Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitä modulaarista Gripenissä on?
Mainoslehdestä luettua (s.7):
http://www.saabgroup.com/Global/Documents and Images/Air/Gripen/Technical brochure, Gripen NG, English.pdf
G:n suunnittelun lähtökohtana on avoin arkkitehtuuri ja kyky integroida "hyllytavara" siihen. Kyse taitaa olla joustavuudesta tavaran istuttamisen ja koneen räätälöinnin suhteen, ei siis mikään ihmeominaisuus yksinoikeudella vaan suunnittelullinen lähtökohta.
Taitaa tämä joustavuus ja helpohko integrointi olla eräs syy minkä vuoksi esim. Meteor -ohjusta ajettiin sisään ja testattiin nimenomaan (jo olemassa olevalla) pikku G:llä? Ovathan ne lentotunnit tosin suhteellisesti ottaen melko edullisia moneen muuhun verrattuna ja muitakin vaikuttavia seikkoja voi piiliä valinnan takana.
EDIT:
Modulaarisuutta voisi kuvata vaikkapa seuraavalla konkretisoinnilla: otetaan kaksi pylväsporakonetta joihin täytyy asentaa varusteeksi karasuoja. Toisessa on kiinnityspisteet valmiina ja toiseen täytyy porata ja kierteyttää reiät koneen runkoon. Molempiin asennus onnistuu ja karasuojat toimivat samalla tavalla mutta homma sujuu vähemmällä uurastamisella kun kiinnityspisteet on tehty valmiiksi koneen kylkeen.
F-35:n virheistä on saatu oppia.
"Our systems are becoming so complex, so time consuming to produce, that we can't keep pace with commercial technology and we can't keep pace with the threat,” the director said."
"the F-35 is the last of a kind. I don't think we'll develop anything that tightly integrated in the future.”
http://www.defense.gov/news/newsarticle.aspx?id=128493
Saapa nähdä saavatko Saab AB:tä miten nopeasti kiinni modulaarisuudessa ja päivitettävyydessä.
Just. Ei tuolla visiolla ole mitään tekemistä jonkun modulaarisuuden kanssa. Tuossa nyt vaan visioidaan konsepteja jossa sensorit, aseet, tietojenkäsittelykapasiteetti sekä päätöksentekijä voi olla eri lentävissä laitteissa. Itse olen kyllä hieman skeptinen tuon konseptin suhteen. Ja sen että F-35 on viimeinen kone jossa nuo on kaikki integroituna samaan platformiin.
WASHINGTON, March 30, 2015 – The Defense Advanced Research Projects Agency is unveiling a new program to boost U.S. air superiority by 1) separating payloads such as weapons and sensors from the main air platform, and 2) using open-system architectures to seamlessly integrate plug-and-fly modules into any kind of platform.
Lisäsin lainaukseen nuo numerot. Siinä artikkelissa käsiteltiin kahta eri tapaa ilmavoimien tulevaisuuden suorituskyvyn parantamiseen ja nopeuttamiseen.
Mutta tuo jälkimmäinen ei tarkoita sitä mitä keskustelussa aikaisemmin implikoitiin, eli että modulaarinen on joku vastakohta F-35:n systeemeille, päinvastoin F-35 on tehty järjestelmiltään hyvinkin modulaariseksi ja päivitettäväksi rajapintoineen ja simulinkillä mallinnettuine järjestelmineen, niin softa kuin rautatasollakin.
Mutta avoimet rajapinnatkaan ei tietenkään tarkoita sitä että jokin päivitetty palikka voidaan vaihtaa toisen tilalle ja sen uuden palikan kyvyt tulevat heti käyttöön. Ei tietenkään, paitsi jos se on kyvyiltään hyvin samanlainen kuin alkuperäinen ja yksinkertaisilla parametreillä voidaan kertoa jotain niistä kehittyneistä ominaisuuksista. Sen koneen tietojärjestelmien kun tulee tietää niistä uusista kyvyistä jotta se osaa käyttää niitä hyväkseen, eli joka tapauksessa uusien ominaisuuksien ja kykyjen päivittäminen vaatii ohjelmistokehitystä koneen tietojärjestelmiin ja käyttöliittymiin.
Esimerkkinä vaikka kotitietokone; vaikka siihen asentaa uuden lisäkortin ajureineen, niin ei siitä paljon hyötyä ole jos ei mikään sovellus osaa käyttää sitä lisäkorttia ja sen ominaisuuksia. Vaikka sen lisäkortin ominaisuuksien käyttämiseen jokin avoin rajapinta olisikin olemassa.
Modulaarisuus on näköjään sana joka sattuu.
tai paremminkin mainosmiesten buzzword jota toistellaan
Typhoon ja Rafale ovat out! Kun Suomen hankinta on ajankohtainen, on laitteiden valmistuslinjat jo suljettu.http://www.tekniikkatalous.fi/innov...+ostoa++hintalappu+6+miljardia+euroa/a1056906
http://www.di.se/artiklar/2015/4/1/finland-har-gripen-pa-radarn/
"Suomi etsii seuraajaa 2020-luvulla vanheneville Hornet-hävittäjilleen. Vahva ehdokas on Ruotsin seuraavan sukupolven Jas Gripen 39 NG, kertooDagens Industri.
Naapurimaiden puolustusministerit Peter Hultqvist ja Carl Haglund aikovat syventää Ruotsin ja Suomen välistä puolustusyhteistyötä. Maiden hävittäjien on voitava toimia toistensa kanssa ja käyttää toistensa lentokenttiä.
Suomen vuonna 1995 hankitut Hornetit eli F-18-hävittäjät modernisoidaan, jolloin ne kestävät käytössä 2020-luvulle asti. Sen jälkeen koneet on korvattava uudella mallilla, ja se saattaa olla ruotsalainen vaihtoehto.
Muut vaihtoehdot ovat brittiläisamerikkalainen F-35A ja venäläinen Sukhoi T-50.
Suunnitelmat tarkentuvat toukokuussa julkaistavassa raportissa."
Lupaan kauhoa hatullisen mämmiä, jos tähän maahan vielä joskus ostetaan venäläistä lentokalustoa, mitenkään väheksymättä itänaapurin osaamista. Miten tuossa "listassa" ei mainita Typhoonia eikä Rafalea, ne ovat huomattavasti todennäköisempiä ostokohteita kuin PAK-FA? Gripen NG kuulostaa hyvältä.
Läpätilää vain itsellesi. Typhoonin ja Rafalen tuotantolinjat eivät ole suljettu silloin kun Suomen päätös hävittäjähankinnasta tulee ajankohtaiseksi, eli 3 vuoden päästä 2018.Typhoon ja Rafale ovat out! Kun Suomen hankinta on ajankohtainen, on laitteiden valmistuslinjat jo suljettu.
Todennäköisiä ovat F-35 ja Gripen E/F.
T-50 hävittäjästä totesin
Yllättäjinä voisi olla Japanin, Korean tai Turkin uudet koneet, mutta en oikein niihin usko, eri syiden takia.
-------------
Eli katsokaa ylempää twiittiä. Ruotsin hallitus on päättänyt että saadaan (jotain) salaista tietoa.
Typhoonin ja Rafalen tuotantolinjat eivät ole suljettu silloin kun Suomen päätös hävittäjähankinnasta tulee ajankohtaiseksi, eli 3 vuoden päästä 2018.
Itsekin kallistun enemmän F-35:n puoleen, mutta ei mopolla mahdottomia. Jos talous on tässä kunnossa monta vuotta, niin voi voi.
Abouttiarallaa 30 vuotta. Samanverran kuin Hornetilla silloin kun se otettiin Suomessa käyttöön. Elinkaaripäivityksiä on jo tullut ja lisää on tulossa. Niistä kerrotaan kyllä selvästi Wikipediassa.Paitsi että niiden elinkaari on tuossa vaiheessa aika pitkällä enkä ole ainakaan itse nähnyt/kuullut juttua että niistä oltaisiin uusia versioita tai rankempaa päivitystä kasaamassa.