Hmm. Kovin ruusunpunaisia ovat arviot F-35:n ominaisuuksista ilmataistelussa etenkin lähietäisyyksien osalta. Kone on ketterä kuin tiiliskivi, tuumaavat ne rapakon takaiset arvostelijat joita ei olla vielä myllytetty hiljaiseksi. BVR-kahakassa sapelin (ohjuksen) ulottuvuudella on aika tavalla merkitystä (aseet ovat oma lukunsa mutta naapureilla on pitkiä kynsiä) ja on selvää, että pieni RCS on etu. Tutkajärjestelmien (AESA yms.) ja muiden sensoreiden (IRST) kehitys on tällä hetkellä nopeampaa kuin piilottelujärjestelmien, mikä saattaa vaikuttaa merkittävästi häiveominaisuuksilla saavutettuihin etuihin lähitulevaisuudessa. Naapurmaan ilmapuolustus vahvistuu pohjoisessa (S-400) ja ohjukset ylettävät pian pitkälle länsinaapureidemme puolelle.
Onko tämä konsepti oikea Suomen Ilmapuolustukselle?
F-35: ensisijaisesti rynnäkkökone joka tarvitsee hävittäjäsuojaa, hidas (ei pääse karkuun keneltäkään viholliselta
), omaa häiveominaisuuksia, kallis huoltaa ja käyttää (muistakaa että myös häivepinnoite vaatii huolenpitoa, ei se mitään Panua ole), luotettavuus ja huollettavuus on kysymysmerkki (kuinka moni kone on kerrallaan lentokunnossa), rajoitettu asekuorma häivemoodissa.
Yksi asia on täysin ylivertainen: lobbaus, manipulointi-, sitouttamis-, ja markkinointikoneisto. Tämä oli esillä myös Oulun ilmailunäytöksessä, jossa "vaseliinia" oli tuotu meikäläisiä pilven veikkoja varten... L&M on onnistunut luomaan valtavan, sitouttavan ennakkokaupan josta on vaikea irroittautua pikkusormen antamisen jälkeen. Kun maksetaan kehittämisestä etukäteen valtavia summia, on vaikea luopua uskosta lopputulokseen. Siinä suhteessa konehanke on ylivertainen ja muistuttaa nykyaikaisia pyramidikoplauksia. Hintalappu on tällä hetkellä kova. Mahtavatko tulevaisuuden ostajat, jotka eivät ole olleet mukana hankkeessa, ihan tosissaankin saada kovasti alennusta? Kirjoittelun perusteella kone saadaan varmasti puoli-ilmaiseksi, mutta olisiko mukana ehkä hieman kuvitteellisiakin elementtejä?
Mitä vaihtoehtoja meillä on vai onko niitä?
Gripen NG/NG+? Onko Gripen aikuisten oikeesti niin huono kuin täällä väitetään? Miksi mm. Tsekkipilotit, jotka oikeasti lentävät nykymallilla, tykkäävät kovasti koneesta vaikka täällä sitä haukutaan ja mollataan estoitta? He harjoittelevat usein mm. saksalaisten Eurofightereiden kera eikä hymy ole vieläkään hyytynyt... NG (E/F) on suurelta osin uutta ja ennennäkemätöntä, mutta onko tulos huonompi kuin tähänastinen? Kommenteista voisi näin päätellä. Mitenkäs svedut ovat oikeasti suoriutuneet harjoituksissa meikäläisten ja turskien kanssa?
Faktaa on se, että Gripen on yhteensopiva jokseenkin kaiken relevantin länsimaisen aseistuksen kanssa jo nyt. BVR-kyky kasvaa merkittävästi Meteorin myötä (Gripen on ensimmäinen kone joka kykenee käyttämään sitä), toimiva kypärätähtäin löytyy, luotettavuuden suhteen nykymallit pesevät myös meidän yskähtelevät Hornettimme jotka ovat muuten kai ihan soivia pelejä (periaatteessa sama moottori mutta sveduilla 1x pimpattu RM12 meidän kahta normimottia kohden - noloa) ja verkottumisominaisuuksiltaan se on omaa luokkaansa. RCS ja visuaalinen jälki on pieni vaikka häivekoneesta ei ole kyse. Konetehot voivat lisääntyä myös NG:ssä pimppauksella. Gripen on 100% NATOyhteensopiva - myös huonompien datalinkkien osalta. Ilmatankkausmahdollisuus on ja yhteensopivuus hyvä. Kalleus? Jotenkin noista "hintaselvityksistä" tulee mieleen erään pohjoisen valtion viimeaikaisten hallitusten asiantuntevat talousselvitykset. Kallis se on mutta halpaa hävittäjäkonetta ei olekaan. Kokonaiskustannukset saattavat olla varsin kilpailukykyisiä.
Eurofighter ja Rafale ovat varmaankin kovia, mutta hintalappu voi olla myös sitä. Maailmalla on myös muita hävittäjäprojekteja mutta ovatko ne realistisia vaihtoehtoja? Itänaapurissa on kyllä ja tulee lisää amisuunia mutta halutaanko niitä ja ovatko ne meille oikea ratkaisu?