@Slammer
Näin perjantain kunniaksi propellihatut pöräjämään. Olen myös joskus pohtinut tuota.
Jos pallot nostettaisiin riittävän korkealle (vaikka 25.000 metriä), niin ne voisivat olla aika immuuneja vastustajan toiminnalle. Niin korkealla se olisi jo melkein minisateliitti. Horisontin taakse ei pääsisi piiloon. Yläviistosta tuleva keila voisi toimia paremmin Stealthia vastaan ja ympätään sinne vielä IRST mukaan, mikä pelaisikin niissä oloissa hyvin. Lisäksi ne voisi varustaa amraameilla, tai sitten voisi olla erilliset amraam-pallot. Ohjuksella olisi melkoinen etu, jos se voisi liidellä alaviistoon 25km -> 10km. En ole varma, paljonko toisi lisää käyttökelpoista kantamaa, mutta varmasti ihan merkittävästi. Kaiken päälle ankkuriköysien kanssa toimisivat melkoisina koko ilmakehän sulkupalloina Omien Hornettien pitäisi luonnollisesti olla hyvin tietoisia vaara-alueista.
Kukas laittaa vinkkiä Patrian ja Vaisalan suuntaan?
Ajatus ei ole pöljä, eikä ainoastaan siksi että olen itse miettinyt samaa, kyllä sitä on mietitty muuallakin, ja toteutettukin:
Tethered Aerostat Radar System.
Miksi eivät ole saaneet laajempaa kiinnostusta - ilmeisesti setuppi on rauhanaikaan kuitenkin liian kallis, ja sodan aikana paikallaan pysyvä tutka on helppo maali vastatoimille vaikka olisikin ilmassa. Mietin joskus sellaista konseptia jossa pallon mukana olisi pelkkä antenni & lähetin, ja se olisi suht matalalla (pari sataa metriä että kaapeli kestää), tutkan muun osat olisivat maan pinnalla. Jos palloa kohti ammutaan tutkahakuinen ohjus, lähetin sammutetaan ja palloa pudotetaan jolloin ohjus toivottavasti menee ohi. Jos pallo siltikin tuhotaan, niin haetaan varastosta uusi.
Ennen muinoin ainakin jenkit käyttivät tutkien alustoina myös ilmalaivoja. Lentokonetekniikan kehitys laittoi nämä vehkeet eläkkeelle 50- tai 60-luvulla. Olen miettinyt tosin että konseptin voisi herättää henkiin: Zeppelin NT:n kaltainen puolijäykkä ilmalaiva (mutta isompi). Tärinätön alusta jonka lentoaika olisi päiviä tai viikkoja. Ei sopisi Suomelle, mutta Intian tai Venäjän kaltaiselle suurelle maalle voisi sopia ilma- ja merivalvontaan.
Näin perjantain kunniaksi propellihatut pöräjämään. Olen myös joskus pohtinut tuota.
Jos pallot nostettaisiin riittävän korkealle (vaikka 25.000 metriä), niin ne voisivat olla aika immuuneja vastustajan toiminnalle. Niin korkealla se olisi jo melkein minisateliitti. Horisontin taakse ei pääsisi piiloon. Yläviistosta tuleva keila voisi toimia paremmin Stealthia vastaan ja ympätään sinne vielä IRST mukaan, mikä pelaisikin niissä oloissa hyvin. Lisäksi ne voisi varustaa amraameilla, tai sitten voisi olla erilliset amraam-pallot. Ohjuksella olisi melkoinen etu, jos se voisi liidellä alaviistoon 25km -> 10km. En ole varma, paljonko toisi lisää käyttökelpoista kantamaa, mutta varmasti ihan merkittävästi. Kaiken päälle ankkuriköysien kanssa toimisivat melkoisina koko ilmakehän sulkupalloina Omien Hornettien pitäisi luonnollisesti olla hyvin tietoisia vaara-alueista.
Kukas laittaa vinkkiä Patrian ja Vaisalan suuntaan?