Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kanada laski 2012 että sen tilaamat 65 kappaletta F35-koneita tulevat maksamaan valtiolle vähintään 45 miljardia dollaria.kas kun 80 miljardia kun kerran hatusta heitetyillä huutokauppaluvuilla mennään
Kanada laski 2012 että sen tilaamat 65 kappaletta F35-koneita tulevat maksamaan valtiolle vähintään 45 miljardia dollaria.
Tässä kun väännetään niin kumman valitsisitte: 60kpl Grippen NG vai 24-35kpl F35?
Monet ajattelevat että riittää kun ostaa lento vehkeet. Ei oteta huomioon että se lentäminen, kunnossapitokin maksaa... Vähän sama kun ostaisi ferrarin ja huomaisi että ei ole varaa ajaa sillä saati huoltaa. Ei ne käyttökustannukset ole kokonaisuudesta irrallaan vaikka täällä moni niin kuvitteleekin. Okei ne voidaan jakaa 30 vuoden ajanjaksolle mutta on se silti jumalaton summa ja poissa jostain. Itse veikkaan että grippen on aika vahvoilla kun valintoja tehdään tai sitten hävittäjien määrä jää sellaiseksi tarkastus ilmavoimiksi.
Kanada laski sen itse, kun se neuvotteli Saabin kanssa Gripenistä. Hinta oli 9 miljardia, johon sisältyivät 65 kappaleen Gripen E:n elinkaarikustannukset 40 vuoden ajaksi.Kuka laski Gripenin vastaavasti laskien maksavan 10 miljardia dollaria?
Mikoyan maanpuolustus.netistäkö?
Ei sinnepäinkään. F35 kustannusten on ennustettu jopa kolminkertaistuvan nykyisestä.F-35 on kehitysvaiheessa. Onko realistista odottaa käyttötunnin hinnan alenevan jahka kone on saatu operatiiviseen käyttöön? Mielestäni realistisesti näin voi odottaa koska konetta toimitetaan isoja määriä ja sama ongelma on tietty muillakin.
Toisaalta meillä on nyt koneita tietty määrä ja niillä kyetään tekemään vuorokaudessa tietty määrä lentosuoritteita. On ne sitten torjunta tehtäviä tai maavoimien taistelun tukemista. Jos konemäärää vähennetään tarkoittaa se sitä että vuorokaudessa voidaan tehdä vähemmän. Meillä on yksinkertaisesti vähemmän koneita ilmassa. Ainakin allekirjoittaneen mielestä tämä on ongelmallista on siinä tulevassa koneessa stealth tai ei se ei sillä stealhillä muutu voittamattomaksi tai kykene vääristämään aika avaruutta ollakseen kahdessa paikassa samaan aikaan.Asia ei ole noin yksinkertainen, mutta valintani olisi F35. Poliittisen keskustelun mukaan tavoitteena on säilyttää nykyinen kyky ilmavoimilla ja tietenkin parantaa sitä mahdollisuuksien mukaan. Vaatiiko se saman määrän koneita kuin nykyään? Siitä tässä on kysymys.
Raha toki merkitsee paljon, mutta ei se tätä hankintaa yksinään ratkaise.
Toisaalta meillä on nyt koneita tietty määrä ja niillä kyetään tekemään vuorokaudessa tietty määrä lentosuoritteita. On ne sitten torjunta tehtäviä tai maavoimien taistelun tukemista. Jos konemäärää vähennetään tarkoittaa se sitä että vuorokaudessa voidaan tehdä vähemmän. Meillä on yksinkertaisesti vähemmän koneita ilmassa. Ainakin allekirjoittaneen mielestä tämä on ongelmallista on siinä tulevassa koneessa stealth tai ei se ei sillä stealhillä muutu voittamattomaksi tai kykene vääristämään aika avaruutta ollakseen kahdessa paikassa samaan aikaan.
Vertaatko Scorpionia grippeniin ja muihin 4++ sukupolven koneisiin? Eivät taida kuitenkaan olla ihan samassa sarjassa....
Grippen NG On suht nykyaikainen hävittäjä. Siitä ehkä puuttuu ehkä stealth mutta muutoin se on hyvin verkottunut ja omaa hyvät sensorit. Scorpionia voisi verrata ehkä hawkiin.Jos Gripen NG painii samassa sarjassa Lightning kakkosen kanssa niin silloin Textronin Scorpion painii Gripenin kanssa.
Grippen NG On suht nykyaikainen hävittäjä. Siitä ehkä puuttuu ehkä stealth mutta muutoin se on hyvin verkottunut ja omaa hyvät sensorit. Scorpionia voisi verrata ehkä hawkiin.
Uudempi JAS 39E (NG) käyttää muuten teknologiaa, joka kykenee havaitsemaan myös stealth-koneet.Grippen NG On suht nykyaikainen hävittäjä. Siitä ehkä puuttuu ehkä stealth mutta muutoin se on hyvin verkottunut ja omaa hyvät sensorit. Scorpionia voisi verrata ehkä hawkiin.