D
Deleted member 1262
Guest
Itse jaksaisin vielä uskoa, että stealth on seuraavan sukupolven koneiden "must have". Kuitenkin aika iso game changeri stealth-koneisiin vaihtaminen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eikös se ole kahden kuskin kone? Tuskinpa meille...
Käytäisiinkö tässä peistä taittaessa vielä kertaalleen tuo hiljainen kotka läpi? Olisiko siitä tai vastaavasta meille seuraavaksi raudaksi? Ei ole häive, mutta ilmeisesti parannuksia entiseen versioon on tehty.
Itse jaksaisin vielä uskoa, että stealth on seuraavan sukupolven koneiden "must have". Kuitenkin aika iso game changeri stealth-koneisiin vaihtaminen.
Ei tietääkseni mikään. Oli ehdolla Etelä-Korealle.Mikä valtio käyttää F-15 Silent Eaglea?
On häivekone pelkästään edestä. F-35 ja varsinaiset häivekoneet joka puolelta.Käytäisiinkö tässä peistä taittaessa vielä kertaalleen tuo hiljainen kotka läpi? Olisiko siitä tai vastaavasta meille seuraavaksi raudaksi? Ei ole häive, mutta ilmeisesti parannuksia entiseen versioon on tehty.
Eikö kaksipaikkaista Hornetia voi lentää ilman kahden hengen miehistöä? "Flight Engineer" alkaa olemaan menneen maailman nimike, IMHO. Kone on kaksipaikkainen, jotta sinne mahtuu tarvittaessa WSO kyytiin. Kahden hengen miehistö tuskin on pakollinen.
Ja lisähuomautuksena, mikä vitun "kuski"? Olkoon ohjaaja, lentäjä tai pilotti, mutta ei upseerismiehiä bussikuskeihin voi rinnastaa!
Eikö kaksipaikkaista Hornetia voi lentää ilman kahden hengen miehistöä? "Flight Engineer" alkaa olemaan menneen maailman nimike, IMHO. Kone on kaksipaikkainen, jotta sinne mahtuu tarvittaessa WSO kyytiin. Kahden hengen miehistö tuskin on pakollinen.
Ja lisähuomautuksena, mikä vitun "kuski"? Olkoon ohjaaja, lentäjä tai pilotti, mutta ei upseerismiehiä bussikuskeihin voi rinnastaa!
Kuski-sanaa käyttävät he itse. Lontoonmurteen pilottislangilla driver. Esim. "MiG-driver".
EDIT Kyllä tätä keskustelua lukiessa tulee mieleen, että onpa perhanan hankala ajankohta meillä vaihtaa hävittäjää. Muutama vuosi aiemmin tai myöhemmin ei valinta olisi ollut yhtään näin vaikea, luulen ma.
Toivoa voi aina. Ainakin jälkimmäinen toive voi olla vaikea toteuttaa.Toivonmukaan tarve määrittelee hankintamäärärahat suuremmiksi (hävittäjähankinta) mitä nyt julkisuudessa olleet 6-7mrd. Toivon myös että niitä ei niistetä pikkuhiljaa muusta pv:n rahoituksesta pois...
Vastaus on siis F-22 Raptor.Uudelle koneelle on yksi ainoa todellinen vaatimus: sillä pitää pärjätä Venäjän parhaita koneita vastaan. Lentotunnin hinnat ja kaikki muu on paskaa. Niitä voidaan sorvata sit miten halutaan et saadaan se kone jolla parhaiten pärjää.
Heh. Gripeniin verrattuna F-35:een ei saa asekuormaa? F-35A pystyy kantamaan vaikka 6 * 2000lbs JDAM + 2 * AMRAAM + 2 * AIM-9X kerralla. Pystyykö Gripen moiseen?
Riippumatta mistään muista asioista, kahden hengen hävittäjäpommittajan hankkiminen Suomen torjuntahävittäjäksi ei olisi kovin järkevää. Siitä olet varmaan samaa mieltä?
The F-15E, while designed for ground attack, retains the air-to-air lethality of the F-15, and can defend itself against enemy aircraft.
Since the Strike Eagle retains the counter-air capabilities from its Eagle lineage, it is regularly trained for counter-air missions, and fully capable for Offensive-Counter-Air.
However, unlike the Strike Eagle, the Silent Eagle is optimized for air-to-air missions, as it does not have all-aspect stealth features to conduct offensive strike missions into areas protected by ground-based anti-aircraft systems.[29]
Ilmavoimien slangissa käytetään mm. juurikin termiä kuski.
EI. En ole samaa mieltä. Hornet-vertauksen tarkoitus oli kertoa se, ettei optio kahden hengen miehistöön huononna konetta millään merkityksellä tavalla tai tee sitä sopimattomaksi tiettyä tehtävää varten.
Se, että kone on suunniteltu siihen, tähän tai tuohon, ei myöskään tee siitä kelvotonta Suomen seuraavaksi torjuntahävittäjäksi. Mietitään nyt vaikkapa Hornetia: montako lentotukialusta Suomella on?
Silent Eaglen juuret ovat pohjimmiltaan sitä paitsi juuri ilmaherruushävittäjässä. Se ei ole mikään Su-24, vaan Silent Eagle omaa mukavat ilmasta-ilmaan kyvyt. Vaikea nähdä, etteikö Silent Eagle voisi olla kelvollinen torjuntahävittäjä. JSF lienee kokonaisuudessa parempi, mutta sinun mielestäsi sitä ei ainakaan varmaan saisi valita, koska toinen sana on Strike, eikö totta?
EI. En ole samaa mieltä. Hornet-vertauksen tarkoitus oli kertoa se, ettei optio kahden hengen miehistöön huononna konetta millään merkityksellä tavalla tai tee sitä sopimattomaksi tiettyä tehtävää varten.
Se, että kone on suunniteltu siihen, tähän tai tuohon, ei myöskään tee siitä kelvotonta Suomen seuraavaksi torjuntahävittäjäksi. Mietitään nyt vaikkapa Hornetia: montako lentotukialusta Suomella on?
Silent Eaglen juuret ovat pohjimmiltaan sitä paitsi juuri ilmaherruushävittäjässä. Se ei ole mikään Su-24, vaan Silent Eagle omaa mukavat ilmasta-ilmaan kyvyt. Vaikea nähdä, etteikö Silent Eagle voisi olla kelvollinen torjuntahävittäjä. JSF lienee kokonaisuudessa parempi, mutta sinun mielestäsi sitä ei ainakaan varmaan saisi valita, koska toinen sana on Strike, eikö totta?
Niin, slangissa, ei julkisessa viestinnässä. Voitte harjoitella slangianne rauhassa kertausharjoituksissa keskenänne. Tätä viestiketjua lukevat muutkin kuin ilmavoimissa palvelleet.
Niin, slangissa, ei julkisessa viestinnässä. Voitte harjoitella slangianne rauhassa kertausharjoituksissa keskenänne. Tätä viestiketjua lukevat muutkin kuin ilmavoimissa palvelleet.
Strike Eagle on kuitenkin sen lähemmän kaksi tonnia painavampi kuin ilmaherruusversio, ei ne rynnäkköominaisuudet siis ihan ilmaiseksi tulleet. Tuollainen lisäpaino on jo jonkinmoinen myllynkivi kun lasketaan koneen kiihtyvyyttä, nousukykyä, liikehtimiskykyä ja kenttävaatimuksia.
Kaksipaikkaisuus sinänsä ei ehkä olisi ongelma. MiG-29K-tyyppinen ratkaisu varmaan onnistuisi, missä takaohjaamo vain poistettaisiin polttoainetankin tieltä ja kuomu pysyisi samana. Kyllä Boeing sellaisen väsäisi jos pyydettäisiin. Eri asia on sitten se että muuten F-15 olisi Suomelle tosiaan sopimaton ratkaisu. Ilmaherruusversio on jo väistyvä tyyppi eikä Strike Eagle-jatkokehitelmätkään enää oikein tunnu käyvän kaupaksi. Olisimme luultavasti vanhahtavan koneen viimeinen vientiasiakas - ei hyvä tilanne. Liekö koko konetta enää edes tuotannossa kymmenen vuoden päästä.
In terms of performance, the F-15E will differ little from its air superiority cousins. Thrust to weight on dry thrust will be in the 0.8 class, subject to fuel state, on reheat this will climb into the 1.2 class. Combat wing loading with air-to-air weapon load will approach 75 lb/sq ft. Though the aircraft is heavier than the baseline F-15C/D, it will be stressed for full 9G loaded which should maintain a decent turn capability. Even when loaded up with 8000 lb of ordnance, the F-15E program demonstrator aircraft apparently lost little energy in repeated 5G turns at 500 kts, with no significant reduction in roll rate due to ordnance load.
--
It is unfortunate that Australia cannot afford to support fighters in the class of the F-15E, but on the brighter side McDonnell Douglas will be pouring a lot of their acquired experience into an enhanced two-seat A-18 Hornet fighter bomber which may eventually supplant the US Navy's A-6 bombers. Possessing the sensory capability of the F-15E and airframe commonality with the RAAF's F/A-18A aircraft, this aircraft could well become a viable growth option to the RAAF's strike capability. Only time will tell.
http://www.ausairpower.net/TE-F-15E-Strike-Eagle.html
Strike Eagle sai uuden moottorin, jossa on lisää työntöä. Elinkaariongelmia voi tulla, tosin sekin riippuu siitä, miten haluamme ymmärtää asian. Korea ainakin suunnittelee käyttävänsä omaa F-15 varianttiaan vuoteen 2060 asti. Bonuksena Carlo Kopp antaa melko lailla hyvät arviot Strike Eaglelle ja vielä haikailee koneen perään:
Itse näkisin Strike Eaglen suurimpana ongelmana sen kehityskustannukset. Voi olla, että liioittelin, kun vertasin niitä F-16 E/F:n kolmeen miljardiin, mutta joka tapauksessa ei huvittaisi käyttää vähiä miljardeja koneen kehitystyöhön, kun tarjolla on kuitenkin Eurofighter, F-35 ja Gripen E. Vaikea uskoa, että Suomen varoilla F-15 saataisiin pumpattua tehokkaammaksi kuin jokin noista on jo valmiiksi.