elso kirjoitti:
UCAV-konsepti ei ole Hornetin korvaajaa päätettäessä vielä sillä tasolla, että sillä voitaisiin korvata Suomen hävittäjätorjunta kokonaisuudessaan.
Samaa mieltä. UCAVeja esitetään innokkaasti hävittäjätorjunnan rungoksi Suomessa jo 2020-luvulla, mutta eihän sellaisia miehittämättömiä koneita ole tulossa, jotka siihen pystyisivät tuolla aikataululla. Tai vaikka olisikin, ne ovat silloin vielä suurvaltojen käytössä olevaa tekniikkaa, jota ei välttämättä vielä muille myydä. Eipä teknisestä etumatkasta kannata luopua ennenkuin se tekniikka on arkipäiväistynyt.
Tavallinen tiedustelulennokki voidaan pukata lentoon suht nopealla aikataululla, mutta itsenäiseen ilmataisteluun kykenevä UCAV ei synny sen nopeammin kuin uuden sukupolven miehitetty hävittäjä. Sellaiselle normikehitysaika on 10-15 vuotta.
3) Suurempi määrä halpoja hävittäjiä: JAS 39 E/F+
Gripen E/F:lle on mainittu hinnaksi luokkaa 70-80 miljoonaa USD/kpl (esim. Norja, Brasilia), eli ei se nyt ihan "halpishävittäjä" ole sekään. Halvempi toki kuin F-35.
Omasta mielestäni joku luokkaa 100 miljoonaa USD/kpl on perushinta täysin ajanmukaiselle hävittäjälle. Eli ei pitäisi aiheuttaa pöyristymistä. Sen se maksaa. Inflaatio ja talouskasvu huomioiden se ei ole edes paha... :a-cool:
"Halpishävittäjä" vähän tingityillä ominaisuuksilla on sitten luokkaa -20%. Halvemmalla saa sitten jo selvästi vanhentunutta tekniikkaa. Siihen on toki tyytyminen, jos ei muuhun raha riitä.
Näyttäisi olevan syntymässä markkinarako tietyntyyppiselle koneelle. Pitäisi olla kone, joka on halvempi kuin F-35, kooltaan korkeintaan samaa luokkaa ja ominaisuuksiltaan enemmän hävittäjätoimintaan optimoitu. Sellainen kiinnostaisi monia pienehköjä maita, jotka etsivät seuraajaa f-16:lle, F-18:lle, Mirage 2000:lle tai vastaaville keskikokoisille koneilleen lähivuosikymmeninä. Nyt ei oikein ole muuta tarjolla kuin F-35. Tai olisi Typhoon, Rafale ja Gripen, mutta kun se stealthikin pitäisi olla ja kun hinnoissakaan ei kauheaa eroa ole...
Itse uskon, että joku valmistaja koettaa omalla riskillään hyödyntää tilannetta. Esim. F5 oli aikanaan tällainen "ohi virallisten kanavien" syntynyt kone. Erityisen kiinnostavaa on, mitä Boeing nyt tekee, kun F-22:n valmistus loppuu. Sillä olisi resurssit vastata kysyntään. Valitettavasti se ei ehkä ehdi Suomen aikatauluun mukaan. Mutta mikäli alkaa näyttää, että sieltä jotain tulee, Suomi voisi koettaa lykätä valintaansa esim. 5 vuodella.