Noita lämpökameroita ja muitakin apuvälineitä on ilmeisesti aisti-ilmavalvonta joukoilla testattu mutta ilmeisesti juuri valvonta tällaisilla normaaliolosuhteissa ei tuo merkittävää etua (tai sitten kyse ollut vain rahasta). Suurin osa ajasta on ainakin osittain pilvistä ja silloin kohteen havaitsee kiikareilla melkein yhtä hyvin. Sateella ei toimi ollenkaan. Käytännössä havaintoetäisyydet jäävät reilusti alle tuon 30km. Aisti-ilmavalvonnassakin kuuloaisti on tärkein väline.
Hintaansa nähden ei mielestäni tuo etua tavalliseen AIV touhuun verrattuna.
Tulenjohtokäyttöön lämpökamerat automaattisella etsinnällä ja seurannalla ovat varmasti hyviä tai aluksien omasuojaan. IRST laitteita ei Suomessa löydy kuin Merivoimien aluksilla.
Lämpökamerat ovat halventuneet reippaasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Siviilikäytöstä löytyy 20000USD listahinnoilla lämpökameroita jotka soveltuisivat käyttöön. Vaikka vehje maalattaisiin vihreäksi, ei nykyään enää puhuta miljoonista vaan kymmenistä tai sadoista tuhansista. Toki linkkiasematorni sopisi hyvin myös akustiseen valvontaan. Aisti-ilmavalvojaa kun voi olla vaikea pistää linkkitornin huipulle tai tuulivoimalan nokkaan. Noita erilaisia savupiippuja, torneja, tuulivoimaloita jne. löytyy nykyään todella reippaasti.
Kuten mainitsin, kyse olisi avustavasta välineestä. Kuitenkin, vaikka kyse olisi optisestakin seurannasta uskoisin että nykypäivänä homma olisi luotettavampaa jonkinlaisella automatisoidulla järjestelmällä kuin B-miehellä kiikarin kanssa. Ihmisen rooli olisi varmistaa kohteen laatu ennen syöttämistä ilmatilannekuvaan.
Jonkinlainen standardoitu setti joka ei olisi sidottu yhteen tornirakennelmaan olisi varmastikin paras.