Heikkilä kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Heikkilä kirjoitti:
Ainakin Su-25:n ohjaamon panssarointi on titaania.
Onko se A-10 laajemmin panssaroitu, miten se oli? Ja oliko se niin, että SU-25:ssa on vain sellainen "amme" kuskin alla, joka on panssaroitu?
Molemmissa rynnäkkökoneissa ohjaamon panssarointiin on käytetty titaania, ja se 'kylpyamme' on periaatteessa samanlainen kuin jo toisen maailmansodan aikaan Šturmovikissa, se siis suojaa edestä, sivuilta ja alta. Su-25:ssa sen ammeen takaosa ja pilotin istuimen selkänoja ovat teräslevyä titaanin sijasta ja A-10:ssä on lisäsuojana laminoitua nailonia sirpalesuojaksi panssarilevyjen sisäpuolella, lisäksi molemmissa tuulilasi kestää ainakin etusektorista käsiaseiden luodit ja vastaavat sirpaleet. Su-25:ssä pilotti istuu sen verran alhaalla siellä ammeessa että metallilevyjen antama suojaus on kohtuullisen kattava, mutta näkyvyys vastaavasti huonompi (siellä on periskooppiprisma ihan muidenkin neukkupanssarien tapaan taakse tähystämiseksi). A-10:ssä on korkeampi 'kupu' oletettavasti hyvän ergonomian ja näkökentän saamiseksi mutta siinä pilotti taitaa olla vähän enemmän näkösällä, mutta aika jyhkeää titaania senkin etuosasta löytyy (n. puolitoista tuumaa). Aika samantapainen ohjaamoratkaisu pääpiirteissään kuitenkin.
Kertooko nailonin laminointi titaanin sirpaloitumisongelmasta? Miksi terästä köytetään paikoitellen panssarointina? Eikö titaani kestä useampaa osumaa samalle suunnalle?
Tuhottu SU-25:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/Destroyed_Iraqi_Su-25.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/Iraqi_Su-25_-_Gulf_War_1991.jpg
Isommat kuvat linkkeinä. Etuosan panssariamme jäänyt melkolailla ehjäksi? Välillä on ollut puhetta moottorien välissä olevasta panssarista, mutta näissä kuvissa sellaista ei näy. Mahtaako sellaista olla alkuunkaan?