Ilmavoimien tulevaisuus

Niin, noita voi verrata vaikka näihin

Toin vain esille, että venäläisen ilmailuteollisuuden kehitys on menossa parempaan suuntaan, en väittänyt missään vaiheessa sen ohittavan kuuluisaa duopolya, jota Airbus ja Boeing kaikin keinoin suojelevat. Ei ole helppoa päästä noille markkinoille muidenkaan valmistajien. Bombardier on ottanut ensimmäisenä taloudellisen riskin rakentaa suurempi kone kilpailemaan pienempien Airbusin ja Boeingin koneiden kanssa. Taloudellisuudelta ja tekniikaltaan kone pärjää kilpailijoilleen, mutta sen hinta on aivan liian korkea ja tilauksia ei ole tullut odotettua vauhtia.

Kysyntä lentokoneille yleisesti kasvaa tulevaisuudessa merkittävästi ja uusia valmistajia tarvitaan ja erilaiset konetyypit tulevat varmasti yleistymään maailmalla. Myydyimmät länsimaiset koneet ovat uusina kalliita, joten niitäei ihan jokaisella lentoyhtiöllä ole varaa ostaa. Siksi ostetaan käytettyjä tai pienempiä koneita halvemmalla.
 
Eihän naapurin lentokoneilla tai it-järjestelmillä ole mitään muita näyttöjä kuin hylättyjä suorituksia viimeisen 50 vuoden ajalta.

No ainakin Superjet lentää sellaisilla järjestelmillä, joiden valmistajiin lukeutuvat mm. Honeywell, Liebherr, Snecma, Thales ja UTC Aerospace Systems. Käsittääkseni nämä yhtiöt eivät ole venäläisiä, mutta kun niiden tuotteita on sijoitettuna venäläiseen koneeseen, niin ei kai se kovin hylätty suoritus voi olla lentokoneelta, joka kuitenkin lentää turvallisesti?
 
Toin vain esille, että venäläisen ilmailuteollisuuden kehitys on menossa parempaan suuntaan, ...

Minustakin Venäjän ilmailuteollisuus on menossa ainakin Suomen ja muiden Venäjän lähellä olevien maiden kannalta todellakin parempaan suuntaan... :D Venäläisten kannalta ei ehken niin paljoa... ;)
 
No ainakin Superjet lentää sellaisilla järjestelmillä, joiden valmistajiin lukeutuvat mm. Honeywell, Liebherr, Snecma, Thales ja UTC Aerospace Systems. Käsittääkseni nämä yhtiöt eivät ole venäläisiä, mutta kun niiden tuotteita on sijoitettuna venäläiseen koneeseen, niin ei kai se kovin hylätty suoritus voi olla lentokoneelta, joka kuitenkin lentää turvallisesti?

Nyt oli puhe sotilaskoneista, joista sinäkin kai halusit lähinnä puhua?
 
Nyt oli puhe sotilaskoneista, joista sinäkin kai halusit lähinnä puhua?

Joo. Muotoilin huonosti. Ei sillä että matkustajakonepuolellakaan olisi mitään merkittävää saavutettu muuten kuin onnettomuustiheydessä.
 
No jos nyt venäläinen kone on mukana kilpailussa niin ei kai se nyt niin vaarallista ole? Jopa minunkaan mielestä vaikka olen suomettumisen vastustaja #1.

e: niin joo ja mielestäni on sanomattakin selvää, että venäläistä konetta ei hankita.

No aivan sama, jos se ryssän kone mukana on, joitakin piirejä rauhoittamaan, ei sitä varmasti kuitenkaan valita, jos maailmanjärjestys vähänkään tällaisena pysyy. Vastahan systeemitkin on suurella vaivalla saatu NATO-yhteensopiviksi.
Eikä periaatteestakaan rautakankea monimutkaisempaa sieltä kannata ostaa.
 
No jos nyt venäläinen kone on mukana kilpailussa niin ei kai se nyt niin vaarallista ole? Jopa minunkaan mielestä vaikka olen suomettumisen vastustaja #1.

e: niin joo ja mielestäni on sanomattakin selvää, että venäläistä konetta ei hankita.

Sehän olisi erittäin fiksua ottaa mukaan monenlaisia tyyppejä monista maista sillä evaluaatiossa niiden ominaisuuksista saadaan usein tietoja joita ei brosyyreissä selvästi ilmaista.

PAK-FA ei valitettavasti taida ehtiä meidän hävittäjähankintaamme ainakaan näillä aikatauluilla. Konetta on alustavasti tarjottu vientiin 2025 alkaen jolloin meidän päätöksen pitäisi olla jo tehtynä. Tosin voi olla että aikataulut venähtävät meilläkin. Muita tyyppejä ei itänaapurilla taida olla tarjottavana - no MiG-35 mutta voi olla ettei se tuolloin ole enää tuotannossa ja on muutenkin vanhahtava.

Ilman muuta alustusselvityksessä pitää kaikki mahdolliset vaihtoehdot punnita. Tästä sitten ruotsalaisille on tullut ehkä hiukan aihetta toiveajatteluunkin.
 
Amerikkalaiset tosin menivät 1992 myymään Suomelle ja Sveitsille parempia suihkuhävittäjiä, kuin mitä heillä itsellään oli palveluksessa. He ovat kyllä muutenkin epäkonsistentteja, sillä suurimpia avun vastaanottajia ovat olleet heidän lojaalit liittolaiset Afganistan, Pakistan, Israel ja Egypti.

Suomeen myytiin vanhemman Hornetin ominaisuuksiltaan heikennetty vientiversio, alkuperäisen markkinahinnalla. Myös Suomeen myydyt ohjukset ovat vientiversioita. Ne ovat vain päällisinpuolin samannäköisiä.

Tuolloin jenkkien parhaat tuotantohävittäjät taisivat olla F14 ja F15, joiden vientiversiotkaan eivät saaneet vientilupaa Suomeen.
 
Viimeksi muokattu:
Suomeen myytiin vanhemman Hornetin ominaisuuksiltaan heikennetty vientiversio, myös Suomeen myydyt ohjukset ovat vientiversioita. Ne ovat vain päällisinpuolin samannäköisiä.

Tuolloin amerikkalaisten parhaat tuotantohävittäjät taisivat olla F14 ja F15, joiden vientiversiotkaan eivät saaneet vientilupaa Suomeen.

Hyvä miten meidän romut pärjää uudemmillekin koneille.
 
Kun katsoo Venäjän ilmavoimien kehitysvauhtia, niin Su-27, MiG-29, MiG-31 ja Su-24 -kalusto on kaikki massavanhentunut vuosiin 2025-2030 mennessä, jona aikana meidän uudet koneet erissä toimitettaneen. Kalustoa heillä on Su-30, Su-35, Su-34 ja tukialuksella MiG-29K ja määrät huomattavasti pienempiä kuin tämän hetken ilmavoimien konemäärät. Pak-Fa tuskin on vielä massatuotannossa.

Esitänkin siis jo aiemmin sanomani eli todellinen köyhän miehen vaihtoehto on F-16 block 60 eli UAE:n kone tai siitä tyyliin joku MLU-2 päivitys. Kaikki aseet saadaan integroitua, todella luotettava ja koeteltu kone, USA:n tuki turpo-asioissa taataan, kun on valittu amerikkalainen vaihtoehto, ja tilausmääräät 60+10 kpl (2 paikkainen)
 
Kun katsoo Venäjän ilmavoimien kehitysvauhtia, niin Su-27, MiG-29, MiG-31 ja Su-24 -kalusto on kaikki massavanhentunut vuosiin 2025-2030 mennessä, jona aikana meidän uudet koneet erissä toimitettaneen. Kalustoa heillä on Su-30, Su-35, Su-34 ja tukialuksella MiG-29K ja määrät huomattavasti pienempiä kuin tämän hetken ilmavoimien konemäärät. Pak-Fa tuskin on vielä massatuotannossa.

Esitänkin siis jo aiemmin sanomani eli todellinen köyhän miehen vaihtoehto on F-16 block 60 eli UAE:n kone tai siitä tyyliin joku MLU-2 päivitys. Kaikki aseet saadaan integroitua, todella luotettava ja koeteltu kone, USA:n tuki turpo-asioissa taataan, kun on valittu amerikkalainen vaihtoehto, ja tilausmääräät 60+10 kpl (2 paikkainen)
Kenties edullinen jenkkikoneista. Israel on laskenut että Viper block 60, maksaa 200 miljoonaa $/kone. Vaikka toisaalta, se on vain neljäsosa F35A:n kappalekustannuksista.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top