Tota, mun on ihan pakko kysyä tätä, tää on vähän nolo kysymys ilmailuun liittyen mutta asia on vaivannut siitä asti kun katsoin taistelulentäjät tv ohjelmaa...
Onko oikeasti niin että heittoistuimen käyttäminen lyhentää ihmisen selkärankaa? (ikäänkuin puristaa sitä kasaan?). Joku helwetin insinööriupseeri PELOTTELI siinä taistelulentäjät tv ohjelmassa.
Auts, tulee jotain murtumia selkänikamiin kuulemma.
Miksei niitä suunnitella paremmin niitä heittoistuimia? Eihän niiden periaatteessa tarvitsisi joka tilanteessa toimia "yhtä voimakkaasti"?
Kuvittele että tulee moottoripalo hävittäjässä, okei huono homma. Lennät kuitenkin cruise-nopeudella vaakasuoraan hyvällä korkeudella
Kuvittele toinen tilanne, akrobaattinen temppu menee pieleen ilmanäytöksessä matalalla korkeudella, kone sakkaa. Okei todella huono homma... Nyt tarvitaan maksimi kiihtyvyyttä
Toisessa maailmansodassa ei tuo lentokoneesta poistuminen ollut mitään aivan yksinkertaista vaikka nopeudet olisivatkin olleet matalampia kuin suihkareilla.Aina ei saatu kuomua auki helpolla ja ajoissa.
Joskus ukko törmäsi omaan koneeseensa hypätessään ulos ilmavirtaan. Hans Joachim Marseille kuoli koska näin kävi.
Tämmöinen integroitiin muistaakseni kokeiluluonteisestiUSAF:in F-15 hävittäjään jo 1980-luvulla, mutta siitä luovuttiin, koska lentäjät kokivat, että se loukkaa heidän ammattiylpeyttänsä, jos tietokoneen annetaan suorittaa itse pudotus...
Hahhah hyvä pointti...
Toisaalta... jos tutkaohjus tuhoaa vihollisen niin efekti on täysin sama. Jos tuhoat tutkaohjuksella 5 kpl vihollisia niin olet ässä! Samaan tapaan ilmassa leijuva helikopteri ilmeisesti lasketaan ilma-tapoksi ässä-lukua varten. Minimiksi riittää että tapettava vihollinen on ilmassa, joko juuri ja juuri lentävänä laskeutuessa, tai sitten vastaavasti juuri ja juuri nousemassa. Muistaakseni joku irakilainen helikopteri tapettiin GPS pommilla kun se leijaili paikallaan. Siitä sai ilma-tapon.
Normaalisti F-15 sulla on HUD jossa on se tähtäinrinkula ennakolla ampumista varten. Sun pitää lentää siis suurinpiirtein samassa linjassa kuin vihollinen jos haluat käyttää tutkaohjattua tähtäintä. Eihän se ennakkon ottaminen toimi jos vihu ei edes lennä HUDin rajojen sisällä, joten se tähtäin ei voi näyttää oikeaa ennakko-arvoa ammuntaa varten?
Muutoinhan voi ihan normaalisti ottaa "näppituntumalla" ennakkoa ja käyttää ainoastaan tähtäinristikkoa (gun-cross, true departure line of bullet) hyväkseen. Tähtäinristikolla jokatapauksessa ensiksi tähdätään, ja sitten tutka alkaa laskea arvoja. Näin opetti eräs F-16 lentäjä (Pete Bonanni)
F-16 tapauksessa on EEGS tähtäin joka perustuu jotenkin sen luotisuihkun arvioimiseen ja inertiaohjaukseen (ei ole tutkatähtäin varsinaisesti). Tähtäin arvioi vihollisen liikehtimispotentiaalia, ollessaan maalina hyvikselle elikkä F-16 lentäjälle.
Ongelma taitaa molemmissa tähtäintyypeissä olla juurikin 90deg ennakon arviointi. (niinkutsuttu "snapshot" koiratappelussa). 90 astetta ja siitä hieman alaspäin esim 60 astetta
Näitähän voi tulla erilaisissa manöövereissä vastaan, tällaisia ampumatilaisuuksia korkeilla kulmilla.
Voisi kuvitella että kypärätähtäimeen voisi väsätä jotain hoitamaan tuota ongelmaa.
Tietenkin jos edestä tulee kovaa vihollinen kulmassa 145 astetta, niin silloin vihollisen nopeus kasvaa, ja ennakko pienenee entisestään,
koska lähestymisnopeus kasvaa järkyttävästi. Luotien lentoaikan pienenee olennaisesti, joten tähtäys pitää olla erilainen kun siihen verrattuna jos hyökkää takaapäin.