Ilmavoimien tulevaisuus

Voiko Jäämeri sanoa Hornetista muuta kuin hyvää? Omaan kalustoon ja toimintaan on pakko olla luottoa, muuten ei homma pelitä. Enkä arvostaisi Eurofighter Typhoonia kovin alas, on siinä monia parannuksia Hornetiin nähden.

Eikös Sveitsin evaluaatiot osoita, että ei Jäämeri aivan metsässä voi olla arvioinensa? F-18C on kurantti peli aivan elinkaarensa loppuun asti.

http://rafalenews.blogspot.fi/2011/11/switzerland-armasuisewiss-ranked-rafale.html
 
No ei kai Jäämeri voi metsässä olla hänhän on ilmavoimien komentaja ja prikaatinkenraali.
 
@elso Katso Rukkaskikan viesti tältä sivulta (en saa suoraa linkkiä kännykällä):

http://maanpuolustus.net/threads/f-35-jsf-fighter.1114/page-56

En minä sano, että Hornet olisi jotenkin huono, tehoton ja vanhentunut. Mutta toisaalta en kyllä usko, että tuotantolinjalta rullaava EF Typhoon olisi huonompi. Jäämeri taas ei ollut valmis vaihtamaan mihinkään toiseen palveluskäytössä Euroopassa olevaan koneeseen...
 
@elso Katso Rukkaskikan viesti tältä sivulta (en saa suoraa linkkiä kännykällä):

http://maanpuolustus.net/threads/f-35-jsf-fighter.1114/page-56

En minä sano, että Hornet olisi jotenkin huono, tehoton ja vanhentunut. Mutta toisaalta en kyllä usko, että tuotantolinjalta rullaava EF Typhoon olisi huonompi. Jäämeri taas ei ollut valmis vaihtamaan mihinkään toiseen palveluskäytössä Euroopassa olevaan koneeseen...

Kannattaa katsoa video, tai lukea, mitä kirjoitin, "operatiivinen suorituskyky kokonaisuudessaan huomioonottaen".

C-Hornetti on ilmataistelussa käsittääkseni parempi kuin Superi. Erityisesti Suomen oloihin. Superista tuli enemmänkin raskas rynnäkköpommittaja.

Rafalella ja Typhoonilla on monia etuja Suomen Hornettiin nähden, mutta Rafalella ei muistaakseni esim. kypärätähtäintä ja esim. kykyä kaksisuuntaiseen datalinkkiin, lisäksi aseistus ei yhtä hyvä kuin Hornetilla, Typhoon taas kehitettiin ilmataistelukoneeksi, ja A2G-kyky on tullut/tulossa hiljakseen. Lisäksi koneessa on ollut ongelmia.

http://www.avionews.com/index.php?corpo=see_news_home.php&news_id=1162955&pagina_chiamante=index.php

The defect adds to the German military’s equipment woes. According to these complaints, glitches, spare-part shortages and obsolescence are threatening the operational effectiveness of missions abroad. Such incidents are happening right when the German government seeks to expand its engagement in Africa and the Kurdish part of Iraq. The minister of Defence said that Germany would not be able to fulfil its commitment to supply 60 operational Eurofighters from its fleet of 109 to North Atlantic Treaty Organization partners in the case of an emergency.
 
Kannattaa katsoa video, tai lukea, mitä kirjoitin, "operatiivinen suorituskyky kokonaisuudessaan huomioonottaen".

Olen melko varma, ettei ilmavoimat ole tehnyt kattavaa analyysiä vaihdosta esimerkiksi EF Typhooniin. Jos vaihto, käytännössä ostos, taas toteutettaisiin, olisi tuskin mahdotonta saada lisää rahaa toimintamenoihin, jotta esimerkiksi lentotunnit pysyisivät ennallaan.

C-Hornetti on ilmataistelussa käsittääkseni parempi kuin Superi. Erityisesti Suomen oloihin. Superista tuli enemmänkin raskas rynnäkköpommittaja.

Mihinköhän tämä pohjautuu? Minä en keksi Super Hornetille muuta huonoa kuin kenties huonomman kaartotaistelukyvyn. Muuten taas (uudemmissa) Super Horneteissa on parempi tutka, suurempi asekuorma ja parempi ohjaamo (ainakin näyttöjen suhteen). Paljonko sitten antaa arvoa millekin on jokaisen henkilökohtainen valinta, mutta onhan tutka hyvin merkittävä tekijä. Samaten muutama Amraam lisää on ihan kiva ominaisuus. Kattanevat yhdessä JHMCS:n ja AIM-9X:n kanssa kaartotaistelukyvyn pienet puutteet.

Rafalella ja Typhoonilla on monia etuja Suomen Hornettiin nähden, mutta Rafalella ei muistaakseni esim. kypärätähtäintä ja esim. kykyä kaksisuuntaiseen datalinkkiin, lisäksi aseistus ei yhtä hyvä kuin Hornetilla, Typhoon taas kehitettiin ilmataistelukoneeksi, ja A2G-kyky on tullut/tulossa hiljakseen. Lisäksi koneessa on ollut ongelmia.

Typhoonin ilmasta-maahan kyky on aivan riittävä, koska mehän käytämme lähinnä risteilyohjuksia. KEPD 350 taas on Wikin mukaan tulossa ensi vuonna Typhooniin.
 
Super Hornetin ilmataisteluominaisuuksia on arvosteltu aika rankasti. Ns. upscaling toi mukanaan useita aerodynaamisia ongelmia joiden ratkaiseminen heikensi taas koneen suoritusarvoja merkittävästi. C-mallit ovat siinä suhteessa mitä ilmeisimmin merkittävästi parempia.
 
Fancy kypärä ja enemmän ohjuksia ei auta jos ollaan kaartotaistelussa altavastaajana.

Eiköhän kaartotaistelu tykein ole menneen maailman fantasiaa. Paras lähi-ilmataisteluohjus ja ensimmäinen lukitus voittanee. Kypärätähtäin ja sensorifuusio on tärkeämpää kuin kineettinen suorituskyky.
 
Eiköhän kaartotaistelu tykein ole menneen maailman fantasiaa. Paras lähi-ilmataisteluohjus ja ensimmäinen lukitus voittanee. Kypärätähtäin ja sensorifuusio on tärkeämpää kuin kineettinen suorituskyky.

Näin varmaan kivikauteen pommitettu arabivaltio vs suurvalta mutta totuus on toinen jos me soditaan joskus.
 
Eiköhän kaartotaistelu tykein ole menneen maailman fantasiaa. Paras lähi-ilmataisteluohjus ja ensimmäinen lukitus voittanee. Kypärätähtäin ja sensorifuusio on tärkeämpää kuin kineettinen suorituskyky.

Suomen Hornetissa on jo kypärätähtäin ja Aim-9x. Kypärätähtäin pitäisi olla kaikissa tulevaisuuden koneissa (Raptorissa ja Rafalessa tosin puuttuu), joten siltä osin pelikenttä tasoittuu. Silloin liikehtimiskyky kaikissa eri muodoissaan on tärkeää.
 
Eikö Next Generation Air Dominance / F/A-XX ole juurikin meidän aikatalussa?


acd2cdbe6942fcaceb535c9b4ce7068a.jpg


e385adf769a3739c1276449d1dc01f51.jpg


 
Jotenkin on sellainen kutina että jos B2:sta ja F22:sta ei myyty ulkomaille, ettäkö tuota myytäisiin.... Toki mainitut molemmat koneet ovat niin kalliita että eipä varmaan muilla olisi varaa ostaa ja käyttää kuin usalla.
 
Jotenkin on sellainen kutina että jos B2:sta ja F22:sta ei myyty ulkomaille, ettäkö tuota myytäisiin.... Toki mainitut molemmat koneet ovat niin kalliita että eipä varmaan muilla olisi varaa ostaa ja käyttää kuin usalla.

Israel oli kyllä hyvinkin halukas F-22 hävittäjien ostoon, ja muistelen japanilaistenkin koneesta haaveilleen. Ei se niin kallis ole, kun verrataan suorituskykyyn.
 
Fancy kypärä ja enemmän ohjuksia ei auta jos ollaan kaartotaistelussa altavastaajana.

Juke-herra tekee ilmeisesti selvää koko läntisen sotilaspiirin lentokalustosta ampumalla konetykillä tähdättyjä kertalaukauksia? Moderneilla IP-hakuisilla ohjuksilla voi edes teoreettisesti yrittää tehdä tulosta alivoimaisena, tykillä ei.
 
Juke-herra tekee ilmeisesti selvää koko läntisen sotilaspiirin lentokalustosta ampumalla konetykillä tähdättyjä kertalaukauksia? Moderneilla IP-hakuisilla ohjuksilla voi edes teoreettisesti yrittää tehdä tulosta alivoimaisena, tykillä ei.

Katso kun niillä vihollisillakin on IP-ohjuksia..lopulta tykit ratkaisee kun ilmatila on täynnä koneita.
 
Suomen Hornetissa on jo kypärätähtäin ja Aim-9x. Kypärätähtäin pitäisi olla kaikissa tulevaisuuden koneissa (Raptorissa ja Rafalessa tosin puuttuu), joten siltä osin pelikenttä tasoittuu. Silloin liikehtimiskyky kaikissa eri muodoissaan on tärkeää.

En usko. Ohjusten kehityksen jatkuessa liikehtimiskyky hitaissa nopeuksissa ja kiihtyvyyksien sietäminen ei ole senkään arvoista kuin nykyään. Kun AIM-9X:n osumaprosentti on yli 50 kymmenen kilometrin päästä laukaistuna, koneet tuskin pääsevät edes sellaisille etäisyyksille, että mainitsemillani ominaisuuksilla olisi arvoa.

Siinäkin tapauksessa, että ohjusten kehitys ei mene niin putkeen ja tykkitaisteluihin päädytään vielä seuraavalla vuosisadallakin, on ongelmana rajallinen kehityspotentiaali. Ihminen ei yksinkertaisesti kestä kovin montaa G:tä lisää.

Toki nopeus tulee olemaan tärkeä ominaisuus ohjusaikakaudellakin, kun yritetään lentää vihollisen ohjuksia pakoon kolminkertaisella äänennopeudella. Mutta muu liikehtiminen, se menettänee merkitystään.
 
Katso kun niillä vihollisillakin on IP-ohjuksia..lopulta tykit ratkaisee kun ilmatila on täynnä koneita.

No miten sä sitten uskot pääseväsi ampumaan niitä tähdättyjä kertalaukauksia konetykillä, kun koneesi perässä kerran on 10 * R-73?
 
En usko. Ohjusten kehityksen jatkuessa liikehtimiskyky hitaissa nopeuksissa ja kiihtyvyyksien sietäminen ei ole senkään arvoista kuin nykyään. Kun AIM-9X:n osumaprosentti on yli 50 kymmenen kilometrin päästä laukaistuna, koneet tuskin pääsevät edes sellaisille etäisyyksille, että mainitsemillani ominaisuuksilla olisi arvoa.

Siinäkin tapauksessa, että ohjusten kehitys ei mene niin putkeen ja tykkitaisteluihin päädytään vielä seuraavalla vuosisadallakin, on ongelmana rajallinen kehityspotentiaali. Ihminen ei yksinkertaisesti kestä kovin montaa G:tä lisää.

Toki nopeus tulee olemaan tärkeä ominaisuus ohjusaikakaudellakin, kun yritetään lentää vihollisen ohjuksia pakoon kolminkertaisella äänennopeudella. Mutta muu liikehtiminen, se menettänee merkitystään.

Sori, mutta olen täysin eri mieltä kaikesta kirjoittamastasi :)
  1. Et ilmeisesti ymmärtänyt sitä ajatusta, että jos molemmilla osapuolilla on kypärätähtäimet ja ohjukset, niin pelikenttä on siltä osin tasainen. Silloin todennäköisesti liikehtimiskykyisempi kone on vahvoilla, eiks je?
  2. Jenkit luottivat jo kerran siihen, ettei tykkejä tarvita. Se vaihe kuitenkin ohitettiin nopeasti.
  3. Linkitin muistaakseni tähän ketjuun sen BVR-studyn. Siinä oli kaksi opetusta: a) suurin osa pudotuksista tapahtui VWR-ympäristössä, ja BVR-ohjusten osumaprosentti oli muistaakseni noin 20%.
  4. Yksikään kone ei lennä kolminkertaisella äänennopeudella. Itse asiassa koneiden huippunopeudet ovat tippuneet huimasti. Esim. Hornetti on suorastaan hidas verrattuna Migiin ja Drakeniin ja taas F-35 on hitaampi kuin Hornet. Tärkeämpiä ovat muut ominaisuudet.
  5. Lisäksi, yksikään kone ei yritä varsinaisesti lentää karkuun ohjusta (SR-71 oli ehkä poikkeus, mutta lisäksi se lensi niin korkealla, että oli lähes immuuni).
 
Back
Top