Hyviä kommentteja Markus Jansson nimiseltä libertaarilta:
"Olen itse täysin varma, että valinta on todellakin jo tehty ja koneeksi tullaan valitsemaan F-35A. Ihan vain siksi, että Suomi halutaan väkisin änkeä Naton jäseneksi savimajoja pommittamaan."
Tekniikka ja talous -lehti oli päätynyt samaan valintaan:
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/ilmojen quotelmoquot korvaa hornetit ja quotpahkasianquot 40 koneen f35 lightningkaluston kokonaiskulut olisivat 20 miljardia/a1020569
Ilmojen "Elmo" korvaa Hornetit ja "Pahkasian"- 40 koneen F35 Lightning-kaluston kokonaiskulut olisivat 20 miljardia
Monikäyttöisyys on uuden hävittäjän tärkein ominaisuus.
Puolustusvoimien nykyisin käytössä oleva Hornet-hävittäjä.
[Kuva: Puolustusvoimat]
Puolustusvoimat on käynnistänyt Hornetien seuraajan valinnan. Vuosia kestävä prosessi alkoi, kun puolustusministeri perusti konetyypin esiselvitystyöryhmän 8. lokakuuta.
Todennäköisesti ministeriön, pääesikunnan ja ilmavoimien asiantuntijat päätyvät aikanaan amerikkalaiseen niin sanottuun viidennen sukupolven koneeseen, Lockheed-Martinin F-35 Lightningiin.
Monitoimikoneeksi aiotun hävittäjän nimeksi kelpaisi Salaman sijasta paremmin Susi. Koneen suunnittelu aloitettiin 14 vuotta sitten, ja matkan varrella on ollut pulmia valtavasti.
Viidennen sukupolven hävittäjät vievät Hornet-sukupolven hävittäjien monitoimiajattelua vielä pitemmälle. Niiden keskeisin ominaisuus on monikäyttötavoite sekä aseiden ja sensorien ohjelmistollinen yhteentoimivuus keskenään, mutta varsinkin osana verkosto-operointia. Se on myös koneen suunnittelun kiperin haaste.
Viitospolven kehittämisen vaikeuden ja kalleuden vuoksi hävittäjävalmistajat ovatkin päivittäneet vanhemmista malleistaan niin sanottuja 4,5-sukupolven koneita, jotka kykenevät osaan viitospolven tempuista.
Palveluskäytössä olevia välipolven koneita ovat F-18E/F Super Hornet, venäläiset Suhoin mallit 33 ja 35, Eurofighter Typhoon, Ruotsin JAS 39 Gripen ja ranskalaisten Dassault Rafale.
Mikään näistä ei kuitenkaan tarjoa merkittävää suorituskykyparannusta pitkin elinkaartaan päivitettäviin Horneteihin nähden.
Ilmojen Elmo
F-35 Lightningin viimeisin vastoinkäyminen oli perinteinen turbiinin särkyminen. Sen suuret ongelmat johtuvat kuitenkin laveista suorituskykyvaatimuksista.
Yksimoottorisen koneen hävittäjävaatimukset peittoaa vain sen kaksimoottorinen isoveli ja ainoa palveluskäytössä oleva viidennen sukupolven sotakone, F-22 Raptor -ilmaherruushävittäjä.
Silti F-35:n pitäisi hoitaa myös maataistelukoneen rooli ja korvata täten esimerkiksi panssarintuhoaja A-10 Thunderbolt, ”Pahkasika”. USA:n merijalkaväki halusi ja sai koneesta myös oman pystysuoraan laskeutuvan mallinsa.
Yhden Lightningin hinta on jo ennen sarjavalmistusta kaksinkertaistunut alkuperäisestä tavoitteestaan. Australian tilaamien koneiden kappalehinta on noin 200 miljoonaa euroa.
Yhden koneen elinkaarikustannus on amerikkalaislähteiden mukaan 520 miljoonaa euroa. Noin 40 ostetun koneen kokonaiskustannukseksi tulisi silloin yli 20 miljardia euroa.
Suomen hankkeen varsinaisesta aloittamisesta ensi vuonna kestää noin 15 vuotta viimeisen koneen toimitukseen, joten ehkä murrosiän taudit ehditään parantaa.
Ministerin esiselvitysryhmä voi periaatteessa päätyä Hornetien käytön jatkamiseen vuoden 2030 tuolle puolen, mutta tuskin käytännössä. Väistyvän tekniikan ylläpito tulee muun muassa varaosien saatavuuden ja hinnan vuoksi liian kalliiksi samalla, kun suorituskyky suhteessa kilpailijoihin heikkenee. Ensimmäiset Suomi-Hornetit ovat silloin 35-vuotiaita.
Sota muuttuu
Salaman operaatiokykyjä on päätetty testata vuoteen 2019 saakka, jolloin sarjatuotannon on määrä alkaa.
Maanpuolustuksen kokonaiskuvan pohtijat joutuvat ottamaan kantaa siihenkin, mikä on torjuntahävittäjän rooli sen ajateltuna käyttöaikana, koska maailma muuttuu vauhdilla.
Kylmä, osittain kuuma hybridisota muuttaa sodankäynnin tapoja Suomen lähellä, ja eri puolilla maailma puhkeilee erilaisten verkostoituneiden ryhmien synnyttämiä kriisejä, joiden kanssa perinteiset sotilasmahdit ovat sormi suussa.
Hävittäjienkin maataisteluosaa hoidetaan yhä useammin etäohjatuilla lennokeilla.