Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei se stealtti siitä kokonaan silti mene, sitten kone vastaa näiltä ominaisuuksiltaan Rafalea, Eurofighteriä jne. pienennetyn havaittavuuden konetta.
Stealth ei ole kuitenkaan joko/tai -ominaisuus koska tutkahavainnointi on todennäköisyyksillä pelailua. Jos oletamme että yhden hävittäjän havaittavuus on 95% ja toisen 80%, niin voidaan sanoa ettei kumpikaan ole missään mielessä stealth-kone ja strategisesti tai operatiivisesti erolla ei ole juuri merkitystä, koska hyökkäysosastot havaittaisiin lähes varmasti molemmissa tapauksissa.
Taktisesti eroa voi kuitenkin olla sillä ero on riittävän suuri että yksittäinen kone voi jäädä havaitsematta tietyssä tilanteessa, tai taktinen havaintoetäisyys laskee, tai omasuojan tehokkuus paranee. Jos erolla saadaan esimerkiksi taistelutappioita pudotettua noin 5% niin pitkässä juoksussa se on jo aika iso ero - vaikka tietysti pitää sitten balanssiin laskea myös mahdollinen korkeampi hankinta- ja käyttökustannus. Muistelkaapa tänne joku aika sitten linkitettyä hävittäjälentäjän haastattelua, jossa hän mainitsi miten F-5 oli vaikeampi nähdä sekä tutkassa että paljaalla silmällä pienen kokonsa vuoksi, ja tätä pystyi käyttämään taktisesti hyväksi (vaikka F-5 ei ole stealth-kone millään muotoa).
Mitä tulee tuohon Sweetmanin artikkeliin niin on totta että sensorifuusio on vähentämässä häiveteknologian etuja: aikaisemmin saattoi olla niin että stealth-kone saatettiin havaita kaukaa valvontatutkalla, mutta torjunnalle paikkatieto jouduttiin antamaan puheradiolla ja sitten kun torjuja pääsi paikalle, ei se pystynyt oman tutkansa avulla paikantamaan konetta - ohjuksen laukaisusta puhumattakaan. Nykyään järjestelmät ovat kehittyneet niin että maalitieto voi tulla ulkoiselta sensorilta (valvontatutka, toinen hävittäjä, passiivinen radiopaikannus jne) hävittäjälentäjän näyttöön aivan kuin se olisi hänen oman tutkansa etsimä ja parhaimmillaan tähän osoitukseen voidaan ampua ohjuskin. Kaikkia taktisia etuja ei tällä tavoin kuitenkaan voida poistaa vielä pitkään aikaan.
@fulcrum @Mustaruuti F-35 omaa pienemmän RCS-luvun tilanteessa jossa kilpailijoilta (paitsi F-22) riisutaan ulkoiset ripustimet. Miten tilanne voisi merkittävästi muuttua ulkoisella asekuormalla. Vai muodostuuko kaikkien koneiden tutkaheräte suurimmalta osin juuri asekuormasta? 50/60 vai jopa 80%? Ulkoisella asekuormalla F-35 on edelleen parempi ja jos F-35 ripustimet on jollain tavalla häiveoptimoidut niin ero ei todellakaan muutu ainakaan negatiiviseen suuntaan. Ulkoisella asekuormalla F-35 havaitaan toki aikaisemmin kuin ilman, mutta edelleen lyhyemmältä etäisyydeltä kuin kilpailijat. Sen lisäksi sensorit, asejärjestelmät ja lento-ominaisuudet ovat vähintäänkin vertailukelpoiset muiden kanssa (osittain paremmatkin) joten kyllä sillä F-35 on etu puolellaan lähes kaikissa tilanteissa.
Pommitustehtävät näkisin merkittävämpänä tilanteena josta maksimaalisesta häivekyvystä on hyötyä ja nämä varmasti voidaan suorittaa sisäisellä asekuormalla. Eli päästään aseiden laukaisuetäisyydelle suojassa ja mahdollisesti poiskin. Tässä vastapuoleen pystyy vaikuttamaan vähemmän.
@fulcrum @Mustaruuti F-35 omaa pienemmän RCS-luvun tilanteessa jossa kilpailijoilta (paitsi F-22) riisutaan ulkoiset ripustimet. Miten tilanne voisi merkittävästi muuttua ulkoisella asekuormalla. Vai muodostuuko kaikkien koneiden tutkaheräte suurimmalta osin juuri asekuormasta? 50/60 vai jopa 80%? Ulkoisella asekuormalla F-35 on edelleen parempi ja jos F-35 ripustimet on jollain tavalla häiveoptimoidut niin ero ei todellakaan muutu ainakaan negatiiviseen suuntaan. Ulkoisella asekuormalla F-35 havaitaan toki aikaisemmin kuin ilman, mutta edelleen lyhyemmältä etäisyydeltä kuin kilpailijat. Sen lisäksi sensorit, asejärjestelmät ja lento-ominaisuudet ovat vähintäänkin vertailukelpoiset muiden kanssa (osittain paremmatkin) joten kyllä sillä F-35 on etu puolellaan lähes kaikissa tilanteissa.
Paitsi jos kyydissä on risteily ohjuksia... Tosin jassm omaa itsessään häivekykyjä eli ei varmaan lisää sitä koneen herätettä niin paljon kuin esimerkiksi ulkoisissa ripustimissa olevat jdamit
Esim. yksi arvaus eri koneiden RCS:
http://www.globalsecurity.org/military/world/stealth-aircraft-rcs.htm
F-35:den tapauksessa ulkoinen asekuorma olisi valtaosa heijasteesta, noiden muiden osalta voisi heittää täysin mutulla, että ulkoinen asekuorma vähintään tuplaa koneen heijasteen.
Huom. Minulla ei ole kyllä tästä asiasta mitään faktaa. Jos jolla kulla on esim. jokin tutkimus tmv. osoittaa, niin saa linkittää!
Heitämpä tähän sellaisen kyssärin että miltä etäisyydeltä bvr taistelua voidaan nyky ohjuksin käydä? Eli mille etäisyyksille ne ovat tänäpäivänä tehokkaita? Jos ajatellaan amraamia niin sille ilmoitetaan arvoja +100km jos tuo on etäisyys niin kyllähän se stealth kone silloin jo näkyy tutkassa kuin tutkassa... Joissain tiedoissa mainitaan että stealth on stealth niin kauan kuin sitä ei osata etsiä mutta kun tiedetään mistä etsiä niin löytyy helpommin...
Heitämpä tähän sellaisen kyssärin että miltä etäisyydeltä bvr taistelua voidaan nyky ohjuksin käydä? Eli mille etäisyyksille ne ovat tänäpäivänä tehokkaita? Jos ajatellaan amraamia niin sille ilmoitetaan arvoja +100km jos tuo on etäisyys niin kyllähän se stealth kone silloin jo näkyy tutkassa kuin tutkassa... Joissain tiedoissa mainitaan että stealth on stealth niin kauan kuin sitä ei osata etsiä mutta kun tiedetään mistä etsiä niin löytyy helpommin...
Varmasti ulkoinen asekuorma on iso tekijä mutta ilman sitä F-35 omaa paljon paremmat häiveominaisuudet niin miten tilanne voisi muuttua sen kannalta huonommaksi kuin kilpailijoilla jos se ulkoisen asekuorman aiheittama RCS-luvun kasvu on sama ripustimien/aseiden osalta. Suhteessa ero varmaan pienenee mutta F-35 omaa silti sen edun.
Totta kai. Sitä vain meinasin, että F-35:den mahdollisesti suhteessa suurin etu on tuo Stealth. Kun se ero sitten pienenee/tasoittuu, niin vaakakupissa muiden tekijöiden painoarvo sitten nousee. Näissä muissa tekijöissä F-35 ei välttämättä enää olekaan yhtä hyvä. Näitä tekijöitä ovat esim. suorituskyky ilmataistelussa, kustannukset ja huoltotarve, joiden osalta sanoisin että kaikki muut koneet ovat parempia.
Kustannustekijät (lähinnä käyttökulut) ovat merkittävin negatiivinen tekijä. Kerroppa ihmeessä että miten F-35 häviää ilmataistelukyvyssä muille niin merkittävästi että omaamalla pienemmän havaittavuuden se edelleen häviäisi kilpailijoilleen.
Koneessa on pienempi havaittavuus, paremmat sensorit, parempi sensorifuusio, samat aseet ja hyvät lento-ominaisuudet. Ei kovin huonoa lopputulosta voi F-35 käyttäjälle tulla. Epävarmuustekijät liittyvät muualle kuin varsinaiseen taistelutoimintaan.
Mutta. Asiat ei tällä foorumilla ratkea. Seurataan rauhassa, ihmetellään kehitystä ja antaa ilmavoimien jannujen tehdä päätös.
Mikäli vain saisivat taas testailla ja päättä itse sen parhaimman, eikä niin että politiikka tai hinta määrää valittavan konetyypin.
Minulla ei ole mitään tarvetta intellä asiasta. Vaakakupissa tuppaa vain aina olemaan puolensa ja puolensa. Jos koneen kustannukset ja huoltotarve ovat suuremmat, eikä se ole vastaavasti parempi, niin sitten nämä negatiiviset tekijät painavat tietysti vaakaa alaspäin.
F-35:dellä voi olla "hyvät lento-ominaisuudet", mutta se ei ihan vielä riitä. Aseet on samat, about samat sensorit ja sensorifuusio on muissakin. DAS on suurin ero, mutta saa nähdä, saadaanko sitä toimimaan. Jos saadaan, niin se on mahdollista asentaa vaikka jälkikäteen muihinkin koneisiin.
F-35:den kykyjä ilmataistelussa ei käsittääkseni ole laajalti ylistetty. Ohessa yksi mielipide asiasta.
http://www.businessinsider.com/the-f-35-will-never-beat-the-eurofighter-2013-2?IR=T
Mutta. Asiat ei tällä foorumilla ratkea. Seurataan rauhassa, ihmetellään kehitystä ja antaa ilmavoimien jannujen tehdä päätös.