Ilmavoimien tulevaisuus

Muuten olen Einomiehen kanssa pitkälti samoilla linjoilla, mutta tähän haluan kommentoida:

- Meteor ei ole ihmease eikä meille sitä hankita koska AIM-120C/D + tulevat jenkkiohjukset on ihan yhtä päteviä ja meillä on solmittu valtiosopimus USA:n kanssa aseiden toimittamisesta siviili-ja kriisiaikana. Ei yksi ohjus ole toista merkittävästi ihmeellisempi vaan paljon olennaisempaa on asejärjestelmä ja sodassa käytettävä taktiikka. USA:lla on eniten kykyä ja voluumia toimittaa meille aseita myös mahd. selkkauksen aikana, euroopan aseteollisuus on melko puuhastelua.

Mikä valtiosopimus meillä on Yhdysvaltain kanssa? Haluaisin kuulla, koska Googlella ei tärpännyt kuin verotusta ja rikollisia koskevia asiakirjoja.
 
SJ: Riippuu täysin tilanteesta ja etäisyydestä. F-35 ei pakonopeudellaan taida jättää juuri ketään pölypilven keskelle, joten kiire tulee kääntää kelkka. Mieti, mitä tapahtuu jos takaa-ajajina ovat SU-35:t tai PAK FA:t joilla kulku on koko lailla liukasta.

Joilla on heikompi ECM kuin Grippenissä ja mahtavatko myöskään kantaa aseistusta, jolla ampua sen toisen parin AMRAAM:eja alas. Ja silloinkin takaa-ajoa harkitsevan pitää muistaa, että takaa-ajo suuntautuu pois omalta kentältä ja siihen suuntaan josta F-35 tuli ja josta voi tulla lisääkin koneita! Niin, ja vaikka ryssällä sattuisikin olemaan heidän paras AA ohjuskalusto allaan, niin useimmat heidän ohjuksensa häviää Meteorille (ja aika harva pärjäsi uusille Amraam:eille), jota käytit tuossa aikaisemmin esimerkkinä.
 
Sellainen seikka kannattaa muistaa että F35 on maailman kallein sotatekninen projekti. Se on monikansallinen eli sen kehittämiseen ja rahoittamiseen on osallistunut useita maita. Nämä samaiset maat ovat tätä myöeten ilmoittanut hankkivansa koneita. Tämä ei ole yllätys koska jos ei rahoittajat osallistu niin tuskin moni muukaan niitä ostaisivat. Koska kyseessä on monikansallinen projekti ja siihen on upettu miljardi tolkulla rahaa se on myös aika iso poliittinen projeti niin osallistuja maiden sisäisesti kuin kansainvälisesti ulkoisestikin. Vaikka kone olisi täysi susi sitä ei tule yksikään osallistuja maa myöntämään sen verran projektiin on veronmaksajien rahoja laitettu. Vähän kuin euroopan pankit, liian suuria kaatumaan.

Tästä päästään siihe että usalla kuin monella muullakin kehittäjä maalla F35 ei suinkaan ole ainoa hävittäjä vaan monessa maassa rinnalla on jokin muu kone.
 
- F 35 ei ole mikään maataistelukone tai rynnäkkökone kuten usein kuulee virheellisesti väitettävän vaan samantyyppinen kevyt rynnäkkö/taistelukone kuin F/A-18 C/D ja E/F. Kone on uuden sukupolven versio hävittäjä-pommittajasta. Ostimme aikanaan samantyyppisen hävittäjän jonka täysi potentiaali otetaan vasta nyt käyttöön eikä Hornetin ole tarvinnut todistella monitoimikykyään kenellekkään koska tulokset puhuvat Persianlahden ja Irakin sotien perusteella puolestaan.
- PV:n komentaja Jarmo "Charles" Lindberg sanoi tänä vuonna haastattelussa (PV:n omat sivut) että uusien hävittäjien tärkein asia on taistelujärjestelmä. Se on f-35:ssa parasta A-ryhmää ja minulle kertoo paljon enemmän luottamuksesta konetta kohtaan jos Englanti, Alankomaat, Norja, Tanska ja Israel ovat hankkeessa mukana ja ostamassa konetta kuin unkarilaisten ja Tsekkilentäjien kehut Gripenistä. Kenellä on eniten kompetenssia? Niiden maiden lentäjillä jotka ovat olleet oikeassa sodassa ja kulkevat kehityksen kärjessä kokemuksiensa ansiosta vai niiden maiden jotka hoitavat pakollisia tunnistuslentoja kourallisella koneita ja tuskin osallistuvat edes kriha-operaatioihin saati kansainvälisiin harjoituksiin?
- F-35 pärjää lähitaistelussa kehittyneen kypärätähtäinjärjestelmänsä ja EO/DAS :n ansiosta paremmin kuin Gripen jonka ainoa keino on liikehtimiskyky. Mitä hyötyä on taitolentokyvystä jos koneessa on sellaiset sensorit jotka näkevät ja valvovat koneen ympäristöä jatkuvasti. Kumpi on tehokkaampaa: käännellä konetta taivaalla ja niskaansa yrittämällä saada vastustaja kypärätähtäimen näyttöön vai ampua vihollista vaikka suoraan taakse tai alapuolelle, sokeaan kulmaan ilman tarvetta taitolentää konetta?
- Meteor ei ole ihmease eikä meille sitä hankita koska AIM-120C/D + tulevat jenkkiohjukset on ihan yhtä päteviä ja meillä on solmittu valtiosopimus USA:n kanssa aseiden toimittamisesta siviili-ja kriisiaikana. Ei yksi ohjus ole toista merkittävästi ihmeellisempi vaan paljon olennaisempaa on asejärjestelmä ja sodassa käytettävä taktiikka. USA:lla on eniten kykyä ja voluumia toimittaa meille aseita myös mahd. selkkauksen aikana, euroopan aseteollisuus on melko puuhastelua.
- Gripen on hyvä nyt ja 2020-luvulla mutta perusgripeniä venyttämällä NG ei ole tehokas ja selviytymiskykyinen ratkaisu 2030-luvulla jonne pitää katsoa. Sen kyky pärjätä vahvan ilmatorjunnan vaikutusalueella (S-400/500) on heikko. Pärjäämme ihan hyvin päivitetyllä F-18C/D:llä vielä 2020-luvun alussa. Jos joku ei näe yhdenmukaisuutta Gripen C ja Gripen NG:n välillä niin menköön optikolle. Kone on ihan samanlainen evoluutiomalli kuin F-18E/F joka sekin on valmistajan mukaan "periaatteessa uusi kone". Sitä se onkin mutta vain venytetyssä ja parannetussa muodossa! Gripen NG:n edelleen käyttämä heittoistuin ja muut sisäiset järjestelmät kertovat ihan suoraan että koneen on oltava samalta piirrustuspöydältä jotta ko. systeemit sopivat sen sisään, ulkomuotoja suuremmin muuttelematta.
- Gripen NG:n häiveominaisuudet voivat olla parempia kuten F-18C-F-18E varianttien välillä on mutta vain rajoitetuissa paikoissa. Tämä siksi koska häive on jenkkien (Lockheed Martin) mukaan rakennettava alusta saakka suunnitellen kun konetta aletaan suunnittelemaan, todellista häivekonetta ei saada pimppaamalla siihen värkkejä ja uusia muotoja. Gripenin LPI-tekniikat eivät vaan riitä enää tulevaisuudessa itänaapurin hävittäjiä ja ilmatorjuntaa vastaan mutta brasiliassa ja afrikan Kriha-operaatiossa ne kyllä kelpaavat.
- ruotsalaisten kyky jatkuvasti päivittää hävittäjäänsä kustannustehokkaasti epäilyttää koska heidän teollisuutensa kamppailee jatkuvasti selviytymisestä ja SAABin talous ja elinkeino on kiinni pienistäkin tilauksista. Lupaukset on lupauksia enkä minä niitä purematta niele kunnes sopimukset ja lupaukset on paperilla. En edes ruotsalaisilta!

Minua ei hetkauta pätkääkään jos ruotsalaiset pahastuvat mikäli emme ostaisi heidän konettaan. Menikö ruotsin ja norjan välit kun Norja ei miellyttänyt naapuriaan vaan on hankkimassa F-35:n? Ruotsi tarvitsee meitä puolustukseensa vähintään yhtäpaljon kuin me sitä joten tst-koneilla ei ole siinä mitään merkitystä kun kaikki länsikoneet on tehty nykyään NATO-yhteensopiviksi.

- Lähtökohtaisesti rynnäkköominaisuudet ovat painotettuja vaikka kone on monitoimikone, Jack of all trades. Se ei vain loista etenkään a/a - osastolla. Onko Hornet oikea vertailukohta? Jenkit itse vertaavat foorumeillaan F-105 Thunderchiefiin. Hmm. Siipikuormassa on jotain samankaltaista?
- Taistelujärjestelmä on hyvä, mutta ei täydellinen. Toimiiko se vielä vai onko sekin " manana?"
- UK osti koneet tukialuksilleen Harrierien korvaajaksi kun muutakaan ei ole olemassa hyppyritukialuksille. Meillä ei ole tukialuksia. Alankomaat, Norja ja Tanska ovat jo korviaan myöten kytky- ja riippuvuussuhteessa joten niillä tuskin oli vaihtoehtoja.
- Suurin osa noista "sotakokemuspiloteista" on lentänyt krihaoperaatioissa tai tiputellut pommeja kolmannen maailman maissa eikä yhdelläkään ole ollut F-35 alla joten... Samalla logiikalla, jolla mollataan Gripeneitä käyttävien pienten ilmavoimien pilotit, ovat meidänkin lentäjämme tietämättömiä tumpeloita mitä kuitenkin rohkenen epäillä.
- Kypärätähtäin voi toimia kuvaamallasi tavalla tulevaisuudessa, mutta onko se silloin ainoa laatuaan? Muut lentävät jo nyt kypärätähtäimillä ja uusia tulee tuutista. Kypärätähtäimien käytössä jenkit ovat olleet jälkijunassa joten hyvä että asiaan on jo alusta saakka kiinnitetty huomiota. Gripen on muutakin kuin ketterä ja modulaarisuus mahdollistaa kehittämisen matkan varrella.
- Meteor lentää jo nyt ja tänään se on parhaiden joukossa. Tulevaisuudessa on myös muita vastaavia ja 2030 voi olla jo kokonaan uusi sukupolvi ohjuksia käytössä. Päivityksiä ainakin tulee joten suorituskyky paranee. Amerikkaan tai muuhun maahan tukeutuminen on poliittinen ratkaisu ja siihen otan kantaa vain vaaliuurnilla. Täällä koetan puhua enimmäkseen tekniikasta painottuen siihen mitä on nyt saatavilla tai tulossa. SciFi- osioihin lupaan laittaa selkeän tunnisteen ettei mene todellisuuden kanssa sekaisin.
- Gripen on vain yksi ehdokas ja NG on rakenteellinen uusversio: vanhat rungot eivät enää ilmeisesti sovellu päivitettäviksi. RCS on pienehkö, koska konekin on pieni. (SCIFI: Flygsystem 2030 tms. voisi olla ratkaisu, mutta ah, tänään se on vain haave, ei edes häive)
- Ilmatorjunta kehittyy ja me toimimme vahvalla alueella (naapurin vahvalla siis) omassa ilmatilassamme kun Murmanskiinkin tulee S400-järjestelmä. Mikä tulee sen jälkeen? S?00? Mitä meillä on vastineeksi? Oli miten oli niin helisee.
- F-18 E oli floppi. Upscaling ei ollutkaan oikeasti toimiva ratkaisu. Meidän Hornetit ovat oikeastaan paljon toimivampia ratkaisuja vaikka ovat vanhempi konstruktio. C on lajissaan parasta A-ryhmää!
- F-35 on taloudellisesti historian suurin ja onnistunein sitouttava pyramidihuijaus. Aplodit.
- Tykkään kertoa ruotsalaisvitsejä. Ajan silti Volvo/Geelyllä. ("Vuonna seittäkytäkaks ostin Volovon eikä oo tarvinnut selittää...") Ruotsin teollisuus on paremmassa jamassa kuin meidän mutta kaikkien Euroopan maiden kanssa samassa helistimessä. Ei Amerikassakaan oikeasti mene hyvin.
- Norja on NATOmaa ja siellä muutettiin kilpailutuksen parametrejä kesken kaiken niin, että Gripen saatiin näyttämään huonommalta vaihtoehdolta eikä uutta tarjousta jossa asiat olisi korjattu otettu vastaan vaikka tarjottiin. Teatteria, mutta sinisilmäiset svedut menivät vedätyksen mukaan (eivät enää Tanskan kanssa). Herranen aika, kyse on miljardeista ja kovasta kauppapoliittisesta painostuksesta jota USA harjoittaa. Jos Norja olisi livennyt rivistä, korttitalo olisi kaatunut. Mitään muuta vaihtoehtoa ei pakkoraossa ollut, jenkit ovat korviaan myöten pyramidin sisällä jonka L&M on taitavasti rakentanut.
- Eletään omilla ehdoilla eikä nuolla toisten varpaita. Ollaan silti kunnioittavia ja huomaavaisia, siinä se. Minusta on yksi lysti mistä koneet tulevat kunhan
1. Meillä on varaa ostaa ja käyttää niitä
2. Niitä on riittävästi
3. Ne toimivat ja ovat luotettavia
4. Niillä pärjää tulevaisuuden taisteluympäristössä.


On luojan lykky että päätöstä ei tarvitse tehdä vielä tänään. Häiveominaisuuksia omaava kone olisi ihanteellinen tulevaisuutta ajatellen (ja leegio UCAVeita kaveriksi) mutta onko F-35 ainoa oikea totuus johon kannattaa hirttäytyä? Esitetty malli nykykaluston käyttöiän jatkamisesta jotta voitaisiin siirtyä selkeästi seuraavan sukupolven koneisiin (5+/6) jos niitä on tullakseen - olisiko siinä kenties meidän polkumme?
 
Eikös nuo koneet lämpiä ylipäätään sen verran että näkyvät lämppärissä jo aika matkan päästä? Eli kitka tms. lämmittää...

Yksi huomion arvoisa juttu on se että meillä koneet ovat käytännössä aina omalla alueella ja maa sensoreiltakin tulee tietoa. Häivekoneet mm. Näkyvät maasensoreillakin suht hyvin. Tässä tulee sitten datalinkit ja tietovuot mukaan kuvioon että saavat ilmatilanne kuvaa muualtakin kuin omilta koneilta. Tuolloin se hyökkäävä kone voi "näkyä" jo 500km päästä.


ei toimi hyvin jos pilviä tai sumua tai sadetta.

-toimii kirkkaalla säällä ja korkealla korkeudella

-Korkealla korkeudella on vähemmän ilmakehää (ilman tiheys) joten tuota infrapunasäteilyä ei imeydy niin paljon ilmakehään, seuraa pidempi havaitsemismatka mikä on hyvä juttu IRST:n käyttäjän kannalta.

-myös kylmä ilmamassa, siitä seuraa parempi kontrasti suihkumoottoriin verraten.
 
Sellainen seikka kannattaa muistaa että F35 on maailman kallein sotatekninen projekti. Se on monikansallinen eli sen kehittämiseen ja rahoittamiseen on osallistunut useita maita. Nämä samaiset maat ovat tätä myöeten ilmoittanut hankkivansa koneita. Tämä ei ole yllätys koska jos ei rahoittajat osallistu niin tuskin moni muukaan niitä ostaisivat. Koska kyseessä on monikansallinen projekti ja siihen on upettu miljardi tolkulla rahaa se on myös aika iso poliittinen projeti niin osallistuja maiden sisäisesti kuin kansainvälisesti ulkoisestikin. Vaikka kone olisi täysi susi sitä ei tule yksikään osallistuja maa myöntämään sen verran projektiin on veronmaksajien rahoja laitettu. Vähän kuin euroopan pankit, liian suuria kaatumaan.

F-35 koneita ovat hankkineet myös Japani, Etelä-Korea ja Australia. Isoja ja kehittyneitä maita huipputeknologiankin saralla. Japani ja Etelä-Korea ovat hankkimassa koneensa muuten hyvin kiireisellä aikataululla, varmaan juurikin Kiinan uhan takia.
 
Mitä mieltä tästä artikkelista? New york times kuitenkin suht luotettava uutis sivusto

Ei ole ainoa kirjoitus, jossa kritisoidaan hanketta tai oikeastaan tapaa, jolla sitä ollaan toteutettu. Argumentit ovat samoja ja kuulostavat jotenkin tutuilta myös jossain täällä...
 
Sellainen seikka kannattaa muistaa että F35 on maailman kallein sotatekninen projekti. Se on monikansallinen eli sen kehittämiseen ja rahoittamiseen on osallistunut useita maita. Nämä samaiset maat ovat tätä myöeten ilmoittanut hankkivansa koneita. Tämä ei ole yllätys koska jos ei rahoittajat osallistu niin tuskin moni muukaan niitä ostaisivat. Koska kyseessä on monikansallinen projekti ja siihen on upettu miljardi tolkulla rahaa se on myös aika iso poliittinen projeti niin osallistuja maiden sisäisesti kuin kansainvälisesti ulkoisestikin. Vaikka kone olisi täysi susi sitä ei tule yksikään osallistuja maa myöntämään sen verran projektiin on veronmaksajien rahoja laitettu. Vähän kuin euroopan pankit, liian suuria kaatumaan.

Tästä päästään siihe että usalla kuin monella muullakin kehittäjä maalla F35 ei suinkaan ole ainoa hävittäjä vaan monessa maassa rinnalla on jokin muu kone.

Naulan kantaan!
 
F-35 koneita ovat hankkineet myös Japani, Etelä-Korea ja Australia. Isoja ja kehittyneitä maita huipputeknologiankin saralla. Japani ja Etelä-Korea ovat hankkimassa koneensa muuten hyvin kiireisellä aikataululla, varmaan juurikin Kiinan uhan takia.
Samalla japani kehittää myös omaa konetta... eteläkoreasta en ole varma enkä jaksa etsiä...

Edit... taitaa eteläkorea olla vahvasti usan sateenvarjon alla...
 
Viimeksi muokattu:
On luojan lykky että päätöstä ei tarvitse tehdä vielä tänään. Häiveominaisuuksia omaava kone olisi ihanteellinen tulevaisuutta ajatellen (ja leegio UCAVeita kaveriksi) mutta onko F-35 ainoa oikea totuus johon kannattaa hirttäytyä? Esitetty malli nykykaluston käyttöiän jatkamisesta jotta voitaisiin siirtyä selkeästi seuraavan sukupolven koneisiin (5+/6) jos niitä on tullakseen - olisiko siinä kenties meidän polkumme?

Eli pitäisi siis hankkia mikä muu kone tahansa paitsi amerikkalainen ja F-35? Hirttäytyminen jonhonkin pikkumaan puolivillaiseen superkalliiseen ja epävarmaan projektiin olisi siis ihan jees verrattuna siihen että hankkisimme tuhansia kappaleita rakennettavan jo olemassa olevan koneen jota kehitetään valtavilla resursseilla alan huippumaiden toimesta? Makes sense...
 
On luojan lykky että päätöstä ei tarvitse tehdä vielä tänään. Häiveominaisuuksia omaava kone olisi ihanteellinen tulevaisuutta ajatellen (ja leegio UCAVeita kaveriksi) mutta onko F-35 ainoa oikea totuus johon kannattaa hirttäytyä? Esitetty malli nykykaluston käyttöiän jatkamisesta jotta voitaisiin siirtyä selkeästi seuraavan sukupolven koneisiin (5+/6) jos niitä on tullakseen - olisiko siinä kenties meidän polkumme?

Käyttöiän jatkaminen on nähdäkseni aika kyseenalainen ratkaisu. Kts. 10 sivua taaksepäin lainaukseni StmSvejk:ltä.
 
Yleensä siipikuormituslukuihin on laskettu mukaan rungon nostovoima, erityisillä kertoimilla. F-22 ja F-35 ovat runkomuodoltaan melko konservatiivisia, niissä ei ole esimerkiksi eturunkoa levitetty juuri ollenkaan. Ilmeisesti toimintasädevaatimukset jossain määrin rajoittavat aerodynaamisia ratkaisuja - koneen vastus matkalennossa on pitänyt saada mahdollisimman alhaiseksi mutta sinne on samalla pitänyt saada mahtumaan mahdollisimman paljon polttoainetta. Todennäköisesti tästä syystä amerikkalaiset eivät myöskään suosi canardeja, sillä canard+deltasiipi -yhdistelmän vastus on suurempi kuin perinteisen pyrstöratkaisun.

Deltasiipisille koneille on tyypillistä suuri hetkellinen kaartokyky, mutta siiven vastuksen vuoksi kone menettää liike-energiaa nopeasti. Jatkuvaa kaartoa deltasiipiset koneet eivät pysty vetämään yhtä hyvin kuin suora- tai nuolisiipiset. Perinteisesti amerikkalaisessa hävittäjäsuunnittelussa on painotettu pitkää toimintasädettä ja hyvää jatkuvan kaarron suorituskykyä, eurooppalaisessa taas on painotettu ylisoonisia ominaisuuksia, kiihtyvyyttä ja hetkellistä kaartokykyä. 'Teen series' -tyyppiset isoilla siiven johtoreunan jatkeilla varustetut 'lituskarungot' tyyliin F-16, Hornet, MiG-29 jne edustavat kompromissia näiden ominaisuuksien välillä.

Olisi muuten mielenkiintoista, jos jossain vaiheessa saisi lukea vähän tarkempaakin analyysiä siitä, että mistä kaikista eri syistä johtuen amerikkalaiset ja eurooppalaiset ovat lähteneet osin hyvin erilaisille teille hävittäjälentokoneiden suunnittelussa.

Uskon, että molemmilla on ollut omista lähtökohdistaan ihan perustellut syyt erilaisille suunnitteluratkaisuille...
 

Tuo nyt on rehellisesti sanottuna aivan täyttä paskaa.

Kyselepä ihan oikeilta piloteilta että kuinka paljon oikeasti noilla koneilla lennetään lähelläkään teoreettisia huippunopeuksia (korkealla, kone sileänä ilman aseita, puhtaana, uutena ja pienellä polttoainekuormalla). Noin ei vaan tapahdu, lähellä huippunopeutta lentäminen vaatii lisäksi sen että lennetään täydellä jälkipoltolla joka vie polttoainetta älyttömästi, eikä koneella ole lentoaikaa paljon.

Kukaan oikeasti asioista mitään tietävä ei ole kiinnostunut noiden koneiden huippunopeuksista ja niiden vertailuista! Ne ajat ovat menneet ohi jo vuosikymmeniä sitten. Voi luoja mitä keskustelua täällä taas onkaan...

Jep, se Mach 4 nopeutta lentävä ilmataisteluohjus on kuitenkin nopeampi kuin yksikään hävittäjälentokone...
 
Eli pitäisi siis hankkia mikä muu kone tahansa paitsi amerikkalainen ja F-35? Hirttäytyminen jonhonkin pikkumaan puolivillaiseen superkalliiseen ja epävarmaan projektiin olisi siis ihan jees verrattuna siihen että hankkisimme tuhansia kappaleita rakennettavan jo olemassa olevan koneen jota kehitetään valtavilla resursseilla alan huippumaiden toimesta? Makes sense...

Isotkin maat kehittelevät koneita... Amerikoissa (aika iso maa) on muitakin lentokonevalmistajia kuin L&M ja varteenotettavia sellaisia. Jos kone on oikeasti hyvä ja meille sopiva niin mitä tekemistä sillä on minkään maan kanssa? Kyllä jenkit pystyvät tekemään hyviä koneita jos haluavat. Kaikki siellä tehdyt eivät tosin ole sellaisia olleet ja tätä he alkavat epäillä itsekin. Olen vain sitä mieltä, että sikaa ei kannata ostaa säkissä ja sutta ei ollenkaan. Meillä pienenä ja köyhtyvänä maana ei ole yksinkertaisesti varaa siihen. Peliliikkuja ei onneksi tarvitse tehdä vielä.

Muutan välittömästi kantaani F-35:n suhteen JOS se oikeasti osoittautuu ilmojen tiikeriksi. Pyydän tarvittaessa vielä kaikilta nöyrästi ja vilpittömästi anteeksi pahoja puheitani. Nyt, tänään, kaikki mitä koneesta luvataan on vain markkinapuhetta ilman katetta.
 
Totta. Kamelin selkä katkeaa varmasti joskus. Leasingkoneita siirtymäajalle?

Millä liisattavalla koneella on riittävä suorituskyky? Kenellä on ylimääräisiä?

Ruotsalaiset ovat liisanneet Gripeneitä, mutta ne ovat olleet ylijäämää ja C/D-malleja. E-mallia tuskin ostetaan yhtään ylimääräistä. Suomen tarvitessa jotakin Hornetin tilalle vuodesta 2025 eteenpäin ei C/D-mallit ole enää ihanteellinen ratkaisu.

Eurofighter Typhoonien kanssa on tuskailtu joissakin maissa, ja niitä on kaupattu eteenpäin, mutta valitettavasti ylijäämä koostuu lähinnä "tranche 1" koneista. Niiden ongelmana taas on eroavaisuudet uudempiin koneisiin ja vaatimattomampi suorituskyky, minkä vuoksi niillä ei ole enää hirveän paljon elinikää jäljellä, ja ne lienevät kuolleita 2030-luvulle tultaessa.
 
Jokatapauksessa tässä keskustelussa keskitytään taas lillukanvarsiin eikä nähdä sitä kokonaiskuvaa eikä sitä miten häivekoneet ovat varsinainen game changer verrattuna ei-häivekoneisiin.

F-35:n tapaisella häivekoneella varustetun lento-osaston etu tavanomaisella kalustolla varustettuun viholliseen nähden on se, että vihollinen ei näe sitä, mutta sillä taas on erinomainen verkotettu tilannekuva vihollisen toiminnasta. Vihollisella voi olla karkea tieto siitä että ehkä meillä on häivekoneita ilmassa, muttei tarpeeksi tarkkaa tietoa niiden paikantamiseen.

Näin ollen häivekoneella varustetun osaston on mahdollista pysytellä vihollisen sensoreiden ulottumattomissa ja suorittaa torjunta kaukaa ja rauhassa tuhoten viholliset mahdollisimman pienillä tappioilla ja riskeillä käyttäen sopivasti myös elektronista häirintää mm. tutkalla vihollisen vaarattomaksi tekemiseen.

Gripenillä tai muilla ei-häivekoneilla ei tuonkaltainen toiminta ole yksinkertaisesti mahdollista!

Nimenomaan, tässä kannattaa huomioida se, että kehityneellä sensorifuusiolla ja verkottumiskyvyllä varustettujen 5. sukupolven edut vain kasvavat ilmassa samanaikaisesti olevan konemäärän lisääntyessä.

Ideanahan, tässä koko JSF-konseptissa on pitkälti juuri se, että kehittyneiden sensorien, datalinkkien ja häiveominaisuuksien ansiosta mikä tahansa samalla alueella lentävistä F-35:sta voi ampua mitä tahansa kantamalla olevaa maalia, jos sillä vain on aseistusta jäljellä. Tällöin riittää esimerkiksi, että vain yksi koneista mittaa tutkallaan ja muut toimivat ampujina, tai että yksi F-35 ohjaa sensoreillaan toisen F-35:sen ampuman ohjuksen maaaliin...
 
Back
Top