Ilmavoimien tulevaisuus

Tuolla lastilla ei lennetä yleensä, koska silloin ei voi laskeutua ennen kuin polttoainetta on kulunut tarpeeksi ja koneen paino on alle maksimi laskeutumispainon. Saatan nyt muistaa väärinkin ja tuo paino oli ongelma vain tukialustoiminnassa.
Niinno ei rauhan aikana varmasti. Sotatilanteessa tai sellaisen uhatessa senkun jälkipolttimet vaan käyttöön jos löpöä on "liikaa", äkkiä ne tankit on tyhjäksi imetty. Vai voiko Horneteissa laskea polttoaineen pihalle (kuten monissa matkustajalentokoneissa voi hätätapauksissa tehdä)?
 
Sotatilanteessa tai sellaisen uhatessa senkun jälkipolttimet vaan käyttöön jos löpöä on "liikaa", äkkiä ne tankit on tyhjäksi imetty.

Jos laskuun pitää jostain syystä tulla suunniteltua aiemmin niin ei ole mitenkään sanottua onko polttoaineen kuluttaminen jälkipoltolla mahdollista tai järkevää.
 
Tykkään lukeneeni että kosovon sodan aikaan jenkit tiputtelivat monasti ylimääräistä painoa mereen eli mitä puikkoa ja murkulaa nyt sattui mukana olemaan...
 
Tykkään lukeneeni että kosovon sodan aikaan jenkit tiputtelivat monasti ylimääräistä painoa mereen eli mitä puikkoa ja murkulaa nyt sattui mukana olemaan...
Kyseessä kuitenki laivalle laskun takia. Kyllä lentokentälle vai laskea kuorma kyytissä.
 
Mikä on Hornetin maksimilaskupaino maatukikohtaan?

En muista, mutta on hyvä ymmärtää kaksi asiaa.

1. Ohjukset painavat murto-osan lisäpolttoainesäiliöistä ja pommeista. Kuvan lasti ei ollut raskas, vaikka toki sotaisan näköinen :)
2. Lentotukialus ja maatukikohta ihan eri asioita. Lentotukialukselle tullaan niin jyrkässä liukukulmassa, että kone oikeasti rysäytetään alas. Normi maatukikohtaan kuski voi herkistellä kosketusvaiheessa kymmenien tai satojen metrien matkalla.
 
Niinno ei rauhan aikana varmasti. Sotatilanteessa tai sellaisen uhatessa senkun jälkipolttimet vaan käyttöön jos löpöä on "liikaa", äkkiä ne tankit on tyhjäksi imetty. Vai voiko Horneteissa laskea polttoaineen pihalle (kuten monissa matkustajalentokoneissa voi hätätapauksissa tehdä)?

Voi tehdä. Ei tietoa, kauan tyhjeneminen kestää.
 
Hornettien seuraajien selvitys käynnistyy.

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/valmistelu hornetien korvaamiseksi kaynnistyi/201410702153

Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjien elinkaari päättyy vuonna 2030, jolloin ensimmäiset koneet ovat olleet palveluskäytössä jo 35 vuotta.
Puolustusministeri perusti tänään esiselvitystyöryhmän, jonka tehtävänä on valmistella Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaamisen suunnittelun aloittamista.
Kyseessä on perusselvitys myöhemmän päätöksenteon ja virallisen valmistelun aloittamisen tueksi.

Nykyisten Hornetien elinkaaren päättyminen edellyttää hankinnan valmistelujen virallista aloittamista vuonna 2015 ja mahdollista hankintapäätöstä 2020-luvun alussa. Tuotanto ja toimitukset alkaisivat vuosina 2025-2030.

Työryhmän tehtävänä on koota ja laatia perusselvitys Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaamisesta, alustavista operatiivisista vaatimuksista, mahdollisuudesta Hornet -kaluston elinkaaren jatkamiseen sekä hankkeeseen liittyvistä hallinnonalan ulkopuolisista tutkimustarpeista ja yhteistyömahdollisuuksista kotimaassa toimivan teollisuuden kanssa.

Työryhmässä ovat edustettuina puolustusministeriö, pääesikunta ja ilmavoimat. Työryhmän määräaika on 30.5.2015.
 
En muista, mutta on hyvä ymmärtää kaksi asiaa.

1. Ohjukset painavat murto-osan lisäpolttoainesäiliöistä ja pommeista. Kuvan lasti ei ollut raskas, vaikka toki sotaisan näköinen :)
2. Lentotukialus ja maatukikohta ihan eri asioita. Lentotukialukselle tullaan niin jyrkässä liukukulmassa, että kone oikeasti rysäytetään alas. Normi maatukikohtaan kuski voi herkistellä kosketusvaiheessa kymmenien tai satojen metrien matkalla.

Toki...ja ohjuksilla on myös aerodynaamisia ominaisuuksia..siis ei pelkkää painolastia.
 
Hornettien seuraajien selvitys käynnistyy.

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/valmistelu hornetien korvaamiseksi kaynnistyi/201410702153

Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjien elinkaari päättyy vuonna 2030, jolloin ensimmäiset koneet ovat olleet palveluskäytössä jo 35 vuotta.
Puolustusministeri perusti tänään esiselvitystyöryhmän, jonka tehtävänä on valmistella Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaamisen suunnittelun aloittamista.
Kyseessä on perusselvitys myöhemmän päätöksenteon ja virallisen valmistelun aloittamisen tueksi.

Nykyisten Hornetien elinkaaren päättyminen edellyttää hankinnan valmistelujen virallista aloittamista vuonna 2015 ja mahdollista hankintapäätöstä 2020-luvun alussa. Tuotanto ja toimitukset alkaisivat vuosina 2025-2030.

Työryhmän tehtävänä on koota ja laatia perusselvitys Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaamisesta, alustavista operatiivisista vaatimuksista, mahdollisuudesta Hornet -kaluston elinkaaren jatkamiseen sekä hankkeeseen liittyvistä hallinnonalan ulkopuolisista tutkimustarpeista ja yhteistyömahdollisuuksista kotimaassa toimivan teollisuuden kanssa.

Työryhmässä ovat edustettuina puolustusministeriö, pääesikunta ja ilmavoimat. Työryhmän määräaika on 30.5.2015.

Tässä vielä puolustusministeriön alkuperäinen tiedote kokonaisuudessaan, löytyy www.defmin.fi :

Tiedotteet
08.10.2014 10:35
Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaaminen, esiselvitystyöryhmä
Puolustusministeri perusti tänään esiselvitystyöryhmän, jonka tehtävänä on valmistella Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaamisen suunnittelun aloittamista osana ajanmukaisen puolustusjärjestelmän ylläpitämistä. Kyseessä on perusselvitys myöhemmän päätöksenteon ja virallisen valmistelun aloittamisen tueksi.
Voimassa olevan elinjaksosuunnitelman mukaan Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjien elinkaari päättyy vuonna 2030, jolloin ensimmäiset koneet ovat olleet palveluskäytössä jo 35 vuotta. Koneiden poistaminen on suunniteltu aloitettavaksi vuonna 2025 ja viimeinen kone poistuisi 2030. Hävittäjähankinta kestää hankkeen aloittamisesta viimeisen koneen toimitukseen noin 15 vuotta. Suunnitelmien mukaan tämä edellyttää hankinnan valmistelujen virallista aloittamista vuonna 2015 ja mahdollista hankintapäätöstä 2020 luvun alussa. Tuotanto ja toimitukset alkaisivat vuosina 2025-2030.
Esiselvitystyöryhmän tehtävänä on koota ja laatia perusselvitys Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaamisesta, alustavista operatiivisista vaatimuksista, mahdollisuudesta Hornet -kaluston elinkaaren jatkamiseen sekä hankkeeseen liittyvistä hallinnonalan ulkopuolisista tutkimustarpeista ja yhteistyömahdollisuuksista kotimaassa toimivan teollisuuden kanssa. Lisäksi työryhmä selvittää mahdollisen hävittäjähankinnan organisointia puolustushallinnossa ja hankeaikatauluun vaikuttavia tekijöitä.
Työryhmässä ovat edustettuina puolustusministeriö, pääesikunta ja ilmavoimat. Työryhmän määräaika on 30.5.2015.
Lisätietoja puolustusministeriössä antavat hankekoordinaattori Lauri Puranen, puh 0295 140403 ja hallitusneuvos Jari Takanen, puh 0295 140411.
 
Toki...ja ohjuksilla on myös aerodynaamisia ominaisuuksia..siis ei pelkkää painolastia.

Hmm. Vaikka niiden aerodynaaminen vastus olisikin vähemmän kuin pommeilla, niin eivät ne silti lisäsiipiä ole (lisää nostovoimaa).

Ja jos puhutaan tukialuslaskeutumisesta, aerodynamiikalla ei ole merkitystä, vaan sillä, että mikä massa tömäytetään tukialuksen kanteen ylhäältä alas -suunnassa. Siitä ne rajoitukset tulevat.
 
Hmm. Vaikka niiden aerodynaaminen vastus olisikin vähemmän kuin pommeilla, niin eivät ne silti lisäsiipiä ole (lisää nostovoimaa).

Ja jos puhutaan tukialuslaskeutumisesta, aerodynamiikalla ei ole merkitystä, vaan sillä, että mikä massa tömäytetään tukialuksen kanteen ylhäältä alas -suunnassa. Siitä ne rajoitukset tulevat.


Kaikki puikot jos kohtauskulmaa on riittävästi aiheuttaa nostovoimaa....jos nopeutta riittävästi.
 
Tuolla lastilla ei lennetä yleensä, koska silloin ei voi laskeutua ennen kuin polttoainetta on kulunut tarpeeksi ja koneen paino on alle maksimi laskeutumispainon. Saatan nyt muistaa väärinkin ja tuo paino oli ongelma vain tukialustoiminnassa.

Yleensä pommit pudotetaan jos tulee tilanne että vain toisen siiven puolelta on pudotettu pommi. Pitää välttää tilannetta jossa tulee epäsymmetriset voimat noihin laskutelineisiin ja pyöriin jarruttaessa.

Jos on tullut sellainen tilanne että koneesta löytyy räjähtämättömiä pommeja (laukaisunappia on painettu tehtävän aikana, mutta pommi ei irronnut), niin siinä tuleekin kuuma paikka laskeutumisen suhteen... Kuulemma... En sitten tiedä kuinka salatiedettä tuo oikeasti on, tuo sytytinten toiminta...

Kyllä tuollaisia epäonnistuneita pomminlaukaisuja ja sellaisia käsitellään äärimmäisellä varovaisuudella.

Pelkästään lentotukialuksella tehtävän alkaessa pommit ja sytyttimet varastoidaan erillään. Pommit säilytetään keraamisissa suojakoteloissa ennen asentamista. Sytyttimet asennetaan vasta pommien ollessa kiinnikkeissään lentokoneen siivillä.
 
Oikeampi ketju olisi kenties ilmavoimien menneisyys...

Onko Suomen Drakenien ja Mig-21:n kohtalosta tietoa? Milloin niistä "luovuttiin" lopullisesti? Ainakin alkuun ne kai toimivat Hawkin ohella agressorina Hornetille, mutta entä sittemmin? Ovatko koneet odottamassa edelleen jossakin luolassa sitä päivää, kun eläkepäiville pääsyä odottava Finnairin kapteeni isketään puikkoihin?

Taisteluarvo ei varmaan ole kummoinen, mutta kyllä noilla Hawkin päihittänee. Älkääkä nyt alkako marmattamaan vuosikymmeneen hävittäjällä lentämättömän pilotin lentotaidoista - kun isänmaa on vaarassa, isänmaa on vaarassa.
 
Onko Suomen Drakenien ja Mig-21:n kohtalosta tietoa? Milloin niistä "luovuttiin" lopullisesti? Ainakin alkuun ne kai toimivat Hawkin ohella agressorina Hornetille, mutta entä sittemmin? Ovatko koneet odottamassa edelleen jossakin luolassa sitä päivää, kun eläkepäiville pääsyä odottava Finnairin kapteeni isketään puikkoihin?

Lainausmerkit voi jättää pois, kyllä niistä on luovuttu. Viimeinen MiG-lento lennettiin 1998 ja Draken eläköityi 2000. "No mutta jos kuitenkin kuutamonvalossa salaa" -spekulaatiot voi myös unohtaa, koska koneyksilöiden kohtalot ovat oikein hyvin tiedossa. MiGien kanssa ongelmana on, ettei niitä tahdo säilyä oikein edes museoihin koska suuri osa on ulkosäilytyksessä ja loputkin pääasiassa kylmissä halleissa. Eikä siinä mitään järkeäkään olisi, taisteluarvo on olematon, koneet eivät säily lentokunnossa ilmaiseksi ja lentäjät alkavat olla jo iäkkäitä.
 
Okei. Laitetaan sitten tällainen positiivinen uutinen, vaikkei se mikään uutinen enää olekaan. Sveitsi on varmasti mukava yhteistyökumppani, heillä kun on pitkät perinteet wanhan kaluston tekohengittämisestä.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/patria_ja_ruag_yhteistyosopimukseen_fa_18_hornetien_yllapidosta

Patria ja RUAG yhteistyösopimukseen F/A-18 Hornetien ylläpidosta
27.01.2014 - 12:15
Patria ja sveitsiläinen RUAG ovat allekirjoittaneet teollisen yhteistyösopimuksen koskien Suomen ja Sveitsin McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -hävittäjien elinkaaren tukipalveluita. Palveluita tarjotaan myös muille Hornet-käyttäjämaille.

Suomen ja Sveitsin puolustusministeriöt ovat sopineet Hornet-hävittäjien elinkaaren tukipalvelujen tarkastelemisesta tavoitteena loppuajan käytön tehokkuus ja taloudellisuus samalla, kun useat käyttäjämaat ajavat laivastojaan vähitellen alas. Teollisuuden keskinäinen yhteistyösopimus pyrkii edistämään maiden välistä yhteistyötä sekä kokemusten ja tiedonvaihtoa kustannustehokkuuden saavuttamiseksi.

RUAG (alunperin Rüstungs Unternehmen Aktiengesellschaft) on sveitsiläinen ilmailu- ja puolustusteknologia-alan yritys. Yhtiö on tuttu Suomessa etenkin maavoimien miehittämättömista Ranger-ilma-aluksista. RUAG on valmistanut niitä israelilaisella lisenssillä.

“Patrian ja RUAGin välinen yhteistyö luo vahvan perustan ikääntyvän Hornet-kaluston ylläpitoon ja käyttää kummankin yhtiön resurssit ja hankitun osaamisen asiakkaittensa hyväksi maksimaalisella tavalla”, sanoo Patria Aviationin liiketoimintajohtaja Lassi Matikainen.

“Kaikki F/A-18 Hornet -käyttäjämaat hyötyvät solmitusta yhteistyösopimuksesta. Hyödyntämällä Patrian ja RUAGin tietotaitoa ja kokemusta yhteisissä projekteissa voimme tarjota palveluitamme asiakkaillemme kustannustehokkaasti ja edullisesti Hornetin elinkaaren loppuun saakka”, kertoo RUAG Military Aviationin liiketoimintajohtaja Heinz Scholl.

"Sopimuksella varmistetaan nykyisiä työpaikkoja Hallin toimipisteessä ja pyritään parempaan kustannustehokuuteen. Lisäksi tulevien vuosien aikana tavoitellaan muutamien miljoonien vuosittaista liikevaihdon kasvua Hornetin laitteiden huoltotyössä", tarkentaa suunnitelmia Patria Avionin liiketoiminnan kehitysjohtaja Veli-Matti Erkkilä.

Molemmat osapuolet huoltavat Hornetin komponentteja nykyisissä toimipisteissään. Mikäli Patrialla on Hornetin sellaisen laitteen huoltokykyä, jota RUAG:lla ei ole, voi RUAG tilata huoltotyön Patrialta ja päinvastoin.

Sopimuksen mukaisia palveluita tarjotaan myös Yhdysvalloille, Kanadalle, Australialle, Espanjalle, Kuwaitille ja Malesialle. Kaikkiaan F-18 A/B/C/D malleja on käytössä maailmalla noin 1000 koneen verran. Suomella ja Sveitsillä on käytössä yhteensä 94 Hornet-hävittäjää.

"Mahdollisten kolmansien maiden Hornetien laitteiden huoltoja tehdään myös nykyisissä Patrian toimipisteissä", kertoo Erkkilä.

Sveitsin ja Suomen Ilmavoimien tukemana on jo käynnistetty useita hankkeita teollisen yhteistyösopimuksen puitteissa. Esimerkkinä tästä on asiantuntija-apu. Huoltohenkilökuntaa on voitu lähettää tueksi, ja laitekorjauksia on tehty siellä, missä niihin on parhaat edellytykset sekä milloin niissä on voitu saavuttaa kustannussäästöjä.

Patria solmi syyskuussa 2013 merkittävän sopimuksen NH Industriesin kanssa NH-90 helikoptereiden tukipalveluiden tarjoamisesta koko Pohjolan asiakkaille.

Yhtiö tarjoaa sotilas- ja siviilihelikoptereiden elinkaaritukea ja kokoaa ruotsalaisten ja suomalaisten NH90-kuljetushelikopterit osana yhteispohjoismaista helikopterihankinta -ohjelmaa (Joint Nordic Standard Helicopter Procurement Programme).
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaaminen, esiselvitystyöryhmä
Puolustusministeri perusti tänään esiselvitystyöryhmän, jonka tehtävänä on valmistella Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaamisen suunnittelun aloittamista osana ajanmukaisen puolustusjärjestelmän ylläpitämistä. Kyseessä on perusselvitys myöhemmän päätöksenteon ja virallisen valmistelun aloittamisen tueksi.

Olennainen tieto tässä varmaan on, että Hornetit aiotaan korvata, aivan kuten on arveltu, uusilla, suorituskykyisemmillä hävittäjälentokoneilla. Resurssien uudelleenjakoa ei ole luvassa (esim. pohdintaa ilmatorjunnan roolista vs. hävittäjätorjunta), ei myöskään sen pohdintaa kannattaisiko osa hävittäjäpanostuksesta käyttää esim. tukitoimintoihin (elso, aew, ilmatankkaus...). Hävittäjälentäjien ammattiliitto jyllää pääluottamusmiehensä voimin.
 
Olennainen tieto tässä varmaan on, että Hornetit aiotaan korvata, aivan kuten on arveltu, uusilla, suorituskykyisemmillä hävittäjälentokoneilla. Resurssien uudelleenjakoa ei ole luvassa (esim. pohdintaa ilmatorjunnan roolista vs. hävittäjätorjunta), ei myöskään sen pohdintaa kannattaisiko osa hävittäjäpanostuksesta käyttää esim. tukitoimintoihin (elso, aew, ilmatankkaus...). Hävittäjälentäjien ammattiliitto jyllää pääluottamusmiehensä voimin.
Meinaakko ettei tuolla osata ajatella kokonaisuutta? Pahasti menet väärään suuntaan.
 
Back
Top