Ilmavoimien tulevaisuus

Olen edelleen sitä mieltä. Lentotukialus on lentotukialus, oli siinä katapultti tai ei. Lentotukialuksia ei kuitenkaan jokaisella valtiolla tai kapinallisryhmällä ole. Näin ollen se on suuri etu sellaiselle, jolla sellainen on, koska se mahdollistaa asioita, jotka olisivat muuten monimutkaisia toteuttaa. Väitän edelleen, että briteille on tärkeintä, että heillä on lentotukialus ja että heidän uskottava puolustuksensa säilyy. Jos katapultiton lentotukialus ei pystyisi suoriutumaan sille annetuista tehtävistä, ei sellaista olisi rakennettu.

Kehoitan parantamaan ilmaisua, niin muiden on helpompi ymmärtää, mitä tarkoitat. :) Nämä lauseet eivät tarkoita samaa "katapultillinen tai hyppyritukialus ovat yhtä hyviä" ja "mikä tahansa tukialus on parempi kuin ei ollenkaan tukialusta", vaikka käytätkin niitä ilmeisesti suloisesti ristiin.
 
Karataan todella kauas aiheesta, mutta mistä vetoa että kiinalaisilla on halua kehittää katapulttialus.
 
Mitä insentiiviä Yhdysvaltain laivastolla olisi ollut ostaa McD D hintaan X ja myydä Suomelle hintaan 0,7X? Mitä NAVY olisi siitä hyötynyt niin paljon, että se olisi kannattanut?
USN yhteensopiva verkko lentokenttiä ja muita järjestelmiä A2:n naapurissa ja kahden meren välissä.
 
USN yhteensopiva verkko lentokenttiä ja muita järjestelmiä A2:n naapurissa ja kahden meren välissä.

Tuolla perusteella olisi sitten kyllä kannattanut tulla F-16. Niitä jenkeillä on Euroopassa sijoitettuna valmiina jo ja esim. Tanska ja Norja. Enemmän siitä olisi ollut synergiaetuja.

Olisiko jotain lähteitä ajatuksille?
 
Enkö juuri maininnut, että haluta voi kaikkea, mutta kaikkea ei ole mahdollista saada? Poliitikot päättävät kuinka paljon rahaa on käytettävissä.

Edelleen haluaisin kuulla vastauksen Talvelalta siihen, että onko sinun mielestäsi parempi olla ilman lentotukialusta kuin olla lentotukialus, vaikka siinä ei katapulttia olisikaan? Mielestäni se ei tee siitä huonompaa lentotukialusta, kun otetaan huomioon, että se mahdollistaa taistelemisen toisella puolella maapalloa. Olisihan sekin kallista, jos kaikki koneet pitäisi lennättää välilaskujen kanssa johonkin tukikohtaan ja operoida sieltä. Kuten esimerkkinä mainitsin Falklandin tilanteen, ilman lentotukialusta puolustus jäisi käytännössä niiden hävittäjien varaan, jotka ovat jo Falklandeilla. Lähi-idässä taas koneet pitäisi lennättää jonkun liittolaisen tukikohtaan ja operoida tehtäviä sieltä.

Brittien ollessa kyseessä tuo juuri voisikin olla järkevämpää, heillä on tukikohtia joita kehittää ympäri maailman.
Heillä voisi olla muutaman tunnin iskuvalmius globaalisti ja olla ilmatuki ilman tukialuksia.
 
Brittien ollessa kyseessä tuo juuri voisikin olla järkevämpää, heillä on tukikohtia joita kehittää ympäri maailman.
Heillä voisi olla muutaman tunnin iskuvalmius globaalisti ja olla ilmatuki ilman tukialuksia.

Se ei ole sen halvempaa ja Britit eivät käsittääkseni kuitenkaan halua lisätä joukkojaan maailmalla, ellei heidän intressinsä sitä vaadi.

Briteillähän ei liiemmin ole suuria tukikohtia maailmalla.

Merkittävimmät tukikohdat Brittien saarten ulkopuolella ovat Akrotiri, Ascension, Al Udeid, Gibraltar ja Mount Pleasant. Näistä tukikohdista RAF operoi. No kuinka moni noista on Lähi-idässä? Yksi eli Al Udeid ja sieltä Britit ovat suorittaneet operaatioita Irakissa. Kenties olisivat käyttäneet lentotukialusta, jos sellainen olisi ollut käytettävissä.

Nuo muut tukikohdat eivät varsinaisesti palvele Lähi-idän tilannetta, Akrotiri on lähimpänä, mutta ei sieltä käsin kyllä pommitustehtäviä hoideta. Gibraltarin merkitys on melko pieni. Ascension ja Mount Pleasant ovatkin sitten Falklandien suojana. Mount Pleasantissa on rajallinen määrä kalustoa ja joukkoja. Ascension on välietappi Falklandeille ja etäisyyttä tosiaan sinne on melko paljon. Tässä tulee esille se tarve lentotukialukselle. Jos Britannia kerran lupaa puolustaa Falklandeja niin kauan kuin asukkaat siellä haluavat kuulua Britanniaan, niin lentotukialus on siihen ainoa vaihtoehto. Muussa tapauksessa saari jää sen ilmatuen varaan, mikä siellä on valmiina mahdollisen kriisin aikaan.

Heillä voisi olla muutaman tunnin iskuvalmius globaalisti ja olla ilmatuki ilman tukialuksia.

Teoriassa kyllä, mutta kuten aiemmin sanoin. Britit eivät ole amerikkalaisia, eivätkä suuruudenhulluja. Heillä ei tarvitse olla tukikohtia ympäri maapalloa. En yhtään ihmettele, jos alkavat niitä muutenkin karsimaan, etenkin kun lentotukialukset tulevat mukaan kuvioihin.
 
Falklandia voi vahvistaa tarpeen mukaan, Argentiina ei kykene mihinkään tällä hetkellä.
Tukialukset maksavat melkein 10 miljardia euroa, siihen päälle juoksevat kulut käytöstä, sillä saisi koneen poikineen ja monta tukikohtaa valmiuteen.

Pontentiaalia paikkoja rakentaa uusia tukikohtia on ympäri maailman.
Jos lasketaan vielä Kanada ja Australia mukaan niin Britit kykenevät iskemään minne tahansa planeetalla panostamalla ilmavoimiin.

Toki meillekin on hyvä että Briteillä on tukialuksia, harmi vain että ne eivät ole sitä mitä piti tulla.
Itse uskon että C sarjan F-35 tulee osoittautumaan parhaaksi versioksi.
 
Falklandia voi vahvistaa tarpeen mukaan, Argentiina ei kykene mihinkään tällä hetkellä.

Kyllä, voi vahvistaa, mutta silloin pitäisi ennakoida ja ei se ole ilmaista pitää kymmeniä hävittäjiä valmiudessa saarella kaukana kotoa, varsinkin jos vihollinen tietää siitä. Se laskisi hyökkäyskynnystä, mutta jos Argentiina haluaisi hyökätä, se hyökkäisisi silloin kun britit ovat siihen vähiten varautuneita. Tällöin vahvistusten saaminen kestää todennäköisesti pitkään. Falklandin puolustus on täysin sen oman ilmatorjunnan ja joukkojen vastuulla, lisäyksenä laivaston alus tai useampi.

Tukialukset maksavat melkein 10 miljardia euroa, siihen päälle juoksevat kulut käytöstä, sillä saisi koneen poikineen ja monta tukikohtaa valmiuteen.

Kyllä, mutta mikä on lentotukialuksen etu? Siirrettävyys ja se on pelote jo itsessään. Kuten olen useasti sanonut, Britit eivät lisää tukikohtia, päinvastoin. Sielläkin on säästölinja käynnissä. Brittien intressit ovat omien alueiden suojelussa, jolloin lentotukialus on järkevämpi vaihtoehto.

Pontentiaalia paikkoja rakentaa uusia tukikohtia on ympäri maailman.
Jos lasketaan vielä Kanada ja Australia mukaan niin Britit kykenevät iskemään minne tahansa planeetalla panostamalla ilmavoimiin.

Miksi pitäisi? Briteillä on paljon liittolaisia, mutta ei se tarkoita, että pitäisi perustaa uusia tukikohtia. Australia ja Kanada pystyvät huolehtimaan omasta puolustuksestaan ihan itsekin, eikä kummallakaan ole edes realistista sodanuhkaa. Missä se tilanne todennäkösimmin eteen tulee, että Britit lähtisivät taistelemaan? Lähi-idässä. Silloin voidaan sinne mennä omalla lentotukialuksella tai tehdä kuten nyt, hyödyntää sitä yhtä tukikohtaa joka siellä on tai tukeutua liittolaisen tukikohtaan.

Itse uskon että C sarjan F-35 tulee osoittautumaan parhaaksi versioksi.

Niin no sekin riippuu monesta asiasta. Vähän sama kuin vertaisi urheiluautoa pakettiautoon. F-35B on rakenteeltaankin erillainen kuin F-35C, en lähtisi suoraan vertaamaan. Ei Harrierkaan aikanaan ollut ongelmaton projekti, vaan jotain ainutlaatuista ja silti palveli erinomaisesti ja pitkään. F-35B on uusi Harrier, joten uusi lentotukialus ja uusi lentokone ovat Britannialle uusi modernimpi versio vanhasta yhdistelmästä.

En tiedä miksi fanitat niin paljon F-35C:tä, varmaan siksi, että nykyiset Suomen Hornetit vastaavat niitä. Suomen Horneteissa katapulttiominaisuudet ja tailhook ovat ylimääräisiä ominaisuuksia, sillä niiden poistaminen olisi tullut kalliiksi, eikä niistä kuitenkaan ole haittaa operoinnin kannalta. Se ei silti tarkoita, että vastaavat ominaisuudet pitäisi hankkia seuraavan koneen mukana, kun tarjolla on versio, jota ei ole suunniteltu lentotukialukselta operoivaksi.
 
M
America’s next war plane may look much more like a stealthy long-range bomber than a sleek, fast and maneuverable fighter.

http://breakingdefense.com/2015/04/should-future-fighter-be-like-a-bomber-groundbreaking-csba-study/

Kyseisessä artikkelissa on myös tuo study upotettuna scribd komponenttina.

Mielenkiintoinen artikkeli. Valtamerten takaa kauas toimintansa ulottavalle maalle "ilmojen taisteluristeilijä"-konseptissa voi olla jopa järkeä. Paikallisesti puolustautuvalla pienellä maalla lähtökohdat ja tarpeet voivat ehkä olla hieman toisenlaiset. Kuinka torjua menestyksekkäästi ilmojen "rautakylki"?

Poissa olevista ei ole kohteliasta puhua, mutta paljolti samankaltaista ajatusta kuin tuossa artikkelissa pyöriteltiin eräässä erityisessä härveliketjussa "Aurinkokotka" -nimikkeen alla käydyssä keskustelussa.
 
En tiedä miksi fanitat niin paljon F-35C:tä, varmaan siksi, että nykyiset Suomen Hornetit vastaavat niitä. Suomen Horneteissa katapulttiominaisuudet ja tailhook ovat ylimääräisiä ominaisuuksia, sillä niiden poistaminen olisi tullut kalliiksi, eikä niistä kuitenkaan ole haittaa operoinnin kannalta. Se ei silti tarkoita, että vastaavat ominaisuudet pitäisi hankkia seuraavan koneen mukana, kun tarjolla on versio, jota ei ole suunniteltu lentotukialukselta operoivaksi.

Itseasiassa kestävämpi laskuteline, polttoainetilavuus, aselasti, lento-ominaisuudet ja sitten se tailhook.

Kaikki nämä yhdessä melkein takaavat sille enemmän lentosuorituksia ja voivat jopa tehdä siitä elinkaaren aikana yhtä edullisen tai halvemman.
 
Hornet pystyy valtavaan määrään lentosuoritteita koska on kestävä ja nopea huoltaa, sen edut meille ovat päivänselvät kun vertaa kilpailijoihin.

Tukialustoiminta ja hajautettu maantiekenttätoiminta ovat hyvin samankaltaisia vaatimuksiltaan, siksi kannatan C mallia jos F-35 hankitaan.

Eivät nuo ole mitään tukialuskoneiden erityispiirteitä. Huollollisesti Hornet on aika samaa luokkaa kuin saman aikakauden länsikoneet yleensäkin.

Itseasiassa kestävämpi laskuteline, polttoainetilavuus, aselasti, lento-ominaisuudet ja sitten se tailhook.

Tietääkseni laskutelineen kestävyyden kanssa ei ole ollut ongelmia muutenkaan, joten vaikea nähdä miksi sen takia tarvittaisiin tukialuskone. Nykyisen Hornetin toimintasädekään ei ole mikään kummoinen vaikka on tukialuskone. Koukku löytyy ainakin kaikista jenkkikoneista, tietenkään sitä ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön muissa kuin tukialuskoneissa.
 
Itseasiassa kestävämpi laskuteline, polttoainetilavuus, aselasti, lento-ominaisuudet ja sitten se tailhook.

Kaikki nämä yhdessä melkein takaavat sille enemmän lentosuorituksia ja voivat jopa tehdä siitä elinkaaren aikana yhtä edullisen tai halvemman.

Mikä tossa koukussa niin kiihottaa? Kannattaa tutustua kuinka monesta koneesta sellainen oikeasti löytyy. Myös sen käyttöön voisi vähän paneutua ennenkuin rupeaa sillä perustelemaan yhtään mitään.
 
Mikä tossa koukussa niin kiihottaa? Kannattaa tutustua kuinka monesta koneesta sellainen oikeasti löytyy. Myös sen käyttöön voisi vähän paneutua ennenkuin rupeaa sillä perustelemaan yhtään mitään.

Niin muutkin koneet pysähtyvät tarvittaessa seinään koukulla?

Se oli listan viimeisenä, en näe sitä tärkeimpänä ominaisuutena.
 
Ihan niin kuin Kaukovittuilija. Olen jo aiemmin tulkinnut Mikoyanin trolliksi eikä luokitusta nähtävästi tarvitse muuttaa.
Koita suhtautua joskus positiivisesti. Tätä keskustelua ei olisi syntynyt, mikäli en olisi käynyt kunnolla hämmentämässä keittoa.
Sitäpaitsi tuota sun omaa idiootin hörhöilyä tällä pikkupalstalla on kyllä varsin huvittavaa seurata. Sullahan vituttaa niin ettei veri kierrä päähän asti. :D
 
Itseasiassa kestävämpi laskuteline, polttoainetilavuus, aselasti, lento-ominaisuudet ja sitten se tailhook.

Kaikki nämä yhdessä melkein takaavat sille enemmän lentosuorituksia ja voivat jopa tehdä siitä elinkaaren aikana yhtä edullisen tai halvemman.
DATA_F-35_Variants.gif

Ei noissa kyllä ole ase lastissa ja toiminta matkassa sitten kovin isoa eroa. Ase lastissa ei minkään laista...
 
Mikä tossa koukussa niin kiihottaa? Kannattaa tutustua kuinka monesta koneesta sellainen oikeasti löytyy. Myös sen käyttöön voisi vähän paneutua ennenkuin rupeaa sillä perustelemaan yhtään mitään.
Sitä on suomen horneteissakin tarvittu kamalan paljon... ;) Meillä tulee varmaan se tukialus kuitenkin monitoimia alus 2020 yhteydessä ;D
 
Ei noissa kyllä ole ase lastissa ja toiminta matkassa sitten kovin isoa eroa. Ase lastissa ei minkään laista...

Minunkin mielestäni olisi melko ihmeellistä, jos laivaston käytössä olisi jostakin syystä todella paljon parempi hävittäjä kuin ilmavoimilla. Jos lentokone pystyy operoimaan lentotukialukselta tietyllä painolastilla, miksi se ei pystyisi operoimaan vähintäänkin samalla painolastilla, jos käytössä on kunnollinen kiitotie?
 
C mallissa on 30% enemmän pinta-alaa siivissä, ehkä sillä ei silti ole merkitystä kuin katapultilla ammuttaessa?
Itselle on kyllä tullut se käsitys että versiossa on parempi kantama ja kantokyky.

Oma käsitys vaijerin käytöstä on ollut että sillä voidaan lisätä toiminna tempoa tukikohdissa sodan aikana, rauhan aikana se olisi enemmän turvallisuuden lisäämiseksi.
 
Back
Top