vaijeria olisi. Tai miten käyttökunnossa oleminen on relevanttia sen kannalta mitä sanoin. Kyse oli yksinkertaisesti siitä, että vaijeria ei käytetä normaalisti vaan ainoastaan poikkeustilanteissa.
 
Tietenkin kentällä on oltava vaijeri. En nyt suoraan sanottuna enää edes tiedä mistä tässä puhutaan tai mikä viestissäni antoi olettaa ettei vaijeria olisi. Tai miten käyttökunnossa oleminen on relevanttia sen kannalta mitä sanoin. Kyse oli yksinkertaisesti siitä, että vaijeria ei käytetä normaalisti vaan ainoastaan poikkeustilanteissa.

Jotenkin vain oletin niin, kun olin ihmetellyt, että miksei sitä käytetä löysässä konfiguraatiossa jarruvarjon sijaan. Mutta asia on minun puolestani loppuun käsitelty.
 
Pah. Meteorin kantama on 300km. Hullu on, jos hyökkäävää vihollista koettaa ampua kaikilla mitä on ja päästä lähelle. Mieluummin ampuu niin kaukaa kuin mahdollista ja pysyttelee itse niin kaukana kuin mahdollista ja palaa tukikohtaan, kuin lähtee vihollisen ohjusten kestävyyttä kokeilemaan. Puolustavalla on kuitenkin se etu, että hyökkääjä on tulossa kohti...

Meteorit? Sellaisetko meillä on?. Jos siis uljaat ilmavoimamme lähtevät torjuntalennolle ja oletettavasti laukaisevat tutkahakuiset kaukaa,niin sitten palaavat takaisin. Eli emme tarvitse muuta kuin lentävän lavetin. Ehdotan Mig-29
 
Meteorit? Sellaisetko meillä on?. Jos siis uljaat ilmavoimamme lähtevät torjuntalennolle ja oletettavasti laukaisevat tutkahakuiset kaukaa,niin sitten palaavat takaisin. Eli emme tarvitse muuta kuin lentävän lavetin. Ehdotan Mig-29

Karmea rahareikä, joka ei toisi mitään etuja Hornetiin verrattuna. Jos tuo olisi järkevä hanke, niin Migit olisivat olleet käytössä jo 90-luvulta lähtien.
 
Back
Top