Ilmavoimien tulevaisuus

Kuten kalastaja mainitsi, Gripen NG, joka olisi meille harkinnassa, kantaa ilmeisesti 6 + 2 ohjusta. Kuvittelisin, että Suomen Hornetteja tuskin laitettaisiin isommalla kuormalla taivaalle. Jos muuta tietoa on, niin saa valaista tältä osin!

F-35A taas kantaa tällä hetkellä vain neljä Amraamia. Kehityskartalla on 6 kpl modifikaatio. Neljä Amraamia olisi vähän naftinlaisesti.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikö F-35 aina kanna lähitaisteluohjukset siiven alla ulkoisissa ripustimissa? Tämä on mielestäni aika hassu ratkaisu, koska ne ja ripustimet aiheuttavat suhteessa hyvin merkittävän tutkaheijasteen. Se myös ihmetyttää, että miksi ne ovat ripustimissa siiven alla? Siinä ne aiheuttavat sekä tutkaheijastetta että lisäävät ilmanvastusta. Siivenkärkiripustimessa molemmat haitat ovat merkittävästi alhaisemmat.

18mnxt3u11v8fpng.png
 

Haluaisitko lisätä myös verbaalista kommentaaria?

Sisään voi tunkea Asraamin, mutta tuon kuvan mukaan ei Sidewinderiä? Ei varmaan pidä paikkaansa? Amraamien korvaaminen IP-ohjuksilla ei kuitenkaan olisi järkevää, kun niitä on jo alunperinkin vähän.

Amraameja voi tietysti ripustaa ulkoisiin ripustimiin, mutta siinä menetetään sitten F-35:den ainoa merkittävä etu - stealth. Lisäksi lisäävät tietysti vielä ilmanvastusta, kun F-35:den ideanahan on ollut että koneen runko on isompi, jotta kamat mahtuvat sinne sisään.
 
Haluaisitko lisätä myös verbaalista kommentaaria?

Sisään voi tunkea Asraamin, mutta tuon kuvan mukaan ei Sidewinderiä? Ei varmaan pidä paikkaansa? Amraamien korvaaminen IP-ohjuksilla ei kuitenkaan olisi järkevää, kun niitä on jo alunperinkin vähän.

Amraameja voi tietysti ripustaa ulkoisiin ripustimiin, mutta siinä menetetään sitten F-35:den ainoa merkittävä etu - stealth. Lisäksi lisäävät tietysti vielä ilmanvastusta, kun F-35:den ideanahan on ollut että koneen runko on isompi, jotta kamat mahtuvat sinne sisään.
menee mutuiluksi mutta eikö ip ohjuksen tarvitse nähdä maali? Sitä vartenhan siinä on se kääntyvä peili/hakupää... Sieltä ase kuilusta se ei paljoa näe...
 
menee mutuiluksi mutta eikö ip ohjuksen tarvitse nähdä maali? Sitä vartenhan siinä on se kääntyvä peili/hakupää... Sieltä ase kuilusta se ei paljoa näe...

AIM-9X-ohjuksessa on LOAL-kyky..eli "lock after launch". Toisin sanoa ohjuksen pystyy laukaisemaan ilman lukitusta ja sen jälkeen lukitsemaan haluamaansa maaliin datalinkin kautta.
 
menee mutuiluksi mutta eikö ip ohjuksen tarvitse nähdä maali? Sitä vartenhan siinä on se kääntyvä peili/hakupää... Sieltä ase kuilusta se ei paljoa näe...

Näin oli joo aiemmin. mutta nykyään voidaan kypärätähtäimen avulla kertoa ohjukselle, että "lennä tuonne ja hae maali sieltä".

F-22:dessa ei ole kypärätähtäintä, joten sillä joutuu käsittääkseni työntämään ensin puikon ulos tai sitten ampumaan etusektoriin tutkan näyttämään kohteeseen.
 
Maalitieto ratkaisee ei sensori. Kypärätähtäin ei ole ainoa väline millä voi osoittaa maaleja tutkan valvonta-alueen ulkopuolelle.

Voisiko laukaisussa Sidewinderilla olla ongelmana että raketti käynnistyy samantien eikä viiveellä kuten AMRAAMissa.
 
Näin oli joo aiemmin. mutta nykyään voidaan kypärätähtäimen avulla kertoa ohjukselle, että "lennä tuonne ja hae maali sieltä".

F-22:dessa ei ole kypärätähtäintä, joten sillä joutuu käsittääkseni työntämään ensin puikon ulos tai sitten ampumaan etusektoriin tutkan näyttämään kohteeseen.

Itse asiassa se ohjuksen hakupää alistetaan yleensä sille sensorille (esim. Kypärätähtäin). Toki jotkut ohjukset pystyvät myös ampumaan IP-hakupään näkökentän ulkopuolelle. Tässä ongelmana varmaankin tulee että maalin sijaintia ei ole määritetty vain suunta joka tietysti heikentää osuma todennäköisyyttä tai ainakin rajoittaa merkittävästi käyttötilanteita.
 
Maalitieto ratkaisee ei sensori. Kypärätähtäin ei ole ainoa väline millä voi osoittaa maaleja tutkan valvonta-alueen ulkopuolelle.

Voisiko laukaisussa Sidewinderilla olla ongelmana että raketti käynnistyy samantien eikä viiveellä kuten AMRAAMissa.

Millä muilla välineillä voidaan maalitieto hankkia ja toisaalta osoittaa?

Onko Sidewinderissä ja Amraamissa tuollaista eroa? Se voisi kyllä selittää sen, ettei Sidewinderiä oltu merkitty F-35:den ruumaan, kun Asraam oli.

Itse asiassa se ohjuksen hakupää alistetaan yleensä sille sensorille (esim. Kypärätähtäin). Toki jotkut ohjukset pystyvät myös ampumaan IP-hakupään näkökentän ulkopuolelle. Tässä ongelmana varmaankin tulee että maalin sijaintia ei ole määritetty vain suunta joka tietysti heikentää osuma todennäköisyyttä tai ainakin rajoittaa merkittävästi käyttötilanteita.

Joo, sille hakupäälle voidaan kertoa, että hae sitä tuosta suunnasta. Ja sitten se saa jäljen. Tai, sitten se voidaan ampua sokkona. Jälkimmäisessä tapauksessa osumatodennäköisyys on varmasti heikompi. 1) Tarkkaa sijaintia avaruudessa ei tiedetä 2) Hakupään on varmasti vaikeampi löytää kohde lennossa 3) Liikehtiminen etusektorista muualle on aika vaativaa. Veikkaisin, että näistä syistä huteja tulee aika paljon.
 
Millä muilla välineillä voidaan maalitieto hankkia ja toisaalta osoittaa?

Onko Sidewinderissä ja Amraamissa tuollaista eroa? Se voisi kyllä selittää sen, ettei Sidewinderiä oltu merkitty F-35:den ruumaan, kun Asraam oli.



Joo, sille hakupäälle voidaan kertoa, että hae sitä tuosta suunnasta. Ja sitten se saa jäljen. Tai, sitten se voidaan ampua sokkona. Jälkimmäisessä tapauksessa osumatodennäköisyys on varmasti heikompi. 1) Tarkkaa sijaintia avaruudessa ei tiedetä 2) Hakupään on varmasti vaikeampi löytää kohde lennossa 3) Liikehtiminen etusektorista muualle on aika vaativaa. Veikkaisin, että näistä syistä huteja tulee aika paljon.

Eli Sidewinderin hakupää alistetaan tutkalle normaalitilanteessa (hakupää osoittaa tutkan maaliin). Jos maali on tutkan ulkopuolella (kaartotaistelu) niin käytetään kypärätähtäintä. Tällöinkin ohjuksen hakupää osoittaa sinne minne kypärätähtäinkin. Sitten voi tulla tiettyjä tilanteita joissa ohjus voidaan laukaista hakupään näkökentän ulkopuolelle (ainakin Python) tähänkin käytetään jotain maalinosoitinta kuten kypärätähtäin. Jos halutaan toimia passiivisesti ohjus voi olla alistettuna kiinteälle IRSTille tai ulkoiselle maalinosoituspodille (Litening). Tämän lisäksi voidaan käyttää Sidewinderin omaa hakupäätä maalien etsintään (ainoa moodi esim Hawkissa) ja tästä erilaisia toimintatapoja (hakupää osoittaa suoraan eteen tai erilaisia hakukuvioita).

Mikä tahansa on mahdollista kun vaan maalin sijainti on tiedossa vaikka ulkoinen maalinosoitus toisen koneen toimesta. Tämmöisiä ei ole todettu tarpeelliseksi kehittää.


AMRAAMin ja Sidewinderin erot laukaisussa selviää hyvin yksinkertaisesti vaikka YouTuben avulla. ASRAAM taitaa ilmeisesti lähteä kyllä samaan tapaan kuin 9X joten se ei kyllä selitä miksi toinen kävisi F-35 asekuiluihin.
 
AMRAAMin ja Sidewinderin erot laukaisussa selviää hyvin yksinkertaisesti vaikka YouTuben avulla. ASRAAM taitaa ilmeisesti lähteä kyllä samaan tapaan kuin 9X joten se ei kyllä selitä miksi toinen kävisi F-35 asekuiluihin.

Hmm. Tarkoitatko, että Amraam tippuu ensin alas ja Sidewinder ampuu suoraan eteenpäin? Siinä taitaa olla kyse enemmän ripustimista kuin ohjuksista?
 
AMRAAMin ja Sidewinderin erot laukaisussa selviää hyvin yksinkertaisesti vaikka YouTuben avulla. ASRAAM taitaa ilmeisesti lähteä kyllä samaan tapaan kuin 9X joten se ei kyllä selitä miksi toinen kävisi F-35 asekuiluihin.

AMRAAM voidaan laukaista kiskosta eteenpäin tai se voidaan "ejektoida" laukaisimesta poispäin moottorin syttyessä viiveellä. ASRAAM ja AIM-9X sen sijaan voidaan laukaista vaan kiskosta IMHO.

F-35:n tapauksessa Briteillä oli suunnitelmissa joko tehdä ASRAAM:ista myös joko "ejector launched" versio, tai tehdä sitten noihin asekuilujen luukkuihin sellaiset laukaisimet jotka ojentavat sen kiskon kauemmaksi luukusta laukaisua varten. Mutta en ole varma onko tämä suunnitelma edes enää voimassa, vain onko heillä päätetty jo että ASRAAM:ia käytetään vain ulkoisista ripustimista.
 
Ymmärsin että F22:ssa onnistuu AIM-9X:n laukaisu kuilusta? Tiedä sitten miten siinä toimii vai onko siinä sisäiset ripustimet ns. ulos ojentuvat.
 
Ymmärsin että F22:ssa onnistuu AIM-9X:n laukaisu kuilusta? Tiedä sitten miten siinä toimii vai onko siinä sisäiset ripustimet ns. ulos ojentuvat.

Jep. Siinä on erilliset kuilut Sidewinderille. Ne työnnetään vinoon ulos ennen laukaisua.

Nellis_08_F-22_0032.jpg
 
Ymmärsin että F22:ssa onnistuu AIM-9X:n laukaisu kuilusta? Tiedä sitten miten siinä toimii vai onko siinä sisäiset ripustimet ns. ulos ojentuvat.

Siinä ainakin on ripustin joka tuo ohjuksen ulos hieman viistosti jos oikean muistan. Tuossahan ei ole mitään ongelmaa kun sinne kuiluun ei muita ohjuksia laiteta.
 
ASRAAM:in tulevaisuus sinänsä on hieman epäselvä. Vientikauppoja ei hirveästi ole, ja Aussitkin käyttävät Super Horneteissaan (ja F-35:ssa) AIM-9X ohjuksia. AIM-9X on käytössä jenkkikoneita ostaneilla mailla ja IRIS-T on manner-eurooppalainen yhteistyöprojekti joten markkinoitakin on jaossa vähän. ASRAAM:ista puuttuu mm. muista nykyohjuksista löytyvä datalinkki, ja ollakseen relevantti täytyisi sellainen siihen lisätä. Jää nähtäväksi riittääkö briteillä kiinnostusta ja rahaa ohjuksen edelleen kehittämiseksi.

Jotenkin epäilen että ASRAAM ohjuksen käytössäoloaika jää lyhyehköksi aivan kuten samasta maasta kotoisin olevan sinänsä ihan kelvollisen Sea Eagle merimaaliohjuksenkin.
 
Eurooppa taitaa olla aika vahvasti menossa IRIS-T:n suuntaan, joskin AIM-9X ja mahdolliset edelleenkehitelmät ovat myös vahvasti kuvioissa. Ei tarvita kummoistakaan kristallipalloa kertomaan sitä, että ilman kaksisuuntaista datalinkkiä olevien ohjusten markkinat käyvät lännessä hyvin pieniksi ja yllättävän pian. Kun palveluskäytössä oleviin koneisiin (muihinkin kuin esim. pikku G:hen) tulee kaksisuuntaiset datalinkit, kasvavat kaksisuuntaista dataliikennettä tukevien ohjusten markkinat melko nopeasti.
 
A-Darter voi myös ilmaantua Euroopan markkinoille Gripen-käyttäjien myötä. Ohjus on jo integroitu Gripen C/D malliin ja seuravaksi se integroidaan Hawkkiin.
 
Amraameja voi tietysti ripustaa ulkoisiin ripustimiin, mutta siinä menetetään sitten F-35:den ainoa merkittävä etu - stealth. Lisäksi lisäävät tietysti vielä ilmanvastusta, kun F-35:den ideanahan on ollut että koneen runko on isompi, jotta kamat mahtuvat sinne sisään.

Ei se stealtti siitä kokonaan silti mene, sitten kone vastaa näiltä ominaisuuksiltaan Rafalea, Eurofighteriä jne. pienennetyn havaittavuuden konetta.
Stealth ei ole kuitenkaan joko/tai -ominaisuus koska tutkahavainnointi on todennäköisyyksillä pelailua. Jos oletamme että yhden hävittäjän havaittavuus on 95% ja toisen 80%, niin voidaan sanoa ettei kumpikaan ole missään mielessä stealth-kone ja strategisesti tai operatiivisesti erolla ei ole juuri merkitystä, koska hyökkäysosastot havaittaisiin lähes varmasti molemmissa tapauksissa.
Taktisesti eroa voi kuitenkin olla sillä ero on riittävän suuri että yksittäinen kone voi jäädä havaitsematta tietyssä tilanteessa, tai taktinen havaintoetäisyys laskee, tai omasuojan tehokkuus paranee. Jos erolla saadaan esimerkiksi taistelutappioita pudotettua noin 5% niin pitkässä juoksussa se on jo aika iso ero - vaikka tietysti pitää sitten balanssiin laskea myös mahdollinen korkeampi hankinta- ja käyttökustannus. Muistelkaapa tänne joku aika sitten linkitettyä hävittäjälentäjän haastattelua, jossa hän mainitsi miten F-5 oli vaikeampi nähdä sekä tutkassa että paljaalla silmällä pienen kokonsa vuoksi, ja tätä pystyi käyttämään taktisesti hyväksi (vaikka F-5 ei ole stealth-kone millään muotoa).

Mitä tulee tuohon Sweetmanin artikkeliin niin on totta että sensorifuusio on vähentämässä häiveteknologian etuja: aikaisemmin saattoi olla niin että stealth-kone saatettiin havaita kaukaa valvontatutkalla, mutta torjunnalle paikkatieto jouduttiin antamaan puheradiolla ja sitten kun torjuja pääsi paikalle, ei se pystynyt oman tutkansa avulla paikantamaan konetta - ohjuksen laukaisusta puhumattakaan. Nykyään järjestelmät ovat kehittyneet niin että maalitieto voi tulla ulkoiselta sensorilta (valvontatutka, toinen hävittäjä, passiivinen radiopaikannus jne) hävittäjälentäjän näyttöön aivan kuin se olisi hänen oman tutkansa etsimä ja parhaimmillaan tähän osoitukseen voidaan ampua ohjuskin. Kaikkia taktisia etuja ei tällä tavoin kuitenkaan voida poistaa vielä pitkään aikaan.
 
Back
Top