Ilmavoimien tulevaisuus

Mitä modulaarista Gripenissä on?

Mainoslehdestä luettua (s.7):
http://www.saabgroup.com/Global/Documents and Images/Air/Gripen/Technical brochure, Gripen NG, English.pdf

G:n suunnittelun lähtökohtana on avoin arkkitehtuuri ja kyky integroida "hyllytavara" siihen. Kyse taitaa olla joustavuudesta tavaran istuttamisen ja koneen räätälöinnin suhteen, ei siis mikään ihmeominaisuus yksinoikeudella vaan suunnittelullinen lähtökohta.

Taitaa tämä joustavuus ja helpohko integrointi olla eräs syy minkä vuoksi esim. Meteor -ohjusta ajettiin sisään ja testattiin nimenomaan (jo olemassa olevalla) pikku G:llä? Ovathan ne lentotunnit tosin suhteellisesti ottaen melko edullisia moneen muuhun verrattuna ja muitakin vaikuttavia seikkoja voi piiliä valinnan takana.

EDIT:
Modulaarisuutta voisi kuvata vaikkapa seuraavalla konkretisoinnilla: otetaan kaksi pylväsporakonetta joihin täytyy asentaa varusteeksi karasuoja. Toisessa on kiinnityspisteet valmiina ja toiseen täytyy porata ja kierteyttää reiät koneen runkoon. Molempiin asennus onnistuu ja karasuojat toimivat samalla tavalla mutta homma sujuu vähemmällä uurastamisella kun kiinnityspisteet on tehty valmiiksi koneen kylkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Mainoslehdestä luettua (s.7):
http://www.saabgroup.com/Global/Documents and Images/Air/Gripen/Technical brochure, Gripen NG, English.pdf

G:n suunnittelun lähtökohtana on avoin arkkitehtuuri ja kyky integroida "hyllytavara" siihen. Kyse taitaa olla joustavuudesta tavaran istuttamisen ja koneen räätälöinnin suhteen, ei siis mikään ihmeominaisuus yksinoikeudella vaan suunnittelullinen lähtökohta.

Taitaa tämä joustavuus ja helpohko integrointi olla eräs syy minkä vuoksi esim. Meteor -ohjusta ajettiin sisään ja testattiin nimenomaan (jo olemassa olevalla) pikku G:llä? Ovathan ne lentotunnit tosin suhteellisesti ottaen melko edullisia moneen muuhun verrattuna ja muitakin vaikuttavia seikkoja voi piiliä valinnan takana.

EDIT:
Modulaarisuutta voisi kuvata vaikkapa seuraavalla konkretisoinnilla: otetaan kaksi pylväsporakonetta joihin täytyy asentaa varusteeksi karasuoja. Toisessa on kiinnityspisteet valmiina ja toiseen täytyy porata ja kierteyttää reiät koneen runkoon. Molempiin asennus onnistuu ja karasuojat toimivat samalla tavalla mutta homma sujuu vähemmällä uurastamisella kun kiinnityspisteet on tehty valmiiksi koneen kylkeen.

En huomaa mitä uutta ja mullistavaa tuossa on esimerkiksi F-16 hävittäjään verrattuna. Mainosmiehet taas vauhdissa.
 
F-35:n virheistä on saatu oppia.

"Our systems are becoming so complex, so time consuming to produce, that we can't keep pace with commercial technology and we can't keep pace with the threat,” the director said."

"the F-35 is the last of a kind. I don't think we'll develop anything that tightly integrated in the future.”

http://www.defense.gov/news/newsarticle.aspx?id=128493

Saapa nähdä saavatko Saab AB:tä miten nopeasti kiinni modulaarisuudessa ja päivitettävyydessä.

Just. Ei tuolla visiolla ole mitään tekemistä jonkun modulaarisuuden kanssa. Tuossa nyt vaan visioidaan konsepteja jossa sensorit, aseet, tietojenkäsittelykapasiteetti sekä päätöksentekijä voi olla eri lentävissä laitteissa. Itse olen kyllä hieman skeptinen tuon konseptin suhteen. Ja sen että F-35 on viimeinen kone jossa nuo on kaikki integroituna samaan platformiin.

 
Just. Ei tuolla visiolla ole mitään tekemistä jonkun modulaarisuuden kanssa. Tuossa nyt vaan visioidaan konsepteja jossa sensorit, aseet, tietojenkäsittelykapasiteetti sekä päätöksentekijä voi olla eri lentävissä laitteissa. Itse olen kyllä hieman skeptinen tuon konseptin suhteen. Ja sen että F-35 on viimeinen kone jossa nuo on kaikki integroituna samaan platformiin.

WASHINGTON, March 30, 2015 – The Defense Advanced Research Projects Agency is unveiling a new program to boost U.S. air superiority by 1) separating payloads such as weapons and sensors from the main air platform, and 2) using open-system architectures to seamlessly integrate plug-and-fly modules into any kind of platform.

Lisäsin lainaukseen nuo numerot. Siinä artikkelissa käsiteltiin kahta eri tapaa ilmavoimien tulevaisuuden suorituskyvyn parantamiseen ja nopeuttamiseen.
 
Lisäsin lainaukseen nuo numerot. Siinä artikkelissa käsiteltiin kahta eri tapaa ilmavoimien tulevaisuuden suorituskyvyn parantamiseen ja nopeuttamiseen.

Mutta tuo jälkimmäinen ei tarkoita sitä mitä keskustelussa aikaisemmin implikoitiin, eli että modulaarinen on joku vastakohta F-35:n systeemeille, päinvastoin F-35 on tehty järjestelmiltään hyvinkin modulaariseksi ja päivitettäväksi rajapintoineen ja simulinkillä mallinnettuine järjestelmineen, niin softa kuin rautatasollakin.

Mutta avoimet rajapinnatkaan ei tietenkään tarkoita sitä että jokin päivitetty palikka voidaan vaihtaa toisen tilalle ja sen uuden palikan kyvyt tulevat heti käyttöön. Ei tietenkään, paitsi jos se on kyvyiltään hyvin samanlainen kuin alkuperäinen ja yksinkertaisilla parametreillä voidaan kertoa jotain niistä kehittyneistä ominaisuuksista. Sen koneen tietojärjestelmien kun tulee tietää niistä uusista kyvyistä jotta se osaa käyttää niitä hyväkseen, eli joka tapauksessa uusien ominaisuuksien ja kykyjen päivittäminen vaatii ohjelmistokehitystä koneen tietojärjestelmiin ja käyttöliittymiin.

Esimerkkinä vaikka kotitietokone; vaikka siihen asentaa uuden lisäkortin ajureineen, niin ei siitä paljon hyötyä ole jos ei mikään sovellus osaa käyttää sitä lisäkorttia ja sen ominaisuuksia. Vaikka sen lisäkortin ominaisuuksien käyttämiseen jokin avoin rajapinta olisikin olemassa.
 
Mutta tuo jälkimmäinen ei tarkoita sitä mitä keskustelussa aikaisemmin implikoitiin, eli että modulaarinen on joku vastakohta F-35:n systeemeille, päinvastoin F-35 on tehty järjestelmiltään hyvinkin modulaariseksi ja päivitettäväksi rajapintoineen ja simulinkillä mallinnettuine järjestelmineen, niin softa kuin rautatasollakin.

Mutta avoimet rajapinnatkaan ei tietenkään tarkoita sitä että jokin päivitetty palikka voidaan vaihtaa toisen tilalle ja sen uuden palikan kyvyt tulevat heti käyttöön. Ei tietenkään, paitsi jos se on kyvyiltään hyvin samanlainen kuin alkuperäinen ja yksinkertaisilla parametreillä voidaan kertoa jotain niistä kehittyneistä ominaisuuksista. Sen koneen tietojärjestelmien kun tulee tietää niistä uusista kyvyistä jotta se osaa käyttää niitä hyväkseen, eli joka tapauksessa uusien ominaisuuksien ja kykyjen päivittäminen vaatii ohjelmistokehitystä koneen tietojärjestelmiin ja käyttöliittymiin.

Esimerkkinä vaikka kotitietokone; vaikka siihen asentaa uuden lisäkortin ajureineen, niin ei siitä paljon hyötyä ole jos ei mikään sovellus osaa käyttää sitä lisäkorttia ja sen ominaisuuksia. Vaikka sen lisäkortin ominaisuuksien käyttämiseen jokin avoin rajapinta olisikin olemassa.

Et varmaankaan vastannut varsinaisesti minulle?

Oikaisin vain, että artikkelissa oli kaksi osiota.

Kommenttina viestiisi, ilmeisesti kuitenkin jotain on tarkoitus tehdä eri tavoin, kuin mitä F-35:ssä tehty?

Open-architecture Approaches

For the SoSITE program, a second focus involves DARPA and the services’ engagement in open-architecture efforts to allow platforms to be upgraded with equipment that seamlessly plugs and plays.

Sandell said the legacy approach, which often involves a yearslong process to agree on standard interface, can limit the ability to integrate new technology that doesn’t fit within that interface. By contrast, he added, open-architecture tools more easily allow the integration of new technology when it comes along.

Looking to the Future

“They draw on our [Information Innovation Office] folks here at DARPA, the primary folks who do cyber, so we're not doing research on cyber so much as making sure the state of the art in cyber protection is built into the system of systems design process,” he added.

Looking to the future, Sandell said that monolithic but sophisticated platforms like the F-35 probably will continue to have very high value.

“I think they will be part of a family of systems or of a system of systems and not single silver-bullet solutions by themselves,” the director said. “In particular, we think that any of the future platforms would be designed in much more of an open-architecture fashion, so although the platform may last for a long time and take a while to develop, the electronics in it can be upgraded much more rapidly.”

He said he thinks, in a sense, "the F-35 is the last of a kind. I don't think we'll develop anything that tightly integrated in the future.”
 
Modulaarisuus on näköjään sana joka sattuu. Kumma juttu. En liene kertaakaan väittänyt, etteikö Salama-Santeri olisi rakenteeltaan modulaarinen. Se nimittäin on sitä oikeasti ja aidosti mutta ehkä kuitenkin vähän pikkuisen lievällä händikäpillä.

F-35:n "arkkitehtuuri" eli lähdekoodi taimikäsenytsittenoikeinoli ei taida kuitenkaan olla kovin avoin tai ylipäätään ulkopuolisten toimijoiden saatavilla peukaloitavaksi jos olen ymmärtänyt oikein. Jos näin on, erilaisten järjestelmien integrointi ja päivittäminen on no, keisarin yksinoikeus jos ilmaus sallitaan. Muistuttaa muuten hieman tämän omenalaitteen olemusta jolla tätä juttua kirjoittelen.

Pikku G:n modulaarisuudessa ei ole mitään uutta, konehan on alkuperäisenä konstruktiona jo miehen iässä. Uusissa versioissa ominaisuuksiin on puleerattu lite glans. Avoimempi lähestymistapa ja yhteistyövalmius ostajan kanssa on se, mikä erottaa. Eikä siinäkään mitään sen ihmeempää ole. Molemmissa on kyse viime kädessä bisneksen tekemisen tavasta.
 
Viimeksi muokattu:
tai paremminkin mainosmiesten buzzword jota toistellaan

Hmm. Jos Patria siis päättäisi virvoittaa itsenäisen lentokonetehtaan toimintaa, niin nimikin olisi heti tuotteelle valmiina: AMF - Advanced Modular Figher :)
 
http://www.tekniikkatalous.fi/innov...+ostoa++hintalappu+6+miljardia+euroa/a1056906
http://www.di.se/artiklar/2015/4/1/finland-har-gripen-pa-radarn/

"Suomi etsii seuraajaa 2020-luvulla vanheneville Hornet-hävittäjilleen. Vahva ehdokas on Ruotsin seuraavan sukupolven Jas Gripen 39 NG, kertooDagens Industri.

Naapurimaiden puolustusministerit Peter Hultqvist ja Carl Haglund aikovat syventää Ruotsin ja Suomen välistä puolustusyhteistyötä. Maiden hävittäjien on voitava toimia toistensa kanssa ja käyttää toistensa lentokenttiä.

Suomen vuonna 1995 hankitut Hornetit eli F-18-hävittäjät modernisoidaan, jolloin ne kestävät käytössä 2020-luvulle asti. Sen jälkeen koneet on korvattava uudella mallilla, ja se saattaa olla ruotsalainen vaihtoehto.

Muut vaihtoehdot ovat brittiläisamerikkalainen F-35A ja venäläinen Sukhoi T-50.

Suunnitelmat tarkentuvat toukokuussa julkaistavassa raportissa."

Lupaan kauhoa hatullisen mämmiä, jos tähän maahan vielä joskus ostetaan venäläistä lentokalustoa, mitenkään väheksymättä itänaapurin osaamista. Miten tuossa "listassa" ei mainita Typhoonia eikä Rafalea, ne ovat huomattavasti todennäköisempiä ostokohteita kuin PAK-FA? Gripen NG kuulostaa hyvältä.
 
http://www.tekniikkatalous.fi/innov...+ostoa++hintalappu+6+miljardia+euroa/a1056906
http://www.di.se/artiklar/2015/4/1/finland-har-gripen-pa-radarn/

"Suomi etsii seuraajaa 2020-luvulla vanheneville Hornet-hävittäjilleen. Vahva ehdokas on Ruotsin seuraavan sukupolven Jas Gripen 39 NG, kertooDagens Industri.

Naapurimaiden puolustusministerit Peter Hultqvist ja Carl Haglund aikovat syventää Ruotsin ja Suomen välistä puolustusyhteistyötä. Maiden hävittäjien on voitava toimia toistensa kanssa ja käyttää toistensa lentokenttiä.

Suomen vuonna 1995 hankitut Hornetit eli F-18-hävittäjät modernisoidaan, jolloin ne kestävät käytössä 2020-luvulle asti. Sen jälkeen koneet on korvattava uudella mallilla, ja se saattaa olla ruotsalainen vaihtoehto.

Muut vaihtoehdot ovat brittiläisamerikkalainen F-35A ja venäläinen Sukhoi T-50.

Suunnitelmat tarkentuvat toukokuussa julkaistavassa raportissa."

Lupaan kauhoa hatullisen mämmiä, jos tähän maahan vielä joskus ostetaan venäläistä lentokalustoa, mitenkään väheksymättä itänaapurin osaamista. Miten tuossa "listassa" ei mainita Typhoonia eikä Rafalea, ne ovat huomattavasti todennäköisempiä ostokohteita kuin PAK-FA? Gripen NG kuulostaa hyvältä.
Typhoon ja Rafale ovat out! Kun Suomen hankinta on ajankohtainen, on laitteiden valmistuslinjat jo suljettu.

Todennäköisiä ovat F-35 ja Gripen E/F.

T-50 hävittäjästä totesin


Yllättäjinä voisi olla Japanin, Korean tai Turkin uudet koneet, mutta en oikein niihin usko, eri syiden takia.


-------------

Eli katsokaa ylempää twiittiä. Ruotsin hallitus on päättänyt että saadaan (jotain) salaista tietoa.
 
Typhoon ja Rafale ovat out! Kun Suomen hankinta on ajankohtainen, on laitteiden valmistuslinjat jo suljettu.

Todennäköisiä ovat F-35 ja Gripen E/F.

T-50 hävittäjästä totesin


Yllättäjinä voisi olla Japanin, Korean tai Turkin uudet koneet, mutta en oikein niihin usko, eri syiden takia.


-------------

Eli katsokaa ylempää twiittiä. Ruotsin hallitus on päättänyt että saadaan (jotain) salaista tietoa.
Läpätilää vain itsellesi. Typhoonin ja Rafalen tuotantolinjat eivät ole suljettu silloin kun Suomen päätös hävittäjähankinnasta tulee ajankohtaiseksi, eli 3 vuoden päästä 2018.
 
Paitsi että niiden elinkaari on tuossa vaiheessa aika pitkällä enkä ole ainakaan itse nähnyt/kuullut juttua että niistä oltaisiin uusia versioita tai rankempaa päivitystä kasaamassa.
 
Tässä ei liene mitään epäselvyyttä siitä, että vaihtoehdot ovat F-35 ja Gripen. Uusia koneita ei tuosta vaan valmisteta nopealla aikataululla, joten sellaisia on turha odottaa mukaan kilpailuun.

Päätökseen vaikuttaa kaksi asiaa, politiikka ja raha. Itse toivon F-35:sta, valitettavasti varmaan valinta kohdistuu halvempaan Gripeniin.

Typhoonin ja Rafalen tuotantolinjat eivät ole suljettu silloin kun Suomen päätös hävittäjähankinnasta tulee ajankohtaiseksi, eli 3 vuoden päästä 2018.

Päätös hankinnasta tai konetyypin valinta, ei vielä varsinaisesti takaa mitään. Ainakin mitä poliittiselta suunnalta on kuultu, niin hävittäjille ei tipu rahoitusta vielä ensi vaalikaudella. Näin ollen kauppojakin on aika vaikea tehdä ilman rahaa. Toki aiesopimukset ovat sitten toinen juttu.

Ilmeisesti enemmän lisätietoa tästä hankkeesta saadaan vielä tänä vuonna.
 
Itsekin kallistun enemmän F-35:n puoleen, mutta ei mopolla mahdottomia. Jos talous on tässä kunnossa monta vuotta, niin voi voi.
 
Itsekin kallistun enemmän F-35:n puoleen, mutta ei mopolla mahdottomia. Jos talous on tässä kunnossa monta vuotta, niin voi voi.

Talous tulee olemaan tässä kunnossa, voi voi, ja kauan ellei vientiteollisuutta saada vetämään ja rakennettua uudelleen. (Saavatkohan poliitikkomme ajettua myös kotimaisen puolustusvälineteollisuuden jotenkin hienosti kokonaan alas tai ulos?)

Saatavilla olevat vaihtoehdot eivät juuri nykytilassa mieltä lämmitä. Susi jo syntyessään, "ihan paska" sekä epärealistinen patarauta, näistäkö pitää valita?

Salama-Santeri tarvitsisi kokonaisuudessaan mittavaa uudelleenmuokkausta jotta se oikeisiin asioihin kohdistuva suorituskyky ja luotettavuus tulisi esille meidän tarpeitamme ajatellen.

Pikku G tarvitsisi minimissään sen tehokkaamman 116kN (vs. NG:n 98 kN) myllyn, jota GE:n markkinasivut mainostavat tai sitten Volvon täytyisi tehdä "Polestar-tuninkia". Muukin kehittäminen olisi suotavaa.

Venäläisten ongelmana on akuutin poliittisen asetelman lisäksi se, että kone on vielä raakile. Luotettavuus on kysymysmerkki, samoin monet ominaisuudet. Kuinkahan kallis ostaa ja käyttää?
 
Paitsi että niiden elinkaari on tuossa vaiheessa aika pitkällä enkä ole ainakaan itse nähnyt/kuullut juttua että niistä oltaisiin uusia versioita tai rankempaa päivitystä kasaamassa.
Abouttiarallaa 30 vuotta. Samanverran kuin Hornetilla silloin kun se otettiin Suomessa käyttöön. Elinkaaripäivityksiä on jo tullut ja lisää on tulossa. Niistä kerrotaan kyllä selvästi Wikipediassa.

F35 on kallis lentää Suomessa. Tuon koneen kulutus on hirmuinen, samoin kuin polttoaineen hinta täällä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top