Aivan, jos kone on huollossa, se ei lennä, samaten turn-around nopeus on merkittävä seikka.Siten tärkeimpiä juttuja loogisesti tulevassa koneessa täytyy olla se, että koneella voi lentää mahdollisimman monta torjuntatehtävää
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Aivan, jos kone on huollossa, se ei lennä, samaten turn-around nopeus on merkittävä seikka.Siten tärkeimpiä juttuja loogisesti tulevassa koneessa täytyy olla se, että koneella voi lentää mahdollisimman monta torjuntatehtävää
Mainiosta listastasi jäi puuttumaan IRST. Ilmeisesti esim. Typhoonin ja Gripen NG:n tulevan IRST-järjestelmän "angular definition" eli siis havainnon astekulman erottelukyky on jopa parempi kuin tutkalla. Tätä voidaan käyttää hyödyksi siten, että oman koneen liikkeistä ja toisalta oman ja kaveri-koneen havaintojen triangulaatiosta saadaan myös etäisyystieto niin hyvin selville, että sitä voidaan käyttää BVR ohjuslaukaisuun.
Euroopassa (eikä myöskään Venäjällä) ei ole tehty vielä yhtään AESA-hävittäjätutkaa palveluskäyttöön asti. Raytheonin AN/APG-63V2 AESA-tutka tuli palveluskäyttöön USA:n ilmavoimien F-15C koneissa vuonna 2000. F-35:n APG-81 on Northrop-Grummanin kehittämä ja se on selvästi vuonna 2005 lopulta palveluskäyttöön tulleen F-22:n APG-77 tutkan kehitelmä. Ja itseasiassa APG-81:n kehityksen aikana syntynyttä tekniikkaa on päivitetty myös takaisin käytössä oleviin APG-77 tutkiin.
Eli Yhdysvalloissa on selvästi hirvittävän paljon osaamista AESA-tutkista, eikä pelkästään siihen AESA-antenniin liittyen vaan myös moodeihin ja kaikkeen siihen signaalinkäsittelyyn mitä siellä tutkassa tapahtuu. Ne tiedot mitä mm. Rafalen AESA-tutkasta on kuulunut antaa olettaa että se on vielä raakile monien ominaisuuksiensa suhteen. Lisäksi F-35:n APG-81 tutkan repertuaariin on lisätty myös elektronisen sodankäynnin moodeja mitä ei mielestäni ainakaan vielä ole Euro-tutkiin edes suunniteltu.
Se että Yhdysvalloissa otettiin AESA-hävittäjätutkat ensimmäisenä palveluskäyttöön ei tarkoita sitä että heillä välttämättä olisi merkittävä etu tutkateknologian sovelluksissa.
Yhtä hyvinhän oltaisiin voitu todistella 10 vuotta aiemmin että amerikkalaisilla ei ole yhtään PESA-hävittäjätutkaa palveluskäytössä vaikka sellaisia on jo Venäjällä palveluskäytössä ja Ranskalla, Kiinalla jne. tulossa Amerikkalaiset skippasivat PESA-vaiheen kokonaan hävittäjäkoneissa: muissa sovelluksissa he kyllä olivat jo pitkään käyttäneet niitä. Samalla tavalla Euroopassakin on jo pitkään ollut käytössä AESA-tutkia, meilläkin on ilmavalvonnassa niitä. Se että eurooppalaisissa hävittäjissä ei ennen viime vuosia ollut AESA-tutkia johtuu pikemminkin elinkaariajattelusta kuin siitä että teknologia olisi euroille liian ufoa. Koska sekä Rafaleen että Typhooniin oli jo valittu tutkat ja tuotanto aloitettu, ei niitä aleta lennosta vaihtamaan uusiin vaikka teknologia olisikin periaatteessa valmiina.
IR-järjestelmät pystyvät antamaan parempaa paikkatietoa korkeus/sivusuunnassa kuin tutkat, koska aallonpituudet ovat lyhyempiä ja päivitystaajuus lienee myös IRSTissä parempi kun lähtevää pulssia ei ole (F-35:n DAS-sensorithan ovat kiinteitä 'kalansilmä' -kameroita joten niiden kohdalla ei edes mielekkäästi voi puhua päivitystaajuudesta rajoittavana tekijänä). IR-sensorit ovat nekin osa sitä palettia millä voidaan häiveominaisuuksia kontrata, mutta niiden rajoitusten vuoksi ne eivät ole mitään käänteentekeviä ihmesilmiä. Sääolosuhteet rajoittavat ja kantamat jäävät parhaillakin systeemeillä hyvin kauas siitä mitä tutkat näkevät. Rafalestahan IRST poistettiin koska siitä ei katsottu olevan riittävästi hyötyä ja se oli sentään kohtuullisen moderni lajissaan.
Esimerkiksi UAE:lla on käytössään F-16 Block 60 koneita joissa käytettään Northrop Grummanin APG-80 AESA tutkaa jonka ekat kappaleet toimitettiin vuonna 2003. UAE on myös harkinnut viime vuosien aikana Rafalen hankkimista mutta testeissä Rafalen AESA tutkan (joka on vasta testikäytössä) suorituskyky jäi huomattavasti heikommaksi kuin tuon vuosikymmen aikaisemmin toimitetun amerikkalaistutkan. Puhumattakaan muista tutkan ominaisuuksista kuten kyvystä suorittaa samaan aikaan erilaisia A2A ja A2G tehtäviä. Joten Rafale-kaupat jäivät ainakin siltä osin tekemättä.
Mitä hintaluokkaa noi F-35 ovat suunnilleen, jos niitä hankittaisiin tänne vaikka sama satsi kuin Hornetteja aikoinaan? Montako Gripeniä sillä rahalla saa? Kuinka paljon lentäjille saadaan lentotunteja F-35 vs. Gripen kun rahaa on rajoitettu määrä?
http://www.stratpost.com/gripen-operational-cost-lowest-of-all-western-fighters-janes
"The cost of operation of the F-35 appears to be in a whole other league. Jane’s cites Royal Australian Air Force (RAAF) estimates for the conventional F-35 A, assuming operational service over 30 years with 200 hours per year for each aircraft, to amount to USD 21000 per hour of flight. The paper also sources US Navy projections of the cost of operation of the F-35 B & C variants until the year 2029, which come to USD 31000 per flight hour."
Jos Gripenillä paukuttaa 4-5 kertaa enemmän lentotuntia samaan rahaan kuin F-35:lla niin onhan sillä aika suuri merkitys lentäjien ja koko muun porukan osaamiseen tosi paikassa? Koneiden hinnassakin on varmaan eroa kuin yöllä ja päivällä, Gripeneitä voidaan ostaa suoraan tuplamäärä ja silti kokonaissumma on halvempi?
Noh, kyllä se vaan käytännössä sitä tarkoittanee.
Esimerkiksi UAE:lla on käytössään F-16 Block 60 koneita joissa käytettään Northrop Grummanin APG-80 AESA tutkaa jonka ekat kappaleet toimitettiin vuonna 2003. UAE on myös harkinnut viime vuosien aikana Rafalen hankkimista mutta testeissä Rafalen AESA tutkan (joka on vasta testikäytössä) suorituskyky jäi huomattavasti heikommaksi kuin tuon vuosikymmen aikaisemmin toimitetun amerikkalaistutkan. Puhumattakaan muista tutkan ominaisuuksista kuten kyvystä suorittaa samaan aikaan erilaisia A2A ja A2G tehtäviä. Joten Rafale-kaupat jäivät ainakin siltä osin tekemättä.
Myös Gripen NG:n AESA tutkassa on antenni hankittu Selexiltä (sama kun Selexin Vixen 1000E tutkassa) mutta tutkan prosessointiosat ovat edelleen kehitelmä nyt käytössä olevasta Gripenin tutkasta, herääkin kysymys että kuinka hyvin tuo backend pystyy hanskaamaan useita päällekkäisiä tehtäviä, vaikka A2A etsintä ja seuranta, A2G SAR, vihollisen SAM-järjestelmän tutkan häirintä jne. verrattuna vartavasten AESA-tutkaksi kehitettyyn tutkaan?
USA:n ensimmäinen hävittäjäkäyttöön tarkoitettu AESA tutka tuli käyttöön aikaisemmin kuin ranskalaisten PESA tutka.
Syy miksi PESA-tutkaa ei ole juuri hävittäjissä käytetty johtunee siitä että siinä ei juuri ole hävittäjäkäytössä etuja mekaanisesti skannaavaan tutkaan verrattuna. Ilmatorjuntajärjestelmissä niillä on etunsa mutta se ei juuri manifestoidu hävittäjässä. PESA-tutkilla ei ole esimerkiksi kantamaetua mekaanisesti skannaavaan tutkaan nähden. AESA tutkilla on sen sijaan mm. huomattava kantamaetu johtuen useistakin seikoista.
Ja tosiaan Saabin (Ericssonin) oma osaaminen ei näköjään riitä AESA-hävittäjätutkan tekemiseen vaikka heillä onkin AESA-osaamista pidemmän taajuusalueen ilmavalvontatutkista.
No joo. Mutta fakta on se että Eurooppa on ollut ainakin hävittäjätutkien osalta jenkkejä jäljessä koko toisen maailmansodan jälkeisen ajan. Kyse on tietysti siitä että rapakon takana oli 1940 - 1970 luvuilla ihan eri resurssit kehitellä uusia teknisesti kehittyneita koneita kuin sodasta toipuvassa Euroopassa. Ja kun täällä ei ole tehty uusia koneitakaan niin ei ole tarvittu tutkiakaan.
Ranskalaisilla oli Mirage III/F1 joita myytiin moniin maihin, mutta ne oli melko kevyitä ja pieniä koneita ja niinä oli myös melko vaatimattomat tutkat. Ennen 80-lukua viimeisin Brittiläinen hävittäjätutka oli 50/60-lukujen vaihteessa käyttöön tullut EE Lightningin AI.23.
Eivät ne toki täysin käänteentekeviä ole, eivätkä edes ihan uusiakaan. Olikohan jo F-14 Tomcatissa yksi ensimmäisiä? Mutta ilmeisesti suorituskyky on kasvanut huomattavasti tekniikan kehittymisen myötä ja siten nykyään ovat oikeasti hyödyllisiä.
Yritin pikaisesti googlata, mutta en löytänyt kunnollista mainintaa / faktaa, että Rafalesta olisi poistettu IRST. Onko tälle lähdettä?
Ei nyt löytynyt selvää uutista, mutta OSF:ssähän on sekä tv- että IR-sensorit. Rafale F3:ssa tämä IR-kanava on kokonaan poistettu: ilmeisesti se ei osoittautunutkaan niin hyväksi. TV-kamerasta sen sijaan on hyötyä etenkin näissä 'harmaan alueen' konflikteissa joissa vaaditaan visuaalista tunnistamista. Dassault kuitenkin kai edelleen tarjoaa IR-sensoria joten ideaa ei ole kokonaan haudattu. Itse asiassa en edes tiedä onko tuo Rafalen sensori varsinainen IRST, vai enemmän FLIR-tyyppinen. Nomenklatuuri on näissä vehkeissä valitettavan epäselvää.
Infrapunasensoreitahan on käytetty 2. maailmansodasta alkaen, joskus 60-luvulla ne olivat erittäinkin yleisiä (mm. Drakenissa on sellainen). Tomcatissa kävi juuri samoin kuin Rafalessa, IR-sensori ei osoittautunut kovin käyttökelpoiseksi ja vaihdettiin pelkkään tv-kameraan.
Onko Drakenissa ollut muka lämpökamera (TIR-taajuusalue)? Valonvahvistimista ei kannata käyttää termiä infrapuna (NIR-taajuusalue) paitsi jos haluaa sotkea tahallaan. Tuon aikakauden laitteet oline sitten kumpia tahansa ovat kyllä ominaisuuksiltaan todella heikkoja.
Infrapunasensoreitahan on käytetty 2. maailmansodasta alkaen, joskus 60-luvulla ne olivat erittäinkin yleisiä (mm. Drakenissa on sellainen). Tomcatissa kävi juuri samoin kuin Rafalessa, IR-sensori ei osoittautunut kovin käyttökelpoiseksi ja vaihdettiin pelkkään tv-kameraan.
...
Myös Gripen NG:n AESA tutkassa on antenni hankittu Selexiltä (sama kun Selexin Vixen 1000E tutkassa) mutta tutkan prosessointiosat ovat edelleen kehitelmä nyt käytössä olevasta Gripenin tutkasta, herääkin kysymys että kuinka hyvin tuo backend pystyy hanskaamaan useita päällekkäisiä tehtäviä, vaikka A2A etsintä ja seuranta, A2G SAR, vihollisen SAM-järjestelmän tutkan häirintä jne. verrattuna vartavasten AESA-tutkaksi kehitettyyn tutkaan?
...
Ja tosiaan Saabin (Ericssonin) oma osaaminen ei näköjään riitä AESA-hävittäjätutkan tekemiseen vaikka heillä onkin AESA-osaamista pidemmän taajuusalueen ilmavalvontatutkista.