Ilmavoimien tulevaisuus

Mä en ymmärrä tota Kauppalehden pienen maan täytyy panostaa laatuun. Sen sotiemme historia on meille opettanut. Uskon tuntevani sotiemme historian aika hyvin ja jos siitä oppia ottaa,niin ei ole ihan noin yksinkertaista..Ennen mersua ja Ju-88 konetta laatu istui ohjaamossa.

Sotahistoria on opettanut,että on merkitystä sillä kuinka niitä koneita lennätetään,ja kuka niitä lentää. Asiantuntijat tekevät päätöksen uudesta konetyypistä, mutta oli se mikä tahansa niin paskaa tulee niskaan ja paljon. Se on bonus siitä tehtävästä.
 
Kauppalehti kirjoitti tänään siitä, että pienen maan ilmavoimien on panostettava laatuun. ”Koska vähäisiä koneita ei ole varaa uhrata taisteluissa, pienen maan lentäjien, taktiikoiden ja koneiden suorituskyvyn täytyy olla erinomaisia”, Kauppalehti kirjoittaa. Tämän meille on sotiemme historia opettanut".

Mä en ymmärrä tota Kauppalehden pienen maan täytyy panostaa laatuun. Sen sotiemme historia on meille opettanut. Uskon tuntevani sotiemme historian aika hyvin ja jos siitä oppia ottaa,niin ei ole ihan noin yksinkertaista..Ennen mersua ja Ju-88 konetta laatu istui ohjaamossa.

Sotahistoria on opettanut,että on merkitystä sillä kuinka niitä koneita lennätetään,ja kuka niitä lentää. Asiantuntijat tekevät päätöksen uudesta konetyypistä, mutta oli se mikä tahansa niin paskaa tulee niskaan ja paljon. Se on bonus siitä tehtävästä.

Nimenomaan kaluston, taktiikan ja käyttäjien tulee olla erinomaisia, niinhän tuossa ylenpänä mainittiin!
Vielä nykyäänkin pätee sanonta: "ei mopolla mahottomia", ei auta vaikka kuinka hyvät käyttäjät olis jos kalusto on kakkoslaatua.
 
Täytyy ottaa huomioon, että luultavasti kaikki länsikoneet ovat vähintään samalla viivalla kuin itävastustajan laitteet eikä meidän vehkeillä varmaan ole edes tarkoitus selviytyä syvällä itärajan takana vaan olla oman ilmantorjunnan ja tutkien vaikutuspiirissä.

edit. laitoin nyt itärajan, eipä tässä varmaan paljon muualle tarvitse valvontaa suunnata.
 
Täytyy ottaa huomioon, että luultavasti kaikki länsikoneet ovat vähintään samalla viivalla kuin itävastustajan laitteet eikä meidän vehkeillä varmaan ole edes tarkoitus selviytyä syvällä itärajan takana vaan olla oman ilmantorjunnan ja tutkien vaikutuspiirissä.

edit. laitoin nyt itärajan, eipä tässä varmaan paljon muualle tarvitse valvontaa suunnata.

Joo, se on lohduttavaa, että vaikka "rauhaa rakastava" naapurimme onkin Venäjä, niin se on kuitenkin vain Venäjä. Meillä ei välttämättä tarvitse olla F-22:sia, Awacsia ja Patriotteja, että pärjätään.
 
Puolustustahdon nostatus -propagandaa

FRIDAY, MARCH 27, 2015 http://takkirauta.blogspot.fi/2015/...ed&utm_campaign=Feed:+Takkirauta+(Takkirauta)
100-6

Ruukinmatruunalta on jatkuvasti tivattu Suomen ilmavoimien todellista suorituskykyä.

Se johtuu siitä, että ruukinmatruuna on koko ajan todennut, että a) sota kuin sota ratkaistaan aina ilmassa b) maavoimien tehtävä on vain marssia sisään kun ilmavoimat ensin ovat hoitaneet homman ja c) ilmavoimien suorituskyvystä ei saa tinkiä tippaakaan. Ja että Suomella on yksi maailman parhaista ilmavoimista: samalle tasolle pääsevät ehkä Bundesluftwaffe, Fleet Air Arm, US Navyn ilmavoimat sekä Israelin ilmavoimat. Eli että ilmavoimiemme tunnuslause "Qualitas potentia nostra" ei tule tyhjästä.

Ruukinmatruuna löysi sitten tälle väitteelle mustaa valkoisella. Eli lentueen verran suomalaisia oli mukana NATO:n Frisian Flag 2012 -harjoituksessa. Mukana oli RAF (Eurofighter), Bundesluftwaffe (Eurofighter), Ruotsi (Gripen), Hollanti (F-16), Puola (F-16), Belgia (F-16) ja Norja (F-16). Eli kuranttia porukkaa kurantilla kalustolla. Ruotsia lukuunottamatta lisäksi kaikki NATO-maita.

Suomalaiset saivat harjoituksen aikana 100 "ilmavoittoa", ja puolestaan "menettivät" itse 6 konetta joista neljästä pilotti olisi onnistautunut pelastumaan. Everstiluutnantti Kim Jäämeri vahvistaa asian.

Suoraan sanoen aika hyvä tulos. Ja vielä NATO-maita vastaan, joiden sekä lentäjien että kaluston pitäisi olla erinomaisia.

Ei lainkaan hullummin. Kun lentäjät ovat ensiluokkaisia ja kalusto ensiluokkaista, niin meillä ei ole mitään pelättävää.
 
Puolustustahdon nostatus -propagandaa


Muutama vuosi sitten kävin eräässä ilmastotukikohdassa tutustumassa. Koska olimme paikalla tutkimassa mm. virka-apu kuvioita, saimme melko syvällistä ja luottamuksellistakin tietoa. Isäntänämme toimi eräs henkilö joka toimii asemassa jossa pitää hieman jotain tietääkin.
Hänen esitelmän jälkeen kysyin että miten meidän ilmavoimat pärjää jos esim. Venäjä hyökkää, varsinkin jos otetaan huomioon heidän uudet "super-hävittäjäksikin" tituuleratut vehkeet. Herra katsoi suoraan silmiin ja ilmeenkään värähtämättä sanoi että me pieksemme ne. Kyselin voimasuhteista yms. mutta en saanut ammattilaista edes harkitsemaan vastaustaan. Perusteet olivat selvät: meidän pilotit ovat huippuluokkaa ja pilotti on se joka ratkaisee. Jatkoin ja kysyin mikä on kaluston merkitys: huono pilotti pilaa parhaankin koneen ja hyvä saa huonostakin kaiken irti ja meidän kalusto on riittävän hyvää. Tämä on nähty useissa ulkomailla käydyissä harjoitteissa.
En tiedä kuinka paljon hän puhui vaan virkansa puolesta mutta kyllä minulle tuli luottavainen olo.

http://takkirauta.blogspot.fi/2015/...ed&utm_campaign=Feed:+Takkirauta+(Takkirauta)

Tästä keskusteltiin täällä, Ilmavoimien pudotussuhde
 
KAI ja Airbus rakentavat 5 sukupolven hävittäjän.
SEOUL, March 30 (Yonhap) -- South Korea's sole aircraft manufacturer, Korea Aerospace Industries (KAI) Ltd., was picked as the preferred bidder for the country's indigenous fighter jet development program Monday, the arms procurement agency said.

Codenamed KF-X, the 8.67 trillion won (US$7.84 billion) project calls for South Korea to develop fighter jets of the F-16 class to replace its aging fleet of F-4s and F-5s. Some 120 jets are to be put into service starting around 2025, with the production to cost another 9.3 trillion won.

KAI, in partnership with Airbus Defense and Space, vied against Seoul's top air carrier, Korean Air Lines Co., which teamed up with Lockheed Martin of the United States. The tender required participants to have a foreign technical assistance company.
http://english.yonhapnews.co.kr/news/2015/03/30/64/0200000000AEN20150330002851315F.html
 
..Etelä-Korealle ;)

Hauskaa että toisena tarjoajana oli Korean Airlines (KAL)...

Tuota projektiakin kannattaa kuitenkin pitää silmällä. Alunperinhän KF-X:n oli tarkoitus olla enempi sellainen halpishävittäjä mutta pikkuhiljaa siitä on tullut kunnianhimoisempi ja nyt lupaillaan jo täyttä 5. sukupolven hävittäjää sisäisine asekuiluineen jne. Eiköhän sitä vientiinkin tarjota, tosin saa nähdä ehtiikö se meidän aikatauluihimme.

Vastikään Turkki käynnisti virallisesti TFX-projektin joka on meidän kannaltamme kiintoisa koska sen lähtökohdiksi on ilmoitettu F-35:n ilmataisteluominaisuuksien parantaminen. Speksit näyttävät osin aika samanlaisilta kuin K-FX:ssä.
 
Hauskaa että toisena tarjoajana oli Korean Airlines (KAL)...

Tuota projektiakin kannattaa kuitenkin pitää silmällä. Alunperinhän KF-X:n oli tarkoitus olla enempi sellainen halpishävittäjä mutta pikkuhiljaa siitä on tullut kunnianhimoisempi ja nyt lupaillaan jo täyttä 5. sukupolven hävittäjää sisäisine asekuiluineen jne. Eiköhän sitä vientiinkin tarjota, tosin saa nähdä ehtiikö se meidän aikatauluihimme.

Vastikään Turkki käynnisti virallisesti TFX-projektin joka on meidän kannaltamme kiintoisa koska sen lähtökohdiksi on ilmoitettu F-35:n ilmataisteluominaisuuksien parantaminen. Speksit näyttävät osin aika samanlaisilta kuin K-FX:ssä.

Projektit KF-X ja TFX ovat kyllä molemmat tuottaneet useita, hyvin samankaltaisia hahmotelmia, jotka perustuisivat siihen että ne olisivat Eurofighter Typhoonin kokoluokkaa. Ominaisuudet mukailisivat sen monipuolisuutta, ketteryyttä ja edullisia käyttökustannuksia. Nuo ovat vielä tuulitunnelipienoismalli-asteella. Hankkeiden rahoituksen- ja yhteistyökumppaneiden puute, venyttää projektien aikataulua aina vain kauemmas.


istanbul_bogazi_thumb.jpg
 
Viimeksi muokattu:
edit. laitoin nyt itärajan, eipä tässä varmaan paljon muualle tarvitse valvontaa suunnata.

No...Itärajan seudun tuulipuistohankkeita on PV torpannut sen takia, että häiritsevät ilmavalvontatutkia. Länsi-Suomessa ei ole vastaavaa ongelmaa havaittu. Nuff said.
 
No...Itärajan seudun tuulipuistohankkeita on PV torpannut sen takia, että häiritsevät ilmavalvontatutkia. Länsi-Suomessa ei ole vastaavaa ongelmaa havaittu. Nuff said.

Itseasiassa tuulivoimayhtiöt maksavat nykyään kompensaatio puolustusvoimille. Näillähän on jo ilmeisesti hankittukin lisää tutkia. Tarkoitus on olla haittaamatta tuulivoimapuistojen rakentamista. Raahe taisi olla ensimmäinen paikka ja Kotkan seudulla ilmeisesti seuraava.
 
Itseasiassa tuulivoimayhtiöt maksavat nykyään kompensaatio puolustusvoimille. Näillähän on jo ilmeisesti hankittukin lisää tutkia. Tarkoitus on olla haittaamatta tuulivoimapuistojen rakentamista. Raahe taisi olla ensimmäinen paikka ja Kotkan seudulla ilmeisesti seuraava.

Täällä Lappeenrannan ympäristössä hankkeita on torpattu myös kokonaan tai pienennetty merkittävästi. Eikä PV sattuneesta syystä avaa etukäteen missä kohtaa hankkeet ovat mahdollisia ja missä ei.

Ja hyvä näin.
 

Oliko jollakulla muuten hyvää käsitystä, mitä kaikkea Amraamin kehityskaaren aikana on tehty? Meikäläisellä on käsitys, että käytännössä elektroniikkaa on saatu koko ajan pienennettyä ja näin rakettimoottorin polttoainemäärää ja sitä kautta kantamaa parannettua. Lisäksi pienemmät siivekkeet F-22 myötä? Mutta onko syvällisempiä tietoja erityisesti elektroniikan parantumisesta esim. tutkan suorituskyvystä, anti-jammingista ja toisaalta jamming-homingista esim?

Entä, miten isot erot uudessa Amraamissa ja Meteorissa on? Entä, miten paljon huonompi venäläisten paras vastaus on?
 
Jep, aikalailla samat kuvat itelläkin. Wikipedia sanoi vielä, että AIM-120C-mallissa on parempi sytytin, kuin aikaisemmissa versioissa. AIM-120D-mallissa näyttää olevan kaksi suuntainen datalinkki, parempi ohjaus ja laajempi boresight-näkymä.
 
Oliko jollakulla muuten hyvää käsitystä, mitä kaikkea Amraamin kehityskaaren aikana on tehty? Meikäläisellä on käsitys, että käytännössä elektroniikkaa on saatu koko ajan pienennettyä ja näin rakettimoottorin polttoainemäärää ja sitä kautta kantamaa parannettua. Lisäksi pienemmät siivekkeet F-22 myötä? Mutta onko syvällisempiä tietoja erityisesti elektroniikan parantumisesta esim. tutkan suorituskyvystä, anti-jammingista ja toisaalta jamming-homingista esim?

No, jonkinlainen karkea kuva aiheesta on tässä:

df8af60e.jpg



http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2013/pdf/af/2013amraam.pdf

Ylläolevassa dokkarissa taas sanotaan C7 mallista erona C5 malliin seuraavaa:

"The latest fielded version, the AIM-120C7, incorporated an upgraded antenna, receiver, signal processor, and new software algorithms to counter new threats. The use of smaller system components created room for future growth."

Ja yleisesti päivityksistä mm.:

"The AMRAAM Electronic Protection Improvement Program (EPIP), a software upgrade to AIM-120C3-C7 variants, is currently in integrated testing under a separate EPIP TEMP that DOT&E approved in April 2012."

"The AMRAAM program periodically develops and incorporates phased upgrades. The AMRAAM EPIP is a software upgrade to AIM-120C3-C7."


Ja tuossa D-mallin operatiiviseen käyttöön siirtymisessä oli seuraava tekstinpätkä:

"In February, Air Combat Command began fielding an improved AIM-120C7. The missile has software changes for electronic protection, and a similar software load will be rolled into the AIM-120D line through an Electronic Protection Improvement Program. That capability is out there and will be incorporated into the D-model version of the missile as well, and that helps to address some of the latest electronic-attack capabilities that some of our potential adversaries are developing"

Entä, miten isot erot uudessa Amraamissa ja Meteorissa on? Entä, miten paljon huonompi venäläisten paras vastaus on?

Ei kai noista voi kukaan sellaista todennettavissa oleva faktaa sanoa, arvauksia tietysti voi aina tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
F-35:n virheistä on saatu oppia.

"Our systems are becoming so complex, so time consuming to produce, that we can't keep pace with commercial technology and we can't keep pace with the threat,” the director said."

"the F-35 is the last of a kind. I don't think we'll develop anything that tightly integrated in the future.”

http://www.defense.gov/news/newsarticle.aspx?id=128493

Saapa nähdä saavatko Saab AB:tä miten nopeasti kiinni modulaarisuudessa ja päivitettävyydessä.
 
Back
Top