D
Deleted member 1079
Guest
Tässä oli pieni tulkinta virhe STT:lä. Niinistö tarkensi twitterissä ettei gripeniä ole välttämättä saatavilla 5-sukupolven hävittäjänä. En näe järkeä ostaa 4-sukupolvea lisää.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Niinistöltä 100% nappivastaus.
Oishan se tavallaan kätevää sanoa että tossa ois mukana testissä yksi oikea ilmaherruushävittäjä PAK-FA. Paras oli saada sellanen lännestä... Mites se F-22 myynnin kanssa olikaan?
Jotenkin ihmettelen, että tässäkin hankintaprojektissa ei ole tuotu esiin mahdollisuutta vetää sitä ns. säästölinjaa eli ostaa, jos ei käytettyjä koneita, niin ainakin vähän vanhempaa kalustoa, joka päivittämällä riittää pitkälle tulevaisuuteen. Koska säästöjä kuitenkin haetaan jokaisesta mahdollisesta hankinnasta, en ihmettelisi, vaikka tätäkin vaihtoehtoa pohdittaisiin.
Mikä on realistisin ja käytännössä ainoa vaihtoehto täysin uudeksi viidennen sukupolven hävittäjäksi? Tietysti F-35, samalla se on vaihtoehdoista varmasti kaikkein kallein. Sitten tulisi uudempi versio Gripenistä eli ns. 4.5 sukupolven hävittäjä. Sitten vaihtoehtoja voisivat olla vielä Rafale ja Typhoon. Ei pidä sulkea sitäkään mahdollisuutta pois, että kyseisistä koneista tulisi paranneltu versio, ei täysin uutta konetta kuitenkaan.
Eduskuntavaalit tulevat tämänkin projektin kannalta olemaan merkittävät.
1. Juurihan mainitsin, että venäläiset koneet kykenevät paremmin operoimaan heille tärkeissä olosuhteissa, kuten Siperiassa ja 2. lisäksi venäläiset koneet hoitavat merkittävän osan ylisuuren lentorahdin kuljettamisesta maailmalla. 3. Venäläiset matkustajakoneet eivät ole yleistyneet länsimaissa, se ei silti tarkoita, että venäläiset eivät osaisi rakentaa lentokoneita. 4. Venäjällä on paljon enemmän panostettu sotilaskoneisiin kuin siviilikoneisiin.
Mikä on realistisin ja käytännössä ainoa vaihtoehto täysin uudeksi viidennen sukupolven hävittäjäksi? Tietysti F-35, samalla se on vaihtoehdoista varmasti kaikkein kallein.
Tarkoitatko että länsimaiset koneet eivät toimi Suomessa, Kanadassa, tai yläilmakehässä?
Mitähän tällä tarkoitat tarkalleen ottaen? Entä, mitä se kertoo venäläisten kyvystä rakentaa hävittäjiä?
Kyllähän kaikki osaavat rakentaa lentokoneita - Suomalaisetkin. Jostain syystä venäläisetkin lentoyhtiöt vain ovat isolti vaihtaneet länsikoneisiin. Miksiköhän?
No, jos on kovasti panostettu, niin ovat varmaan tosi hyviä? Siitä ei kyllä taida olla jäänyt todisteita?
The plane was a Tupolev 134
Onko tuo täysin varmaa? Nimittäin monet julkisuudessa esiintyneet luvut kertovat ainakin sen, että se ei nyt ihan automaattisesti ole varmasti kallein.
On kyllä todella vaatimattomia nuo venäläisten siviilikoneiden toimitusmäärät. Wikipedian mukaan vuonna 2013 toimittivat 27 konetta. Tätä voi verrata vaikka siihen että Boeing toimitti samana vuonna 648 konetta ja Airbus 626.
Onko mielestäsi koneiden laadulla, nykyaikaisuudella, polttoaineenkulutuksella ja turvallisuudella merkitystä kauppamääriin vai johtuuko se kokonaan valmistustavasta?
Miksi venäläiset yhtiöt ovat vaihtaneet länsimaisiin koneisiin? Länsimaisiin koneisiin saa helpommin varaosia, ne ovat edullisempia operoida ja kuluttavat vähemmän polttoainetta. Lisäksi venäläinen ilmailuteollisuus on todella hidas tuottamaan omia koneita, joten kysyntään ei pystytä vastaamaan. Lisäksi länsimaisia koneita saa käytettyinä edullisemmin kuin lähtisi ostamaan uutta konetta, oli kyse sitten länsimaisesta tai venäläisestä.
Varmaan venäläisten tuotantomenetelmät kaipaa tehostamista, mutta onko venäläisille koneille edes kysyntää paljoa? Ymmärtääkseni ainut etu missä venäläiskoneet pärjäävät on halvempi hankintahinta, mutta se ei taida olla kovin merkittävä kriteeri lentokoneita ostettaessa.Johtuu paljolti erilaisesta valmistustavasta. Siinä missä Boeing kokoaa pitkälti koneensa automaation avustamana, Venäjällä se tehdään ainakin siviilikoneiden osalta käsin. Toki muutoksia tuohon valmistukseen varmastikin on tulossa, kun venäläiset ovat valmentamassa uusia konetyyppejään.
En tiedä miten sitten viime vuosi ja tämäkin vuosi vaikuttavat venäläisten koneiden toimitusmääriin, kun uusimmat venäläiset konetyypit sisältävät paljon länsimaisia osia. Pakotteet voivat heijastua siis koneiden valmistukseenkin.
Varmaan venäläisten tuotantomenetelmät kaipaa tehostamista, mutta onko venäläisille koneille edes kysyntää paljoa?
Niin, noita voi verrata vaikka näihin: http://en.wikipedia.org/wiki/Competition_between_Airbus_and_Boeing#Orders_and_deliveriesKysyntä ei tarkoita toimitusmääriä, kysyntä on tilauksia. Toimitusmäärät ovat tarjontaa asiakkaille.
Kysyntää on.
Irkut MC-21:lle noin 250 tilausta ja yli 80 optiota.
Sukhoi Superjetille noin 300 tilausta ja toistasataa optiota.
Mielikuville venäläisten vekottimien halpuudesta ei tunnu yleensä oikein löytyvän todisteita.