Ilmavoimien tulevaisuus

Oma käsitys vaijerin käytöstä on ollut että sillä voidaan lisätä toiminna tempoa tukikohdissa sodan aikana, rauhan aikana se olisi enemmän turvallisuuden lisäämiseksi.

Teoriassa mahdollista, mutta tailhook ei ole mikään vaatimus hävittäjille. Hornetit eivät Suomessa niitä tarvitse, vaikka vaijereita taitaa Suomesta löytyä joiltakin kentiltä tai ainakin on muistaakseni joskus ollut olemassa. Horneteissa nuo koukut ovat vain siksi, että niiden poistaminen olisi tullut turhan kalliiksi ja kun niistä ei ole haittaa, niin ne kulkevat mukana. Vaijerilaskeutumista ei tarvitse käyttää Suomen olosuhteissa, kun koneet lentävät pääasiassa lentokentiltä, joiden kiitoteillä riittää pituutta. Eikä hävittäjät muutenkaan vaadi kovinkaan pitkää kiitotietä.
 
C mallissa on 30% enemmän pinta-alaa siivissä, ehkä sillä ei silti ole merkitystä kuin katapultilla ammuttaessa?
Itselle on kyllä tullut se käsitys että versiossa on parempi kantama ja kantokyky.

Oma käsitys vaijerin käytöstä on ollut että sillä voidaan lisätä toiminna tempoa tukikohdissa sodan aikana, rauhan aikana se olisi enemmän turvallisuuden lisäämiseksi.
Tuossahan tuo lista on yllä... Kantama on sama, taistelukantaman ollessa 10 merimailia pidempi. Asekuorma on sama. A mallissa on tykki. Jos C malliin halutaan tykki tulee se ripustimeen kiinni pilaamaan häivettä.
 
Oma käsitys vaijerin käytöstä on ollut että sillä voidaan lisätä toiminna tempoa tukikohdissa sodan aikana, rauhan aikana se olisi enemmän turvallisuuden lisäämiseksi.

Vaikutus on tasan päinvastainen eli tahti vain hidastuu kun joudutaan käyttämään koukkua. Se koukun käyttö vaatii miehiä käyttämään jarrulaitteita maassa ja ei se mitään kovin nopeata touhua ole.
Syy miksi sitä ylipäänsä käytetään on kun se nyt on olemassa koneissa ja mahdollistaa häiriötilanteissa koneen laskun vaijeriin. Esimerkiksi jos on jarruvikaa koneessa niin turvallisempi ajaa vaijeriin kone, kuin kiitotien jatkeelle verkkoon. Verkkolaskun jälkeen kone menee aina korjaamolle, vaijerilaskun jälkeen voidaan lähteä seuraavalle lentokierrokselle normaalien tarkastusten jälkeen.
 
Vaikutus on tasan päinvastainen eli tahti vain hidastuu kun joudutaan käyttämään koukkua. Se koukun käyttö vaatii miehiä käyttämään jarrulaitteita maassa ja ei se mitään kovin nopeata touhua ole.
Syy miksi sitä ylipäänsä käytetään on kun se nyt on olemassa koneissa ja mahdollistaa häiriötilanteissa koneen laskun vaijeriin. Esimerkiksi jos on jarruvikaa koneessa niin turvallisempi ajaa vaijeriin kone, kuin kiitotien jatkeelle verkkoon. Verkkolaskun jälkeen kone menee aina korjaamolle, vaijerilaskun jälkeen voidaan lähteä seuraavalle lentokierrokselle normaalien tarkastusten jälkeen.

Riippuu vissiin myöskin siitä, että minkälainen koukku koneessa on. F-16:ssa näyttäisi myös olevan koukku, mutta tietääkseni se on vain hätätilanteita varten, eli hieman tuon verkon tapaan.
 
Intian Rafale-kaupan tiimoilta huhuillaan diiliä jossa koko Intian MRCA-ohjelma lyödään jäihin, mutta vastaavasti Intia ostaisi n. 60 Rafalea suoraan Ranskasta nopealla aikataululla. Saa Nähdä miten käy...
 
Teoriassa mahdollista, mutta tailhook ei ole mikään vaatimus hävittäjille. Hornetit eivät Suomessa niitä tarvitse, vaikka vaijereita taitaa Suomesta löytyä joiltakin kentiltä tai ainakin on muistaakseni joskus ollut olemassa. Horneteissa nuo koukut ovat vain siksi, että niiden poistaminen olisi tullut turhan kalliiksi ja kun niistä ei ole haittaa, niin ne kulkevat mukana.

Tämä ei pidä paikkaansa, vaijerilaskuille on käyttöä mm. poikkeustilanteissa. Eivät jenkit niitä huvikseen asenna ilmavoimien koneisiin. Suomessakin on valmius vaijerijärjestelmän asentamiseen tiettävästi kaikilla Ilmavoimien käyttämillä kentillä.

Mutta tempoa niillä ei tosiaan nosteta, koska Suomen käyttämässä järjestelmässä on varsin pitkät välit laskeutumisten välillä, muistaakseni ylikuumenemisen välttämiseksi. En nyt jaksa lähteä googlaamaan aikoja, mutta noilla ei saada likimainkaan samanlaista laskutiheyttä kuin tukialusten vaijerijärjestelmillä.
 
Intia tilaa 36 Rafalea Ranskasta:
http://www.lemonde.fr/economie/arti...e-chasse-rafale-a-la-france_4614097_3234.html

Tarkoitus on saada tilatut koneet riviin mahd. nopeasti. Keskustelut isommasta erästä HAL:in valmistamana jatkuvat edelleen.

YsF70JB.png
 
Viimeksi muokattu:
Pak-Fa:n ongelmat varmasti vaikuttavat tähän

Tuskin on tekemistä sen kanssa, MRCA-ohjelman tarkoitus oli/on vastata välittömään konetarpeeseen MiG-23, MiG-27 ja Jaguar-kaluston vanhenemisen myötä. No tämähän meni täysin päin hemmettiä, viimeiset MiG-23:t poistuivat rivistä kuusi vuotta sitten ja MiG-27:t alkavat poistua muutaman vuoden päästä. Lisäksi MiG-21 -kalustoa korvaava LCA on noin 20 vuotta myöhässä aikataulusta.

Koko homma on täysin typerä, intialaiset olivat ihastuneita Mirage 2000:een joten loogista olisi ollut tilata niitä lisää, rite...? No ei, intialaiset pihtasivat tilaustaan niin kauan että Dassault sulki tuotantolinjan. UAElta olisi saanut käytettyjä, vähätiimaisia Mirageja mutta nekään ei kelvanneet. Joten nyt Intialla on, 15 vuotta ja miljoonia maksaneen evaluaatioprosessin myötä muutama kymmenen Miragea joiden MLU maksaa kohtuuttomasti suhteessa pieneen konemäärään, ja uusi konetyyppi tulee jota tilataan 36 kappaletta, tai tuurilla enemmän jos saavat lisenssivalmistuksen ehdot kohdilleen, mutta ei jos ei saada.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuo tutka välitä myös havaintonsa muille ilmassa oleville koneille?
Eli siis 3 konetta ilmassa ja 1 niistä saa havainnoin jonka jälkeen välittää tämän havainnoin 2muulle koneelle jonka jälkeen piste ilmestyy niiden järjestelmiin myös
 
Eikös tuo tutka välitä myös havaintonsa muille ilmassa oleville koneille?
Eli siis 3 konetta ilmassa ja 1 niistä saa havainnoin jonka jälkeen välittää tämän havainnoin 2muulle koneelle jonka jälkeen piste ilmestyy niiden järjestelmiin myös

Tiedon jakamista ei tee tutka, vaan TIDLS. Gripeneissä käytössä jo aikaa sitten ollut järjestelmä jakaa sensoritiedon kolmelle muulle koneelle eli linkitys tapahtuu neljän koneen kesken. NG-malleihin on lupailtu entistä parempaa järjestelmää, joka voi hyödyntää tehokkaammin myös muualle (esim. maahan tai merelle) sijoitettua monipuolista sensoriverkostoa ja jakaa sen tietoja.

Tulevien Gripeneiden AESA-tutkan mielenkiintoisin ominaisuus on rakenteen (suurempi antenni mahdutettiin keulakuvun sisälle asentamalla se viistoon ja pyöriväksi) mahdollistama laaja tutkakeila eli tutka "näkee" huomattavan laajalle sivusuunnassa. Kun "tavallinen" tutka näkee kartionmuotoisen alueen, G:n tutka näkee puolipallon muotoisen alueen (ehkä jopa hieman taakse). Isompia, tehokkaampia ja kauemmas näkeviä tutkia toki on kehitetty, mutta niissä ei ole pyörivää antennia eli keila on väistämättä kapeampi. Myös koneet ovat suurempia sillä isompi antenni tarvitsee tilaa.
 
The US Air Force and Navy plan to pursue the development and acquisition of sixth-generation F/A-XX fighters; they consider the fleet of existing jets incapable of handling their Russian and Chinese fifth-generation counterparts, something which they feel constitutes a real threat to national security. The Chinese Chengdu J-20 and the Russian Sukhoi T-50 PAK-FA are becoming a real threat to the US Air Force and Navy, according to The National Interest, an international affairs magazine
http://sputniknews.com/world/20150412/1020791573.html
 
Selex tekee varmasti hyviä tutkia kuten Raven tai CAPTOR-E (EF-2000). Raven ei tosin sisällä ELSO-moodeja tai passiivista sensing moodia kuten APG-81 (F-35). Tutkan puutteiden, EO-DAS /AN/AAS-37, häiveen sekä kehittyneimmän kypäräjärjestelmän puutteiden vuoksi Gripen NG ei kykene selviytymään modernin ilmatorjunnan alueella. F-35 järjestelmäintegraatio ja APG-81 tutkan tarkka geopaikannus takaavat erittäin nopean vastaiskun hyökkäävää järjestelmää vastaan(APG-81 ELSO-moodi, pommitus jne.) elektronisesti tai kineettisesti. F-35 on kehitetty toimimaan korkean suorituskyvyn it-järjestelmiä vastaan jonka piirissä sillä on edellytyksiä toimia ja selviytyä olettaen että taktiikka on oikea. Gripen ei kykene uskottavasti toimimaan S-400/S-350 ja BUK M2/M3 tyyppisten järjestelmien toiminta-alueella vaan vaatii rankkaa ELSOa tuekseen jotta sillä olisi edes jotain mahdollisuuksia.
Gripenissä ei ole todellista häivekykyä joten se nähdään ja torjutaan X-aaltoalueella toimivien tulenjohtotutkien kantamalla hyvinkin kaukaa. F-35 voi mennä lähemmäksi toista konetta ja ampua ohjuksen no-escape etäisyydeltä.

F-35:n kaikki sensorit on linkitetty suuren nopeuden datayhteydellä ja ne ovat jatkuvasti integroituja näin esim EW-järjestelmän havaitessa jotain uhkaavaa myös EO-DAS ja suunnasta riippuen tutka sekä EOTS suunnataan automaattisesti uhkaa kohden. Pilotti saa heti täyden informaation ja tunnistuksen järjestelmiltä ilman että ohjaajan tarvitsee tehdä mitään kuten hakea tietoa podin tai eteen suunnatun IR-keilan avulla ja tiirailla kohdetta jostain ruudusta. Asejärjestelmässä kuitenkin kokonaisuus ratkaisee eikä pelkkä tutka. Se on F-35:ssä huomattavasti kehittyneempi kuin Gripen E:ssä.

Niille joiden mielestä F-35 on pelkkä maataistelukone, tässä on varsin hyvä juttua Pete Bartosin (Northrop Grumman Systems) haastattelusta jossa käsitellään F-35 JSF:n taistelujärjestelmiä.
Jutussa mainitaan mm. että EO-DAS on osoittautunut hyvin paljon monipuolisemmaksi ja tarkemmaksi kuin mitä oli edes tarkoitus.

Olen aikaisemmin sanonut että EO-DAS tyyppinen järjestelmä mullistaa ilmataistelun lähietäisyydellä ja nyt olen siitä varma. Mikään taitolento tai koneen kieputtaminen ei auta tuota systeemiä ja sensorifuusiota vastaan vaan tietokoneet vievät voiton ja pilotille jää vain napin painaminen. F-35:n ei tarvitse taitolentää SU-35/50 perässä, se aika alkaa olla ohitse.

Se mikä hinnassa voitetaan Gripenillä, hävitään suorituskyvyssä. Ongelmana on riittävätkö rahat parhaaseen vai pitääkö tyytyä "ihan hyvään" jota saadaan entinen määrä.


Ilmasta-ilmaan taistelusta F-35:llä:

SLD: As a former fighter pilot, you have much F-15 experience. How will pilots perform air-to-air operations differently with the F-35? It appears to be a big culture change.


Bartos: Well, it is. And without getting into all the tricks that the F-35 has up its sleeve, because you’re stealthy, you can get a lot closer to the adversary and your missile shots are now lethal, no-escape shots. With the F-15 today, you’re very wary of the range of the other guy’s missile, and you basically have to assume that he’s locked on to you, or at least knows where you are since you are in a big, non-stealthy airframe. And since you don’t have a missile warning system, you have to always assume that there is a missile headed your way when you get near an adversary.

You wind up playing this game of chicken, where you get close enough to throw a rock, and then you run away to avoid any rock coming back at you. And then you try to sneak back and throw another rock from a closer range. And then you run again and try to avoid his next rock. You hope he runs out of rocks first, or that he’s not looking when you throw one of your rocks. But you never get in there and throw rocks without the fear of retribution.

Like the F-22, the F-35 can maneuver right in there and attack with a close-in kill shot without playing chicken. If the F-35 gets in a bad situation, the pilot can extract himself a heck of a lot easier than in an F-15. The F-35 can turn away and still attack because it has eyes in the back of its head coupled with high off boresight missiles.

DAS is always tracking every aircraft nearby, in every direction, simultaneously, and looking for inbound missiles at the same time. F-35 mission fusion software keeps targets and IDs sorted out, even in a dynamic turning dogfight or when a target is directly behind you.

While flying an F-15 in a dogfight, I have to constantly swivel my head to manually detect and track adversaries and wingmen with my eyes. Situational awareness breaks down quickly, and I’m suddenly wondering if that distant object I’m looking at is an F-15 or an adversary aircraft.

I’ve flown against MiG-29s, and it wasn’t until I was up close and saw the paint job that I could be positive it wasn’t an F-15. With your head and eyes shifting back and forth under high G loading in a turning fight, it is very easy to lose sight, get confused, and misidentify aircraft.

Data link update rates are too slow for ID purposes in a dogfight. ID correlations frequently are swapped from wingmen to bandits and vice versa as they streak past your jet and swap sides.

The F-35 isn’t going to lose those IDs; it isn’t going to lose that situational awareness because there is always at least one sensor with high update rates tracking the various aircraft. In fact, you may even do better by just looking at your situational awareness displays or helmet symbology rather than at the confusing swirl of airplanes to visually sort out good from bad.

And if a missile is shot at you in the F-35, you’ll see it coming whether it is smokeless or not. You can take the appropriate measures, or just let the aircraft automatically provide the countermeasures.

In 95 percent of the air-to-air kills in history, the victim had no idea he was being shot at. Unless you’re referring to the other guy’s loss rate, that won’t be the case with the F-35.

http://www.sldinfo.com/shaping-the-f-35-combat-system-enterprise/
 
Hohhoijaa melkoinen dejavuu, ihan kuin olisin jo käsitellyt nuo asiat. Kaivoin silloin jopa Gripen NG:n piirikaavion, jossa näkee dataväylän koon ja mihin se suoraan kytketty, joka kumosi erään väitteen. Radar jammering muistan myös kaivaneeni ja se moodi oli tulossa joskus 20-luvun alussa.

Muuten yleisesti:
www.gripenblogs.com/Lists/Posts/Post.aspx?ID=11

"When Gripen NG approaches an advanced adversary in the air, its powerful AESA radar and EW antennas are silent, listening. These two systems are very well adapted for position determination by only listening to enemy emissions. It is important to notice that in a totally silent scenario, where all aircraft avoid emitting with radar, RCS (Radar Cross Section) is meaningless.
It doesn’t matter if you have the best stealth features in the world if all radars in the scenario are turned off. And as soon as an enemy turns his radar on and starts emitting, Gripen NG pilots know where he is."

http://www.selex-es.com/documents/737448/18479703/body_mm07819_Raven_ES05_LQ_.pdf

http://www.selex-es.com/documents/737448/19959136/body_mm08222_BriteCloud_LQ_.pdf

http://www.defensenews.com/article/...50033/Gallium-Nitride-Gets-Fighter-Debut-Saab

"The substance will be used in jammers and passive warning systems, boosting efficiency by 25 percent, said Ulf Nilsson, the head of the Gripen program."
 
Selex tekee varmasti hyviä tutkia kuten Raven tai CAPTOR-E (EF-2000). Raven ei tosin sisällä ELSO-moodeja tai passiivista sensing moodia kuten APG-81 (F-35). Tutkan puutteiden, EO-DAS /AN/AAS-37, häiveen sekä kehittyneimmän kypäräjärjestelmän puutteiden vuoksi Gripen NG ei kykene selviytymään modernin ilmatorjunnan alueella. F-35 järjestelmäintegraatio ja APG-81 tutkan tarkka geopaikannus takaavat erittäin nopean vastaiskun hyökkäävää järjestelmää vastaan(APG-81 ELSO-moodi, pommitus jne.) elektronisesti tai kineettisesti. F-35 on kehitetty toimimaan korkean suorituskyvyn it-järjestelmiä vastaan jonka piirissä sillä on edellytyksiä toimia ja selviytyä olettaen että taktiikka on oikea. Gripen ei kykene uskottavasti toimimaan S-400/S-350 ja BUK M2/M3 tyyppisten järjestelmien toiminta-alueella vaan vaatii rankkaa ELSOa tuekseen jotta sillä olisi edes jotain mahdollisuuksia.
Gripenissä ei ole todellista häivekykyä joten se nähdään ja torjutaan X-aaltoalueella toimivien tulenjohtotutkien kantamalla hyvinkin kaukaa. F-35 voi mennä lähemmäksi toista konetta ja ampua ohjuksen no-escape etäisyydeltä.

F-35:n kaikki sensorit on linkitetty suuren nopeuden datayhteydellä ja ne ovat jatkuvasti integroituja näin esim EW-järjestelmän havaitessa jotain uhkaavaa myös EO-DAS ja suunnasta riippuen tutka sekä EOTS suunnataan automaattisesti uhkaa kohden. Pilotti saa heti täyden informaation ja tunnistuksen järjestelmiltä ilman että ohjaajan tarvitsee tehdä mitään kuten hakea tietoa podin tai eteen suunnatun IR-keilan avulla ja tiirailla kohdetta jostain ruudusta. Asejärjestelmässä kuitenkin kokonaisuus ratkaisee eikä pelkkä tutka. Se on F-35:ssä huomattavasti kehittyneempi kuin Gripen E:ssä.

Niille joiden mielestä F-35 on pelkkä maataistelukone, tässä on varsin hyvä juttua Pete Bartosin (Northrop Grumman Systems) haastattelusta jossa käsitellään F-35 JSF:n taistelujärjestelmiä.
Jutussa mainitaan mm. että EO-DAS on osoittautunut hyvin paljon monipuolisemmaksi ja tarkemmaksi kuin mitä oli edes tarkoitus.

Olen aikaisemmin sanonut että EO-DAS tyyppinen järjestelmä mullistaa ilmataistelun lähietäisyydellä ja nyt olen siitä varma. Mikään taitolento tai koneen kieputtaminen ei auta tuota systeemiä ja sensorifuusiota vastaan vaan tietokoneet vievät voiton ja pilotille jää vain napin painaminen. F-35:n ei tarvitse taitolentää SU-35/50 perässä, se aika alkaa olla ohitse.

Se mikä hinnassa voitetaan Gripenillä, hävitään suorituskyvyssä. Ongelmana on riittävätkö rahat parhaaseen vai pitääkö tyytyä "ihan hyvään" jota saadaan entinen määrä.


Ilmasta-ilmaan taistelusta F-35:llä:

SLD: As a former fighter pilot, you have much F-15 experience. How will pilots perform air-to-air operations differently with the F-35? It appears to be a big culture change.


Bartos: Well, it is. And without getting into all the tricks that the F-35 has up its sleeve, because you’re stealthy, you can get a lot closer to the adversary and your missile shots are now lethal, no-escape shots. With the F-15 today, you’re very wary of the range of the other guy’s missile, and you basically have to assume that he’s locked on to you, or at least knows where you are since you are in a big, non-stealthy airframe. And since you don’t have a missile warning system, you have to always assume that there is a missile headed your way when you get near an adversary.

You wind up playing this game of chicken, where you get close enough to throw a rock, and then you run away to avoid any rock coming back at you. And then you try to sneak back and throw another rock from a closer range. And then you run again and try to avoid his next rock. You hope he runs out of rocks first, or that he’s not looking when you throw one of your rocks. But you never get in there and throw rocks without the fear of retribution.

Like the F-22, the F-35 can maneuver right in there and attack with a close-in kill shot without playing chicken. If the F-35 gets in a bad situation, the pilot can extract himself a heck of a lot easier than in an F-15. The F-35 can turn away and still attack because it has eyes in the back of its head coupled with high off boresight missiles.

DAS is always tracking every aircraft nearby, in every direction, simultaneously, and looking for inbound missiles at the same time. F-35 mission fusion software keeps targets and IDs sorted out, even in a dynamic turning dogfight or when a target is directly behind you.

While flying an F-15 in a dogfight, I have to constantly swivel my head to manually detect and track adversaries and wingmen with my eyes. Situational awareness breaks down quickly, and I’m suddenly wondering if that distant object I’m looking at is an F-15 or an adversary aircraft.

I’ve flown against MiG-29s, and it wasn’t until I was up close and saw the paint job that I could be positive it wasn’t an F-15. With your head and eyes shifting back and forth under high G loading in a turning fight, it is very easy to lose sight, get confused, and misidentify aircraft.

Data link update rates are too slow for ID purposes in a dogfight. ID correlations frequently are swapped from wingmen to bandits and vice versa as they streak past your jet and swap sides.

The F-35 isn’t going to lose those IDs; it isn’t going to lose that situational awareness because there is always at least one sensor with high update rates tracking the various aircraft. In fact, you may even do better by just looking at your situational awareness displays or helmet symbology rather than at the confusing swirl of airplanes to visually sort out good from bad.

And if a missile is shot at you in the F-35, you’ll see it coming whether it is smokeless or not. You can take the appropriate measures, or just let the aircraft automatically provide the countermeasures.

In 95 percent of the air-to-air kills in history, the victim had no idea he was being shot at. Unless you’re referring to the other guy’s loss rate, that won’t be the case with the F-35.

http://www.sldinfo.com/shaping-the-f-35-combat-system-enterprise/

Einomies, tuossa oli ainakin paljon teknisiä featureita :)

Olen todennut jo aikaisemmin, että mielestäni kiinnostavinta F-35:dessä on DAS.

F-15:llä ei olisi juurikaan mahdollisuuksia Gripen NG:tä vastaan BVR-taistelussa.

Gripenillä on hyvä tutka, passiiviset havaintojärjestelmät, alhaiset herätteet, pidemmän kantaman ohjukset ja kyky saattaa ohjus maaliin samalla kun Gripen itse lentää poispäin uhkasta.

Gripen ei ole yhtä Stealth kuin F-35, mutta joltain osin taas sitten parempi.

http://www.gripenblogs.com/Lists/Posts/Post.aspx?ID=98

The key Gripen NG performance parameters for BVR combat include:
  • Sensor performance
  • Ability to avoid detection (signature)
  • Supersonic acceleration and turn performance
  • Super cruise
  • Low signature
  • Fully integrated sensors, avionics and weapons
  • Range and endurance
  • The pilot’s situational awareness and tactical planning
  • Advanced decision support
  • A reliable interaction with other friendly aircraft via IFF
  • Identification performance
  • Long range BVR missile with two way data link
  • Advanced threat warning and self-protection systems

Combat effectiveness is achieved through a balance of these parameters. The low radar, IR and visual signatures and excellent radar performance give Gripen a significant time advantage to manoeuvre to a favourable tactical situation at supersonic speeds, thus achieving the earliest and most effective firing opportunity.

During an intercept, Gripen can engage multiple targets simultaneously with highly advanced active radar-guided BVR missiles. The world’s most advanced in-service data link not only provides unique targeting capabilities but also allow the pilot to communicate real-time information with other elements of the defence network whilst remaining undetected by the enemy.
 
Viimeksi muokattu:
No miltä osin?

Sopii "pohjoismaiseen mini-Natoon" kuin nyrkki silmään. F-35 on aikuisten lelu, meidän poliittisen aseman huomioiden Gripen on täysin riittävä.

Sori, en voinut vastustaa kiusausta.
;)

Gripenin hyväksi puoleksi voinee laskea sen kääntyvän tutkan, pienemmät huoltokulut (kevyempi ja luultavasti yksinkertaisempi ---> luultavasti myös halvempi huoltaa) ja ruotsalaisuudesta seuraavat synergiaedut yhteistoiminnassa (mahdollinen toiminnan siirtäminen Ruotsin maaperälle sota-aikana jne.). F-35 olisi tietysti yhteistoiminnan kannalta parempi, jos olisimme USA:n kainalossa (tyyliin Japani/Korea/Australia) tai Natossa, mutta kun emme ole.

Ovatko nuo muutamat edut sitten riittävän suuria, jotta Gripen olisi kokonaisuutena parempi kone kuin F-35? Epätodennäköistä, mutta jätän lopullisen arvioinnin ilmavoimien huoleksi.
 
Back
Top