Ilmavoimien tulevaisuus

@Mustaruuti Joitakin virheitä tai "virheitä":

Ihan hyvä, että jaksoit ruveta sieltä erikseen virheitä noukkimaan.

Joitakin omia poimintoja:
  • Venäläisiä koneita ei tulla valitsemaan, vaikka ne varmasti pyritäänkin kattavasti testaamaan
  • Jos todetaan, että Eurofighter ja Rafale ovat liian vanhoja, miksi kuitenkin Rafale esitettiin vaihtoehtona mutta Typhoonia ei? Lokiigga?
  • Voisi mainita Rafalen Intia-kaupat
  • Gripenin operaattoreista voisi mainita Thaimaan ja sovitun Brasilia-kaupan
  • F22 ei ole elinkaarensa päässä, vaan alussa
  • Mig-35 lentää pyrstö edellä...
Toimittajien tekemien virheiden bongailu on toki omalla tavallaan tyydyttävää, mutta se on aika loputon suo :)
 
Loputon suo tulee eteen aina, kun juttua kirjoittaa joku joka ei millään ehdi asiaan perehtyä kunnolla. Näin käytännössä aina, kun kirjoittaja tulee "suuresta talosta".
 
Link 16 -vaatimus karsii venäläiskaluston pois.

Tuskin sen ymppääminen on mitenkään mahdotonta, kyse on vain siitä kuinka kovasti halutaan myydä ja millainen tarjous tehdään.

  • F22 ei ole elinkaarensa päässä, vaan alussa

Siinä vaiheessa kun Suomelle pitäisi tulla ensimmäiset koneet, F-22 on ollut palveluksessa jo 20 vuotta, joten silloin se alkaa olla elinkaarensa päässä (perustuen oletukseen tyypillisestä 30 vuoden palvelusajasta).
 
PAK-FA ja MiG-35? Jep, jep. Varmaan kandeekin ostaa Venäjältä.
Tiedä sitten mitä tarkoittivat kun ylen tekstissä oi mainittu sekä su35 että mig35... Su35:sta varmaan tarkoittivat.
 
F-22 ei ole missään vaiheessa ollut myynnissä maansa ulkopuolelle.

Onko joku väittänyt muuta? Se, että jokin ei ole myynnissä nyt, ei tarkoita, etteikö se voisi olla myynnissä 10 tai 20 vuoden päästä. Vähän epäilen, että eurooppalaisilla ei ole kiinnostusta lähteä tekemään kolmatta epäonnista hävittäjää (Eurofighter ja Tornado). Kun Eurofighter alkaa vetelemään viimeisiään 30-luvulla, voi olla aika herkullinen ajatus ostaa 5. sukupolven ilmaherruushävittäjä pelkän F-35:n rinnalle, eikä jenkitkään välttämättä siitä kieltäydy, jos heillä on jo 6. sukupolven laite omissa käsissään. Tällöin voitaisiin nähdä F-22:n paluu tuotantoon ja myyntiinkin.
 
Boeingin "häivehornetti" on unohdettu kaikissa vertailuissa.

Konsepti ei poikkea Silent Eaglesta juurikaan. Häiveominaisuudet jäävät varmaan heikommiksi kuin F-35:ssä, ihan jo suunnittelulähtökohtien takia.

Lisäksi meidän kannalta on tärkeää muistaa, ettei Super Hornet ole mikään ilmataistelukone senkään vertaa tavallinen Hornet. G-voimien kesto päättyy 7,6 G:n vs. Legacy Hornetin 9 G:tä, eli ei sovi päätyä kaartotaisteluun. Voihan olla, että tämä korjataan uudessa painoksessa, mutta vähän epäilen.

Jos on pakko saada tällainen stealthiksi kehitetty perinteinen kone, niin kehitetään/ostetaan Silent Eagle.
 
Onko joku väittänyt muuta? Se, että jokin ei ole myynnissä nyt, ei tarkoita, etteikö se voisi olla myynnissä 10 tai 20 vuoden päästä. Vähän epäilen, että eurooppalaisilla ei ole kiinnostusta lähteä tekemään kolmatta epäonnista hävittäjää (Eurofighter ja Tornado). Kun Eurofighter alkaa vetelemään viimeisiään 30-luvulla, voi olla aika herkullinen ajatus ostaa 5. sukupolven ilmaherruushävittäjä pelkän F-35:n rinnalle, eikä jenkitkään välttämättä siitä kieltäydy, jos heillä on jo 6. sukupolven laite omissa käsissään. Tällöin voitaisiin nähdä F-22:n paluu tuotantoon ja myyntiinkin.

Okei...eli 380 000 000 usd laite joka kuluttaa löpöä kuin A321-200 olisi ok ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A320_family
 
Viimeksi muokattu:
Okei...eli 380 000 000 usd laite joka kuluttaa löpöä kuin A320 olisi ok ?

Noh noh, eikö se ollutkaan niin, että F-35 on sitruuna? Siihen nähden vähän yli kaksinkertainen hinta maailman parhaasta ilmaherruushävittäjästä tuskin on paha. Esim. 10 miljardilla eurolla noita saisi n. 30 kappaletta. Ei mitenkään paha, mieluummin F-22 kuin F-35, jos vain saadaan ja tuotetukea riittää.
 
Vähän epäilen, että NATO-standardia annetaan edes laittaa itävehkeisiin.
Ainakaan tällä hetkellä ei ole Wikin mukaan yhdessäkään, vaikka entisillä itäblokin mailla on vielä venäläistä kalustoa: http://en.wikipedia.org/wiki/Link_16

En tiedä annettaisiinko venäläisten laittaa, mutta alkuperämaa ei taatusti ole este sille mitä Nato-maat saavat itse laittaa. Wikin listassa lukee "some examples", joten se ei edes väitä olevansa täydellinen. Tosin en usko, että sitä olisi lähdetty vanhaan kalustoon integroimaan.
 
Kannattaa katsoa sinne saldomittariin kanssa. Noissa on esitetty huomattavia korotuksia puolustusmäärärahoihin ja F-35B:tä osana massiivista kalustohankintaohjelmaa. Tietenkin jos piikki olisi auki niin pitäisi ostaa paljon ja hyvää ja kallista. Kyllä F-35B on suorituskykyisempi kuin MiG-35 tai JAS Gripen NG, mutta on vain pirusti pirusti kalliimpi. Sitten taas http://markusjansson.blogspot.fi/2014/10/ilmavoimien-uusi-havittajapolitiikka.html puhutaan nykymäärärahoista ja nykyisestä hankinnasta. Nykyrahoituksella tuossa esitetyt vaihtoehdot ovat paljon realistisempia, esim. vaikka juuri HAL Tejas tai FA-50, miksei Gripen NG myöskin.

EDIT: Tuoreena siellä on tämmöinenkin http://markusjansson.blogspot.fi/2014/09/suomen-puolustusvoimien-jalleenrakennus.html jossa koneeksi on puolestaan esitetty JAS-39 Gripen NG.

Laitanpa vähän kommenttia teikäläisen ehdotuksista:

Otetaan muutama "kallis versio" hävittäjistä, joita Suomi voisi hankkia. Siis hävittäjiä, joita Ylenanto ei viitsi sen enempää mainita vakavina vaihtoehtoina:
  • F/A-18E/F Super Hornet: Yhdysvaltojen laivasto on huomannut, että sillä ei tule olemaan rahaa eikä tarvetta pelkästään F-35 koneille, koska niiden asekuorma on rajallinen ja hinta on kovin suolainen. Sen sijaan SuperHornet on käytössä tällä hetkellä ja tulee olemaan käytössä Yhdysvaltojen laivastolla vuoteen 2035 saakka. SuperHornettia kaupataan yhä ja sille tulee olemaan saatavissa varaosia ja huoltoa varmasti riittävän pitkäksi aikaa Suomelle. Plussana suuri asekuorma, luotettava ja varma malli sekä takuuvarma tuki USA:sta. Niin ja kohtuullinen hinta. Miinuksia en oikeastaan keksi, paitsi että ei ole hyperhightechiä.
Heikko 4.5 sukupolven häive. Kömpelö kaartotaistelussa ja kestää vain 7,6 G:tä. "Hidas pommitrukki".

  • Chengdu J-20: Kiinalaisten ylpeys, maan uunituore stealth-hävittäjä. Ei ehkä ole kaupan, mutta aina voisi kysyä. Teknologia pohjautuu niin Euroopasta, Venäjältä kuin USA:sta vakoiltuun ja edellekehitettyyn tekniikkaan. Hyvinkin potentiaalinen kone, F-22 tasoa ellei jopa parempikin. Plussana huipputekniikka, miinuksena luultavasti suolainen hinta ja suolainen ylläpito.
  • Shenyang J-31: Kiinalaisten vastine F-35:lle. Ei yhtä hyvä kuin J-20, mutta todennäköisesti saatavilla jos niin halutaan. Plussana suorituskyky, joka lienee F-35 luokkaa, mutta hinta ja ylläpitokustannukset todennäköisesti edullisemmat. Miinuksena se, ettei koneita ole vielä tehty yhtään kappaletta.
Kiina ja Venäjä ovat de jure liittolaisia. Vaikka tämä ei johtaisikaan heikkouksien paljastamiseen, niin maat voivat junailla asiat yhdessä niin, ettei Suomi saa koneelle tuotetukea ja varaosia. Lisäksi tuki olisi kaukana, sillä näillä näkymin koneita ei olla kiinnostuneita ostamaan muissa Euroopan maissa. Sitä paitsi länsisuuntautuneena asiakkaana Suomessa on riski, että Suomi antaa koneesta tietoja amerikkalaisille/kuka-nyt-kehtaa-pyytää, eli koneiden myyminen voisi vaarantaa Kiinan oman turvallisuuden.

  • Mitsubishi ATD-X: Japanin kehittelemä huippuhävittäjä. Japanilla on rahaa ja tietotaitoa laittaa aseisiin ja se näkyy erinomaisena laatuna. ATD-X lienee kaikkein kehittynein ja tehokkain kaikista saatavilla olevista hävittäjäkoneista. Eikä ole pelkoa "punaisesta napista", toisin kuin ehkä Kiinan, USA:n, Venäjän tai eurooppalaisissa koneissa voi olla asian laita. Plussana se. Miinuksena mainittakoot erittäin suolainen hinta ja luultavasti kohtuusuolaiset ylläpitokulut, sekä se, että Japani ei toistaiseksi saa myydä aseitaan ulkomaille.
Tämä on kieltämättä kiintoisa kone. Japani on myöskin suhteellisen länsisuuntautunut maa, joten oletettavasti tuotetuki toimisi. Tosin on epäilyttävää, onko Japanilla sijoittaa vastaavia summia koneen kehitykseen kuin Yhdysvalloilla F-35:n. Eihän raha aina ratkaise, mutta jossain määrin se vaikuttaa lopputuloksiinkin. Kone on sitä paitsi raakile, ilmeisesti pelkkä teknologiademonstraattori. Se ei siis välttämättä ehdi Suomen tarjouskilpailuun. (Wikipedian mukaan ATD-X voi johtaa F-3 hävittäjään, jonka tuotanto alkaisi 2027).

  • HAL AMCA: Intian kehitystyön alla oleva uuden sukupolven stealth-hävittäjä. Kone lienee laadultaan hieman F-35A:ta jäljessä, asettuen luultavasti jonnekin J-31 ja J-20 välimaastoon. Plussana mainittakoot, että hinta on kuitenkin todennäköisesti edullisempi kuin kumpikaan niistä. Miinuspuolena on, että projektin aikataulu on vielä kysymysmerkki, Intialla on ollut paha tapa edetä hitaasti tämän tyyppisissä projekteissa.
  • Sukhoi/HAL FGFA: Intian ja Venäjän yhteistyön hedelmänä tuleva ilmaherruushävittäjä. Laadullisesti kone on jopa T-50 parempi, hinta pyörinee samoissa luvuissa T-50 kanssa. Miinuspuolena on, että kone on vasta suunnittelupöydällä, mutta tulossa joka tapauksessa.
Venäläisten kanssa veljeily ei ole hyväksi, Intia voi lopettaa tuotetuen annon. Lisäksi Suomen länsisuuntautuneisuus voisi olla ongelma. Myös häive jää 4.5 sukupolven tasolle, jos julkisuuteen vuotanut tieto PAK FA:sta soveltuu tähänkin (lähde).

Mutta entäpä edullisemmat vaihtoehdot? Niistä ei Ylenanto eikä mikään muukaan taho hiisku sanaakaan. Voitte vain miettiä, miksiköhän. No, pilaan yllätyksenne ja kerron, että tietenkin siksi, että ne eivät sovi savimajojen pommittamiseen Nato-huorana, eivätkä näytä ehkä hienoilta paraateissakaan. Mutta päteviä koneita ne tehtäviinsä olisivat. Eivät todellakaan mitään heittopusseja missään mielessä! Tässä kolme esimerkkikonetta:
  • Kai FA-50 Golden Eagle: Etelä-Korealainen kevyt ja halpa hävittäjä. Löytyy Israelilainen huippuluokan tutka, yliääninopeus (mach 1,5), podimuodossa ECM-laitteistot ja laaja valikoima ohjuksia. Plussana todella edullinen hinta (25 miljoonaa euroa, vs. esim. F-35A:n 100 miljoonaa euroa), edulliset käyttökulut ja pieni koko. Miinuksena tietenkin tehot huippunykyaikaisia hävittäjiä vastaan.
Koneesta puuttuu häive, eikä Amraam ei kuulu asevalikoimaan (joskin integroitaneen, kun F-16 tuotantolinja sulkeutuu). Kone on myös hidas ja kestää vain 8 G:tä. Israelilainen EL/M-2032 ei suinkaan ole huippuluokkaa, vaan jää merkittävästi esimerkiksi F/A-18C:n tutkasta (lähde, lähde, lähde). Hinta ei myöskään ole 25 miljoonaa euroa, vaan maksaa yli 50 miljoonaa varusteineen (lähde). Tosin F-35A:kin maksanee varusteineen enemmän kuin 100 miljoonaa euroa, mutta tuskin enempää kuin 150 miljoonaa euroa.

  • HAL Tejas: Intialainen uuden sukupolven "halpishävittäjä". Kilpailee maailmanmarkkinoilla vakavasti F-35:n kanssa, huomattavasti edullisemmalla hinnallaan. Tulee olemaan laajasssa käytössä mm. Intiassa tulevaisuudessa. Oikeastaan samat plussat ja miinukset ja ominaisuudet FA-50:n kanssa, mutta oletettavasti vähän enemmän tehoja ja vieläkin edullisempi hinta (20 miljoonaa euroa kpl).
Koneessa on sama israelilais"tutka" kuin Korean ihmeessä. Lisäksi tämänkin hinta noussee aika reilusti, kun pakettiin isketään varaosia, koulutus ja kaikki tukeutumismateriaali. Koneesta puuttuu häive.

  • MiG-35: Myönnetään, Ylenanto sentään mainitsi tämän hävittäjän, mutta muuten jätti asian sikseen. MiG-35 on tehty kehittämällä ja edelleen kehittämällä kaikkea hyvää, mitä aikoinaan kehitettiin MiG-29 varten. Kone on tarkoitettu edulliseksi ostaa ja ylläpitää, sekä kestäväksi ja helpoksi käyttää. Suorituskyky on näistä kaikista "halpiskoneista" selvästi paras. Plussana edullisuus, miinuksena punainen nappi.

Kone on venäläinen, joten huoltovarmuus on toinen suuri ongelma ELSO:n rinnalla.

----------

Summa summarum: Idän laitteissa on yleensä eksoottinen aseistus, joka tarkoittaa vaikeaa täydennettävyyttä kriisiaikoina (vrt. Amraameja on ympäri Eurooppaa ja Atlantin takana vielä paljon enemmän). Samaten suorituskyky on kyseenalainen niissä laitteissa, joita meille todennäköisesti suostuttaisiin myymään. Myös huoltovarmuus muodostaa ongelman.

Ottaisin huomioon myös sen, että 4. sukupolven heikompaa päätä edustavilla koneilla tuskin tehdään paljoa 4.5 sukupolven ja 5. ja 6. sukupolven koneita vastaan. Jopa venäläiset 4. sukupolven koneet tuottanevat valtavia ongelmia 2030-luvulla, kun niistä vielä palveluskäytössä olevat ovat saaneet rankan päivityksen.

Kyseenalaistan siis näiden halpahävittäjien mielekkyyden. Pudotussuhde muodostuu yksinkertaisesti liian huonoksi. Hinta-laatu suhde esim. Korean ja USA:n ihmeen välillä on myös aika merkittävä: jos kolmen taistelukäyttöön varustellun harjoitushävittäjän hinnalla saa yhden vähintään sukupolven edellä olevan uusinta teknologiaa edustavan hävittäjän, ei valinta ole vaikea. Todennäköisesti laadukas 5. sukupolven F-35A pystyy selvästi parempaan kuin mihin kolme kappaletta Korean tai Intian ihmeitä. Lisäksi huoltokulut noilla kolmella koneella olisivat vähintään samaa luokkaa kuin F-35A:lla, todennäköisesti suuremmatkin.

Ratkaisu pitää löytyä siitä, että luomme suorituskyvyn, jolla laitamme vihollisen maksamaan ilmaoperaatioistaan. Toinen vaihtoehto on siirtyä pelkkään ilmavalvontaan ja ostaa tusina jotakin harjoitushävittäjää, esim. M-346, konetykillä ja Sidewinderilla. Tuolla ampuu alas kaapatut matkustajakoneet, mutta eipä sitten paljon muuta. Kannatan itse kuitenkin ensin mainittua, koska siihen pystytään suhteellisen pienelläkin konemäärällä, jopa 20 hävittäjällä.

Jansson toteaa tutkielmassaan, että ilmavoimien mukaan 45-50 konetta olisi sekin riittänyt tappioiden tuottamiseen viholliselle. Tämä siis Neuvostoliiton aikaan. Huomautettakoon, että neuvostoilmavoimilla oli vuonna 1990 yli 1500 hävittäjää ja yli 2100 rynnäkkökonetta (lähde). Lisäksi ilmapuolustusjoukoilla oli yli 2400 hävittäjää lisää (lähde). Tuo tarkoittaa konesuhteen olleen (50 suomalaisella koneella laskien) 50/6000=0,008333. Venäjän ilmavoimilla on nykyisin n. 800 hävittäjää ja n. 550 rynnäkkökonetta (pikainen päässälasku Wikipediasta). Ilmapuolustusjoukot on lopetettu, joten konesuhde olisi 20/1350=0,0148. Siis parempi kuin Neuvostoliiton aikaan! Sitä paitsi tilanne paranee meidän hyväksemme seuraavan 20 vuoden aikana, koska Venäjällä ei ole varaa korvata isoa osaa neuvostoajan koneista. Näin ollen jopa 20 konetta on ihan ihan kohtalainen määrä, vaikka toki olisi hyvä hankkia 72-120 modernia konetta (F-35A), koska sillä määrällä ja laadulla päästäisiin jo oikeasti estämään vihollisen ilmatoimintaa.
 
Perustelen F-35:n puolesta vanhalla argumentillani: F-35 on kehittyneintä, mitä on saatavilla. Sen laaja käyttäjäjoukko ja tekninen kehittyneisyys takaavat varman tuotetuen ja pitkän elinkaaren. Samaa ei voi sanoa Gripen E:stä, joka voi jäädä Ruotsin, Brasilian ja Suomen varaan. Gripenistä, joka erittäin luultavasti tulee olemaan tutkan ja etenkin häiveen osalta heikompi kuin F-35.

Muutoin Gripen E voi toki olla ihan hyvä ja edullinen, mutta en tiedä, kannattaako tällaisessa asiassa ruveta laskeskelemaan senttejä. Muuten joudutaan uusimaan kone taas 20 vuoden kuluttua, jolloin sitten ihmetellään, kun F-35:n tuotantolinja painaa edelleen koneita ulos täydellä teholla.
 
Jos unohdetaan häive koska on todennköistä että ennemmin tai myöhemmin (todennäköisesti enemmin) kone loistaa tutkassa kuin joulukuusi keskellä tunturia koska sensori teknologia kehittyy koko ajan nopasti ja todennäköisesti kiihtyvää tahtia... Mikä kone olisi tällöin varteenotettava vaihtoehto? Onko se vieläkin F35 jonka sensorit ovat huippuluokkaa (valmistjana arvio) vai onko se jonkin muu kone joiden sensori paketteja päivitetään myöskin (4,5/4++ koneet)
 
Tuosta konemäärästä voidaan olla montaa mieltä mikä on sopiva tai mikä katsotaan sopivaksi kun rahat loppuvat. Täällä on ennenkin muutettu uhkakuvia rahan vuoksi... Näin sivu huomautuksena... 20 konetta F35A versioita on varmasti taloudellisesti kannattava hankinta mutta onko se puolustuksellisesti? Jos ajatellaan että koneiden hoidettava nykyisten hornettien tehtävät 1:1 niin se tarkoittaa käytännössä sitä että maa tukea ei ole saatavissa vaan lentosuoritukset kuluvat pääasiassa vihollisen ilmavoimien jahtaamiseen. Vasinkin jos pidetään kiinni koneen tärkeimmästä ominaisuudesta eli stealhistä, tarkoittaa se että mukana on neljä ohjusta joilla pudottaa vihollisen koneita ja tämän jälkeen on lähdetävä karkuun. Pieni määrä koneita tarkoittaa myös sitä että niiden sijainnit on helpompi tiedustella ja niihin on helpompi vaikuttaa kun ovat maassa. Lisäksi taistelunkestävyys on onneton. Koneita tulee avain varmasti tuhoutumaan taistelu lennoilla ja kaikkia ei voida suojata myöskään ensi iskulta. Lisäksi F35:stä on sanottu että vaatii huoltoa paljon lennettyä lento tuntia kohden. En muista kuinka pitkästä ajasta oli kyse per/lennetty tunti mutta ei ollut ihan muutaman tunnin homma. Jos meillä on 20 konetta joista vaikkapa valmius koneet tuhotaan ensimmäisessä iskussa ja 20-30% ensimmäisissä taislutoimissa jäljellä onkin enään noin puolet koneista. Siitä kymmestä koneesta puolet on huollossa ja toinen puoli odottaa hyvää "paikkaa" johon iskeä. Eli niitä suojataan ja käyttö vaikeutuu menetysten pelossa.

Tarkoitan sanoa että meidän kokoiselle maalle jonka naapuri on suurvalta kaikilla mittareilla meihin nähden ei 20 konetta on ne melkein mitä tahansa koneita ei mielestäni muodosta riittävää uhkaa vihollisen ilmavoimien toiminnalla tai hyökkäys kynnyksen nostamiselle mutta omalla toiminnalle hinta muodostuu liian kalliiksi koska koneita on niin vähän että niiden toiminta kriisiaikana ei vain toimi. Samalla sidotaan järjetön summa rahaa asejärjestelmään jonka näytöt puuttuvat tai ovat jossain muualla kuin nykyaikaisen, ylivoimaisen vihollisen ilmavoimien torjunnassa. Tuo raha on muualta pois.

Suomen it järjestelmä valittiin sen vuoksi että saatiin muutama volvo yhden cadillacin sijaan. Mielestäni ilmavoimien suhteen tulee toimia samoin että yhden ferrarin sijaan saadaan se 2-3 volvoa.
 
Jos unohdetaan häive koska on todennköistä että ennemmin tai myöhemmin (todennäköisesti enemmin) kone loistaa tutkassa kuin joulukuusi keskellä tunturia koska sensori teknologia kehittyy koko ajan nopasti ja todennäköisesti kiihtyvää tahtia... Mikä kone olisi tällöin varteenotettava vaihtoehto? Onko se vieläkin F35 jonka sensorit ovat huippuluokkaa (valmistjana arvio) vai onko se jonkin muu kone joiden sensori paketteja päivitetään myöskin (4,5/4++ koneet)

F-35 omaa pisimmälle turvatun elinkaaren ja hyvän yhteensopivuuden kumppaneiden kanssa. Miksei myös jokin deltasiipinen Euro-kone, mutta elinkaaressa tuskin päästään samaan kuin amerikkalaiskoneessa.

Sitä paitsi häiveen sivuuttaminen on aika outo juttu: Jo natsit kokeilivat häiveteknologiaa, eikä vieläkään oikein ole keksitty purevia ratkaisuja sen kiistämiseen. (Tai no, monipaikkatutkia on ehdoteltu, mutta jostakin syystä häiveteknologiaan panostetaan kaikkialla.) Modernitkin häivekoneet (F-117, B-2) ovat olleet olemassa jo 1980-luvulta, eikä kukaan ole tainnut vielä keksiä, miten esim. B-2 saadaan loistamaan tutkassa. Miksi esimerkiksi Kiina upottaisi valtavia voimavaroja häivekoneiden kehittelyyn, jos häive on niin paska että vain Nato-kiimaiset ovat siitä kiinnostuneita?
 
Teknologia on jatkuvaa kujan juoksua. Kokoajan kehitetään uusia ja parempia juttuja. Olisi outoa ajatella että häiveessäkin olisi toinen puoli ilman toista. Monet maat kehittelevät häivekoneita ja ohjuksia ja voisin väittää että nämä samaiset maat kehittelevät sensoreita joilla ne havaita. Koska etulyönti asema on sillä joka pysyy itse piilossa mutta näkee vihollisen. Jos kaikilla on häive koneet eikä kenelläkään sensoria joka on muihin ylivoimainen (näkee häivekoneen kaukaa) ollaan samassa tilanteessa kuin nytkin ilman häivettä. Eli kehitystyötä laitetaan aivan varmasti häive puolelle ja sen vasta aseeseen ja sitä laittavat niin jenkit, venäjä kuin kiinakin. Kyse on normaalista ase vs. vasta-ase kehityksestä. Meillä on vain huonona puolena se että me emme itse kehitä mitään vaan ostamme muiden kehittämiä järjestelmiä. Meillä on tosin naapuri joka kehittää molempia, sekä häivettä että sensoreita jotka sen mitätöivät (ainakin osittain). On jenkkien hyvästä tahdosta kiinni myyvätkö viimeisimmät pelit ja vehkeet ulkomaille ml. Suomelle. Ja tällä tarkoitan juuri sensori teknologiaa. Toki olisihan se kiva kun Suomellakin olisi viimeisimmät teknologiset hilavitkuttimet ja rahaa kuin roope ankalla mutta näin ei tule olemaan.
 
Jos ajatellaan että koneiden hoidettava nykyisten hornettien tehtävät 1:1 niin se tarkoittaa käytännössä sitä että maa tukea ei ole saatavissa vaan lentosuoritukset kuluvat pääasiassa vihollisen ilmavoimien jahtaamiseen.

Tai sitten lentosuorituksia tarvitaan vähemmän, koska häivekone pääsee viholliskoneen lähelle pudottamaan sen Amraamin/Sidewinderin kill-envelopen sisällä. Toinen juttu on se, että Hornet ei nytkään hoida perinteisiä ilmatukitehtäviä, vaan laukoo risteilyohjuksia satojen kilometrien päähän. 70 JASSM-risteilyohjusta ei tarvitse kuin 35 lentosuoritusta, eli kyllä sitä kykyä riittää ilmapuolustukseenkin - sitä paitsi siipeen pultatut JASSM:t mahdollistavat siirtymisen risteilyohjusten laukomisesta suoraan torjuntatehtävälle, kun sisäisissä asekuiluissa on Amraamit.

Koneita tulee avain varmasti tuhoutumaan taistelu lennoilla ja kaikkia ei voida suojata myöskään ensi iskulta.

Ensi-iskulta? Jos kuule käy niin, että Iskanderit ja/tai pienet vihreät miehet tulevat luolien ovista sisään, niin kyllä kaikki koneet tuhoutuvat, oli niitä sitten 20 tai 64. Jos koneet on taas hajautettu, niin löytämisestä ja tuhoamisesta tuli juuri paljon työläämpää. Etenkin hajautus on helpompaa, kun viisi kenttää riittäisi koko kaluston hajauttamiseen parven kokoisiksi yksiköiksi vs. 64 koneen vaatimat 16 kenttää. Samaten oletan F-35:n olevan vuonna 2040 vihollisen kalustoon nähden suorituskykyisempi kuin Hornet nyt, joten sekin paikannee tuota pientä määrää. Perustelen viimeisintä väitettä sillä, että meillä on nyt 4. sukupolven hävittäjä, ja vihollisella on 4. ja 4.5 sukupolven hävittäjiä. Vuonna 2040 meillä on 5. sukupolven hävittäjä, mutta vihollisella on todennäköisesti 4.5 sukupolven ja 5. sukupolven hävittäjiä, ja koneiden kokonaismäärä on laskenut. Merkittävä osa vihollisen koneista tulee siis edustamaan vanhaa teknologiaa vielä vuonna 2040, 6. sukupolven hävittäjiä se tuskin ehtii saamaan valmiiksi siihen mennessä.

Suomen it järjestelmä valittiin sen vuoksi että saatiin muutama volvo yhden cadillacin sijaan. Mielestäni ilmavoimien suhteen tulee toimia samoin että yhden ferrarin sijaan saadaan se 2-3 volvoa.

Eli kannatat jotain HAL Tejasin hankintaa? Gripen E ei irtoa sellaisella hinnalla, että niitä saisi kaksi tai kolme yhden F-35:n sijaan (lähde Gripenin hinnalle). Maksimissaan puolitoista Gripeniä voi saada F-35:n hinnalla, ehkä vain 1,2-1,3. Onko max. 30 Gripen E hävittäjää parempi kuin 20 F-35 hävittäjää (jolla on etuna häiveominaisuudet ja elinkaari), onkin sitten jokaisen oman harkinnan varassa, mutta minä valitsen epäröimättä jälkimmäisen.
 
Teknologia on jatkuvaa kujan juoksua. Kokoajan kehitetään uusia ja parempia juttuja. Olisi outoa ajatella että häiveessäkin olisi toinen puoli ilman toista. Monet maat kehittelevät häivekoneita ja ohjuksia ja voisin väittää että nämä samaiset maat kehittelevät sensoreita joilla ne havaita. Koska etulyönti asema on sillä joka pysyy itse piilossa mutta näkee vihollisen

Siis vielä kerran. Ei ole koskaan ollut mikään ongelma _havaita_ häivekoneita. Vaikeaa sen sijaan on tulenjohto niitä kohti, koska maaliseurantaa on vaikea saada.

Paremmat häiveominaisuudet omaava peto on aina niskan päällä, ja eritoten "omalla maalla" taistellessaan, koska *tukijärjestelmät*. Pätee kaikkialla luonnossa, niin nyt, kuin 2060-luvullakin. ;)
 
Back
Top