Ilmavoimien tulevaisuus

Jos Gripen NG painii samassa sarjassa Lightning kakkosen kanssa niin silloin Textronin Scorpion painii Gripenin kanssa.

Kuten tuossa jo todettiin, niin Scorpion on moderni Hawk.

Tarkoitatko tuolla vertauksella, että F-35 on yhtä ylivertainen suhteessa Gripen NG:hen, kuin Gripen on Scorpioniin?
 
F35 hyödyntää mietoja häive-ominaisuuksia. Se näkyy tutkimassa ihan kuin muutkin koneet lähellä. Lähitaistelussa se on käyttökelvoton.
F35 hyödyntää vain mietoja häive-ominaisuuksia. Se näkyy tutkassa ihan kuin muutkin koneet, vain havainnointietäisyys on joitain prosentteja lähempänä. Lähitaistelussa se suoriutuu johtavien ilmailualan asiantuntijoiden mukaan huonosti, eikä sillä voi paeta.

Olisko sulla jotain faktaa tukemaan näitä sun tarinoita?

Laitan tähän oman versioini.

Jos oletetaan että F-35 RCS on netin lähteiden mukaan jossain 0,002 m2 paikkeilla ja Eurofighterin vaikka 0,1 m2 silloin F-35 havaintoetäisyys olisi 38% Eurofighterin vastaavasta havaintoetäisyydestä. Eli jos Eurofighter havaitaan 100 km vastaava luku F-35 olisi 38 km.

Todellisuudessa F-35 etu on merkittävämpi, koska mitä pienemmäksi koneesta heijastuva signaalitaso menee sitä vaikeampi sitä on havaita kun kaikki ilmakehän ja tutkan häviöt otetaan huomioon.

Uudempi JAS 39E (NG) käyttää muuten teknologiaa, joka kykenee havaitsemaan myös stealth-koneet.

Mikähän tämä tällainen ihmeteknologia oikein on? Ilmeisesti jotain niin salaista ettei sitä voi edes mainita.

Ei sinnepäinkään. F35 kustannusten on ennustettu jopa kolminkertaistuvan nykyisestä. :D

Tämä olisikin mielenkiintoista että kone joka ei ole edes saavuttanut IOC-vaihetta tulisi esim täyden operatiivisen kyvyn saavutettuaan kasvattamaan käyttökustannuksiaan.
 
Mikähän tämä tällainen ihmeteknologia oikein on? Ilmeisesti jotain niin salaista ettei sitä voi edes mainita.

Sen enempää tuosta Gripenin teknologiasta tietämättä, pitää kuitenkin ottaa huomioon sekin puoli teknisessä kehityksessä, että jos kone on mahdollista saada lähes näkymättömäksi tutkassa, on se myös mahdollista saada paremmin näkyväksi tutkassa. Siinä missä jotkut kehittelevät häivekoneita, jotkut kehittelevät uusia tutkia. Johonkin aiheeseen linkkasinkin artikkelin tulevaisuuden tutkista, jotka havaitsevat häivekoneetkin helposti.
 
Olisko sulla jotain faktaa tukemaan näitä sun tarinoita?

Laitan tähän oman versioini.

Jos oletetaan että F-35 RCS on netin lähteiden mukaan jossain 0,002 m2 paikkeilla ja Eurofighterin vaikka 0,1 m2 silloin F-35 havaintoetäisyys olisi 38% Eurofighterin vastaavasta havaintoetäisyydestä. Eli jos Eurofighter havaitaan 100 km vastaava luku F-35 olisi 38 km.

Todellisuudessa F-35 etu on merkittävämpi, koska mitä pienemmäksi koneesta heijastuva signaalitaso menee sitä vaikeampi sitä on havaita kun kaikki ilmakehän ja tutkan häviöt otetaan huomioon.



Mikähän tämä tällainen ihmeteknologia oikein on? Ilmeisesti jotain niin salaista ettei sitä voi edes mainita.



Tämä olisikin mielenkiintoista että kone joka ei ole edes saavuttanut IOC-vaihetta tulisi esim täyden operatiivisen kyvyn saavutettuaan kasvattamaan käyttökustannuksiaan.
En minä vittu jaksa alkaa etsimään sulle linkkejä jokaiseen lauseeseen. Saat nyt itse käyttää vähän sitä rusinaa siellä korvien välissä ja kysyä jotain järkevää. Ei tommosta pelleilyä jaksa kukaan katella.

Vaikka käyttäisin loppuillan etsäkseni kattavat materiaalit aiempien väitteideni tueksi, niin et sinä niitä lukisi ja kyseenalaistaisit kaiken uudelleen. Se on katsos trollaamista, eli keskustelijoiden tahallista ärsyttämistä, jota sinä teet.
 
Viimeksi muokattu:
En minä vittu jaksa alkaa etsimään sulle linkkejä jokaiseen lauseeseen. Saat nyt itse käyttää vähän sitä rusinaa siellä korvien välissä ja kysyä jotain järkevää. Ei tommosta trollaamista jaksa kukaan katella.

Ai mä trollaan. Se on siis trollaamista että esittää jotain konkreettista. Nyt kyse taisi olla F-35 paremmuudesta/heikkoudesta muihin vaihtoehtoihin nähden. Ei sinun tai minun.

Ei ollut mullakaan lähteitä, mutta toisaalta jokainen pystyy paremmin toteamaan minun juttujen totuudenmukaisuuden.
 
Olisko sulla jotain faktaa tukemaan näitä sun tarinoita?

Laitan tähän oman versioini.

Jos oletetaan että F-35 RCS on netin lähteiden mukaan jossain 0,002 m2 paikkeilla ja Eurofighterin vaikka 0,1 m2 silloin F-35 havaintoetäisyys olisi 38% Eurofighterin vastaavasta havaintoetäisyydestä. Eli jos Eurofighter havaitaan 100 km vastaava luku F-35 olisi 38 km.

Todellisuudessa F-35 etu on merkittävämpi, koska mitä pienemmäksi koneesta heijastuva signaalitaso menee sitä vaikeampi sitä on havaita kun kaikki ilmakehän ja tutkan häviöt otetaan huomioon.



Mikähän tämä tällainen ihmeteknologia oikein on? Ilmeisesti jotain niin salaista ettei sitä voi edes mainita.



Tämä olisikin mielenkiintoista että kone joka ei ole edes saavuttanut IOC-vaihetta tulisi esim täyden operatiivisen kyvyn saavutettuaan kasvattamaan käyttökustannuksiaan.

En minä vittu jaksa alkaa etsimään sulle linkkejä jokaiseen lauseeseen. Saat nyt itse käyttää vähän sitä rusinaa siellä korvien välissä ja kysyä jotain järkevää. Ei tommosta pelleilyä jaksa kukaan katella.

Vaikka käyttäisin loppuillan etsäkseni kattavat materiaalit aiempien väitteideni tueksi, niin et sinä niitä lukisi ja kyseenalaistaisit kaiken uudelleen. Se on katsos trollaamista, eli keskustelijoiden tahallista ärsyttämistä, jota sinä teet.
Ai mä trollaan. Se on siis trollaamista että esittää jotain konkreettista. Nyt kyse taisi olla F-35 paremmuudesta/heikkoudesta muihin vaihtoehtoihin nähden. Ei sinun tai minun.

Ei ollut mullakaan lähteitä, mutta toisaalta jokainen pystyy paremmin toteamaan minun juttujen totuudenmukaisuuden.
Koitahan nyt mennä vähän sinne itsees, iso mies. o_O
 
@Mikoyan voi mennä kyllä ihan itseensä. Jos väität jotain ja joku pyytää lähteet, niin laitat ne lähteet etkä ala vinkumaan ja vittuilemaan. Ymmärretty?
 
@Mikoyan voi mennä kyllä ihan itseensä. Jos väität jotain ja joku pyytää lähteet, niin laitat ne lähteet etkä ala vinkumaan ja vittuilemaan. Ymmärretty?
Lukisit joskus sen ensimmäisen vittuilun, ennen kuin alat osoitella. Miksi vastaisin asialliallisesti tyypille joka pyrkii provosoimaan?
 
Viimeksi muokattu:
Uudempi JAS 39E (NG) käyttää muuten teknologiaa, joka kykenee havaitsemaan myös stealth-koneet.

http://m.aviationweek.com/awin/new-gripen-aims-low-cost-high-capability

"The JAS 39E will be able to engage stealth targets with a fused, multispectral sensor suite" eli ne sensorit on AESA-tutka, RWR joka vastaa enemmänkin ESM-tyyppistä tiedustelusensoria ja tietysti IRST. Nämä eri laitteet fuusioituna yhdeksi järjestelmäksi varmasti parantaa suorituskykyä, mutta eivät ole mitään erityisiä häivekoneiden paljastimia. Tutkalla et näe, ESM ei havaitse maaleja jotka eivät lähetä mitään ja IRST etsintäkyky ilman muita havaintoja(?).
 
Toistaiseksi F-35:sta ei ole mitään kovaa faktaa sen enempää kuin mistään muustakaan kehitysvaiheessa olevasta koneesta. Iipot ovat lennelleet lähes miten haluavat ilmapuolustetussa ilmatilassa ja samoin jenkit. Ihan tavallisilla horneteilla. Jenkit lähtevät siitä että mukana on aina elso koneita. Onko meillä? ei ole eikä ole tulossa. Todellisesta suorituskyvystä ei ole tietoa, ei ole tietoa miten stealh näkyy tai ei näy naapurin tutkissa. Ei ole tietoa onko se niin iso tekijä kuin mainospuheet sanovat. Itse näen kuitenkin tärkeänä myös sen että niillä koneilla on varaa lentää ja että niitä on riittävä määrä.
 
Väittävät, että ELSO on leivottu F-35 "ELSO-suiteen". Ei kuulemma vastaa varsinaisia ELSO koneita kuin öbaut 60-70 prosenttisesti. Mitä se sit ikinä tarkoittaakin.

Mutta, Suomelle tuo kyky olisi 100% parannus...
 
Tiedä tarkoitetaanko sillä ELSO:lla F-35:n yhteydessä AESA tutkan häirintä kykyä...
"All three variants of the F-35 carry active, electronically scanned array (AESA) radars with sophisticated electronic attack capabilities, including false targets, network attack, advanced jamming and algorithm-packed data streams. This system allows the F-35 to reach well-defended targets and suppress enemy radars that threaten the F-35."
https://www.f35.com/about/capabilities/electronicwarfare
 
@yrjö @Raveni Tutkahäirinnästä pitää ensinnäkin ymmärtää sen käyttötarkoitus. EA-18/EA-6 tarkoitus on yleensä saattohäirintä ja sillä on tarkoitus suojata hyökkäävää osastoa. Häirintä voidaan aina paikantaa joten omasuojaan se ei sovellu ja erityisesti pienemmän havaittavuuden omaavassa koneessa sen käyttö olisi typerää. Omasuojahäirintää (esim. Hornetissa ASPJ) käytetään vasta silloin kun tiedetään että vihollinen on havainnut koneen tai kun se jo käyttää asevaikutusta siihen.

F-35 ei tarvitse häirintää jos se pääsee häiveominaisuuksiensa ansiosta tarpeeksi lähelle. Pääseekö? Jos häirintää käytetään se ei saa paljastaa omaa toimintaa.

F-35 tutka toimii myös passiivitutkana eli vastaanottaa toisten tutkasignaaleja tutkan taajuusalueen puitteissa. Tämä mahdollistaa tarkan suunnanmäärityksen ja paikallaan oleva maali voidaan myös paikantaa hyvinkin tarkasti. Tavallinen RWR ei anna kuin summittaisen suunnan uhkaan. Tämän lisäksi koneesta löytyy varmasti myös tutkaa täydentäviä ESM sensoreja.

Tuo väite F-35 tutkan kyvystä häiritä vastapuolen tutkia on mielenkiintoinen. Sillä saa varmasti suunnattua häirinnän haluttuun kohteeseen, mutta vain tutkan toimintataajuudella. Hävittäjän tutkalla ei pysty häiritsemään kaukovalvontatutkia.
 
@yrjö @Raveni Tutkahäirinnästä pitää ensinnäkin ymmärtää sen käyttötarkoitus. EA-18/EA-6 tarkoitus on yleensä saattohäirintä ja sillä on tarkoitus suojata hyökkäävää osastoa. Häirintä voidaan aina paikantaa joten omasuojaan se ei sovellu ja erityisesti pienemmän havaittavuuden omaavassa koneessa sen käyttö olisi typerää. Omasuojahäirintää (esim. Hornetissa ASPJ) käytetään vasta silloin kun tiedetään että vihollinen on havainnut koneen tai kun se jo käyttää asevaikutusta siihen.

F-35 ei tarvitse häirintää jos se pääsee häiveominaisuuksiensa ansiosta tarpeeksi lähelle. Pääseekö? Jos häirintää käytetään se ei saa paljastaa omaa toimintaa.

F-35 tutka toimii myös passiivitutkana eli vastaanottaa toisten tutkasignaaleja tutkan taajuusalueen puitteissa. Tämä mahdollistaa tarkan suunnanmäärityksen ja paikallaan oleva maali voidaan myös paikantaa hyvinkin tarkasti. Tavallinen RWR ei anna kuin summittaisen suunnan uhkaan. Tämän lisäksi koneesta löytyy varmasti myös tutkaa täydentäviä ESM sensoreja.

Tuo väite F-35 tutkan kyvystä häiritä vastapuolen tutkia on mielenkiintoinen. Sillä saa varmasti suunnattua häirinnän haluttuun kohteeseen, mutta vain tutkan toimintataajuudella. Hävittäjän tutkalla ei pysty häiritsemään kaukovalvontatutkia.

Mitkä kaikki muut tutkat pystyvät samaan? Tarkoitan häirintäasioita ja passiivista toimintaa (joku muu valaisee). Se kai tässä on olennaista.
 
Iipot ovat lennelleet lähes miten haluavat ilmapuolustetussa ilmatilassa ja samoin jenkit. Ihan tavallisilla horneteilla. Jenkit lähtevät siitä että mukana on aina elso koneita. Onko meillä? ei ole eikä ole tulossa. Todellisesta suorituskyvystä ei ole tietoa, ei ole tietoa miten stealh näkyy tai ei näy naapurin tutkissa. Ei ole tietoa onko se niin iso tekijä kuin mainospuheet sanovat. Itse näen kuitenkin tärkeänä myös sen että niillä koneilla on varaa lentää ja että niitä on riittävä määrä.

Mistäs sinä niin päättelet että meillä ei olisi? Pidätkö ilmavoimia ylipäänsä minkä tasoisina?

Stealth on noista koneista (F-35) menettämässä merkitystä 5-10 vuoden sisään sanoo Israelin ilmavoimat, eivät sitä katso niin tarkasti vaan kykyä kantaa sitä ELSO laitteistoa.
 
Mitkä kaikki muut tutkat pystyvät samaan? Tarkoitan häirintäasioita ja passiivista toimintaa (joku muu valaisee). Se kai tässä on olennaista.

Ei ole mikään monipaikkatutka! Vaan havaitsee muiden (vihollisten) lähettämää säteilyä. Passiivisen toiminnan idea on juuri siinä että omien toimintaa ei pysty havaitsemaan. Toki sen siipikoneen tutkan lähettämän ja maalista heijastuvan signaalinkin varmaan havaitsee, mutta saman tarkoituksen ajaa se datalinkkikin.
 
Back
Top